Jump to content

Sende våpen med posten


Cato81

Recommended Posts

Har sett at det har vært en del spørsmål angående våpen og posten.

 

Jeg var i posten i dag og hentet en pistol, og spurte samtidig om reglene ang. sending av våpen med posten.

Han jeg snakket med er butikksjef og har hatt post i butikk siden det startet og han visste ikke reglene.

Jeg sa til han at jeg har mottatt tre pistoler fra forhandlere, og at jeg har solgt en pistol. Alle sendingene ble sendt komplett.

 

Butikksjefen ringte til posten norge mens jeg sto der for å undersøke reglene.

 

Hvis du sender våpen som privatperson skal det ikke sendes komplett. Vital del skal sendes for seg selv.

Forhandlere som har avtale med posten får sende komplette våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det ville vært rart om Posten la seg borti dette i det hele tatt, våpenloven og tilhørende forskrift regulerer dette og sier som følger

 

§ 84.Transport av skytevåpen

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.

I denne paragrafen regnes uregistrerte hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990, som skytevåpen.

Denne paragrafen gjelder ikke for Svalbard.

Link to comment
Share on other sites

§84 sier faktisk ingenting om postforsendelse.

Den omtaler våpen du selv medbringer/transporterer, da enten i din umiddelbare nærhet eller som reisegods (type innsjekket bagasje).

Når det gjelder en postforsendelse er du ikke med på turen, og våpenet er da verken i din umiddelbare nærhet eller reisegods.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte en mail til posten og spurte om reglene og hvor på posten.no det står.

 

Her er svaret jeg fikk:

 

Hei.

 

Takk for din henvendelse den 03.02.2015.

 

Våpen må sendes delt, der vital del sendes for seg. Våpenet skal ikke være brukbart.

 

Med vennlig hilsen

 

Christian

Kunderådgiver

Posten og Bring kundeservice

Tlf. 0404

 

-----------------

 

Jeg sendte en ny mail og spurte hvor på posten.no dette står og svaret jeg fikk var:

 

Hei.

 

Takk for din henvendelse den 03.02.2015.

 

Beklager, dette står ikke på posten.no

 

Med vennlig hilsen

 

Bente

Kunderådgiver

Posten og Bring Kundeservice

Tlf. 04004

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ser denne tråden har ligget død en stund, og at temaet kanskje er omtalt i nyere tråder, men uansett så kan jeg hvertfall nevne at dette står å lese på Posten.no p.t.:

 

https://www.posten.no/sende/klargjoring/forbudt-innhold

Dette kan ikke sendes i Posten:

  • våpen og ammunisjon
  • fyrverkeri og annet pyroteknisk utstyr (som f eks røykbomber, røykpatroner, fenghetter eller dynamitt)
  • eksplosiver og brannfarlige stoffer
  • narkotiske stoffer
  • levende dyr eller levninger
  • kopivarer/piratvarer
  • verdifullt innhold i vanlige brev, f. eks. edelstener, gullsmykke, penger eller verdipapirer

 

Finner ikke at det er noen unntak fra nevnte forbud, så hvordan skal man forholde seg til dette?

Skal man være pirkete, så er Posten skrevet som egennavn, og ettersom jeg sender i posten, med Posten så går det vel alltids bra.

Link to comment
Share on other sites

Joda, kjenner til anbefalingene ifht. sitering, men tok sjansen på ett sitat alikavel, ettersom det var såpass kort.

 

Grunnen til at jeg spurte hva du mener, var at forbudet mot våpen og ammunisjon er generelt (innenlands om du vil), og har ikke noe med utlandet og gjøre. Skal du sende til ett annet land vil jo dette landets begrensninger komme i tillegg.

Jeg har sjelden behov for å sende våpen eller ammunisjon inn/ut av landet, men det er derimot ett problem hvis Posten ikke vil transportere disse tingene i det heletatt. 

I forhold til spørsmålet mitt, "hvordan forholde seg til dette?", synes jeg "utlandet" var ett rart svar.

 

Link to comment
Share on other sites

Å - sånn å forstå:) Har ikke hørt noen begrunne et forbud mot å sende våpen pr post med Posten innenlands. Dersom det skulle medføre riktighet så er det andre transportører som konkurrerer på pakkelevering (PostNord) og da får vi ta en henvendelse dit og høre.

Link to comment
Share on other sites

Gods som ikke mottas til transport av PostNord:

  • gods sendt fra privat til privat
  • flyttegods/utleiecontainer
  • glass som ikke har transportemballasje
  • levende planter og dyr
  • uemballerte maskiner (snøskutere, motorsykler, ATV og lignende)
  • biler og båter
  • kunst og antikviteter
  • edle metaller, penger og verdidokumenter

Videre mottas ikke farlig gods som: Eksplosive stoffer og gjenstander, giftige gasser, desensiterte eksplosiver av klasse 3 og 4.1, giftige stoffer med emballasjegruppe I og infeksjonsfremmende stoffer i kategori A, samt radioaktivt materiale. For mer informasjon se Transportørhåndbok farlig gods.

 

http://www.postnord.no/sende/priser-og-betingelser/brukerguide/transportinformasjon/dette-kan-du-ikke-sende

 

DHL og UPS vil heller ikke frakte våpen.

Link to comment
Share on other sites

Virker som noe Posten har funnet på selv. Kan ikke se at dette har hjemmel i forskrift, så da kan de vel ikke nekte uten å bryte med avtalen de har som leveringspliktig tilbyder:

 § 5.Forbudt innhold og farlig gods

Tilbyderen skal etter postloven § 32 informere brukerne på en hensiktsmessig måte om hvilket innhold som ikke er tillatt å sende.

Følgende er forbudt å sende innenlands og på tvers av landegrenser:

1. eksplosiver og brannfarlige stoffer eller annet farlig gods
2. etterlikninger av granater, miner, eksplosive innretninger, røykbomber og liknende
3. postsendinger som har et innhold som er ulovlig i avsender- eller mottakerland
4. postsendinger som etter sitt innhold eller mangelfulle emballering kan utsette tilbyders personale eller allmennheten for fare, eller som kan skade andre postsendinger eller postnettet.

Levende dyr skal ikke sendes som postsending. Dette gjelder ikke for igler, bier, silkeormer og fluer av Drosophilidaefamilien.

Det kan gjøres unntak fra annet ledd i særlige tilfeller når det følger i eller i medhold av lov. Slik forsendelse må avtales særskilt med tilbyderen og sendes på betryggende måte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette stemmer ikke. Ikke stol på det som legges ut ut på nett. Jeg kontaktet posten ang dette tidligere i år. Man kan sende våpen innenlands som privatperson såfremt man tar ut vital del (sluttstykke) og sender dette separat.

 

Dette er svaret fra posten:

 

"Takk for din henvendelse den 07.02.2017.

 

Skal det sendes våpen innenlands må det sikres at våpenet ikke kan benyttes, jfr våpenloven. Det betyr at en vital del må fjernes fra våpenet og sendes for seg (egen forsendelse) "

Edited by Sonic
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, G.Larson skrev:

Tja, da bør Posten oppdatere sidene sine. Der står det tydelig at våpen ikke kan sendes. Så om en ikke kan stole på det som skrives på nett og Postens egne sider, hvorfor skal vi stole noe mere på det du Sonic skriver på nett? ;)

 

Hvorfor skal vi ikke stole på det posten selv svarer? Ja, de bør absolutt oppdatere sidene sine.

 

Grunnen til at jeg spurte de var at jeg også hadde lest det de skrev på nett men syntes det var merkelig. Jeg hadde snakket med en butikk ang forsendelse av våpen til de i innbytte, og de svarte at folk sendte våpen til de hele tiden. Og folk sender da vel våpen til børsemakere hele tiden i dette landet. 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Sonic skrev:

"Takk for din henvendelse den 07.02.2017.

 

Skal det sendes våpen innenlands må det sikres at våpenet ikke kan benyttes, jfr våpenloven. Det betyr at en vital del må fjernes fra våpenet og sendes for seg (egen forsendelse) "

 

Nå skal jeg være pirkete.

Våpenloven omtaler ikke transport av våpen i form av pakkegods. Det er kanskje fornuftig å dele opp forsendelsen med vital del i egen forendelse der det er praktisk mulig, men jeg klarer ikke å finne lovhjemmel for dette.

Jeg tviler også sterkt på at dette praktiseres der våpen ikke sendes til / fra privatpersoner, da f.eks mellom importør -> butikk, eller fra produsent / importør -> avdelinger innen forsvar og politi. Det blir vel fort kaos hvis store mengder våpen skal transporteres adskilt?

Det vil også føre til en del komplisert tolkning, og mulig forskjellsbehandling ifht. våpentype, f.eks: bøylerepeter, fripistol og revolver hvor det er vesentlig mer plundrete å fjerne vital del.

 

Svaret fra Posten er fornuftig, men det fremstår mest som ett "trygt svar", mer enn ett "riktig" svar. For det første tjener de dobbelt så mye på denne praksisen, samtidig som de halverer risikoen for å miste ett fult fungerende våpen som de er ansvarlig for. Vinn - vinn.

Edited by psAico
Link to comment
Share on other sites

I Våpenlovens §84 finnes støtte for kravet om å fjerne en vital del dersom våpenet skal transporteres. Rett som du sier at det ikke er referert direkte til pakkegods - men da må man inn i forarbeidene til Våpenloven og se hva lovgiver sier i sakens anledning.

Link to comment
Share on other sites

Dette sier seg selv. Vi har ikke lov til å legge fra oss et fungerende våpen uten tilsyn andre steder enn i vårt eget låste våpenskap på vår registrerte adresse.

Det er ikke lov til å ha det i en safe på hytta eller i bilen om du ikke er der selv.

 

Hva får noen til å tro at det da er greit å putte det i en pappeske og så gi det fra seg til vilt fremmede mennesker?

 

 

Ang vital del: Et våpen uten vital del, er ikke regnet som et våpen.

På samme er en vital del uten resten av våpenet, heller ikke et våpen.

 

Med andre ord er det ikke noe som hindrer deg i å sende et ikke-fungerende våpen i posten.

 

 

At forhandlere regelmessig bryter med våpenloven ved å sende fullt fungerende våpen via transportør uten personlig utlånserklæring er en annen sak. Det betyr ikke at vi andre skal bryte loven på samme måte.

Kan selvsagt hende at det finnes noen form for dispensasjon for dette, men jeg håper virkelig ikke det. Det bryter jo fullstendig med kravet om sikker oppbevaring.

Edited by AndersR
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis noen finner sin egen tolkning av dette for å spare 150 kr i frakt, så de om det.

Jeg personlig ville ikke ta slike sjanser. Bedre å føle seg trygg på at et ens eget komplette og fullt fungerende våpen ikke kan havne på avveie, med de følger det evt kunne få synes nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tolket innlegget mitt som argumentasjon mot å sende våpen i to deler, så er det en misforståelse. Jeg skriver jo rett ut at den praksisen du får opplyst fra Posten er fornuftig.

Det jeg prøver å belyse er at det er vanskelig å finne entydig lovhjemmel for dette, lov og forskrift er rett og slett mangelful på dette området. Det skal ikke være behov for å tolke. Håper de som jobber med ny våpenlov har fått med seg denne problematikken, for dette er jo noe av det som faktisk kan bli bedre, også for oss våpeneiere.

Edited by psAico
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 3 years later...

Her er link til Postens side om våpen.

(jeg legger også ved teksten her: 

 

Våpen

Skal du sende våpen innenlands, må våpenet sikres på en slik måte at det ikke kan benyttes, se våpenforskriften. Det betyr at en vital del må fjernes fra våpenet og denne må sendes separat.

Som sender av våpen skal du kjenne til våpenloven og hvordan et våpen skal sikres ved transport.

 

Unntaksliste for spesielle sendinger (posten.no)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Chiefen.v-2 skrev (På 3.6.2017 den 11.57):

At dere gidder....

Om det var krav om å sende vital del i egen pakke hadde garantert det stått i rundskriv og vært noe de som sender flere våpen i uka enn oss andre i løpet av et liv gjort det.....

 

 

 Det står på Politiet sine nettsider og det står på Posten sine nettsider.

 

Skal du sende våpen innenlands, må våpenet sikres på en slik måte at det ikke kan benyttes, jf. våpenforskriften.
Det betyr at en vital del må fjernes fra våpenet og denne må sendes separat.
Som sender av våpen skal du kjenne til våpenloven og hvordan et våpen skal sikres ved transport.

Link to comment
Share on other sites

Ved sending av løyvepliktige skytevåpen skal skytevåpenet tryggast slik at det ikkje kan brukast. Skytevåpenet kan enten tryggast med kammerlås eller liknande innretning, eller ved å sende ein vital våpendel i eiga sending.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...