Jump to content

Noen som har testet Merkel RX Helix?


ersa

Recommended Posts

Merkel Helix ! Fy flate for et våpen ! :idea: Det fineste/tøffeste våpenet som finnes i dag :D Løpskifte som virkelig imponerer og funker . Pressisjon i toppklasse . Kikkertskinne frest i kassa og som alle har montasjer til (genialt) . Før hadde jeg et godt øye til Blaser men i dag helt uinteressert og er ikke en rettrekker jeg ser på en gang lengre . Klar over prisforskjell men nå snakker vi våpen . :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, drar frem igjen denne tråden jeg. Lurer på lit bruker erfaringer med den nå som det har gått en stund siden den kom ut, noen feil/mangler med den? Hvordan er det med rengjøring av "sluttstykket", det ser lit keitete ut i den lukkede mekanismen eller er det grei skuring? Sitter å drømmer om "exploreren" men har ikke bestemt meg enda, mye å velge i i den prisklassen. Eneste som er sikkert er at det blir systemrifle. Er lit usikker på at det er så mange bevegelige deler som det er i "sluttstykket" på denne eller er det liten grunn til bekymring?

 

Takker stort for erfaringer med denne børsa :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei,

som helt sikkert en del andre har fått med seg, kommer det en vesjon av Helixen med syntstokk og justerbar kolbeforhøyer, med tilnavnet Alpinist.

 

8w9v9j.png

 

Og jeg synes rifla nå i høyeste grad begynner å bli ordenlig fristende. Men, det er en del ting jeg lurer på:

 

Der sluttstykket skal trekkes frem og tilbake, vil det jo være en åpning rett inn i mekanismen med tannhjul ol. Hva med barnåler, smeltet vann som deretter fryser osv., er det et problem? Sikkert fint å sitte der med en i utgangspunktet hurtigrepeterbar rifle, som plutselig blir enkeltskuddsmekanisme...

 

Videre;

Merkel Helix Info-Broschüre[/url]"]Der Merkel Safebolt stellt sicher, dass ein Schuss nur bei einem verriegelten System ausgelöst werden kann. (Merkel Safebolt sikrer, at et skudd kun kan utløses med stengt mekanisme.)

Betyr dette at sluttstykket ikke er låst, og dermed kan beveges, dersom oppspenneren er nedspent? Altså slik at om man lader børsa sikret, og "bolthendelen" av en eller annen grunn skulle hekte seg opp/trekkes i, så vil patronen bli kastet ut? Hadde jo vært en fordel at om man først putter en patron i kammeret, så blir den der til man skyter/bevisst tar den ut...

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Den som leter finner svar.

Men ikke alltid det svaret man vil :cry:

 

Is the gun available in left-handed version (left-handed stock/left-handed system)?

A left-handed version is not planned for the next two years.

Kan jo alltids håpe på at faq'en er to år gammel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Er det noen som har fått tak i den nye Merkel RX Helix Alpinist Camo og har bruker erfaring med denne? Finner ingen forhandlere som har denne inne? Har den ikke kommet til landet enda? Er det noen her som har bestilt og fått tilbakemelding på leveringstid?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk prøvd Helixen ifm med demoskyting. Tror ikke det blir noe kjøp av denne. Klarer ikke helt å venne meg til mangelen på tilbakemelding om at sluttstykket har gått i lås. Klarte å få til ufullstendig ladegrep et par ganger bare i løpet av fire serier. Flere som prøveskjøt opplevde det samme. Det går sikkert bedre med tilvenning, men likevel.

Link to comment
Share on other sites

Var innom Jakt og Friluft for å kjenne litt på Helix. Børsemakeren fortalte at han ikke var spesielt imponert da de hadde fått låsing av sluttstykke på et utstillingsvåpen etter anslagsvis 500 tørrklikk fra klåfingra kunder. Pga den lukkede mekanismen klarte de ikke å frigjøre sluttstykke og måtte sende våpenet i retur.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvordan du klarer å få ufullstendig ladegrep med denne... :shock:

Nå her jeg riktig nok ikke skutt med noen annen rifle en RX Helix. Har skutt 120 skudd nå. Brukte 5 skudd på å få justert meg inn.

Resten av skuddene har jeg vært kjempe fornøyd med. :P

Fine samlinger til tross for at jeg er helt fersk. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har selv skutt med Helix...endte opp med en R8 :wink:

Helix er grei nok den men føler ikke den er helt der oppe med Blaser

så det går vel mest på smak og behag hva man foretrekker av disse riflene

 

Var innom Jakt og Friluft for å kjenne litt på Helix. Børsemakeren fortalte at han ikke var spesielt imponert da de hadde fått låsing av sluttstykke på et utstillingsvåpen etter anslagsvis 500 tørrklikk fra klåfingra kunder. Pga den lukkede mekanismen klarte de ikke å frigjøre sluttstykke og måtte sende våpenet i retur.

 

Stemmer dette

var selv innom j&F for et par måneder siden der stå det en Helix som var umulig og få opp sluttsykke på

jeg var ikke spesielt imponert av det jeg heller.. :roll: men det er muligens bare den helixen som skaper seg

Link to comment
Share on other sites

Den jakt og friluft helixen tror jeg ikke dere må anse som en god versjon av rifla, var nok noe en produksjonsfeil antar jeg. Var også å kjente på denne, men fikk prøvd en annen hos annen aktør, og denne var mye bedre. Gikk for helixen over blaser, da jeg ikke liker løsningene de har med bl.a. magasin o.l. Fikk samme godfølelsa med begge dog.

Link to comment
Share on other sites

Merkel RX Helix Alpinist og Alpinist Camo kommer ikke til norge før om 1-2 uker, får en uten camo som jeg skal få testet grundig i elgjakta. Virker lovende

 

Takk for info. Vet du noe om hvem som får inn denne først og evt. tilgjengelige kaliber?

 

Winge våpen får inn denne først, iløpet av de neste par ukene håper jeg. Vet ikke om første levering er utsolgt, vil nesten tro det.

Link to comment
Share on other sites

Merkel RX Helix Alpinist og Alpinist Camo kommer ikke til norge før om 1-2 uker, får en uten camo som jeg skal få testet grundig i elgjakta. Virker lovende

 

Takk for info. Vet du noe om hvem som får inn denne først og evt. tilgjengelige kaliber?

 

Winge våpen får inn denne først, iløpet av de neste par ukene håper jeg. Vet ikke om første levering er utsolgt, vil nesten tro det.

 

Tar winge disse inn direkte fra fabrikk? Trodde det var schou som var importør i Norge og distribuerte disse?

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er schou som tar de inn som importør. Men sånn som jeg forsto det, så går de første riflene (om ikke alle) av denne forsendelsen til winge våpen, når neste levering kommer vet jeg ikke, de sliter som sagt med stor forespørsel (merkel altså).

 

Joda, om de vil nå alle må de vel ut med links også, men akkurat nå så har de vel mer enn nok med rechts rifler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Har selv skutt med Helix...endte opp med en R8 :wink:

Helix er grei nok den men føler ikke den er helt der oppe med Blaser

så det går vel mest på smak og behag hva man foretrekker av disse riflene

 

Var innom Jakt og Friluft for å kjenne litt på Helix. Børsemakeren fortalte at han ikke var spesielt imponert da de hadde fått låsing av sluttstykke på et utstillingsvåpen etter anslagsvis 500 tørrklikk fra klåfingra kunder. Pga den lukkede mekanismen klarte de ikke å frigjøre sluttstykke og måtte sende våpenet i retur.

 

Stemmer dette

var selv innom j&F for et par måneder siden der stå det en Helix som var umulig og få opp sluttsykke på

jeg var ikke spesielt imponert av det jeg heller.. :roll: men det er muligens bare den helixen som skaper seg

 

 

Bruker feil kalles det... Den kan ikke være spendt ned når du skal åpne sluttstykke...

Du må spende den, eller dra sikringen noen mm opp får å bevege på sluttstykke.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 10 months later...

Forstokk som løsner, klikk pga tennstift, oppspenner som "spennes ned" i en skuddserie, tomhylser som henger etter avfyring, tomhylser som slår i kikkert ved utkast, magasin. Var å klemte på en og habegjæret er stort. God balanse, råe åpne sikter og raske løpsskifter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en god del med Helix i kal. 6,5 og demont/mont pipe flere ganger for og se hvor stabilt dette funker . På denne rifla har jeg ikke oppdaget noen av de problemer som her er nevnt og ut fra at jeg har skutt med samtlige rettrekkere som finnes i kongeriket i dag setter jeg denne absolutt som nr.1 . På denne var kammer ganske trangt så den måtte ha godt pressede hylser v/ hjemmeladning.

Skal jeg sette et minus blir det utforming av stokk som er for lav .

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke hatt min så lenge, og heller ikke skutt så kjempemange skudd med den, dog har det blir noen :)

Jeg har heller ikke opplevd det du skriver om.

 

[*]Forstokk som løsner - Jeg har låser forstokken med å skru inn knappen som skal trykkes ned for å løsne den

[*]Klikk pga tennstift - Har ikke opplevd, men har igjen ikke skutt kjempemasse med den

[*]Oppspenner som "spennes ned" i en skuddserie - Har skutt en del serier og aldri opplevd

[*]Tomhylser som henger etter avfyring - Har ikke opplevd, selv om jeg trekker sluttstykket tregt tilbake popper hylsen fint og kontrollert ut

[*]Tomhylser som slår i kikkert ved utkast - Ikke opplevd

[*]Magasin - Magasinet fungerer som det skal på min, ikke opplevd noen problemer

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

Ja takk, begge deler :mrgreen:

 

Når helixen blir bestillt er det med tanke på drivjakter nedover i europa.

Finnlighten er børsa som alltid vil være førstevalg på regnværsdager og i dei brattaste fjellsidene.

 

Har også en Schultz & Larsen Victory 97-DL som er i fare for å bli litt mer passiv kanskje :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...