Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Jeg bruker Panasonic NCR18650B Protected Rechargeable 3400mA. Lader er Nitecore Digicharger.

 

Jeg har aldri testet lykta med tanke på batteritid på full styrke, men jeg kan si at jeg med normal bruk der jeg trenger mye lys får omtrent 3,5-4 timer ut av et batteri før jeg uansett bytter batteri eller lader for sikkerhets skyld.

 

En annen ting jeg har oppdaget er at jeg ikke ser mye forskjell på H1 og H2. Noen som har samme erfaring?

 

Du kan programmere H2 M2 ogL2

 

The second sub-level (H2, M2 and L2) of each main levels can be further programmed to different brightness levels. At a main level, double-click 6 times to start configuration. On subsequent double-clicks the light will cycle through different brightness levels. Short click to turn off the light when finishing configurations. The selections for the second sub-levels are memorized after the light is turned off and through battery changes.

 

Klippet fra

http://www.zebralight.com/H600w-Mk-II-1 ... p_117.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ledlenseren jeg har gjør nettopp det slemmo beskriver. Jeg husker ikke sikkert navnet på lykta, M7, P7 eller et-eller-annet-7. Den har aldri full lysstyrke, bortsett fra med helt friske batterier. Alle andre lykter jeg har regulerer til fast lysstyrke inntil spenningen går under et et visst nivå, da skrur de ned ett hakk og blir der til neste spenningsnivå osv. Det gir bedre kontroll på når det begynner å bli tomt.

Link to comment
Share on other sites

mens vi er inne på batterier her...:

 

kjøpte en brukt Lupine Betty X Pro hodelykt her for etpar år siden , utgaver på 1750 lumen.

 

Skjønte vel i fjor at grunnen til at jeg fikk den relativt billig var at batteripakka begynte å bli svekket.

Så nå var det helt dødt - fikk den til å lade igår (har charger one laderen) men idag var det dødt igjen.

 

Så da lurer jeg på, hva er alternativene for bytte? Ser det er noen originalpakker til heftig pris å få tak i , men kan jeg feks også bruke f.eks en MagicShine pakke (med overgang eller byttet ledning) uten å være redd for å gå med en brannbombe i lomma?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Noen som kan foreslå billige meget små "pennelykter" a la denne? http://www.aliexpress.com/item/SA-06-Sm ... 27308.html" target="_blank" target="_blank

 

Jeg bestilte 4 av de men 3 er nå borte. Det er den beste hverdagslykta jeg har og vil gjerne ha flere liggende om den siste skulle forsvinne.

Jeg har nettopp fått i posten en Fenix E05 men det blir fort litt kronasje av å bestille 5-6 sånne.

Fant denne på ebay men den blir litt lang (98.3 mm) kontra den jeg linka til. Ja det er bare en cm men den fra aliexpress passer akkurat i mange av lommene den går i.

Vil helst ha med klips så den kan festes i skjortelomme etc.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei.

 

Jeg er på utkikk etter en ny hodelykt. Har en Fenix HP 11 nå, den har forsåvidt funket greit til mitt bruk. Den har blitt litt svak/slakk i tiltinga.

 

Trenger nå en ny hodelykt. Vil vel egentlig ha ei lykt som er mye lik den jeg har, men kanskje gå opp et hakk i størrelse, lumen og pris. Syns det var kjekt og kunne bruke vanlige AA-batterier, og at batteripakka var festet til hodereima. Men kan være åpen for andre forslag når det gjelder batteriløsning, Kan vel eventuelt ha den på lading i bilen via 12 v uttaket. At den kan ligge i bilen med laderen koblet til hele tiden når den ikke blir brukt? Varer batteritiden noe lengre på de oppladbare kontra de med vanlig AA-batterier?

 

Kom gjerne med forslag til hodelykter dere trur kan passe meg og mine ønsker. Vil ha en robust lykt med god kvalitet, hvor batteritiden er god.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig, Lyktemannen.no oppgir at den kaster lyset 475meter, men i forumet der står det 700.. må være forskjellige utgaver..

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

 

 

Ser du lenger ned i tråden så er den oppgitt med mye kortere throw .Faktisk kortere enn hva Lyktemannen.no oppgir .

Link to comment
Share on other sites

Merkelig, Lyktemannen.no oppgir at den kaster lyset 475meter, men i forumet der står det 700.. må være forskjellige utgaver..

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

 

 

Ser du lenger ned i tråden så er den oppgitt med mye kortere throw .Faktisk kortere enn hva Lyktemannen.no oppgir .

Skal finne meg en avstandsmåler å sjekke den saken:-)

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hei. En kompis trenger lykt han vil ha hengende ved utgangsdøra. Han vil ha den oppladbar gjerne i en holder. Jeg har en Firefox FF4 og en fenix TK70 og er fornøyd med kastelengden på de. Han bør ha ca det samme. Hva er kommet på markedet i det siste? Pris er selvfølgelig viktig også. Hva anbefaler dere i dag? Lenge siden jeg har fulgt med. [WHITE SMILING FACE]

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Merkelig, Lyktemannen.no oppgir at den kaster lyset 475meter, men i forumet der står det 700.. må være forskjellige utgaver..

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

 

 

Ser du lenger ned i tråden så er den oppgitt med mye kortere throw .Faktisk kortere enn hva Lyktemannen.no oppgir .

Skal finne meg en avstandsmåler å sjekke den saken:-)

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Ble en lumintop sd75, meget spent på den:-) fikk lyktedilla da jeg fikk olightn..

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk testet min nye Zebralight H600Fw Mk II Floody i går da jeg holdt på på båten noen timer etter mørkets frembrudd. Må si du (og jeg) har gjort et godt valg ved kjøp av den lykta! Behagelig lysspredning, bra ergonomi, enkel i bruk mtp plassering av knappen mm. Og det sies at den er solid og holdbar. Det vil tiden vise.

 

Til det du spør om: En av gutta her på Kammerset som virker ha peil på ladere og batterier anbefalte sist vinter elns. ladere fra Nitecore, som denne: http://www.nosmoke.no/nitecore-intellicharger-i2.html" target="_blank" target="_blank

 

Lyktemannen.no har en del å si om batterier som sammenfaller med det som blir sagt i denne tråden: Panasonicproduserte celler er bra saker + noen andre produsenter. Uansett bra å lese det han skriver her http://www.lyktemannen.no/products/litt ... batterier/" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har i dag bestilt en Olight SR mini intimidator hos XXL for kr 699,-. Vet ikke om dette er en ok pris, ser de oppgir førpris kr 1.500 for denne og i så fall er det nok ok. Trenger da 3 stk 18650 oppladbare samt en lader som tar tre batterier. Er det en norsk forhandler dere vil anbefale som helst ikke koster skjorta. Misforstå meg rett, ønsker skikkelige batterier til rett pris.

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Takk. Var jo et greit utvalg av batterier det, noen som er bedre enn andre? Har absolutt ikke greie på batterier. Ser at de har tilbud på noen Samsung batterier, disse var veldig billige - så kanskje bare styre unna? Hvilke merker er ok?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Er nok blitt litt lurt ja. Men sålenge lykten bruker 1 batteri er det lav/ingen eksplosjonsfare. Det er når man har en lykt med to eller flere batteri i serie at det kan bli fare på ferde, og man virkelig må passe seg. Eksplosjonsfaren kommer når du bruker to batteri, og det ene går tom for støm før det andre. Da vil det andre battetiet prøve å lade/utjevne det tomme. Det går dårlig med li-ion batteri..

Måler alltid batteriene med et multimeter, sjekker at de har samme spenning, og mikser ikke med batteri som skal brukes i lag.

Link to comment
Share on other sites

Har en haug med lommelykter, men ikke en eneste led lenser. Synes de ikke er noe å trakte etter.

Nå er jeg blitt såpass snobbete på lommelyktfronten at jeg ikke gidder å kjøpe lykt med mindre den har noe spesielt for seg. Den bør være lagd av titanium, kobber, damaskus eller noe i den duren. Må ha en nøyral eller varm led, og helst full av tritium for at jeg skal heve et øyenbryn. Ingenting blir kjøpt i Norge, hverken batteri eller lykt, det anser jeg som ran.. Får jo i mange tilfeller en custombygd perle av en lykt til mindre pris enn enn norskkjøpt kjedelig led lenser..

Link to comment
Share on other sites

Er sugen på denne 8)

Nitecore.tm TM 26

 

http://flashlight.nitecore.com/product/tm26" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Hvis man først skal ha en liten "cola boks" med mange leds, hvorfor ikke gå for "kongen på haugen"?

http://intl-outdoor.com/noctigon-418650 ... p-864.html" target="_blank" target="_blank

Mye kobber i den, Led er festet direkte i kobber, noe som øker kjølingen, som igjen øker effektiviteten. Er mest custom bygde lykter som monterer ledene direkte på på kobber. Og denne ræseren da :)

 

 

Kan jo anbefale mye rart, men det kommer an på hva slags bruksområder man har tiltenkt lykten til. Størrelse, prisklasse, lumen, lux (cd), byggekvalitet, batteri, utforming av lyskjegle, batteri tid, garanti. Er så mange lykter og velge mellom, og like mange kompromisser i lommelykt verdenen at det er enklere å spørre hva man skal bruke lykten til enn å ramse opp alle de man synes er bra hehe :) Ca 80% av mine lykter er små 1x aaa, aa ,16340 lykter. Så jeg har alltid minst en med meg.(mest sannsynlig har jeg to-tre lykter med meg til en hver tid uten å vite om at de ligger strødd rundt i de forkjelliige lommene :oops: ) Den aller,aller beste lykten i hele verden er den du har på deg når du plutselig trenger ekstra lys, ingen tvil om det. Og da er det de små som blir tryllet opp av lomma, mens de store lumen monstrene ligger hjemme i skuffa.

Link to comment
Share on other sites

Sjekka den M22 som du nevnte, koster nesten 800 på XXL og jeg vurderer å kjøpe den.

Bruker en T7 daglig (ikke gatelys her jeg bor) og ser den lykta du nevnte har litt mer futt....

 

Er den verdt prisen?

Ja den er verdt det. Min var litt billigere. Prisene er justert opp ser jeg.

Meget bra lys på denne. Samt du kan bruke den som våpenlys i adapter. Du får også grønt filter til denne.

 

I forholde til andre små lykter jeg har eid....så er denne en liten råtass

Link to comment
Share on other sites

Og testen jeg tok med den andre var i ett helsikes regnvær.

normal_20150815_225918_resized.jpg

 

 

Holdt nesten på å bestille en i dag, litt bekymra over batteribruken da det virker som den eter batterier..?

Oppladbare er jo sikkert greit, dersom de er å få tak i til en vettug pris inkl lader.

Bruker lykt hver dag og T7 duger for så vidt godt da den lyser opp brukbart, ser i alle fall rådyr og elg på et par hundre meter. Har også H7 som for så vidt er grei, nyere H7 har et snodig lysbilde og fokuserer dårligere på lang avstand.

950 lumen høres mye ut sammenlignet med T7 sine 200...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...