Jump to content

Zeiss V8


kjella

Recommended Posts

  • 1 year later...

Makan... :shock:

Har bestilt meg 1.8-14x50 med ASV. Måtte sende første i retur pga en liten skade på en ring invendig i kikkerten.. Førte til en "grå flue" når jeg fikk baklys inn i kikkerten helt i venstre hjørne. Irriterende, så håper zeiss sender ny rimelig ASAP.

Ser ut som du har prøvd både med vertikal og horisontal ASV, hjortefot? :)

Gleder meg til å ta i bruk V8!!

Link to comment
Share on other sites

Noen andre enn meg som har trodd at ASV+Llongrange clicks på ring 000 var 1cm klikk?

 

Det er det visst ikke:

http://ballistic-calculator.zeiss.com/long

 

Det er grovere klikk. Jeg forstår ikke helt hvordan det fungerer!? Hjelper ikke mye med kikkert med avstandsmåler og ballistikk-program som oppgir cm da.

 

Hjelp meg hvis jeg tar feil? Men les tabellen i linken nøye, og sjekk info som ligger på Longrange Clicks.

 

???

Link to comment
Share on other sites

Har lest spekket ganske grundig og tenkt som du. Men hvordan forklarer du at på 450meter med Ring 3 får du 100cm korreksjon, og det tilsvarer 22 Longrange clicks?

 

Legg inn 300 win.mag med winchester xp3 180gr.

 

Ser at linken bare gir tilgang til kalkulatoren og ikke resultatetslik jeg trodde.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som vet hvor man får tak i Butler creek eller lignende til okularet på V8....?? Er jo litt sprøtt at man ikke får okularbeskyttelse til en kikkert til 25 tusen....

Har spurt i et par våpen forretninger, og de sier Butler creek ikke lager så store, heller ingen til Leica Magnus og Zeiss har ingen selv heller.

Noen som har funnet en leverandør? Kanskje den til Swarovski Z6 passer?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Jeg vurderer både 1,8-14x50 og 2,8-20x56, siktet skal sitte på en Blaser R8 Success.

 

Bruker de samme base? (lav?) Skal ha skinnemontasje.

 

Ønsker ASV, så da kommer de vel på ca det samme i pris.

 

1,8-14x50

-Lavere vekt enn 2,8.

 

2,8-20x56

-Bedre skumringsegenskaper?

-For høy minimumsforstørrelse?

 

 

Tanken er et sikte som skal benyttes til det meste av jakt. Fra toppjakt, rev og opp til hjort/elg.

 

Noen som har gjort seg noen tanker rundt disse to siktene?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er skumringsegenskapene ved mye forstørrelse på denne? Tenker da på 2.8-20x kikkerten. Har en Zeiss V 6-24x56 nå, men blir fort grå i synsfeltet ved litt forstørrelse i skumringa ja.

 

Ikke bland begrepene zoom og forstørrelse... Prease :!:

 

Folk skjønner sikkert hva jeg vil ha svar på, amatør. Men nå er det rettet på.

 

Hvordan er skumringsegenskapene ved mye forstørrelse på denne? Tenker da på 2.8-20x kikkerten.
Den er som alle sikter, om du skrur forstørrelsen så utgangspupillen blir mindre enn din egen pupille, blir bildet mørkere enn omgivelsene.

 

Fantastisk :P +1 til Amatør

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer både 1,8-14x50 og 2,8-20x56, siktet skal sitte på en Blaser R8 Success.

Bruker de samme base? (lav?) Skal ha skinnemontasje.

Ønsker ASV, så da kommer de vel på ca det samme i pris.

 

1,8-14x50

-Lavere vekt enn 2,8.

 

2,8-20x56

-Bedre skumringsegenskaper?

-For høy minimumsforstørrelse?

 

Tanken er et sikte som skal benyttes til det meste av jakt. Fra toppjakt, rev og opp til hjort/elg.

Noen som har gjort seg noen tanker rundt disse to siktene?

 

Personlig ville jeg ha valgt 2.8-20x56 av de to siktene til allsidig bruk.

Hovedsaklig pga. større maks forstørrelse og bedre skumringsegenskaper.

Jeg synes 2.8 er mer enn lav nok forstørrelse, men jeg er vant til og liker å skyte med høy forstørrelse og har heller ikke problemer med det ved raske skudd på korte hold.

Andre er helt sikkert uenig der, og foretrekker så lav forstørrelse som mulig til slike skudd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Fikk tak i 56 mm zeiss objektivdeksel hos xxl. 990 kr.

Kommer det Zeiss deksel til den andre enden håper jeg noen forteller om det her :wink:

Er forøvrig storfornøyd med min 2,8-20x56. Fikk tak i en strøken brukt til 17k, montasjen kom seg på 2600,- på min tikka t3.(spuhrs & optilock baser)

Ble anbefalt av børsemakeren fast montasje til en så tung kikkert.

Problemet mitt nå er mirage fra lyddemperen, spesielt ved høy forstørrelse. Må vel handle et mirage-trekk før jaktfelt starter opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...