Jump to content

jaktkule til 8mm mauser


jbjorn

Recommended Posts

Noen som har tips til en god kule til 8mm Mauser for hjortejakt? Har sett etter Woodleigh sin 196gr round nose kule, men sliter med å finne den noen sted. Tar imot synspunkter på kulevekt til dette kaliberet viss noen erfaringer med det.

Edited by jbjorn
Link to comment
Share on other sites

Om du lader selv finner du neppe bedre universal kule til rådyr, hjort og elg i 8mm- en TTSX- mtp. pris, presisjon og effekt. Har brukt den i mange år, kun gode erfaringer.: Barnes 160 gr. TTSX Polymer Tip 8 mm (.323), 50 pk. - TROND ALVESTAD AS (hjemmelading.no) Men har du trua på Oryks- eller andre blykuler- har jeg en del liggende. De blir nok ikke brukt til annet en papp av meg🫠

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, asterix said:

Om du lader selv finner du neppe bedre universal kule til rådyr, hjort og elg i 8mm- en TTSX- mtp. pris, presisjon og effekt. 

Eg har tradisjonelt brukt bly tidlegare i den andre rifla mi, men har eigentleg ingen spesielle preferanser på det. Har høyrt fleire som snakkar positivt om TTSX så er absolutt åpen for å prøve den! Min far har alltid sverga til tunge kuler og relativt lav hastighet når han lader i Lee Enfielden sin. Denne kula (160gr) er jo forholdsvis lett til å vera 8mm. Men den fungerer godt? Kva hastigheit legger du deg på?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, jbjorn said:

... Denne kula (160gr) er jo forholdsvis lett til å vera 8mm. Men den fungerer godt? Kva hastigheit legger du deg på?

Jeg lader moderat med alle kuler, hjorten og elgen ramler merkelig nok om hastigheten er godt under maks. TTSX-en gir meget døde dyr- og greie slakt. Ser jeg bruker 50 grn N-150, og dette gir ca 820-830 m/s. VV anbefaler litt kjappere krutt, jeg liker å bruke litt trege krutt, mindre fare for overraskelser.

image.png.ab00f2fe2cd7a1deb9575dde8365c5e4.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nja, kruttprodusentene er nok generelt mer forsiktige. Alle ladebokens ladninger er "trygge", men ikke nødvendigvis like "sunne" i alle våpen. Hastighet kan variere med 2-5 m/s (typisk 3-4) pr. cm pipelengde. Viktig å være klar over når man leser ladedata og hastighet, for ofte bruker krutt- og ammunisjons-produsentene lengre pipe enn det er på typiske jaktrifler (og får dermed høyere hastighet). Egentlig er det meningsløst å oppgi utgangshastighet uten referanse til pipelengde på testvåpenet.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Det eg prøver å finne ut er kor mykje eg skal lade med N140 i K98K-en min med 60cm pipe. Ladeboken seier 50-52gr (812-853m/s) med 56cm pipe, og VV seier 44-48.5gr(767-841m/s) med 62cm pipe. Kan 48gr vere ein grei plass å starte? Tenker eg ønsker å ligge på 820-830m/s. 

Link to comment
Share on other sites

Hvilken utgave av Ladeboken? De har roet seg en del hakk siden den gang de anbefalte å slå av høreapparat for å slippe å høre kruttkorn knuses når man satte kuler og å ha med en dugelig vedkjepp på skytebanen for å slå opp hevarmen... 

 

Siden Norma anbefaler rundt 48-49 grs 202 (som er et raskere krutt) for tilsvarende kulevekt ville jeg startet med en føler på 48 grs og ladet meg kjapt oppover derfra. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (4 timer siden):

Siden Norma anbefaler rundt 48-49 grs 202 (som er et raskere krutt) for tilsvarende kulevekt ville jeg startet med en føler på 48 grs og ladet meg kjapt oppover derfra. 

Nja, iht. Normas oversikt har N140 både høyere brennhastighet (ikke mye!) og utvikler høyere trykk enn Norma 202. Tror jeg i dette tilfellet, som relativt uerfaren(?) hjemmelader, ville forholdt meg til Vithavuoris ladetabell.

 

Hva angår Ladebokens data (jeg har både utgave 4, 7 og 8), er det noen forskjeller (heitere ladninger) fra utgave 4 til de to siste, særlig for enkelte patroner. Når jeg refererer til Ladeboken er det alltid siste utgave.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Den tabellen setter 202 like ved 203b, og det høres ikke helt riktig ut.

 

Jeg har ladet mest 200 grs Nosler CC og 196 grs Norma Vulkan og Oryx i 8x57is, og med de ligger jeg 2 grs lavere med 202 enn N140. 

 

Ladebokens utgave 2 og 3 er en del freskere enn de senere. 

Link to comment
Share on other sites

Man kan ha i bakhodet at makstrykk (MAP) for 8x57 er på 390MPa, og at det er utgangspunktet for ladedata.  Nyere våpen iaf bør godt tåle litt «friske» ladninger. 
Min erfaring er at FB- kuler på 195- 200 gr er presise. Har jakta med Oryx, Plus og Interlock. Relativt myke kuler og fungerer deretter. Har brukt 160 gr TTSX i det siste. Fungerer godt ut til rundt 200 m ut iaf med V0 845.

Edited by vavlo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, vavlo said:

Om det er en M98 som ikke er «oppbrukt» så bør man vel være «good to go» med trykk på 30-06/ .308W nivå

K98k portugisisk eksport. Vært i portugisisk tjeneste, så har nok sikkert vært skutt litt med der selv om den ikke har vært "i krig". Importert tilbake til Norge rundt 1980 via tyskland. Minimalt brukt etter det. Helt original og ser veldig fin ut. Aldri vært montert sikte på den, så tviler på at den har vært brukt til jakt. Har ikke fått noen som er "kvalifiserte" til å se på den, men viss tilstanden på pipa korrelerer med standen på resten av rifla så skal den være bra. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (13 timer siden):

Den tabellen setter 202 like ved 203b, og det høres ikke helt riktig ut.

Tja, det er da Norma selv som har publisert den? Nåvel, jeg skal ikke kverulere mer på dette, for min erfaring er at N140 og 202 oppfører seg ganske likt. I hvert fall når vi ligger litt under maks. Jeg har ladet følgende patroner med begge kruttene: 5,6x52R og 70 grs kule (maks 25,5 grs), 6,5x55 og 100 grs kule (41 grs), samt .30-06 og 123 grs kule (52-53 grs). Kronografen viste ingen avvik i hastighet mellom de to kruttene, så da har vel heller ikke trykket vært vesentlig forskjellig. Ellers fant jeg en eldre tabell fra Vihtavuori med rangering etter brennhastighet, hvor N140 ligger nærmere 203b enn 202. Dette viser vel bare at slike tabeller ikke er absolutte og kun kan betraktes som veiledende:

image.png.fb52558f20fddc0f0d028e2e8d784545.png

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, tabeller over relativ brennhastighet kan være så ymse, det har du helt rett i. Jeg har brukt de to mest i 9,3x62 og 8x57is, en del i 30-06 og 308, i 6,5x55 med 100 grs kuler fra Sierra, Norma og Lapua og 222 av mangel på bedre egnet. 

 

Med moderate ladninger kan de nok være like, den største forskjellen ser jeg opp mot max. I 6,5x55 med 100 grs kuler er ladninger som er trygge med N140 ca to grains over max med 202.

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, vavlo said:

 Har brukt 160 gr TTSX i det siste. Fungerer godt ut til rundt 200 m ut iaf med V0 845.

Hvor mange grain lader du med denne kulen for å få 845? Og hva er pipelengden på børsa di?

Link to comment
Share on other sites

Har fremdeles ikke loggen eller patroner for hånden, men mener jeg setter den så bare BTen ( sånn ca) er under halsen. Mener første avlastningsrille er forran hals. 78-79 mm om jeg ikke husker feil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, jbjorn said:

Hvilken settedybde går man for med TTSX kulene?

En patronlengde på totalt 78mm er fornuftig, da kommer fremste avlastningsrille rett over hylsehalsen. De fleste fabrikkladde TTSX har fremste rille inne i hylsehals, men det gi mindre kulehold- og muligens større trykk. Men estetisk er det sikkert mer korrekt.

 

TTSX.jpg

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jbjorn skrev (På 27.2.2024 den 11.10):

K98k portugisisk eksport. Vært i portugisisk tjeneste, så har nok sikkert vært skutt litt med der selv om den ikke har vært "i krig". Importert tilbake til Norge rundt 1980 via tyskland. Minimalt brukt etter det. Helt original og ser veldig fin ut. Aldri vært montert sikte på den, så tviler på at den har vært brukt til jakt. Har ikke fått noen som er "kvalifiserte" til å se på den, men viss tilstanden på pipa korrelerer med standen på resten av rifla så skal den være bra. 

 

Disse K98K-riflene fra Mauserwerke Oberndorf, som det står på siden av låskassa, har skikkelig dårlig kvalitet og er utrygge å skyte med.

Jeg kan kjøpe mauser'n av deg for et par tusen kroner så du kan anskaffe ei skikkelig moderne, sikker plastikkrifle som feks Tikka T3x i et av de tre store kalibrene.

8)

 

Monterer du kikkert på denne mauser'n kommer heisen garantert til å gå nedover når du er ferdig her på jorda hvis den er i fin orginal stand nå.

Bilde fra nettet. De fleste portugisiske utgavene jeg har sett pleier å være i sivil kvalitet og ha finere, mørkere, treverk enn denne.

 

image.png.df553ccc500bea50055aa100d71452b1.png

Auksjonspris på denne:

image.png.567a7867311584383d74e84d91918d9b.png

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

 

Monterer du kikkert på denne mauser'n kommer heisen garantert til å gå nedover når du er ferdig her på jorda hvis den er i fin orginal stand nå.

 

Hehehe, du kan slappe fullstendig av. Det kunne selvfølgelig aldri falt meg inn å borre i denne vakre kreasjonen viss det var det du var redd for. Jeg har montert en no drill-tap skinne fra badacetactical på den der som baksiktet stod, og satt på en rødpunkt. Kan når som helst reverseres til original stand :) 

Og ja, treverket er betydelig flottere på denne!

 

image.png.c66677db922f89df579a525a4b72c6af.png

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2/26/2024 at 2:43 PM, asterix said:

Jeg lader moderat med alle kuler, hjorten og elgen ramler merkelig nok om hastigheten er godt under maks. TTSX-en gir meget døde dyr- og greie slakt. Ser jeg bruker 50 grn N-150, og dette gir ca 820-830 m/s. ..

En av de få TTSX jeg har funnet igjen i dyr, som regel går de rett igjennom. Her er en 8mm, 160 grns TTSX . Elg skutt på godt over 200 meters hold, den gikk vel et par meter før den ramlet, kula satt i skinnet. Restvekta er på 159 grain- og som rett ut av reklamen. 

160TTSX1.jpg

160TTSX2.jpg

160TTSX3.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dette er ei kule som tåler hastighet i målet, så mest mulig av den er ingen ulempe om nå holdet skulle bli litt over det vanlige. Jeg foretrekker derfor 5- serie kruttet fremfor 1 serien til denne bruk. 

Link to comment
Share on other sites

jbjorn skrev (17 timer siden):

... 160gr ttsx! skal bli spennende å teste. Tenker starte med 48gr N140.... 

Ehhh, maksladningen iht. Vihtavuoris tabell er jo 48,5 grs som gir 841 m/s i 62 cm pipe.? Siden ditt våpen sannsynligvis har kortere (jakt)pipe, og du sikter deg inn på 830-840 m/s bør du nok som @vavlo satse på N540 som gir 30 m/s høyere utgangshastighet ved tabellmaks på 51,4 grs.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
1 hour ago, Sølvrev said:

Ehhh, maksladningen iht. Vihtavuoris tabell er jo 48,5 grs som gir 841 m/s i 62 cm pipe.? Siden ditt våpen sannsynligvis har kortere (jakt)pipe, og du sikter deg inn på 830-840 m/s bør du nok som @vavlo satse på N540 som gir 30 m/s høyere utgangshastighet ved tabellmaks på 51,4 grs.

Mulig jeg ikke har forstått helt dette med tabellene og maksladninger med de forskjellige kruttene. VV har oppgitt 48.5gr som du sier med N140 og 62cm pipe, som vil gi 840m/s. Nå er pipa mi 60cm, så da tenker jeg at jeg kan øke kruttmengden litt. Blir det feil? Ladeboken sier jo at man gå kan så høyt som 52gr med 56cm pipe. Grunnen til at jeg vil bruke N140 er at det er det eneste jeg har. 

Edited by jbjorn
Link to comment
Share on other sites

Ja, skjønner problemstillingen, men når det kommer til monolittiske kuler ville jeg holdt meg til Vvs tabell. Ser Ladeboken opererer med 50-52 grs N140 for denne kula. Du ødelegger neppe våpenet ditt med noen jaktskudd med disse kruttmengdene, men kanskje er det ikke så sunt heller.... Trykket du utsetter kammeret for bestemmes først og fremst av kruttmengde og brennhastighet, pipelengden er underordnet. Men pipelengde påvirker hastighet. Med 60 cm kan du forvente 4-10 m/s lavere utgangshastighet enn testvåpenet. Siden det er forskjell på piper er det likevel ikke sikkert du taper noe i det hele tatt. Jeg ville prøvd 48,5 grs N140 som maks og sjekket om hastigheten er "grei nok". Skal du jage den ytterligere opp, bytt krutt.

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

jbjorn skrev (50 minutter siden):

VV har oppgitt 48.5gr som du sier med N140 og 62cm pipe, som vil gi 840m/s. Nå er pipa mi 60cm, så da tenker jeg at jeg kan øke kruttmengden litt. Blir det feil?

Ja, det blir feil. Maksladning er satt i forhold til maks trykk, ikke maks hastighet. Trykket blir det samme uavhengig av om pipa er 60 eller 62cm. Hvis du sper på maksladningen for å demme opp for hastighetstap som følge av kortere pipe så øker du også trykket til over maks.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...