Jump to content

Spørsmål angående RCBS hylsetrimmer


Magnusb99

Recommended Posts

Hei. Har muligens gått på en liten blemme og lurer på om noen har gode råd. Har rundt 300 tomhylser som jeg har satt i ny tennhette i. Ser nå i etterkant at noen overstiger 55mm patronlengde, og at de dermed må(?) trimmes (6.5x55). Spørsmålet da er om det er mulig å få trimmet disse selv om tennhettene er i, eller om dette ikke går? Sender ved link til hylsetrimmeren det er snakk om: https://www.vapensmia.no/hjemmelading/hylsepreparering/hylsetrimmere/rcbs-hylsetrimmer-pro-2-kit

 

Link to comment
Share on other sites

Går helt fint og trimme hylsene selv om det er satt inn tennhetter.  Men som spindrift sier går det mest sannsynlig fint uten og trimme de. Kommer an på hvilket kammer du har i pipen din. Men som oftest skal de bli bra lange før de når helt fremm i kammeret. For øvrig tror jeg at jeg har en slik trimmer liggende som du kan få kjøpt av med for halv pris.

Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (2 timer siden):

Prøv å kamre de lengste hylsene. Hvis du får lukket bolten uten motstand, ville jeg brukt de som de er. Sannsynligvis går det helt fint. 

Du merker ikke om de er for lange før det er kule i. Er for lite krefter involvert i forhold til andre krefter i lukkingen +  at det er eller kan være veldig små dimensjoner. 

 

Magnusb99 skrev (9 timer siden):

Spørsmålet da er om det er mulig å få trimmet disse selv om tennhettene er i, eller om dette ikke går?

Det er ingen problem i det hele tatt.

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Magnusb99 skrev (10 timer siden):

... dermed må(?) trimmes (6.5x55). Spørsmålet da er om det er mulig å få trimmet disse selv om tennhettene er i...

Må ikke nødvendigvis, men du bør. Hylsetrimmeren fra RCBS er helt grei (har selv en slik), men etter hva jeg husker fra andre tråder finnes det mye billigere og enklere trimmere i handelen (tror det var denne fra Lee). Uansett hvilken løsning du velger er det ikke noe problem å trimme hylser hvor tennhetta er satt i.

Link to comment
Share on other sites

Trimme med hette i går fint, men ikke med akkurat den fra Lee. For der stikker det en pinne ut gjennom tennhullet som stopper mot hylseholderen. Det er den som bestemmer hylselengden.

Min RCBS hylsetrimmer, benkmodell med sveiv, har dreid ut litt materiale der hetta ligger an. Så selv om det skulle sitte i hette som stikker litt ut, så blir hylselengden riktig.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 timer siden):

Hylsetrimmeren fra RCBS er helt grei (har selv en slik), men etter hva jeg husker fra andre tråder finnes det mye billigere og enklere trimmere i handelen (tror det var denne fra Lee). Uansett hvilken løsning du velger er det ikke noe problem å trimme hylser hvor tennhetta er satt i.

Se etter trimmeren fra Little Crow Gunworks, 

 

Casey Jones skrev (1 time siden):

Så selv om det skulle sitte i hette som stikker litt ut

Hetter skal uansett ikke stikke ut, så det er like greit om de blir luket ut.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

Hetter skal uansett ikke stikke ut, så det er like greit om de blir luket ut.

 

Enig i det. Jeg setter dem til bunnen av hettelomma selv, og kjenner med fingeren at de er litt innafor. Men jeg har sett ymse hos andre hjemmeladere. Det verste var han som satte i hetter som siste operasjon. Etter å ha fylt i krutt og satt i kula. Han så ikke noe problem med den praksisen, det virka jo. Han hadde jo rett i det, men.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 timer siden):

Du merker ikke om de er for lange før det er kule i. Er for lite krefter involvert i forhold til andre krefter i lukkingen +  at det er eller kan være veldig små dimensjoner. 

Kan du forklare litt mer her @M67? Jeg har alltid tenkt at om jeg tester at hylsa går og det er greit, for deretter å sette i kula i og så opplever at  det butter så må kula settes dypere?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du skal skyte de i egen børse så kan du jo måle maks hylselengde. 
Jeg presset halsen på en hylse og kappet halsen på den. Satte så ei kule relativt dypt i hylsa og tredde halsbiten jeg kappet sånn passe over. 
 Kamret så hylsen flere ganger og hadde på litt tusj for å sjekke at den ikke hang igjen. 
Måler du så lengden får du maks hylselengde.
Trakk fra 1mm eller noe sånt selv, og såvidt jeg husket så var det ganske mye lenger enn trimmelengde oppgitt i tabell. 

Link to comment
Share on other sites

FNJ skrev (1 time siden):

Kan du forklare litt mer her @M67? Jeg har alltid tenkt at om jeg tester at hylsa går og det er greit, for deretter å sette i kula i og så opplever at  det butter så må kula settes dypere?

Det kan butte på to plasser*.

 

Kula kan butte i bommene, da setter man kula dypere.

 

Er hylsa for lang, men bare litt for lang, så MERKER man ikke at den butter alene (er den alt for lang stopper den selvsagt), men med kule i så kjenner en at det er motstand. Om en så bare slår sluttstykket igjen, vil en oppleve veldig ujevn fart, og kanskje trykktegn. 

Husk at hylsehalsen har større utvendig diameter med kule i enn uten, og at den også er veldig fleksibel. Derfor er det ikke sikkert man kjenner at den for lang om en bare tester med hylse uten kule i.

 

Jeg lærte dette av å tenke på samme måten som du gjør her.

 

* I tillegg kan man jo ha presset for lite, så enten skuldra butter imot, eller hylsa er for trang langs kroppen.

 

 

K

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt OT,  men Lee trimmeren er enklest, raskest, billigst, og best,  -etter mitt syn.

Men som andre har sagt, ikkje for hylser med hette. (Eller Berdan:-)

 

Så burde Lee laga eit trekanta verktøy med skjer i kvart hjørne, for innvendig, utvendig og lengde.

Ja, og så litt større diameter for betre grep på hylseholderen,

 

N

LeeTrim_1.JPG.3b15856a6063aeb2e3dc3d354b60419d.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Den beste og raskeste hylsetrimmeren jeg har brukt var en god søyleboremaskin med pålitelig dybdestopp. En hylseholder fra Lyman trimmer i maskinskrustikken og en kutter i chucksen så var det bare tut og kjør.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er helt korrekt! Har du et kaliber der du trimmer mye hylser er WFT trimmeren genial!

 

Ellers er jeg glad i systemet med styrepiloter fra LEE. Veldig billig å komme i gang med å trimme hylser. Bruker det selv til kaliber jeg ikke bruker så mye.

 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (11 timer siden):

Dette er noe som virker skikkelig, med eller uten tennhetter.

https://skytterlinken.no/hylsetrimmer-og-preparingssenter

 

Denne bruker jeg også, og den ble veldig mye bedre når jeg satt i en karbidkutter fra RCBS!
Den originale kutteren i stål ble fort sløv.

 

 

 

M67 skrev (26 minutter siden):

I forhold til Little Crow-trimmeren, så er alle trimmerene folk viser fram her "evighetsmaskiner" - dvs det tar en evighet å trimme hylser 😅 

 

Er Little Crow raskere enn den @bardp linker til? Det kan umulig være mye!

 

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (45 minutter siden):

Er Little Crow raskere enn den @bardp linker til? Det kan umulig være mye!

Nei, de har jo samme prinsipp. Det er alle de du må drive og sette fast hylsa i en holder som er trege. Lee-tingen er jo tilogmed tregere enn RCBS sin.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik trimmer fra Little Crow, men får noe mer variasjon i hylselengde enn på en manuell RCBS trimmer. Innbiller meg at det er fordi det legger seg en del spon inni den fra Little Crow. Unngås med rengjøring, men noe å følge litt med på. 

Får du konsistent trimmelengde når du bruker Little Crow trimmeren  @M67

Link to comment
Share on other sites

FNJ skrev (2 minutter siden):

Får du konsistent trimmelengde når du bruker Little Crow trimmeren  @M67

Ja og nei... 

 

Siden jeg stort sett bruker hylser som er skutt mange ganger, uten å følge med på hvor mange ganger, så har jeg noen hylser som er strekt mer enn andre, og hylser som er hardere enn andre. Og hylser fra ulike piper i samme kaliber.

Når jeg presser alle disse med samme innstilling på helpressedia, så blir de ikke like lange - altså ikke totallengde, men hylsebunn til midt på skuldra. Alle blir pressa NOK til å kamre lett.
Når jeg trimmer dem (jeg trimmer ikke ofte, men når jeg trimmer så trimmer jeg mange) så indekserer WTF på skuldra. Jeg har ikke hatt problemer med spon. Setter drillen med WTF opp, og bruker en hånd til å plukke hylser og en til å holde hylsa som blir trimmet. Variasjonen i lenge fra skulder til kuttet er da helt ubetydelig. Det som derimot er lett å måle er at totallengden varierer.

 

Jeg tenker at hylsa stopper mot skuldra i kammeret, og at lengden fra skulder og bakover spiller liten rolle. Det som teller er at halsen er konsistent.

 

For vanlig skyting teller jo ikke det engang, der er det eneste som betyr noe at halsen ikke er for lang, og om lengden varierer en mm eller to betyr ikke en ting. Det er først til BR, og diverse presis langholdsskyting at variasjon i hastighet og kulehold og halslengde begynner å bli merkbart på skytinga.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den eneste plassen spon kan påvirke hylselengden er om de legger seg i fremre del av brysningen (kammeret) hylsa skal stoppe mot. 
Er det snakk om store variasjoner?

Hylsen stopper mot skuldra på WFT og totallengden vil derfor variere ut fra hvor mye hylsene er presset.

image.jpg.ac1c2ffdf3b6845eca28d0cf5fbf1213.jpg

 

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen anbefaling om å gå for gammel eller WTF2-typen? Om det er noe teknisk. Økonomisk så vil besparelsen være der om jeg skal trimme mer enn 1 type (tenkte også å skaffe 308-insert, da de skriver den trimmer 30-06, men 30-06inserten trimmer ikke 308).

 

Får forøvrig opp at estimert frakt er $90, får håpe det er ett grovt overslag.. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du begynner fra null så er det 2-eren som er veien å gå. Med flere Gen 1 kan du trimme ulike hylser tvert og uten justering utover første gangs bruk, med toeren og bytte av inserts må du jo justere hver gang du bytter kaliber - så er litt tja..

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skjønner. Så det er ikke slik å forstå at man bare bytter inserts så er det plug and play direkte? Hvis oppsett tar noe tid er det jo kjedelig, og litt av poenget forsvinner.

Link to comment
Share on other sites

CRC skrev (1 minutt siden):

Skjønner. Så det er ikke slik å forstå at man bare bytter inserts så er det plug and play direkte? Hvis oppsett tar noe tid er det jo kjedelig, og litt av poenget forsvinner.

Det tar jo noen minutter. Men at poenget forsvinner er jeg ikke enig i. Jeg skyter 7-8 kaliber - og det kan gå år mellom at jeg f.eks. trimmer 223-hylser (nå ble jeg usikker på om je noengang har gjort det) 

Trimmer jeg 6.5x55 eller 6mm, så er det 1000-2000 hylser, og så skal ikke de trimmes mer det året. Eller noengang, osv.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jepp, derfor jeg skrev litt ;)

Takk for kjappe svar, det blir nok å gå for en WFT2-sak. Jeg driver ikke med trimming til daglig selv, ikke av hylser iallefall. Justering blir nok som du sier ikke veldig ofte. Effektiviteten du virker å ha i ladeprosessene dine er inspirerende, her lærer jeg noe hele tiden.

 

Link to comment
Share on other sites

Ser at jeg også betalte 90USD i frakt sist. Kjøpte mer enn en dings da - og ser at det likevel ble billigere enn prisene hos Brownells - som ikke hadde det på lager uansett.

 

Jeg omskriver John F. Kennedy litt: "we choose to do thisnot because it is cheap"

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...