Jump to content

Forbedre demping - Heldempet CZ 457 22LR


avd. for indreballistikk

Recommended Posts

Er det noen med erfaring med lyddempingen fra Alms / Winges heldempede salongrifler (https://www.wingevapen.no/product/cz-457-syntetisk-22lr-heldempet/)?

Demperen er et enkelt rør rundt pipa, og jeg er usikker på om den er helt tett. Kunne man satt inn pakninger, eller noe dempende materiale i bakre ende av røret?
Jeg har mottatt det nye leketøyet og det er ganske stille, men for artig skyld lurer jeg på om man kunne gjøre det enda stillere. Evt. om man kunne målt hvor mye lyd den lager for å måle effekten av ulike tiltak?

Er klar over at whooshet og lyden ved treff ikke er noe jeg kan gjøre noe med, og kanskje er den så stille som den kan bli. Men kanskje noen små forbedringer kan gjøre at naborypa ikke blir skremt eller at jeg kan ta et kalibreringsskudd like ved før jeg sikter på rypa, så det hadde vært interessant med en romjulsdiskusjon :) 

Link to comment
Share on other sites

Det er minimalt med lekkasje ut disse punktene, da skulle du sett misfarging pga kruttslam/støv. Men det du kan forsøke er kanskje innlegg av stålnett, slik som Hausken bruker i endel av sine modeller. Det tar et par decibel om jeg husker tallene deres rett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sett eller hørt den nye versjonen fra Alm etter rettssaken på den gamle, men den gamle har jeg prøvd. Den var slik jeg tenker det så stille som det kunne bli. Du hører jo nesten bare tennstempelet. Poenget med designet til Alm er porting av pipa slik at kula ikke oppnår overlydshastighet. På den gamle var det bakre kammer som tok seg av denne jobben. Det er sikkert samme konstruksjon på den nye?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg fikk satt på en A-Tec heldemper på min Cz 452. Aldri angret ett sekund. Med subsonic patroner er det KUN klikket av stiften og anslaget av kula som høres. Med standardpatroner e disse så stille som rifla var tidligere med subsonic. Har ikke målt hastigheter, men utangshastighet må nødvendigvis gå noe ned.

Rifla blir ufattelig snerten med 45cm pipe ink demper. Brukt mye til plining på hytta uten å forstyrre hyttenaboene 100m lengre nede i veien.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

.260 skrev (3 timer siden):

Jeg fikk satt på en A-Tec heldemper på min Cz 452. Aldri angret ett sekund. Med subsonic patroner er det KUN klikket av stiften og anslaget av kula som høres. Med standardpatroner e disse så stille som rifla var tidligere med subsonic. Har ikke målt hastigheter, men utangshastighet må nødvendigvis gå noe ned.

Rifla blir ufattelig snerten med 45cm pipe ink demper. Brukt mye til plining på hytta uten å forstyrre hyttenaboene 100m lengre nede i veien.

Hvordan demper den CCI Stinger?

Link to comment
Share on other sites

BC.Airn skrev (48 minutter siden):

Det forstår vel de fleste 😏 Men dempes Stinger noe/bedre i heldemper enn frontmontert? Har TS noen erfaring her? Eller andre? Det er spørsmålet.


Nei. Det har vi prøvd (uten noen andre måleapparater enn ørene) side ved side med flere forskjellige rifler- både stinger, diverse sub sonic og litt av hvert. 

 

Det vi har konkluderte med hver gang, var at «heldemping» ikke gir bedre demping enn en vanlig frontmontert

demper. Rifla som var (litt)merkbart stillere hadde lengre løp og en frontmontert demper (ei gammel Kongsberg M/30 faktisk, som jeg fikk av gamlingen når jeg var guttunge).

Heldempet løp gir derimot ei kort og hendig lita rifle. 

Edited by Ospa
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (1 time siden):

Hva skal en med Stinger uansett?

 

Eley subsonic HP..

 

Ole

Spørsmålet er om heldemper demper noe bedre enn frontmontert demper. TS mener her at det ikke er tilfelle. Lyddemper demper uansett noe av smellen - uavhengig av patron. Effekten av CCI Stinger er kjent for de aller fleste med litt erfaring. Presisjonsmessig kan den være en utfordring for mange salongrifler, også kjent for de fleste. Men TS har skjønt poenget - og besvart.

Link to comment
Share on other sites

BC.Airn skrev (17 timer siden):

Hvordan demper den CCI Stinger?

 

Har ikke skutt med Singer, bruker ikke denne patronen. Bruker CCI MiniMag derimot. Piskesnerten dempes ikke.

 

BC.Airn skrev (12 timer siden):

Har et par gamle Parker Hale lyddempere i stål. Synes de fungerer best av de jeg har prøvd iaf. Skal prøve min nye CZ455 med den no ved anledning. Demper CCi Stinger noe, men "piskesnerten" er jo der da. 

 

Denne demperen er ikke kjøpt for å bruke disse overlydspatronene uansett. Derimot vil mye av standardammunisjonen dempes for di hastigheten blir lavere med et effektivt løp på ca 25cm.

Løpslengde og hastighet vil være avgjørende for demping, ferdig snakka. I Gamle kragrifler til miniatyr med 74cm løp er 22LR mye stillere enn i en pistol med 15cm løp med samme ammo. 

 

I mitt tilfelle med min gamle brno kunne nok en frontmontert demper på et originalt løp dempet like godt. Men FYYY så langt å ta med. 90cm med demper går an å ha på siden av sekken. Og fatastisk greit å sitte på verandaen på hytta og skyte på selvanviser og høyest lyd er pling fra kuleanslaget i "gongen".

 

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (3 timer siden):

Hva skal en med Stinger uansett?

 

Eley subsonic HP..

 

Ole

? Skyte ting? Er det ikke derfor en bruker patroner mot noe? Jeg bruker ingen av de da jeg skyter med Winchester Sub HP og RWS Sub og HV HP ;) 

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (3 timer siden):

Hva skal en med Stinger uansett?

 

Eley subsonic HP..

 

Ole

 

Den gikk «helt ok» til jakt i en gammel Kongsberg som jeg lånte av gamlingen som guttunge. Tipper jeg har skutt 100++ ender/skarv/kråker/måker med stinger. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lyddemping er interessant. Med vekt på demping. Forskjellig effekt med forskjellig ammo, vet jo vi som har prøvd - og prøver.

 

Tema var - og er - heldemper vs frontdemper.

 

Interessant om flere har erfaringer som kan deles herinne.

 

Skal også prøve med flere moduler på en A-Tec .22 jeg har liggende. Mer volum, får se (eller høre) hvordan det blir. Men hendigheten til ei heldempa rifle er uovertruffen.

 

Men mye av tida går nå til ei Hushpower heldempa hagle jeg har skaffa fra UK. @Ranger#44: vi var vel ikke helt heldige med disse anskaffelsene... Den demper  smell med kraftig ammo veldig bra. Med svak 20/65 nesten helt. Har bare erfaring med A-Tec hagledemper. HP helt annen og bedre klasse. Hushpowerdemper'n kortes ned 15-20cm - for hendighet. Får se.

 

Derfor min interesse for seriøs diskusjon og erfaringsutveksling heldempa vs frontdempa.

 

PS: Kanskje legger ut HP bilder i @Olesøn sin  prosjektråd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (1 time siden):

og har aldri sett poenget i mindre presis ammo som bråker.


Om du får den til å gå, er den effektiv på feks skarv. Når du er guttunge og ikke har tilgang på annet en hagle og ei gammel 22lr med en kikkert til 700kr, så var det en ok måte å dra noen meter ekstra hold med. Hadde noen faste skjær/holmer jeg satt på, hvor alle avstandene var kjent, og skutt på hundrevis av ganger. 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (På 14.1.2024 den 16.05):


Om du får den til å gå, er den effektiv på feks skarv. Når du er guttunge og ikke har tilgang på annet en hagle og ei gammel 22lr med en kikkert til 700kr, så var det en ok måte å dra noen meter ekstra hold med. Hadde noen faste skjær/holmer jeg satt på, hvor alle avstandene var kjent, og skutt på hundrevis av ganger. 

 

Og vi snakker om en patron som er godkjent "til hare størrelse , men dog ikke hare". Få arter som lovlig kan skytes/jaktes med 22LR.

Link to comment
Share on other sites

.260 skrev (1 time siden):

 

Og vi snakker om en patron som er godkjent "til hare størrelse , men dog ikke hare". Få arter som lovlig kan skytes/jaktes med 22LR.

 

Ja stemmer, skarv er forbudt med 22lr. (egentlig litt dustete når en 22 stinger er på høyde med en 22wmr). 

Dette var ganske langt tilbake(25+ år), og "til hare størrelse, men ikke hare" var litt udefinert på skarv.  

Den gang var "under oppsyn" godt nok for det lokale oppsynet, om gamlingen var i nærheten av sjøen, jeg på en holme ett par km unna, og man "omtrent" var i tenårene (eller godt på vei). 

 

I dag har jeg rifler om jeg skulle finne på skyte skarv (noe det stort sett ikke er tid til), og 22'en har demper på seg og går nesten bare med sub. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (8 minutter siden):

Ifølge snl er normalvekta til største hare art i Norge 5kg og storskarv 4kg, hvorfor er ikke .22lr lovlig på skarv?

Godt spørsmål. Uansett så må det være lovlig å skyte småskarv/toppskarv. Vekt voksen fugl 1.8 kg.. Glemmer forøvrig aldri et skudd med salongen på en storskarv, stående i båten i stor dønning på ca 40 m. Traff den i "strupehodet" og den slukna som et lys.. Men det må vel beregnes som et "flakseskudd" 😁

Link to comment
Share on other sites

On 1/13/2024 at 9:29 PM, Ospa said:

Det vi har konkluderte med hver gang, var at «heldemping» ikke gir bedre demping enn en vanlig frontmontert

demper

 

I min 455 går det aller meste av standard-ammo i overlydsfart, og den frontmonterte demperen hjelper ikkje noko særleg på det. Vil tru at ein heildemper med porta pipe vil gi eit heilt anna resultat. Finns det heildempa pipe å få kjøpt til 455, eller er dette ein børsemakerjobb?

Link to comment
Share on other sites

joska skrev (30 minutter siden):

 

I min 455 går det aller meste av standard-ammo i overlydsfart, og den frontmonterte demperen hjelper ikkje noko særleg på det. Vil tru at ein heildemper med porta pipe vil gi eit heilt anna resultat. Finns det heildempa pipe å få kjøpt til 455, eller er dette ein børsemakerjobb?

 

Er børsemakerjobb, ganske heftig inngrep i pipa....

Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (43 minutter siden):

Ifølge snl er normalvekta til største hare art i Norge 5kg og storskarv 4kg, hvorfor er ikke .22lr lovlig på skarv?

 

Haren veier FRA 2kg og opp til ca 5kg, og storskarven FRA 2.6kg og opp til ca 3.2kg. 

DN har visstnok spesifisert dette i ett skriv, men jeg finner det ikke igjen. 

 

I den opprinnelige forskriften for våpen og ammunisjon( fra 1983) til jakt var det i tillegg til "opp til en hares størrelse, men ikke hare" angitt krav for anslagsenergi på 100m for følgende arter:

 

§ 5-4. For jakt på hare må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 196 joule (20 kgm) på 100 meters avstand.

§ 5-5. For jakt på gjess, storskarv, småskarv, storfugl og orrfugl må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 294 joule (30 kgm) på 100 meters avstand.

§ 5-6.For jakt på rødrev og grevling må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 490 joule (50 kgm) på 100 meters avstand.

 

Forskrift om våpen og ammunisjon til storviltjakt og til småviltjakt, om skyteprøve for storviltjegere og om aldersgrense for villreinjegere - Lovdata

 

22lr stinger har vel sånn ca 100-120 joule på 100m og i praksis forbudt på det meste fra 2kg og oppover. 

17HMR ca 150 joule ved 100m og er lovlig på 15-20kg med grevling. 

 

Hele greia er egentlig ganske dustete.. 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (23 minutter siden):

 

Haren veier FRA 2kg og opp til ca 5kg, og storskarven FRA 2.6kg og opp til ca 3.2kg. 

DN har visstnok spesifisert dette i ett skriv, men jeg finner det ikke igjen. 

 

I den opprinnelige forskriften for våpen og ammunisjon( fra 1983) 

Et skriv fra ikke lovgivende makt man ikke enkelt finner og en 40 år gammel utdatert forskrift er svakt grunnlag å konkludere på syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (5 minutter siden):

Et skriv fra ikke lovgivende makt man ikke enkelt finner og en 40 år gammel utdatert forskrift er svakt grunnlag å konkludere på syns jeg.

 

Forsåvidt enig.

Det er jo som sagt helt idiotisk at man ikke skal kunne skyte en skarv med 22lr. 

Har skutt "en haug" av skarv opp igjennom med 22'en, og de dør. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (12 minutter siden):

Det er jo som sagt helt idiotisk at man ikke skal kunne skyte en skarv med 22lr. 

Ja, og kanskje flere arter som er mindre enn en middels hare (den veier vel sånn rundt 3,5 kg?). Jeg tror de som har utarbeidet dagens forskriftskrav har brukt haren som referanse av bekvemmelighetshensyn. Nå er det jo etter hvert blitt så få jaktbare arter at det ikke burde være noe problem å nevne med navn de som lovlig kan felles med en .22 LR.

 

Den gamle forskriften fra 1983 med differensierte krav til anslagsenergi for ulikt småvilt var vel nesten like håpløs den andre veien. Men for å bli litt OT, det som virkelig har irritert meg de senere årene var ulike krav til anslagsenergi for storvilt, alt etter om kula var over eller under 9 gram (139 grs). Nå er heldigvis dette endret, så verden går jo framover....?

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, .260 said:

 

Er børsemakerjobb, ganske heftig inngrep i pipa....

 

Det er eg klar over, men CZ455 er jo eit systemvåpen, så eg lurte meir på om det var råd å få kjøpt ei fiks ferdig heildempa pipe.

Link to comment
Share on other sites

joska skrev (20 timer siden):

 

I min 455 går det aller meste av standard-ammo i overlydsfart, og den frontmonterte demperen hjelper ikkje noko særleg på det. Vil tru at ein heildemper med porta pipe vil gi eit heilt anna resultat. Finns det heildempa pipe å få kjøpt til 455, eller er dette ein børsemakerjobb?

 

Hvorfor skulle den det? 

Fordi portene skulle gi bittelitt mindre fart, slik at standard ammo ble underlyds?

Jeg tviler på det gir resultatet - det er ikke slik i broderens CZ455 som er heldempa.

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (43 minutter siden):

 

Jeg tviler på det gir resultatet - det er ikke slik i broderens CZ455 som er heldempa.

Jeg derimot er ikke i tvil at porting hjelper, litt avhengig av avstand kammer - porting og totalareal på porting.

Kan også bore hull mellom bakre og fremre dempermodul, for bedre utnyttelse av totalt dempervolum.

Link to comment
Share on other sites

Castor skrev (2 timer siden):

Jeg derimot er ikke i tvil at porting hjelper, litt avhengig av avstand kammer - porting og totalareal på porting.

Kan også bore hull mellom bakre og fremre dempermodul, for bedre utnyttelse av totalt dempervolum.

 

Det kan godt hende det hjelper noe å porte kontra å ikke gjøre det, men heldemping gir ikke større reduksjon i dB enn en vanlig demper etter hva jeg kan se (A-tec sine løp er på linje med vanlige dempere). 

Portinga gjør vel mest at farta reduseres, og at en og annen treningsammo i 22lr har gått under 340m/s. 

Kanskje derfra at det verserer myter om "magisk" demping av kuler som normalt går i overlydshastighet? 

 

På CZ'en med heldempet løp som jeg har skutt en del med/lånt, så går ikke vanlig/target 22lr ammo sub sonic av de jeg har prøvd. 

Den demper heller ikke bedre enn en vanlig frontmontert demper som jeg har på min 22lr. 

 

Derimot er det ei kort og hendig lita børse, og det tror jeg vel er eneste fordel med heldempet løp som jeg kommer på.

En dempet 22lr med sub ammo er jo i utganspunktet så stille, at det er lite å hente å oppgradere noe særlig fra f.eks en A-tec wave.

Innslaget fra kula bråker jo stort sett mer enn smellet. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 1/17/2024 at 11:36 AM, Ospa said:

 

Hvorfor skulle den det? 

Fordi portene skulle gi bittelitt mindre fart, slik at standard ammo ble underlyds?

Jeg tviler på det gir resultatet - det er ikke slik i broderens CZ455 som er heldempa.

 

Ja, det er vel heile poenget med porting?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...