Jump to content

Ny klassestruktur og konkurranseprogram i DFS . generelt.


Jegermeistern

Recommended Posts

Nå har teknisk/sportslig utvalg i DFS lagt fram sitt forslag til framtidig klassestruktur og konkurranseprogram:

 

https://dfs.no/skyttertidende/article/slik-er-forslaget-til-ny-klassestruktur

 

Denne tråden er for diskusjon om forslaget generelt, og for alle klasser og aldersgrupper.

 

Jeg reagerte på at "Kikkertklassen" på 200 m/grovfelt bare skal være en mulighet til å få skutt noen skudd, og at klassen ikke skal ha mesterskap på ulike nivåer, heller ikke LS. Jeg starter derfor også en egen tråd om framtida til oss som er "litt over gjennomsnittlig interesserte" i bruk av kikkertsikte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det blir mye klasser etterhvert i DFS...

 

Hva ville konsekvensene blitt dersom man heller reduserte antall klasser?

Sånn utover at mange ville måtte finne motivasjon i å ligge et stykke ned på resultatlistene?
 

Klasse 1 skyter kun liggende

Klasse 2 skyter liggende og kne

Klasse 3 skyter liggende, kne og stående

 

Så deler man disse 3 klassene i barn, voksne og pensjonister og lar hver enkelt velge om de vil skyte grovt på 2-300m eller fin på 100m.

Sleng på en kikkertklasse uten aldersgrupper men med valgfritt fin på 100m eller grov på 200m så er det et tilbud til de fleste.

Samme blinker og samme skytetider for alle.
Ingen pengepremier, men plastikkpokalen kan være litt større i klasse 3 :-)

Edited by Wintel
Link to comment
Share on other sites

Et aspekt som jeg ikke har sett noe til, er premieringen på Landsskytterstevnet utendørs.

 

Der kan man vinne en "minnemedalje", og SØLV-beger på bane, felt, Stang og stuper. For dette betaler vi ca. kr. 1.000,- i innskudd pr. snute.

 

Utvalget mener altså at man skal kunne skyte i "lavere" klasse fra stevne til stevne. Det må vel da også gjelde på LS? Da kan en klasse 5-skytter, som er i litt dårlig form (skyter bare knapt 340 på mesterskapet!), melde seg på i klasse 1, og sope med seg minnemedalje, Stang- og stuper-beger, og stort standardbeger på bane og felt, og flere gavepremier? Sikkert greit for vedkommende, men hva tenker en "menig skytter", som for en gangs skyld har meldt seg på til LS, om å bli fratatt premier av en, i denne sammenhengen, "elite"-skytter?

Link to comment
Share on other sites

Slik eg tolkar det så blir det framleis ikkje mogleg å skyte både kikkert og klasseført på same stemne? Eg ser ikkje problemet med å tillate dette. Me kan skyte både HK416 og klasseført, men altså ikkje kikkertklasse i tillegg. Om det er milling av avstand med høg forstørring folk trur er ein fordel så er det berre å stille krav til at ein skyt klasseført fyrst og kikkert etterpå.

Link to comment
Share on other sites

.22-Krag skrev (22 minutter siden):

Slik eg tolkar det så blir det framleis ikkje mogleg å skyte både kikkert og klasseført på same stemne?

 

Nei, en får holde seg til 1 stk DFS-klasse. "Dobbel-skytingen" ble vedtatt etter påtrykk fra Forsvaret, og omfatter bare rulleført personell med utlevert våpen.

Link to comment
Share on other sites

For de av oss som blir 65 eller eldre i 2025:

 

Det forelås å dele veteranklassene etter beste resultat (andre klasser etter 3. beste), ser det ut til (siden de nevner "alle med et resuiltat). I så rilfelle vil de med 250 poeng og 17 eller 18 innertiere bli klasse A, resten klasse B. Hvis de går etter 3. beste resultat, vil ca. 25 skyttere med 249 bli i klasse A. Hvis de derimot går etter sum 3 beste, blir det "bingo", det er temmelig akkurat 1/5 (207 skyttere) som har det.

 

Det står "ikke premiering" i klasse 1, betyr det akkurat det som står, IKKE innskudd og premiering? Heller ikke på LS? Da skyter jeg inne på småbruket, eneste gang jeg kommer på en skytebane, er når jeg skal skyte om "Dugleiksmerket". Og så når jeg skal gjennomføre skyteprøven.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I klasser uten premiering..........................hva skal motivasjonen til å skyte, være da!

Tror neppe deltagelsen vil øke med dette forslaget. Ser ut som de vil bli kvitt de "dårligste" skytterne.

Blir dette vedtatt takker ihvertfall jeg for laget!🙄

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (23 minutter siden):

Nei, en får holde seg til 1 stk DFS-klasse.

Ja, gud forby om folk skal få lov til å skyte meir. 🙄

Eg er typen som ikkje likar å skyte eit stevne og så hive meg i bilen for å rekke neste. Eg er ein stor fan av måten pistolskyttarane gjer det på feltstevne. Møt opp og ta fleire rundar i feltløypa med ulike våpen. Klarer ikkje å sjå problemet med å ha det på same måten i DFS, kanskje med unntak av føring av resultat på same person. Mogleg ein må ha endå ein skyttar-ID for å få det til.

Link to comment
Share on other sites

.22-Krag skrev (42 minutter siden):

Eg er typen som ikkje likar å skyte eit stevne og så hive meg i bilen for å rekke neste.

 

Dette løser de i Nord-Norge (og jeg har tatt (u)skikken med til Trøndelag) med å arrangere to stevner på samme sted. Veksler mellom "stevne 1" og "stevne 2".

 

Jeg "personlig", som det heter, vil nok heller prioritere å få skikkelig mesterskap m/egen omgang, og medaljer på LS (og selvfølgellg Stang og stuper) før muligheten til å skyte både kikkert og egen klasse (V73( på samme stevne.

 

Men hvis "kikkertklassen" blir som foreslått, mulighet til å skyte noen skudd, uten premiering (bare "30 obligatoriske"), burde vi jo få mulighet til å skyte ordinær klasse. Men blir det slik, vil nok jeg, som @bbdg, si takk for laget.

 

Detaljer angående Kikkertklassen har vi en parallell-tråd for.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
.22-Krag skrev (På 31.10.2023 den 18.15):

Slik eg tolkar det så blir det framleis ikkje mogleg å skyte både kikkert og klasseført på same stemne?

 

Her må vi huske på historien:

 

Det ble innført militært NM samtidig med (eller flyttet til) Landsskytterstevnet, gitt omtrent samme skyteprogram, og samme type premier. Da foreslo FDs representant (var det senere DFS-president Brovold?) at de som deltok på Militært NM, også skulle få mulighet til å delta på Landsskytterstevnet (og tilsvareden på andre skytterstevner). De militære fikk dermed "dobbel" mulighet til LS-premier.

 

FDs representant i skytterstyret satt, i realiteten, på "pengesekken" (ca. 30 millioner i året). Det var derfor ikke noe alternativ å gå i mot Forsvarets ønsker for sitt personell. Hvis du eller jeg vil ha samme ordning for "Kikkertklassen" (som kanskej blir noe slags kastrert 1.-klasse), må vi altså ha noe tilsvarende "pisk/gulror" i bakhanda, for å få fart på sakene. Som vi altså IKKE har.

Link to comment
Share on other sites

Litt om de "generelle" forslagene (ikke spesifikkt til "Kikkertklassen"):

 

Utvalget vil samle veteranene i en klasse (fornuftig), dette var også Sotnakk-utvalgets forslag. Men da blir det halvparten så mange medaljer på LS (i teorien, i praksis får alle som skyter 350 medalje på bane). Hvis man skal dele klassene i en "A"- og en "B"-klasse (hvis det blir 3 klasser, blir den dårligste "VC"!), blir "klassekravet" for "A"-klassen 250 med 18 innertiere, etter resultatene i år.

 

Hvis "Kikkertklassen" og (nåværende) klasse 1 slås sammen, vil, ut fra resultatene på LS i år, ca. 44 % av kikkert-skytterne få premie, mot bare 26 % av diopterskytterne, forutsatt at det er like mange skyttere av hver kategori.

 

I følge forslaget kan omtrent alle klasser alternativt skyte i "Klasse 1" altså med kikkertsikte. Men IKKe de som kanskje har mest behov for det, veteranskytterne! (Noen som gidder sjekke aldersfordelinga i utvalget? 🤣 ).

 

Hva hensikten med å kjøre 20 mil eller mer til et skytterstevne på 15-meter vinterstid skal være, for de av oss som tilhører klasse 1, "Jegere", "Kikkert", Nybegynner Voksen, og Åpen klasse, når det ikke skal være premiering (kanskje heller ikke rangering, og resultatliste?), må dere spørre utvalget om. Trøsten får være at det ikke er så mange deltakere i disse klassene, så arrangørene merker ikke så stor forskjell, når vi holder oss heime.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klasse 2 og kan skyte v55.

Forsvinner rangering og pengepremier i klasse 2 også skyter jeg et annet sted med selvlader.

 

Siden formålet med endringen er å øke medlemsmasse og aktivitet bør de se på en løsning der skyttere som har våpen eller kaliber som i dag ikke er tillatt kan komme og konkurrere.

At folk kan velge klasse ned vil bare hindre at skyttere som har fått sykdom eller uønsket opprykk slutter å skyte.

 

Og de som har fått for dårlig økonomi til å skyte grovkaliber kan skyte klasse 1 100m. 
Klasse 1 100m kan bli omtalt som fattigklassen  når skyttere velger ned😏
 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det har da alltid vært regelen i DFS at skyttere skal "klassesettes etter alder og skyteferdighet".

 

Det første unntaket fra dette kom da skyttertinget snudde opp-ned på forslaget til "Nybegynner Voksen", og laget en parallell 1. klasse, som man ikke kan skyte seg opp fra. Resultatet ser vi hvertfall her i Trøndelag, de samme 3-4 skytterne skyter 248-249-250 i hvert stevne, år etter år, mens Klasse 1 blir vunnet på 242, av en skytter som slumper til å skyte 245 3 ganger, og dermed er i klasse 2 neste sesong.

 

Hvilken glede skytterkonger skulle ha av å ta premiene fra 2.- og 3.-klassinger, må dere spørre lederen av TSU om.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (20 minutter siden):

Det har da alltid vært regelen i DFS at skyttere skal "klassesettes etter alder og skyteferdighet"

Hvorfor skal kun de mellom 19 og 54 klassesettes etter skyteferdigheter?

Og hvorfor må disse skyte stående om de er gode på kne og ligg?

Det er mange gode spørsmål man kan stille.

Link to comment
Share on other sites

Samlaget jeg hører til kommer til å sende inn ca følgende tekst til høringsfristen 1.1

 

Vi ønsker å gi skyttere valgmuligheter til å velge både stilling og kaliber, for å kunne åpne opp for deltakelse i utendørssesongen på like vilkår om man ikke skyter grovkaliber, dette gjør at det blir lavere økonomisk terskel for å delta. I tillegg til at man kan skyte grovkaliber utendørs.  
At ingen tvinges til å skyte knestående eller stående er også gunstig.
I tillegg ønsker vi mesterskap i alle klasser, bortsett fra i NU og NV.

 

For bane og 15m:

 

1) Alle ungdoms klasser til og med EJ fortsetter som i dag men deles i fin kaliber (100m) og grovkaliber (200m) (klasse ER, JR og EJ deles)

 

2)For alle skyttere mellom 18 og 60 år:

 

2a) Liggendeklasse, alle skyttere skyter dagens kl 1 program. Deles i finkaliber (100m) og grovkaliber (200m)

 

2b) Kneståendeklasse, alle skyter dagens kl 2 program. Deles i finkaliber (100m) og grovkaliber(200m).

 

2c) Ståendeklasse, alle skyttere skyter dagens kl 3-5 program. Deles i finkaliber(100m) og grovkaliber(200m).

 

For alle klasser mellom 18 og 60 gjelder:

 

2d) Dagens mesterskap kl 3-5 videreføres i ståendeklasse grovkaliber.

 

2e) Skyttere kan fra stevne til stevne velge hvilken av de 6 klassene de ønsker å delta i. Dette velges ved påmelding.

 

3)Veteranklasse. Alle over 60. De skyter dagens v65 program. deles i finkaliber og grovkaliber. Skyttere over 60 kan og velge klassene 2a,2b eller 2c fra stevne til stevne.

 


4) kikkertklasse, deles i 2, en jegerklasse og en kikkertklasse etter dagens regelverk

 

Alle skyttere som skyter grovkaliber skyter grovfelt.

 

Alle skyttere som skyter finkaliber skyter finfelt.

 

Skyttere i klasse 2b og 2c skyter i samme klasse på felt. Skyttere over 60 kan velge klasse 2b og være med i hovedmesterskapet på grovfelt.

 

Dagens grovfeltmesterskap 2-5-v55-EJ videreføres i knestående-ståendeklasse 2b-2c-EJ.

 

NU og NV fortsetter som i dag.


 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Posted (edited)

Nå er forslaget fra Skytterstyret lagt fram. Da er det bare å vente på behandlingen på skyttertinget.

 

Forslaget er "ryddig", i forhold til innstillinga fra utvalget (der man, bl.a., skulle kunne velge klasse fra stevne til stevne). Jeg TROR at enten blir dette vedtatt omtrent uendret, eller det blir totalt forkastet.

 

Det er blitt 19 klasser, altså flere, ikke færre, som var hensikten. Man kan jo spekulere på om det er behov for alle (i dag er det jo minimal deltakelse fra klasse 3 på vanlige stevner). Her tror jeg "markedet" får bestemme. Blir det få deltakere i noen klasser, forsvinner de nok, ved neste revisjon av klasse-systemet.

 

Overgangsregler er en annen sak. Kan en klasse 5-skytter, som synes renter og strømregninger tar for mye av pengene, gå over til en av "skytterklassene", som skyter med kaliber .22LR på 100 meter?

 

Det jeg synes er LITT merkelig, er at det foreslås "mesterskap" i klasse 1, i tillegg til å beholde "mesterskapet" i klasse 2. For å sammenligne med en annen idrett, som de fleste har et forhold til, fotball:

 

Man har Norgesmesterskap i fotball (Cup-en), med finale mellom Bodø-Glimt og Molde på Ullevål (Rosenborg og Brann ble utslått i semien, alle klubbene fra Oslo-gryta ble slått ut tidligere!). Og når finalen er ferdig, kåres norgesmesterne, og de mottar kongepokal, fra (den for anledningen friske og oppegående) kongelige representanten.

 

Neste helg arrangeres et nytt "norgesmesterskap", med utdeling av kongepokal og medaljer, til vinnerne av ei turnering for 4. divisjonslag. Og helga etter, ny turnering, og nye "mestere", fra 5. divisjon og lavere. Kanskje kan noen av lagene fra "Pondus"-tegneserien også få seg en mester-tittel?

 

Det er jo kjekt at man mener "alle skal med" (ei tid et Ap-slagord), men å utdele "mester"-titler til utsortert dårlige utøvere, "henger ikke på greip".

 

 

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 9.3.2024 den 11.55):

Det er jo kjekt at man mener "alle skal med" (ei tid et Ap-slagord), men å utdele "mester"-titler til utsortert dårlige utøvere, "henger ikke på greip

Så de som skyter i klasse 1 og 2 er utsortert og dårlige?

 

Den slags holdninger tjener IKKE skyttersaken.

 

Poenget med klasseindeling er at alle skal få konkurere på sitt nivå, hvorfor de da ikke også skal få skyte omgang framstår som uforståelig.

Link to comment
Share on other sites

HVSJT skrev (1 time siden):

Så de som skyter i klasse 1 og 2 er utsortert og dårlige?

Jeg tror ikke noen mener klasse 1 og 2 er dårlige eller utsorterte. Men de er jo dårligere enn en klasse 5 skytter, på lik linje med at en klasse 3 skytter er dårligere enn en klasse 5 skytter.

 

Om omgang skytes forløpende er det jo ingen problem at alle skal få skyte omgang, jeg har heller ikke vært med på at en førsteklassing har blitt nektet å skyte omgang om hen ville det for treningen sin del. Hvorfor skal klasse 1 og 2 egentlig skyte (mesterskaps)omgang?

Klasse 3-5 skyter samme program og kan derfor konkurrere på likt grunnlag. Om det kan oppfattes som urettferdig at klasse 1 og 2 ikke får skyte omgang er det vel like urettferdig at en 3 klassing skal konkurrere mot en 5 klassing i mesterskapet ?

Link to comment
Share on other sites

HVSJT skrev (2 timer siden):

   -  så de som skyter i klasse 1 og 2 er utsortert og dårlige?

 

Javisst er de "sortert"! Det er jo det som er hensikten med klassesettingen. Akkurat som divisjoninndelinga i fotball, som jeg nevner som sammenligning, Noen rykker opp, og noen rykker ned. For skyttere mellom 18 og 54 år er altså klasse 5 best, klasse 4 nest-best osv.. Skal man ha "mesterskap" for de 4. og 5. beste, bør man også ha det for de nest-beste og de 3. beste, klasse 4 og 3.

 

Tidligere skjøt ALLE fra 18 til 64 år samme program, dagens 3-5-program. Klasse 1 kunne skyte både på 100 m (1-meters skive, fra 1976 60-cm) og på 300 m, og ble klassesatt etter det holdet de sto best på. På LS skjøt klasse 2-4 (senere kom klasse 5) på 300 m, klasse 1 deltok ikke om kongetittelen. Men på felten skjøt alle samme program, så en 1.-klassing kunne bli norgesmester i feltskyting,

 

På mange stevner er det "klassemedaljer", til vinnerne av samtlige klasser, Ikke noe galt med det, og det er opp til arrangør.

 

høggern skrev (2 timer siden):

At det er mesterskap i kl 1, 2, v55, 3-5, kikkert, osv er jo ikke no problem egentlig?

 

At de skyter mesterskapsomgang (og/eller Stang og stuper) er jo ikke noe problem, heller ikke, som nevnt, at klassevinnere får medalje. Fram til ut på 70-tallet kunne ikke rekrutt og junior skyte mesterskapsomgang på 300-meter, da rykket de, i tilfelle, omgående opp i voksen-klasser (dette var jo aktuelt, når man hadde lagkonkurranser)!

 

"Skytterne skal klassesettes etter alder og skyteferdighet". Kikkert er ei klasse der alle over 16 år (av en eller annen merkelig grunn ikke de under 16) kan delta. Veteran- og ungdomsklasser er klasseført etter alder.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (Akkurat nå):

3-5 har 1 mesterskap pr i dag. Det jeg synes er rart er at det premieres klassevis i 3-5

 

Men da er det jo like "rart" at de som ikke er så gode som 3. klassingene, skal ha egen premiering?

 

På Vestlandet hadde de tidligere et stevne i Odda som het "Elite-stevnet", der skjøt alle deltakerne samme program (300 meter), og ble premiert (1/3) uansett klasse.

 

Men jeg har altså ikke trukket den klassevise penge-, gjenstand- eller gave-premieringen inn i diskusjonen.

Link to comment
Share on other sites

3-5 skyter helt likt program. Men de er delt på kvalitet. Noe de fleste andre klasser ikke er.

Kan ta et eksempel.

Om en skytter hadde 228-242-245 som sine 3 beste i fjor er han i kl 3 og vil måtte ha feks 236 for å få stort beger på LS i år. om en annen skytter hadde  240-242-244 som sine 3 beste i fjor er han i kl 4 og vil  måtte ha feks 240 for å få stort beger på LS i år. om en tredje skytter hadde 241- 241- 241  som sine tre beste i fjor er han i kl 5 og må ha feks 244 for å få det store begeret.

Hvem som egentlig er best å skyte av disse kl 4 og kl 5 skytterene er vel egentlig ikke så lett å avgjøre?

Så ja. Jeg synes kl 3-5  ikke er sååå lett å forstå alltid. Det styres av tilfeldigheter.

Og om man hadde slått sammen 3-5 ville forslaget vært 17 klasser. Man kunne kanskje og slått samme 2 og v55, så ville vi hatt 16 igjen.

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Er åpenbart noen DFSere i denne tråden.

 

Hva gjør dere med medaljene og begrene dere vinner? 

Betaler vi unødvendig mye for å delta på stevner for å få premier vi legger i en skuff når vi kommer hjem?

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (13 minutter siden):

Betaler vi unødvendig mye for å delta på stevner for å få premier vi legger i en skuff når vi kommer hjem?

Godt spørsmål egentlig. Men om man ikke konkurrerer om noe, hvorfor reise på stevne da?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er enda registrert som klasse 1 jegermedlem. Burde jeg heller være innført i kikkertklassen, dvs. flere muligheter innenfor stevner osv?


Ser at det mange jegere som jeg har bekjentskap til nå er innført i kikkertklassen. Bruker da mitt medlemskap bare til storviltprøven, men ville kikkertklassen gi meg noe bredere tillatelser i forhold til stevner og skytinger i regi av DFS?

Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (2 timer siden):

Jeg er enda registrert som klasse 1 jegermedlem. Burde jeg heller være innført i kikkertklassen, dvs. flere muligheter innenfor stevner osv?


Ser at det mange jegere som jeg har bekjentskap til nå er innført i kikkertklassen. Bruker da mitt medlemskap bare til storviltprøven, men ville kikkertklassen gi meg noe bredere tillatelser i forhold til stevner og skytinger i regi av DFS?

Det betyr ingen ting hva slags "medlem" du står oppført som. Har du en skytterID så er alt OK.

 

Står du oppført i kl. 1 så er det det som er default når du melder deg på. Da må du aktivt velge kikkertklassen i påmeldingen. Endrer du til kikkertklassen blir det default.
 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (På 10.3.2024 den 18.05):

Godt spørsmål egentlig. Men om man ikke konkurrerer om noe, hvorfor reise på stevne da?

Vi konkurrerer om ære. Her hvor jeg bor, har vi ikke premier verken på rifle eller pistol i vanlige åpne stevner i NSF. Det har ingenting å si for deltagelsen. Vi betaler mindre innskudd og har premier kun i mesterskap.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...