Jump to content

kule fast i pipen


kystjeger

Recommended Posts

I dag har jeg greid å sette fast kulen i løpet. Har nok greid å oversett at det ikke var krutt i hylse. Kule sitter ca 10 cm inn i løpet. Må jeg ta pussestokken og slå den ut ? Hva ende slår jeg den ut ? Mot kammeret eller den vei den skulle gått ut ? kan jeg skade løpet innvendig med å slå den ut ? Bør jeg heller la en børsemaker gjøre det ?

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi har hatt noen betraktninger om dette. Min første tanke er at den må ut korteste vei. Om du har en hul pussestokk (av messing eller aluminium) eller et adapter med hull som kan legge seg rundt kulespissen kan du prøve å dunke forsiktig med en klubbe. Men du må passe på å ikke skade kroningen ytterst i løpet. Om kula ikke beveger seg bør turen gå rett til en kompetent børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal gjøre det selv så hadde jeg suksess med en messing pussestav og en god dose wd-40. Uten wd-40 i løpet gikk kula veldig tregt, men etter å ha dusjet rikelig fra begge sider så kom kula ut ganske enkelt. Det er fristene å si at du bør slå ut kula fra kammer-enden, for å ikke skade kroningen på løpet, men det er jo mye kortere å slå den ut baklengs hvis den bare står 10 cm inn i løpet. Sett pussestaven mot kula og slå med noe lett i andre enden, bruk hånda til å styre pussestaven for å unngå å skrape mot kroningen. Eventuelt noen runder eltape et par plasser på staven for å sentrere den i løpet. IKKE bruk pussestav av stål! Og så kan det hende pussestaven blir ødelagt, så bruk nå ikke den dyreste du har, selv om det er billigere med ny pussestav enn et nytt løp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitter kula 10cm inn i løpet har ikke patronen vært tom for krutt. Det har vært litt krutt der. Og samme, der får du ikke slått den ut med noen normal pusssestokk.

Jeg har slått ut, og vært med å slå ut noen kuler. Noen har jeg satt fast selv, og noen har andre satt fast. Alle har stått nærmest kammerenden, og derfor blitt slått ut bakover. Alle pussestenger som er blitt brukt i disse tilfellene er blitt ødelagt før kula kom ut, det er unntatt kuler som bare har satt seg fast i overgangskonen, pga soft-seating (altså uten å ha blitt forsøkt skutt) .

 

Det som virker er ei stang som er nesten trang i løpet, og jeg vil nesten si helst av stål, men messing går sikkert (det har jeg aldri prøvd). Er den glatt, og bittelitt avrundet i den enden man fører inn skader den ikke løpet. Mange pussestenger er jo av stål.

Den bør være kon innover i enden, så den sentrerer på spissen av kula. Og den bør være kortest mulig ut av munningen så man ikke slår den skjev. Skal man slå kula langt bør man ha flere lengder.

Med ei slik stang, som passer - så er det nokså rett fram å slå ei kule ut, men man kan bli nødt til å slå forbausende hardt. Bruk en tung hammer.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som et tankeeksperiment; hadde det latt seg gjøre å lade en tomhylse med hette og 5gr av en rask kruttsort (eks. N110), uten kule, og latt denne drive ut kula?
Da jeg var yngre og adskillig mindre risikoorientert, gjorde vi dette med en .22lr-rifle der kula fra forrige skudd hadde satt seg fast i fremre del av pipa. Vi knakk av kula på en ny patron og helte ut 2/3-deler av kruttet før vi satte den i kammeret manuelt med pipa pekende rett opp. Det fungerte fint.
Nå er det riktignok mer gods i ei salongrifle i forhold til trykket, men hva tenker kvalifiserte kammerbrukere om metoden?
Må presisere at det ikke er ment som noe råd fra min side.

Link to comment
Share on other sites

Hirgon skrev (4 timer siden):

5gr N32C i hylsa og ild i sikker retning! Går fint det.

Nå er det vel kaliberavhengig, men 5gr N32C i hylsa går helt sikkert fint i f.eks. 308. Men kula kommer neppe ut ;)

 

Selv med trykket fra en riktig patron må en ha 8-10gr for å få det til å fungere ordentlig. Volumet er veldig forskjellig når kula ikke står i patronen, og mye uventet kan skje. Det har vært minst en tråd om dramatisk overtrykk som følge av et sånt eksperiment her på forumet, og å slå kula ut med ei stang er såpass enkelt at jeg ikke helt ser noen grunn til å lete etter så fryktelig mange alternative løsninger.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg satte en gang ei mantlet kule fast i løpet under noen sub-eksperimenter i .308.

 

Endte opp med å slå pussestanga rett gjennom kula, så blykjerna og litt av mantelen kom ut mens et "rør" av kobbermantel satt like godt fast midt inne i løpet. Fikk ikke tak på dette med noe verktøy, endte opp med å bruke ei støpt blykule og kjent sikker subladning til å skyte ut mantelrestene. Ikke helt etter boka, men det fungerte. Ingen skuddbul eller andre skader. Men jeg ville aldri ha gjort det med vanlig ammo ladet til fullt trykk, det kunne gått ordentlig galt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg har høyrt rykte om lokale heltar, som for lenge sidan, ein sein hyttekveld etter avslutta jakt, eksperimenterte med å skyte ut pussefilla som sette seg fast i hagla.  Vistnok gikk det betre med skyttarane enn med hagla, men eg har ikkje klart å få verifisert detaljane skikkeleg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...