Jump to content

Gammel 3006 ammo, pang eller skrot


pererik

Recommended Posts

  • pererik changed the title to Gammel 3006 ammo, pang eller skrot
Chiefen.v-2 skrev (7 minutter siden):

Ammo er dyrt, piper er billige.

 

Du har ikke Blaser du heller, skjønner jeg? 🤣

 

Det var vel ca. 1955 man gikk over til ikke-korrosive hetter, du kan jo bruke 1950, som @Rugerdud skriver, for sikkerhets skyld. Man kan skyte ammunisjon med korrosive hetter, men da må man pusse, med vanlige pussemidler + kokende vann.

 

Regn også med etterbrennere. Med så gammel ammunisjon, følg rådet om å holde munningen mot skivene/i farefri retning i minst 30 sekunder, hvis det ikke smeller umiddelbart. Og bruk vernebriller!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Jegermeistern said:

Man kan skyte ammunisjon med korrosive hetter, men da må man pusse, med vanlige pussemidler + kokende vann.

 

Er kokende vann nødvendig om pussen ellers er grundig? Kan ikke helt se for meg at det er igjen noe korrosivt etter noen lapper solvent, x ant. drag med messingbørste, lapper med solvent, og tørre lapper til slutt.

Link to comment
Share on other sites

@Casey Jones en annen metode som jeg fikk som tips fra en kompis i USA var å skyte 10 skudd med ammunisjon med rustfri hetter til slutt og så pusse normalt. Jeg gjorde dette da jeg hadde tilgang til gammel 6,5x55, 30-06 og 7,92 og hadde aldri problemer med rust i pipene. Unntatt i den gamle 8x57IS pipa, men der var det litt rust da jeg kjøpte den......

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (11 timer siden):

Men mye gammel ammo spesielt de "Patronen med kronehylse" er skumle da de kan ha problemer med krutt som har startet å bryte ned.

Hvis TS absolutt vil skyte denne ammunisjonen bør kruttets tilstand sjekkes ved å slakte noen patroner. De jeg hadde (ref. den andre tråden) var etter min vurdering ubrukelige. De hadde også berdan-hetter så vidt jeg husker, og dermed var hylsene i samme kategori.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (15 minutter siden):

Alt en driver med innebærer risiko.

Det er korrekt! Men jeg tenker vi bør gjøre det vi kan for å redusere risikoen, enten vi skyter, bruker motorsag, kjører bil, etc. 

Egne observasjoner og andres erfaringer tilsier varsomhet ved bruk av gammel ammunisjon. Går det galt blir det fort dyrt!

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (16 timer siden):

Blir det dyrere dess eldre ammoen er?

 

Til ettertanke, 60år var nevnt i tråden. Den eldste 7,62*51 som flyter rundt er straks så gammel :-)

Jeg har skutt mye gammel 6,5, 3006 og 8x57. Erfaringene er at 3006 er det kaliberet jeg har hatt mest "rare opplevelser" med. Og ammo som har kødda på ubehagelige måter har stortsett vært fra 60 tallet og vært med det den gang moderne nc "rørkrutt"(ikke balistitt). Krone-ammoen har ofte de to faktorene.

Jeg har og sett andre oppleve dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (6 timer siden):

Takk for alle svar. Jeg lander på å ikke skyte denne ammoen og vil heller ikke gi de bort. Må jeg slakte alt, eller kan jeg levere det til f.eks politiet, evt andre instanser?

Om du plukker de fra hverandre og kulene ikke er irrete kan du bruke opp igjen kulene. Om du bare vil bli kvitt de så kan de leveres på de fleste politistasjoner. Noe stasjoner liker at du ringer først om du kommer med slik så ta en telefon til de først om du velger å levere det inn :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er ikke så enkelt som mange tror. Fettmetoden fungerer - noen ganger. En sikrere metode om en har dempergjenger på pipen er å feste en fettpresse i gjengene og presse ut kulen.

Ellers skyter jeg mye gammel ammunisjon og har lite problemer. De dårligste patronen er 7,62x63 med kronehylser. Det er også problemer med 6,5 Rano super fra 80 tallet mens 6,5 med kronehylser stort sett er bra. All militær 7,62 Nato er OK, men de eldste lottene jeg har brukt er fra -65.

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (På 2.10.2023 den 16.03):

Veldig enkelt faktisk. Fyll opp med fett foran kulen, så bruk en messingstang som matcher innvendig diameter så godt som mulig, så smeller du i den stangen med en hammer. Med børsa solid montert via en skrustikke eller noe. Fettet kan ikke knekke eller bøye seg, men kan dytte kulen.

 

 

Er nok en viss fare for at man skader kroninga under denne operasjonen. Ikke er den særlig enkel heller. ;)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...