Jump to content

Import av "byggesett" flintlås rifle fra USA ? Kiblers Longrifles.


Gamle Erik

Recommended Posts

Har funnet et flott byggesett fra USA. Produsenten har bekreftet at de kan sende dette til Norge . Ifølge venner i svartkrutt miljøet hjemme så er det fritt salg av munnladere nå etter den nye våpenloven ? 

På Tollvesenet sin hjemmeside står det at det må fremlegges godkjent kjøpetillatelse som er påskrevet import. Må jeg da søke på kjøpe tillatelse på et våpen som skal være under fritt salg for å få import tillatelse ?  

Skyter svartkrutt med håndvåpen  , men har fått så lyst på en flintlås rifle. Kan jo alltids forsøke å ringe våpenkontoret , men dette er ikke like lett som tidligere etter at det ble flyttet. 

Riflen jeg har fått så lyst på å bygge er denne : https://kiblerslongrifles.com/products/woodsrunner-rifle-kit-pre-order 

Fint om noen med erfaring av våpenimport kan hjelpe meg videre i riktig retning for å få til dette. 🙂 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det som Tollvesenet skriver er nok riktig.

Såvidt jeg forstår er det ikke fritt salg, det er registreringsplikt, men ingen behovsprøving?

Uansett:

Du søker på samme måte som vanlig,men spesifiserer at det er til import - i tillegg søker du om "importtillatelse" .- det gjør du bare i et brev der skriver "jeg søker om importillatelse" på det og det som du skal importere. Importtillatelsen og den godkjente søknaden skal da i prinsippet til Tollvesenet (du må få den stemplet av tollvesenet før speditør leverer den ut) som sender gjenpart videre til Politiet, og våpenet til deg.

I virkeligheten varierer det om Tollvesenet gjør dette, men i ditt tilfelle spiller det ingen rolle siden våpene ikke er reg. pliktig. 

 

En utfordring kan være å finne en internasjonal speditør som er villig til å frakte våpenet.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er registreringspliktig men ikke lenger behovsprøvd på munnladere (inkludert replika) produsert etter 1890. Kit'et du kjøper er å regne som replika. Det eneste våpenkontoret kan kreve av deg er dokumentasjon på opplæring av svartkruttvåpen og eventuelt medlemskap i NSU.

Link to comment
Share on other sites

Fikk nettopp mail fra våpenkontoret i Politi Øst :

 

 

Det er ingen behovsprøving på dette våpenet men det er søknadspliktig.

Vi ønsker samtidig å informere om at vi for tiden har 33-35 ukers saksbehandlingstid på slike våpensøknader.

 

Yihaa liksom.  😝  Savner tiden da Lillestrøm hadde eget våpenkontor med vettuge folk som svingte seg rundt og hjalp skytterne og jegerne de kjente fra før. 

Da var det snakk om dager eller til nød ei uke før tillatelsen kom i posten. Helt uhørt med 33 - 35 uker 😳  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 18.10.2023 den 15.21):

I virkeligheten varierer det om Tollvesenet gjør dette, men i ditt tilfelle spiller det ingen rolle siden våpene ikke er reg. pliktig

 

K

Våpen produsert etter 1890 er registreringspliktig. 
Ellers alt rett ;) 

Link to comment
Share on other sites

TMB skrev (10 minutter siden):

Våpen produsert etter 1890 er registreringspliktig. 
Ellers alt rett ;) 

Ja vet ikke hva jeg surrer med, siden jeg skrev rett over at det ER registreringspliktig... 

 

Det vanskeligste med å importere våpen og ammunisjon er uansett at verken toll eller speditører kan, eller bryr seg om reglene. Sist jeg importerte kuler forlangte de CITES-sertifikat...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå er det noe jeg ikke har fått med meg, så da må jeg spørre, er det ikke lengre behovsprøving for å få skaffe munnladere? Kan man søke og få innvilget på lik linje med grovkalibrede luftvåpen? Ikke noe krav til klubbmedlemskap? Gjelder dette alle munnladere, hagler, rifler, pistol eller revolver? 

Link to comment
Share on other sites

Gamle Erik skrev (På 19.10.2023 den 17.47):

 

En helt fantastisk film, tatt i et miljø som oser av håndverk på mange plan. Jeg minnes en kamerat som gikk bort ( Svein Rød ). Han hadde en kunnskap om treverk som var helt utrolig. Gustavsen i Drammen som driver med tilbehør til tredreiing har film av når han underviser.

Edited by Tomas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 10/21/2023 at 8:43 PM, Rausheim said:

Nesten. De krever dokumentasjon (om du ikke har svartkruttvåpen fra før i registrene) på opplæring og de krever, ihvertfall her, at du har medlemskap i en klubb som er tilknyttet NSU.

det er ingen krav om medlemskap i klubb i ny lov eller forskrift. det står vel heller ikke at du må ha noe svartkrutt spesefikt kurs. uten å søke opp igjen å dobbelt sjekke mener jeg kravet for å få søknaden godkjent at du er våpenkyndig eller noe slikt. i såfall vil man muligens kunne argumentere med at du kan få gjodkjent uten noe krus så fremt du alt eier våpen

Link to comment
Share on other sites

Det som er så fint med å lese i loven/forskriften er at man trenger ikke synse en gang. De som har svartkruttvåpen fra før har ervervet dem (med stor sansynlighet) via NSU og derfor nok hatt en eller annen form for opplæring.

 

Quote

§ 5-5.Erverv av replika-, luft- og fjørvåpen

Politiet kan utan behovsprøving gje løyve til å erverve og ha reproduksjonar av rifler, haglevåpen, pistolar og muskett, som berre kan ladast frå munningen. Det same gjeld for reproduksjonar av perkusjonsrevolverar eller perkusjonsrifler som ladast i tønne, samt kammerladarar. Politiet kan berre gje løyve etter første og andre punktum til personar som har gjennomført tryggingsopplæring hos skyttarorganisasjon med godkjent skyteprogram for den aktuelle våpentypen. Fritaket frå behovsprøving gjeld likevel ikkje for erverv og innehav av tønne til revolver eller rifle, eller andre våpendelar som kan gjere eit perkusjonsvåpen om til eit patronvåpen.

 

Vårt våpenkontor krever dog at du har medlemsskap i en klubb med NSU i sitt repertoar og jeg ser virkelig ikke problemet der.

Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (23 timer siden):

Det som er så fint med å lese i loven/forskriften er at man trenger ikke synse en gang. De som har svartkruttvåpen fra før har ervervet dem (med stor sansynlighet) via NSU og derfor nok hatt en eller annen form for opplæring.

 

 

Vårt våpenkontor krever dog at du har medlemsskap i en klubb med NSU i sitt repertoar og jeg ser virkelig ikke problemet der.


Er ikke det du skriver her en selvmotsigelse? Først viser du til forskriften og hevder at denne ikke gir rom for synsing. Deretter viser du til en lokal praksis som ikke er hjemlet i hverken lov eller forskrift, og som kun er basert på synsing.

 

Hva et forresten NSU? Det er jo etterhvert flere aktører som tilbyr kurs som fører til kompetansebevis på svartkrutt uten at det kreves medlemskap i en organisasjon.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Gamle Erik skrev (På 18.10.2023 den 14.22):

Har funnet et flott byggesett fra USA. Produsenten har bekreftet at de kan sende dette til Norge . Ifølge venner i svartkrutt miljøet hjemme så er det fritt salg av munnladere nå etter den nye våpenloven ? 

På Tollvesenet sin hjemmeside står det at det må fremlegges godkjent kjøpetillatelse som er påskrevet import. Må jeg da søke på kjøpe tillatelse på et våpen som skal være under fritt salg for å få import tillatelse ?  

Skyter svartkrutt med håndvåpen  , men har fått så lyst på en flintlås rifle. Kan jo alltids forsøke å ringe våpenkontoret , men dette er ikke like lett som tidligere etter at det ble flyttet. 

Riflen jeg har fått så lyst på å bygge er denne : https://kiblerslongrifles.com/products/woodsrunner-rifle-kit-pre-order 

Fint om noen med erfaring av våpenimport kan hjelpe meg videre i riktig retning for å få til dette. 🙂 

 

 

 

Gammel tråd, men jeg har nettopp fått en Kibler SMR i hus, etter langt opphold i tollen. Topp julegave til meg selv, gleder meg til jobben med å få den akkurat slik jeg vil ha den :-).

 

Kiblers sender til Norge via UPS, men man må bestille via e-post, for websiten deres takler ikke utenlandske destinasjoner.

 

Selve bestillingsprosessen er helt grei, men man må betale separat for selve settet, og låsen. Man får faktura på disse separat, så det er ikke noe problem.

 

UPS er et problem dog. Jeg har importert en del våpen opp gjennom årene, og DHL, FedEx og Posten håndterer det fint, men UPS forstår ikke norske våpenregler. De jeg hadde kontakt med sitter i Polen og bruker oversetter, så det er en utfordring i seg selv.

 

Selve søknadsprosessen mot våpenkontoret er slik at du må søke på det vanlige papirformularet, i to eksemplarer. Skriv kaliber, pipelengde og våpentype (flintlås svartkrutt). Oppgi medlemsskap i NSU, legg ved bevis på dette. Legg ved et eget brev hvor du forklarer at du søker svartkrutt flintlås replika som ikke er behovsprøvd etter det nye regelverket. Du må også avtale med Kibler hvilket serienummer du vil ha; de stempler det på undersiden av løpet. Dette serienummeret må du oppgi i søknaden. Oppgi også at dette dreier seg om import fra USA, (Kibler Ohio) og skriv at du må ha importsøknad.

 

Når erhvervstillatelsen blir godkjent får du papirene i posten, og en søknad om import på e-post. Så betaler du avgift til Statens innkrevingssentral, du får et nummer der som du skriver på søknaden, og sender denne tilbake på e-post til saksbehandler på våpenkontoret. Du får da en godkjent importsøknad på e-post fra dem (og på papir hvis du ønsker).

 

Det var ved import til Norge at det skar seg litt. UPS skjønte ikke hvordan disse papirene skulle håndteres, og de lot bare pakken ligge på lager. Jeg sendte importsøknaden til dem, med en skan av godkjent erhverstillatelse, men de videresendte dette ikke til tollinspektøren, og pakken lå hos UPS en måned. Først når jeg ble skikkelig irritert på dem tok de saken videre og de ba tollinspektøren ringe meg. Etter en kort samtale løste alt seg. Tollinspektøren godkjente papirene basert på det jeg hadde sendt inn på e-post og pakken kom vel hjem. Den utfylte importsøknaden sendte de i retur til våpenkontoret, og jeg får våpenkort basert på denne.

 

Selve settet er helt topp kvalitet, tror ikke det finnes bedre. Jeg valgte valnøtt stokk og løp i kaliber 36. Bør bli en bra 'ekornrifle' :-).

 

Kibler customer gallery - SMR

Edited by mig16
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...