Jump to content

Mistet våpenet på sjøen - Hva gjør jeg?


Sevve

Recommended Posts

Som tittelen sier presterte jeg og miste haglen min i sjøen (rundt 30 meters dyp) på gåsejakt. Padlet i kano og klomset det til slik at kanoen veltet. I sjokket rakk jeg ikke berge våpenet før den forsvant på dypet. Har ikke vært borti dette før, men jeg må vel melde fra til politiet om at våpenet er tapt og levere inn våpenkortet? Håper dette går smertefritt, men kan jeg forvente reaksjoner fra politiet? 

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, xavi0n said:

Tips til neste gang, verktøysikring som brukes under arbeid i høyde er alfa omega i båt 1-1,5m line med karabinkroksom festes i beltet, berget meg mer enn en gang

 

 

Om du selv faller uti med klær og støvler, så må du bakse med en "dregg" på 3-4 kg som henger i beltet i tillegg? Berge hagla med livet som innsats? Njæææ.. feste hagla til båten kanskje, men ikke mitt eget belte...

Edited by hewi
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

xavi0n skrev (1 time siden):

kan også festes i kano/kajakk så går den i alle fall ikke til bunns

Jeg har alltid hatt snor i hagla når jeg jakter fra kajakk. I kajakken. I båt har jeg ikke brydd meg med det, men har hatt snor mellom båt og geværfutteral når rifle er våpenet. Rifla er bare ute av futteral helt inntil land.

 

hewi skrev (1 time siden):

støvler

Støvler i småbåt (eller kajakk!) utgår med høge kneløft.

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, M67 said:

Støvler i småbåt (eller kajakk!) utgår med høge kneløft.

Heller litt vide/romslige, lavskafta støvler, som en lett kan sparke av seg under vann, enn sko som er knytt. Joggesko fryser man kvækk ihjel med her på trøndelagskysten på høsten, selv uten å havne i vannet først. På sørlandet går det sikkert an å gå i joggesko hele året.😄

I kajakk kan jeg forstå at støvler er lite praktisk da, mtp plassen "under dekk" ?

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

For mange år siden, da jeg var ung og dum(nå er jeg bare en av delene), skulle jeg ut i skjærgården med kano, bondekamuflasje(aka varmekjeledress med felleskjøpetlapp på ryggen), støvler, våpen og alt som faget tilhører. Selfølgelig padler jeg ut mot en stein, legger overkropp og våpen godt til rette, ligger rocksolid. Pang, selen er historie. Padler hurtig, før den synker. Griper tak i en loffe, men hva f.., jeg har ikke med tau. Da kan jeg ikke slepe den til land. Jaja, hiver den opp i båten. Den er stor og tung, jeg setter sjøbein til ingen nytte. Plutselig ligger jeg i vannet. Kan love deg, bondekamuflasje og sjøstøvler trekker fort vann. Kjenner jeg blir dratt ned mot dypet, så jeg griper fatt i rekka og klarer å kave meg bort til en stein som stikker opp av vannet. Reddet, men strandet. Det er mulig å snu og øse en kano med bare hendene, og det er mulig å bruke hendene i en kano halvfull med vann, til å padle seg bort til årene som ligger å dupper i vannet.

Er det midt i februar, blir du ikke bare våt, men også kald.

Vent nå litt, hva var trådstarters spørsmål(har problemer, lyger og skryter ved enhvær anledning)?

Ahhhaaaa, få opp ett våpen...

Etter en tineperiode i badekarret, demonterte jeg en høytaler for å kunne bruke denne som magnet... Det går fint på småting som kniver etc. På kikkert og våpen, ikke så bra...

Ett nylonsnøre med lodd(jarstein etc), nylonsnøre og "rødmakk"(krok på sørnorsk?), nylonsnøre og nytt lodd. Da har du få fått noe som på nordnorsk heter sokna.

Du bør også ha en sjøkikkert. Da kom tingene mine til overflaten igjen.

Når det skal sies, dybden var ca 6meter...

På 30meter, vil ikke noe av dette fungere, for du ser ikke bunnen...

Har du undervanskamera og den berømte sokna, så kanskje?

Dykker, tja, kanskje. De kommer seg med nød og neppe ned på 30 meter, og da bør du ha bra kartreferanse.

Hvordan vet jeg dette? Jeg er dykker...

 

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig magnet henter uproblematisk ei hagle. Ordentlig skikkelig magnet tar fint et par biler - det er bare et spørsmål om hvilket nivå man legger seg på. Men ikke få fingrene mellom.

Magnetfiske er det jo faktisk folk som driver med, og det er ikke usannsynlig at man kan få låne en magnet - en som er egnet til hente ei hagle fra 30m koster vel fort et par 1000.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som det står i innlegget overfor, du må vite veldig nøyaktig hvor den ligger. Selv dykker får problemer å finne den. På 30 meter er det ikke lenge man kan lete med vanlig utstyr.

Hvis det er krystallklar vann perfekt sikt øker muligheten, men det er veldig vanskelig å forutsi.
Fiske med magnet ser jeg som veldig lik å lete den berømte nåla i høyet.

Link to comment
Share on other sites

Med vanlig hobbyutstyr har en vel rundt 20-25min bunntid uten dekompresjon ved en dybde på 30meter.

 

Så spørs det jo på bunnforhold, bunnløs gjørme, stein, tareskog?

Jeg ville uansett ikke ventet med å informere våpennkontoret om at våpenet er tapt.

 

 

https://www.elkjop.no/product/tjenester-og-tilbehor/diverse-tilbehor/supermagnet-for-magnetfisking-2x300kg/246594

Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (På 2.10.2023 den 20.56):

Støvler fulle av vann er et helvete når du skal hale deg selv opp i båten. De har også en lei tendens til å suge seg fast. Hvis en er aktiv båt jeger så kan padlestøvler vurderes

Har havnet mer enn de fleste ut i sjøen, med støvler på.

Har egentlig aldri følt at det utgjorde noen større utfordring.

Verste har vært at det blir ganske klamt oppi de.

Link to comment
Share on other sites

Losvar skrev (59 minutter siden):

Har havnet mer enn de fleste ut i sjøen, med støvler på.

Har egentlig aldri følt at det utgjorde noen større utfordring.

Verste har vært at det blir ganske klamt oppi de.

Kanskje vurdere å bytte skotøy hvis du havner så ofte i sjøen 😅

Jeg trenger ikke ekstra vekt på beina når jeg er i kajakk eller kano (som trådstarter) midt på fjorden så velger passende fottøy. 

Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (5 timer siden):

Kanskje vurdere å bytte skotøy hvis du havner så ofte i sjøen 😅

Jeg trenger ikke ekstra vekt på beina når jeg er i kajakk eller kano (som trådstarter) midt på fjorden så velger passende fottøy. 

Var dessverre påkrevd med vernetå, og klumper var dårlig kombinert med fiskeslog 😬

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...