Jump to content

Man velger vel 300prc over 300wm i 2023?


Bygda

Recommended Posts

Det er mange her inne med mye kunnskap og det bør jo utnyttes.  I disse tider sitter noen på post og andre i godstolen hjemme, men en felles interesse vekkes når ting smeller. 

 

Trodde ikke jeg skulle bli han som spør etter "what magnum is better", men her sitter jeg like dum som resten. Jeg vurderer sterkt å skaffe meg en rifle med potensialet for å lempe  litt tyngre kuler med mer fart. I den forbindelse så hadde jeg egentlig landet på at 300 winchester magnum ville være tilstrekkelig, men så begynte jeg å tenke......... Er det egentlig noen fornuftig avgjørelse å anskaffe 300wm når 300prc eksisterer. Fra et hjemmeladerpespektiv så virker det langt enklere å slippe beltet på hylsen. 

 

Hva hadde dere valgt i 2023?

 

Link to comment
Share on other sites

Lader fleire beltehylser. Om du veit litt kva du driv med, er ikkje dette beltet eit stort problem.

 

Men skulle eg valgt utan å tenke praktisk, hadde eg kanskje valgt 300 PRC. Tviler på at den kjem til å forsvinne med det fyste. Og skal du ha den til jakt, og ikkje langholdskyting, så treng du ikkje meir en 100 hylser. Om du lader sjølv, vel og merke.

 

Skulle eg valgt HEILT etter eige hovud, hadde eg sjølvsagt valgt 300 H&H Magnum :-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

300wby ladet til 300winmag-nivå med VV N1XX-serien gir ca 20-25% lengre levetid på pipa enn 300win til 300win-nivå med de "beste" magnumkruttene.

Rifler i 300wby får man som regel til en svært rimelig penge på finn.

For ca 50 år siden ble 300wby foretrukket foran 300winmag til benchrest på 1000yds før pygmepatronene ble vanlig.

 

Her er et eksempel:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=178261920

image.png.f6f56df9d85b86c5b5cb91375b4bd7a9.png

 

Eller en Rem700 APR fra Custom shop. Bare underbeslaget på denne koster det samme som rifla blir solgt for..:

 

image.png.65e756d37defd60bcab8dc5b2f5ec785.png

image.png.2c6fbf24cad9e9a36276eecf9a9953fb.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (7 timer siden):

Noen tips dere vil dele mtp lading av patroner med belte?

Har ikkje den heilt store erfaringen. Lader til 375 H&H og til 450 Marlin. 450 Marlin "teller" ikkje då dette er ei rettvegga hylse. 

 

Etter mi meining er trikset å ikkje bry seg om beltet. Tenk på hylsa som ei vanleg hylse og press den slik du ellers ville gjort. "Headspace" på skuldra. Bruk "tape på hylsebotnen"-trikset.  Då vil du ikkje bearbeide hylsa meir en du ville gjort med hylser utan belte (avhengig av korleis kammeret i di børse er). 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med lading av patroner med belte. Men 300PRC hylser kommer fra Hornady og faktisk fra Lapua - og er av god kvalitet. Før i verden, da folk trodde 300WM var The Shit til langhold (ironisk nok er den bedre nå, når ingen bruker den..) hadde jeg masse kamerater som skjøt 300WM. Og temaet var alltid hylser. På den tida ihvertfall, så laget ikke Norma og Lapua 300WM, og (Norma gorde, men solgte de kun som ammunisjon) Og folk satt der med Winchester og Remington hylser, som er av en helt annen kvalitet...

Sjekk hva som er å få tak i av hylser.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (4 timer siden):

Jeg har ingen erfaring med lading av patroner med belte. Men 300PRC hylser kommer fra Hornady og faktisk fra Lapua - og er av god kvalitet. Før i verden, da folk trodde 300WM var The Shit til langhold (ironisk nok er den bedre nå, når ingen bruker den..) hadde jeg masse kamerater som skjøt 300WM. Og temaet var alltid hylser. På den tida ihvertfall, så laget ikke Norma og Lapua 300WM, og (Norma gorde, men solgte de kun som ammunisjon) Og folk satt der med Winchester og Remington hylser, som er av en helt annen kvalitet...

Sjekk hva som er å få tak i av hylser.

 

K

Tilgang på hylser er en relevant faktor, men det er lett å få lapua til begge.  Kjøper jeg 500 lapua hylser i 300prc,  har jeg nok hylser til å brenne ut pipa 2 ganger (forutsatt 5* omladning pr hylse). 

Link to comment
Share on other sites

Apropos hylser til . 300en. Begynner å bli skeptisk til Norma sine. Ja, de er lette (lettere enn alle andre merker jeg har vært borti) og myke, men kanskje for lette og myke? Begynner å se antydning til merke etter utstøterboring allerede ved ladninger som ligger på normalnivå. I tillegg ekspanderer hylsehodet ved de samme ladninger, så slappe hettelommer oppstår allerede etter et par- tre omladinger. Kjøpte en boks med Lapuahylser for litt siden. De var vesentlig tyngre og oppviser ingen tegn til merker eller økt hylsehodeekspansjon. På normahylsene går trykkringen helt ned i magnumbeltet. På andre merker stopper den 1-2 mm over. Virker som mye av vekta er spart i hylsehodet. Sikkert greit ved bruk og kast. Kanskje ikke så bra til omlading.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hirgon skrev (4 timer siden):

 Denne dien er gull! Presser HELT ned til beltet, gjennoppretter.

ligger film på YT. Funker flott.

da kan beltepateoner lades mange

ganger mer.

Jeg skjønner ikke hvorfor en kan lade beltepatroner mange ganger mer fordi om en endrer ladedie. Jeg ser ingen fordeler med å presse helt ned til beltet. Om en presser så langt ned som det er nødvendig for å kamre hylsen vil det bli minst mulig påkjenning på messingen. For mye pressing er en av årsakene til kortere levetid på hylsene.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med Per-S, men noen ganger ladder man litt vel optimistisk.

Skriver ikke nå for å prøve å belære(liker bare å lese min egen skrift).

Trodde colletdien var bare oppskrytt, helt jeg fikk bruk for en🫣.

Tja bruk for, og bruk for. Artig å teste noe du ikke tror på også.

Tradisjonelle FL dier presser ikke helt ned til "magnum beltet".

Så ut av det blå, kjenner/hører du ett "klikk" når bolten låser/åpner.

Tenker ikke mer på det, presser og heller hylsen full av krutt igjen.

Huffsan, fælt så tregt å kamre.

Neste omladding, oisann, nå var du treg å få dyttet inn...

Sånn kan det være for en evig optimist.

Den colletdien presser mest de få millimeter helt bak ved beltet(gjøres etter pressing med FL die).

Så er jeg igang igjen, helt til hetten detter ut, og litt mumle mumle...

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nettopp!!👍🏻 i stedet for 4-5 omladinger med enten necksize eller FL, kan man nå få fint mange flere omladinger pr hylse, ved å få presset helt ned. Jeg er veldig fornøyd med denne dien i alle fall.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel 6-7 løp for patroner med magnumbelte og har aldri opplevd at en helpressedie fra noen produsenter ikke klarer å presse hylsen nok. Tvert i mot blir det ofte for mye pressing, noe som fører til kortere levetid på hylsen. Jeg har prøvd flere dier i noen patroner for å finne en som ikke presser bakerste del av hylsen for mye. Levetiden på hylsene er ikke begrenset av mulighetene for å presse dem nok, det er hylseseparasjon eller utvidete tennhettelommer som er begrensingen for alle mine løp.

Jeg mener at denne spesialdien er det jeg kaller "en genial løsning på et ikke eksisterende problem".

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

youtube er full av folk som har opplevd dette. Kanskje en del beltehylser fra forskjellige produsenter oppfører seg forskjellig. Det er min erfaring i alle fall.

Edited by Guest
Skriweleif
Link to comment
Share on other sites

Hirgon skrev (På 18.10.2023 den 13.32):

youtube er full av folk som har opplevd dette

Youtube er full av mye rart, men det blir ikke sannhet fordi om det er på youtube. Forklar meg den tekniske grunnen til at dette virker så skal jeg vurdere det.

Edited by Per-S
feilskriving
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hirgon skrev (På 18.10.2023 den 13.32):

youtube er full av folk som har opplevd dette.

 

Javisst?!? Men, NB, det skal visstnok være med SAKO hylser, og ingen andre?!?!

 

Jeg har ikke ladet Sako-hylser i 300 WM (identisk med Lapua? Som jeg heller ikke har ladet i det kaliberet), men Norma og diverse USA-ianske hylser tåler hvertfall mange omladninger. Jeg får mer enn 10 omladinger på Nornas 308 NM-hylser, halspresset i 300 WM-dien.

 

Hvis flere har samme erfaringer som @AR15, kan dere fortelle hvilke hylsefabrikater det i så tilfelle dreier seg om?

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (På 20.10.2023 den 22.25):

Med Lee std diesett, ikke rart det går galt..

Måtte til slutt kløyve ei Winchester hylse i 300 win mag etter 16 omladninger, med en dremel kappskive, for å finne ut hva alle skriverene gikk ut på. Konstaterte at de tålte litt mer, og det gjorde de. Burde jo aldri funket med "dritthylser", og Lee dier ;)

Link to comment
Share on other sites

Hirgon skrev (3 timer siden):

Melder meg ut…

 

Hvorfor det? HVIS dette er et problem, som noen opplever, men en eller flere hylsefabrikat, og et eller flere merker ladeutstyr, men som andre ikke har vært nevneverdig plaget av, med andre fabrikat hylser/utstyr, er det jo i alles interesse å få klarlagt hva problemet består i.

 

At noen av oss ikke kan bidra i denne "etterforskningen", er vel nettopp et tegn på at andre bør bidra desto mer?

 

Link to comment
Share on other sites

Hirgon skrev (20 timer siden):

Fordi her kommer vi ikke frem til objektiv sannhet. Bare enhvers egne anekdoter om egne opplevelser i ladebua..

 

"Anekdotisk bevis" kan man lese om i "Kritisk tenkning"-tråden.

 

Når noen av oss får 10 eller flere omladninger, uten problem, er ikke det noen anekdote, det er fakta. HVORFOR vi får det, og andre ikke, kan det lages gange forklaringer på (eller anekdoter om).

 

Men har man mange nok OBSERVASJONER om det som førte til det ene, og det som førte til det andre, kan man sette fram noen HYUPOTESER om hvordan dette henger sammen. Og gjøre forsøk der det meste er likt, og man variere de faktorne man tror innvirker i den ene eller den andre retning.

 

(   -   også kalt "vitenskapelig metode" - ).

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (2 timer siden):

Men har man mange nok OBSERVASJONER om det som førte til det ene, og det som førte til det andre, kan man sette fram noen HYUPOTESER om hvordan dette henger sammen. Og gjøre forsøk der det meste er likt, og man variere de faktorne man tror innvirker i den ene eller den andre retning.

Deretter lager man en teori for hvordan dette skjer og underbygger med resultater fra forsøk.

Men det er i dette tilfellet unødvendig. En amerikaner har jo gitt svaret i youtube og da kan det jo ikke være noe å diskutere. Amerikanere på youtube forvalter den hele og fulle sannhet og vi dumme nordmenn må ikke prøve å opponere.

De som har giddet å lese hva denne guruen har som begrunnelse kan muligens forklare hvorfor det i dette tilfellet fungerer motsatt av all annen rekalibrering av hylser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen konflikter, men har etterspurt en teknisk beskrivelse og grunnen til at dette produktet virker som påstått. At det er lagd av en amerikaner og lagt ut på youtube regner jeg ikke som en grunn til å tro på noe som er i strid med anerkjent kunnskap.

Kom med en teknisk forklaring så vil diskusjonen kunne bli teknisk.

Link to comment
Share on other sites

Det er du som kommer med påstanden "vanlige dieset fungerer ikke med 300 win mag og man må kjøpe produkt X" og da er det DU som har bevisbyrden på å underbygge/bevise den påstanden.

 

Ikke motsatt

 

 

Og nå har man ladet hylser med belte i mange tiår og klart seg uten den dingsen er det vanskelig å se hvorfor den skulle plutselig bli så nødvendig nå.

I den filmen du linket, ser det heller ut som det er en produksjonsfeil med Sako hylsene eller en annen brukerfeil.

Edited by Cardinal
Link to comment
Share on other sites

Hirgon skrev (5 timer siden):

Jeg vil heller utfordre deg i all din visdom og fremlegge bevis på hvorfor det ikke virker som beskrevet. Jeg spør for jeg har et eksemplar og det gjør nøyaktig det det beskriver….

Løser et ikke eksisterende problem? 

 

Så mange idioter som klarer å lade 300WM helt uproblematisk, også mange ganger, og presist, så tror jeg ikke heeelt på behovet for ei spesialdie. en annen ting er jo at dier neppe noengang er 100% like, og en og annen kanskje er ute av spec, og gir problemer for stakkaren, som da leter over hele Youtube etter løsningen...
Det er jo en del folk som har et lignende problem i 6.5x55 - det KAN ikke lades med annet helt egne dier (husker ikke hvilke, men forskjellen på "Swedish Mauser, "SE", og "SKAN" er visst helt enorm for noen)), og du må ha forskjellige dier til forskjellige løp... De er for gamle for Youtube, så de leter på Diskusjonssiden for DFS på Facebook... 

 



 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...