Jump to content

Blyfri til storvilt i 300 WM erfaringer


Overkommandoen

Recommended Posts

Nå felles det jo «haugevis» av storvilt med 120/130gr blyfrie kuler hvert år med godt resultat, så med 300wm fungerer nok de fleste (blyfrie)kulene som snurr/twist på pipa stabiliserer. 

 

Om du holder innslagsfarta over 650-700m/s, vil jeg tippe du er «good to go» åkke som..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spørs hvor kilen rifla di er på kulevekt (lengde) blant annet. 175-180 gr går ut med ca 900m/s evt pluss med noe pipelengde og 1:10 stigning duger ennå. Jeg tenker at lettere kuler med mer fart oftere gir kulehavari- dvs mister fliker, iaf på de kortere holda, men har ikke praktisk erfaring så det er bare teorien.

Link to comment
Share on other sites

Overkommandoen skrev (11 timer siden):

Blyfri i 300 WM til storvilt, erfaring?

 

Nei, heller ikke i "tvillingen" 308 Norma Magnum.

 

Men jeg slipper vel ikke unna å "parkere" de utmerkede A-Fram-kulene før eller siden, så da må jeg vel prøve kobberkuler igjen. Som jeg har skrevet før, 150 grs BX, ladet til "frisk" hastighet i S&L-pipa i 30-06, gjorde "vei i vellinga", gjennomskyting, på alt som kom i dens vei. Derfor blir det nok 150-grs kuler til både S&L-en og 308-NM med tida.

Link to comment
Share on other sites

Barnes TTSX fragmenterer i 300WM - altfor høy hastighet. Meningsløs patron. TTSX må ligge godt under 900 m/s i utgangshastighet hvis den skal holde sammen og ekspandere på en fornuftig måte i dyret. Det vil i praksis si standardpatroner, en 30-06, eller kanskje .308. Bajaspatroner  passer ikke til Barnes TTSX.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, joar1 said:

Barnes TTSX fragmenterer i 300WM - altfor høy hastighet. Meningsløs patron. TTSX må ligge godt under 900 m/s i utgangshastighet hvis den skal holde sammen og ekspandere på en fornuftig måte i dyret. Det vil i praksis si standardpatroner, en 30-06, eller kanskje .308. Bajaspatroner  passer ikke til Barnes TTSX.

Og jeg må legge til - blyforbudet kommer. Det er rett rundt hjørnet. Alle med naturvitenskapelig innsikt vet at metallisk bly er en veldig stødig og stabil substans - som ikke forvitrer ute i naturen, men byråkratene i EU durer på, og de får det som de vil. Så blyforbudet kommer.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Jegermeistern said:

 

Nei, heller ikke i "tvillingen" 308 Norma Magnum.

 

Men jeg slipper vel ikke unna å "parkere" de utmerkede A-Fram-kulene før eller siden, så da må jeg vel prøve kobberkuler igjen. Som jeg har skrevet før, 150 grs BX, ladet til "frisk" hastighet i S&L-pipa i 30-06, gjorde "vei i vellinga", gjennomskyting, på alt som kom i dens vei. Derfor blir det nok 150-grs kuler til både S&L-en og 308-NM med tida.

Jeg har noen bokser med 180 grains A-frame - som nå fremstår som et bomkjøp. Om hundre år kan noen fjerne slektninger selge dem som rariteter på finn.no - eller det som tilsvarer finn.no om hundre år.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

joar1 skrev (26 minutter siden):

Barnes TTSX fragmenterer i 300WM - altfor høy hastighet. Meningsløs patron. TTSX må ligge godt under 900 m/s i utgangshastighet hvis den skal holde sammen og ekspandere på en fornuftig måte i dyret. Det vil i praksis si standardpatroner, en 30-06, eller kanskje .308. Bajaspatroner  passer ikke til Barnes TTSX.

Dette stemmer overhode ikke. 
Se på tråden om test av storviltkuler i vannkanner. Ingen andre blykuler er i nærheten av å holde sammen som TTSX. 
Nevn ei kule som passer bedre i en magnumpatron på kloss hold og ut til noen hundre meter? 
 

Har personlig erfaring med 30-40 felte storvilt med hovedsaklig LRX (som er noe mykere) og noen TTSX, med utgangshastighet på 1000m/s. Hold fra 30m til «en del hundre». Ingenting av det du antyder er ett problem. Dessuten mister de (i værste fall) en vinge- de fragmenterer ikke..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Meateater hadde en fin film på dette, men bare i creed. 140-300-500yrd. Og den fieldstester filmen som ospa sikkert referer til. Tssx holder seg særdeles godt i de. Om en liten bit knekkes av så har jo det lite å si. Men kom over en annen tråd her hvor en hadde brukt LRX 200 gr og var stor fornøyd med den i 300wm.

Om det er LRX eller TSsx for meg spiller ingen rolle. Men er interessert i om flere som har gode erfaringer med 180-220 kobber kuler på storvilt i 300wm.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Ospa said:

Dette stemmer overhode ikke. 
Se på tråden om test av storviltkuler i vannkanner. Ingen andre blykuler er i nærheten av å holde sammen som TTSX. 
Nevn ei kule som passer bedre i en magnumpatron på kloss hold og ut til noen hundre meter? 
 

Har personlig erfaring med 30-40 felte storvilt med hovedsaklig LRX (som er noe mykere) og noen TTSX, med utgangshastighet på 1000m/s. Hold fra 30m til «en del hundre». Ingenting av det du antyder er ett problem. Dessuten mister de (i værste fall) en vinge- de fragmenterer ikke..

Jeg ska ikke leke veldigh høy og mørk her, det det baserer utsagnet mitt på er en test i et magasin, tør ikke si hvilket, der TTSX i 300WM og samme kule i 30-06. Oppgitt hastiget var rett i voerkant av 1000 m/s for magnumen, og 870 m/s for 30-06 (som er lik det jeg landet på med egen ladning ). Og prøveskyringe med magnum viste at kule fragmenterte, "vingene" ble blåst vekk. Mens i den lavere hastigheten holdt kulen sammen og fragmenterte som den skulle. Men som sagt, dette er annenhåndsinformasjon, så jeg kan ikke garantere den 100 %,

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Hvem har skrevet det i denne tråden?

Bly er skadelig. Det er giftig. Det er det ingen tvil om. Men det kan diskuteres hvor skadelig metallisk bly er ute i naturen. Blyplater er brukt som taktekking i flere hundre år, og de blyplatene veier akkurat like mye når de blir fjernet fra takene i dag, som da de ble lagt der av håndverkere for 500 år siden. Så at metallisk bly, jeg understreker bly i metallform, som man finner det i takplater, haglpatroner, rifleprosjektiler, er så veldig giftig for naturen ? Det er noe som ikke henger på greip. Når takplater av bly kan ligge i 500 år, uten å lekke noe, hvordan kan blyhagl og prosjektiler med bly være så veldig giftig ?

Link to comment
Share on other sites

joar1 skrev (10 minutter siden):

Jeg ska ikke leke veldigh høy og mørk her, det det baserer utsagnet mitt på er en test i et magasin, tør ikke si hvilket, der TTSX i 300WM og samme kule i 30-06. Oppgitt hastiget var rett i voerkant av 1000 m/s for magnumen, og 870 m/s for 30-06 (som er lik det jeg landet på med egen ladning ). Og prøveskyringe med magnum viste at kule fragmenterte, "vingene" ble blåst vekk. Mens i den lavere hastigheten holdt kulen sammen og fragmenterte som den skulle. Men som sagt, dette er annenhåndsinformasjon, så jeg kan ikke garantere den 100 %,


Du hevder altså at ei kule er «meningsløs» basert på en artikkel i ett blad du ikke husker navnet på, og uten å ha noen som helst annen informasjon eller erfaring med? 

Den (og mange av de andre blyfrie kulene) er kanskje noen av de beste alternativene for nettopp magnumpatroner og høy hastighet. De holder bedre sammen en f.eks a-frame som du nevner. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Ospa said:


Du hevder altså at ei kule er «meningsløs» basert på en artikkel i ett blad du ikke husker navnet på, og uten å ha noen som helst annen informasjon eller erfaring med? 

Den (og mange av de andre blyfrie kulene) er kanskje noen av de beste alternativene for nettopp magnumpatroner og høy hastighet. De holder bedre sammen en f.eks a-frame som du nevner. 

Det var en test der kula fragmenterte i magnum-kaliber, men holdt sammen og ekspanderte korrekt i lavere hastighet. Hva er så kontroversielt med det ? Gud gi meg styrke.

Link to comment
Share on other sites

joar1 skrev (9 minutter siden):

Det var en test der kula fragmenterte i magnum-kaliber, men holdt sammen og ekspanderte korrekt i lavere hastighet. Hva er så kontroversielt med det ? Gud gi meg styrke.

 

Det er ikke kontroversielt, men feil, og i øynene til alle som i motsetning til deg kan litt om dette, så ser det bare dumt ut når du skriver om ting du ikke har erfaring eller kjennskap til. 

Når du så kommer med "ladetips" i en annen tråd, på overheite ladninger som du kaller moderate, og navngir tråden med "quick and safe", er du ikke lengre bare en kunnskapsløs synser, men en regelrett idiot som man helst ikke vil ligge ved siden av på skytebanen.

Edited by Ospa
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Overkommandoen skrev (1 time siden):

Meateater hadde en fin film på dette, men bare i creed. 140-300-500yrd. Og den fieldstester filmen som ospa sikkert referer til. Tssx holder seg særdeles godt i de. Om en liten bit knekkes av så har jo det lite å si. Men kom over en annen tråd her hvor en hadde brukt LRX 200 gr og var stor fornøyd med den i 300wm.

Om det er LRX eller TSsx for meg spiller ingen rolle. Men er interessert i om flere som har gode erfaringer med 180-220 kobber kuler på storvilt i 300wm.

 

Hvilken snurr har du i pipa? Det er ikke hav av forskjell i BC mellom 175gr LRX og 200gr LRX, men sistnevnte krever rask twist. Mener @Sunnmøring har testet ut litt forskjellig her? 

Om du ikke skal jakte på mer enn 300m hadde jeg ikke giddet å plages med tyngre kuler og mer rekyl.

150gr'en gjør vei i vellinga og vel så det på alt storvilt i Norge.. særlig i magnumhastigheter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

joar1 skrev (1 time siden):

Gud gi meg styrke.

 

Hvem av dem? Atlas har kanskje noe å avse, han holder jo hele verden på sine skuldre, i følge en "hellig bok".

 

Indreballistikk, ytreballistikk, og terminal ballistikk er ikke "systematisk overtro" (også kalt "religion"), men derimot vitenskap. Og hvis man vil diskutere slike spørsmål, på et forum med en del deltakere som har "litt" kunnskap om emnet, bør man kanskje sette seg inn i vitenskapelig tankegang. Forumet har faktisk en aktuell tråd der en kan begynne:

 

https://www.kammeret.no/topic/4197-kritisk-tenkning/

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Overkommandoen skrev (2 timer siden):

Og den fieldstester filmen som ospa sikkert referer til.


Denne jeg refererte til. @moviken her inne har brukt mye tid, og skutt utallige kuler i forskjellig hastighet for å teste ekspandert diameter, inntrengningsdybde og restvekt.

Veldig bra og interessant tråd. Han bruker blant annet 300WSM som ikke er langt unna din 300WM.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Ospa said:

 

Det er ikke kontroversielt, men feil, og i øynene til alle som i motsetning til deg kan litt om dette, så ser det bare dumt ut når du skriver om ting du ikke har erfaring eller kjennskap til. 

Når du så kommer med "ladetips" i en annen tråd, på overheite ladninger som du kaller moderate, og navngir tråden med "quick and safe", er du ikke lengre bare en kunnskapsløs synser, men en regelrett idiot som man helst ikke vil ligge ved siden av på skytebanen.

jeg kan ta selvkritikk på "quick and safe" - der har du et poeng. Det kan se ut som en anbefaling. det er det ikke, og jeg tar selckritikk på det. jeg anbefaler aldri noe - jeg bare deler av mien erfaringer. Men ellers er det du skriver uten verdi. Så det gidder jeg ikke kommentere.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, joar1 said:

jeg kan ta selvkritikk på "quick and safe" - der har du et poeng. Det kan se ut som en anbefaling. det er det ikke, og jeg tar selckritikk på det. jeg anbefaler aldri noe - jeg bare deler av mien erfaringer. Men ellers er det du skriver uten verdi. Så det gidder jeg ikke kommentere.

jeg øsnker ikke å være respektløs - ikke på noe måte, men hvis du ønsker respons, så må det være litt fundert på vitenskap - enten via faktiske målinger i felt, eller laboratoriearbeid med faktiske resultat, eller beregninger som kommer ut med et tall til slutt. En differnsialligning som viser trykkutviklingen i kammeret - veldig velkomment.  Jeg baserer meg kun på synsing og utprøving - derfor gir jeg ikke råd, jeg bare forteller om egne erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Jegermeistern said:

 

Hvem av dem? Atlas har kanskje noe å avse, han holder jo hele verden på sine skuldre, i følge en "hellig bok".

 

Indreballistikk, ytreballistikk, og terminal ballistikk er ikke "systematisk overtro" (også kalt "religion"), men derimot vitenskap. Og hvis man vil diskutere slike spørsmål, på et forum med en del deltakere som har "litt" kunnskap om emnet, bør man kanskje sette seg inn i vitenskapelig tankegang. Forumet har faktisk en aktuell tråd der en kan begynne:

 

https://www.kammeret.no/topic/4197-kritisk-tenkning/

 

Som jeg sier igjen og igjen og igjen - jeg gir ikke råd, jeg bare forteller om egne erfaringer. Og jeg er enig - alt hanlder om vitenskap, egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (11 timer siden):

 

Hvilken snurr har du i pipa? Det er ikke hav av forskjell i BC mellom 175gr LRX og 200gr LRX, men sistnevnte krever rask twist. Mener @Sunnmøring har testet ut litt forskjellig her? 

Om du ikke skal jakte på mer enn 300m hadde jeg ikke giddet å plages med tyngre kuler og mer rekyl.

150gr'en gjør vei i vellinga og vel så det på alt storvilt i Norge.. særlig i magnumhastigheter.

1-10".

Trøndersk urskog gir få muligheter over 300m på elg. Får teste 175 eller lettere.

👍👍

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (13 timer siden):

@SteinarBM har også laget en tabell som enkelt gir deg oversikt over kulene som er testet, og resultatene. 

 

 

Ser jo i de testene at 300wm hastigheter gjør en ypperlig jobb. Og hvis man skal skyte på lengre hold så ser man jo hvordan ekspansjonen er i lavere hastighet. Slik at 300wm gir muligheter og man skyter ikke med marginer med tanke på ekspansjon og energi overføring. Får litt mer handlingsrom, men kan kanskje bli litt voldsomt på korte hold. Men med rett kulevekt så finner man en kule som fungerer på de korte holdene og på de åpne myrene i Trøndelag.

Jeg mener at 6.5 blyfri 120grs er kanskje litt for sakte og lett for å skyte litt lengre på. Si teoretisk 300m. Men har ikke evidens på dette utsagnet.

Link to comment
Share on other sites

Just now, joar1 said:

Men så var abonneemtet mitt på Jeger utgått på dato - det var som bare rakker'n !

Og bare til opplysning - jeg gir ikke råd om ladninger, jeg bare refererer egne erfaringer. Og N160 var det helt umulig å få tak i på vårparten i fjor - derfor ble det N140, som ikke er ideelt i 30-06. Det er den historien, som jeg har fått pepper for så det holder. Og det holder nå.

Link to comment
Share on other sites

Just now, joar1 said:

Og bare til opplysning - jeg gir ikke råd om ladninger, jeg bare refererer egne erfaringer. Og N160 var det helt umulig å få tak i på vårparten i fjor - derfor ble det N140, som ikke er ideelt i 30-06. Det er den historien, som jeg har fått pepper for så det holder. Og det holder nå.

Nok er nok.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Per-S said:

Vel, det finnes flere krutttyper med egenskaper mellom 160 og 140, de burde være aktuelle.

Sant nok, og jeg hadde en boks Norma204 på lager, som nok er bedre egnet egentlig enn N140 i det aktuelle kaliberet. Men det man også må tenke på, er at kobberkuler er lengre enn blykuler av samme vekt, og derfor er 30-06 et bedre valg enn .308, for det er mer plass til kule og krutt. Så for ferskere jegere som står mellom valget .308 (den gode, gamle AG3 nato-patronen) eller 30-06 (den eldgamle NATO-patronen som kom med marshall-hjelpen etter krigen) så vile jeg gått for 30-06 i dag. Jeg valgte dette kaliberet for 25 år siden, da jeg tok opp jakt og skyting som hobby, med tanke på større utalg av kuler og ladninger. Men jeg tenkte ikke denganen at det skulle blir forbud mot bly, og at .308 egentlig blir for trangt og ubrukelig for rene kobberkuler.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, joar1 said:

Og bare til opplysning - jeg gir ikke råd om ladninger, jeg bare refererer egne erfaringer.

 

 

Ok, så hvor mange skudd med Barnes i magnumkaliber har du testet?

Siden du "bare refererer egne erfaringer. "

 

Og leser du Jakt, har Jørund Lien testet Barnes ørten ganger men antar du mener hans tester bare er tull og ikke til å ta hensyn til?

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, joar1 said:

Sant nok, og jeg hadde en boks Norma204 på lager, som nok er bedre egnet egentlig enn N140 i det aktuelle kaliberet. Men det man også må tenke på, er at kobberkuler er lengre enn blykuler av samme vekt, og derfor er 30-06 et bedre valg enn .308, for det er mer plass til kule og krutt. Så for ferskere jegere som står mellom valget .308 (den gode, gamle AG3 nato-patronen) eller 30-06 (den eldgamle NATO-patronen som kom med marshall-hjelpen etter krigen) så vile jeg gått for 30-06 i dag. Jeg valgte dette kaliberet for 25 år siden, da jeg tok opp jakt og skyting som hobby, med tanke på større utalg av kuler og ladninger. Men jeg tenkte ikke denganen at det skulle blir forbud mot bly, og at .308 egentlig blir for trangt og ubrukelig for rene kobberkuler.

 

3 minutes ago, Cardinal said:

 

 

Ok, så hvor mange skudd med Barnes i magnumkaliber har du testet?

Siden du "bare refererer egne erfaringer. "

 

Og leser du Jakt, har Jørund Lien testet Barnes ørten ganger men antar du mener hans tester bare er tull og ikke til å ta hensyn til?

Jeg referer også til tester i jakt-magasiner. Men aldri ladedata. Ladeata fra ladeboka er deres "IP" - Intellectual property , og det står for deres regning. Jeg kan gjengi ladninger jeg har erfaring med, men jeg anbefaler aldri noe. I motsetning til svartkrutt, som forbrenner jevnt, forbrenner moderne våpenkrutt linjært med trykket. I praksis betyr det en eksponetial trykkøkning, og man skal være veldig varsom og ha en viss peiling. Derfor gir jeg aldri råd om ladninger, og hvis jeg oppgir egne erfaringer med ladninger, så tar jeg med alle relevante data, inkludert våpenmodell, riflestigningm løpslenge og utgangshastighet (Vo)

Link to comment
Share on other sites

Man jo ta i betraktning, at personer med våpenkort er blant de mer stødige og oppegående, og at spesielt de som har tatt opp hjemmelading som hobby, utviser den rette "Due Diligence"  med hensyn på omgang med krutt og tennhetter.

Og det er vel ingen ulykker de siste 100 årene som kan tilbakeføres til hjemmelading av ammunisjon, såvidt jeg vet. Det har vært noen ulykker med soldater inne til førstegangstjeneste (LES: Idioter inne til førstegangstjeneste) som har klart å ødelegge seg med AG3-en, men det teller ikke inn i dette rengskapet.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, joar1 said:

Vel  "Jeger" har testet Barnes TTSX i 300 Winchester Magnum og i 30-06. Resultatet er for alle å lese. Less is more ...

 

Hvis det var artikklen Rifleman linket til som var din "kilde", skjønner jeg ikke hvordan du kunne komme med din påstand.

Ifølge den, er som kjent, det Joar1 påstår bare sprøyt.

 

Grimstvedt teset som kjent våpen og ammunisjon i Jeger, og han testet Barnes TSX og TTSX i 308 og .300 win mag.

I test på våte aviser testet han 130gr TTSX, 150 TSX, 150 TTSX, 165 TTSX og 168gr TTSX i 300 win mag.

 

Det som skjedde der var på 150gr TTSX  mistet kula de fire flikene. I 165gr TTSX fabrikkammo, mistet den en av fire fliker. Alle de andre holdt sammen med 100% restvekt

Dette  er da det joar1 kaller "fragmentering" og "bevis" på at Barnes er søppel i magnumkaliber.......... Og så hopper han glatt over at 130gr kula som er ladet til høyere fart, beholdt alle fire flikene med 100% restvekt  

 

Og joar1, samme forfatter/tester skrev en ny artikkel ett år senere med tittel "Den beste rifleammunisjonen". I delen for .300 Win mag skriver han:

Quote

Barnes TSX og TTSX(med plasttupp) er kjempegode kuler i høy hastighet og de fleste andre patronprodusenter har i dag sin egen variant av kobberkule. Norma Eccostrike, Lapua Naturalis, Federal Trophy Copper,RWS Hit, Hornady GMX  og Winchester Powercore er noen gode kobberkuler man får i 300 Win.mag fabrikkpatroner. 

 

 

Så din påstand om at Barnes ikke tåler høy hastighet og bare "fragmentere" kan trygt sies å være ren sprøyt inntil du evt kan komme med noe som beviser/underbygger din påstand.

 

Edited by Cardinal
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg argumenter ikke mot det. Jeg husker ikke artikkelforfatter, hvilke magasin det var eller noe slikt, det jeg husker, og som er vesentlig, er at TTSX mistet alle flikene i magnum (over 1000 m/s) men at den ekspanderte fint i normalkaliber. Det er alt jeg kan si om denne saken, jeg refererer bare noe jeg har lest i et jeger-magasin. Det er alt jeg har å si - det kan selvsagt være ren løgn det jeg leste, men hvis jeg skal si egen mening - så virker det naturlig at flikene blir revet av i for høy hastighet. Dette er et prosjektil som er designet for normale hastigheter - og den ekspanderer fint allerede fra 500 m/s - så hva gjør et slikt prosjektil i over 1000 m/s i et magnumkaliber ? Jeg bare spør. Det er jo dømt til å bli ødelagt i en slik hastighet.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, joar1 said:

Jeg argumenter ikke mot det. Jeg husker ikke artikkelforfatter, hvilke magasin det var eller noe slikt, det jeg husker, og som er vesentlig, er at TTSX mistet alle flikene i magnum (over 1000 m/s) men at den ekspanderte fint i normalkaliber. Det er alt jeg kan si om denne saken, jeg refererer bare noe jeg har lest i et jeger-magasin. Det er alt jeg har å si - det kan selvsagt være ren løgn det jeg leste, men hvis jeg skal si egen mening - så virker det naturlig at flikene blir revet av i for høy hastighet. Dette er et prosjektil som er designet for normale hastigheter - og den ekspanderer fint allerede fra 500 m/s - så hva gjør et slikt prosjektil i over 1000 m/s i et magnumkaliber ? Jeg bare spør. Det er jo dømt til å bli ødelagt i en slik hastighet.

Og hvis jeg skal provosere enda mer - magnumkaliber har ingen praktisk  nytte - annet enn som penisforlenger for menn som aldri har hatt fitte - noen gang.

  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

joar1 skrev (1 minutt siden):

Og hvis jeg skal provosere enda mer - magnumkaliber har ingen praktisk  nytte - annet enn som penisforlenger for menn som aldri har hatt fitte - noen gang.

Jeg registrerer at saklighetsnivået et stigende, og proporsjonalt med underholdningsverdien😄.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

joar1 skrev (3 minutter siden):

Og hvis jeg skal provosere enda mer - magnumkaliber har ingen praktisk  nytte - annet enn som penisforlenger for menn som aldri har hatt fitte - noen gang.

 

Jøss. Alle andre mener jo nettopp at magnumkalibre er mer nyttig enn noen gang, nettopp fordi homogene kuler jevnt over liker høyere hastigheter enn blykuler.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Jøss. Alle andre mener jo nettopp at magnumkalibre er mer nyttig enn noen gang, nettopp fordi homogene kuler jevnt over liker høyere hastigheter enn blykuler.

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Barnes TTSX ekspanderer fint ned til 500 m/s - skal vi gi råd til nye jegere som vil lade selv, så må det bli å veøge romslige kalibre. 30-06 foran ,308, f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Just now, joar1 said:

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Barnes TTSX ekspanderer fint ned til 500 m/s - skal vi gi råd til nye jegere som vil lade selv, så må det bli å veøge romslige kalibre. 30-06 foran ,308, f.eks.

Som jeg valgte, uten å ane noe om blyforbudet...

Link to comment
Share on other sites

joar1 skrev (13 minutter siden):

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Barnes TTSX ekspanderer fint ned til 500 m/s - skal vi gi råd til nye jegere som vil lade selv, så må det bli å veøge romslige kalibre. 30-06 foran ,308, f.eks.

 

Og hvor langt hold skal du skyte på før en TTSX fra .308 Win kommer ned i 500 meter i sekundet, da? 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, joar1 said:

Dette er et prosjektil som er designet for normale hastigheter - og den ekspanderer fint allerede fra 500 m/s - så hva gjør et slikt prosjektil i over 1000 m/s i et magnumkaliber ? Jeg bare spør. Det er jo dømt til å bli ødelagt i en slik hastighet.

 

Sukk..... det er ikke slik i den virkelige verden..... Den generelle realiteten ville være at de stort sett holder bedre sammen enn tilsvarende blykuler.

Barnes kan av og til miste flik(er). Det skjer.

Men effektiven i vilt er veldig bra, og hvis du spør Jeger/Jakt og spør etter hvilken jaktkule de vil anbefale til høy hastighet vil førstevalget ofte(st) være homogen kule som Barnes.  Grimstvedt skriver i artikkelen Rifleman linket til at i .340 wby'en hans er to av favorittladningene hans Barnes 185gr TSX i hele 969 m/s og 160gr TSX is 982 m/s

 

Swift a-frame mister av og til blyet bak skilleveggen i høyere hastighet. Betyr det at den også er søppel? Hva slags kuler skal man da bruke i i høyere fart?

 

Har man ei høyhastighetsrilfe bør homogene kuler fra Barnes eller andre, være førstevalget, ikke siste.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

@joar1 Du virker litt forvirret oppi alt dette, og har skrevet ganske mange innlegg som ikke henger helt på greip- både gjennom natta, og dagen i dag. Du svarer deg selv på dine egne innlegg. Jeg syntes du burde ta en pause herfra for i dag, og komme tilbake når du er uthvilt og tenkt igjennom litt før du skriver. Du kan få masse gode tips av flinke folk, og ingen er ute etter å ta deg personlig (bortsett fra innleggene dine, som kan være misvisende for andre som leser- de kan ikke få stå uimotsagte). 
 

Jeg tenker at moderatorene også burde komme på banen og rydde litt i trådene nå.. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det er 47 ubesvarte meldinger, og de fleste er vel idioterklæringer av meg som person -  jeg tar det med godt humør. Noen meldiinger skulle vel egentlig være politianmeldt, men jeg ser stort på det, Jeg er ny i bygda, og da må man gi  litt "Slack" -  gi litt spillerom til hillbil

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...