Jump to content

Blyfri til storvilt i 300 WM erfaringer


Overkommandoen

Recommended Posts

2 minutes ago, Ospa said:

 

@joar1 Du virker litt forvirret oppi alt dette, og har skrevet ganske mange innlegg som ikke henger helt på greip- både gjennom natta, og dagen i dag. Du svarer deg selv på dine egne innlegg. Jeg syntes du burde ta en pause herfra for i dag, og komme tilbake når du er uthvilt og tenkt igjennom litt før du skriver. Du kan få masse gode tips av flinke folk, og ingen er ute etter å ta deg personlig (bortsett fra innleggene dine, som kan være misvisende for andre som leser- de kan ikke få stå uimotsagte). 
 

Jeg tenker at moderatorene også burde komme på banen og rydde litt i trådene nå.. 

Du klarer ikke  å provosere meg. Det er mange flinke og hjelpsomme mennesker, som jeg er veldfig glad over å få hjelp fra. Men det er også andre på dette nettet. Det kommer man ikke bort fra. Og de bør håndteres slik de skal.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, joar1 said:

Du klarer ikke  å provosere meg. Det er mange flinke og hjelpsomme mennesker, som jeg er veldfig glad over å få hjelp fra. Men det er også andre på dette nettet. Det kommer man ikke bort fra. Og de bør håndteres slik de skal.

I verste fall må de tas hånd om av politiet, men helsevesenet er nok tilstrekkelig i de fleste tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal slutte nå, det var aldri min intensjon å provosere noe. Jeg ante ikke aggrresjonsnivået - jeg trodde man kunne utveksle erfaringer om kuler om krutt og - men istedenfor blir jeg møtt av av mitraljløsild - 2 ganger firling av 0.5 BMG - minst. Verbalt . Og da gidder jeg ikke, Pyse er jeg ikke. men denslags gidder jeg ikke. Det er det ikke verdt.Iddiotene får krangle i fred for meg.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, ehjem said:

Hadde ikke vært redd for at en Barnes ttsx skal gå i oppløsning i magnum kalibere og høy hastighet. Hadde derimot vært veldig skeptisk til å få tilstrekkelig ekspansjon med ttsx og andre tilsvarende kuler ned i 500ms. 

Det er det Barnes skriver på nettet. Men man jo ta i betrakting at dette er hastigheten ved innslag i dyret, IKKE utgangshastigheten (Vo). Så det er vel heller en advarsel om at maka skyteavstand er x antall hundre meter - men vi fornuftige jegere som ikke overskrider 150 m, og måler avtanden med avstandsmåler med laser, burde være safe. Det er veldig lett å feilbedømme avstander i åpent lende i høifjellet.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, joar1 said:

Det er det Barnes skriver på nettet. Men man jo ta i betrakting at dette er hastigheten ved innslag i dyret, IKKE utgangshastigheten (Vo). Så det er vel heller en advarsel om at maka skyteavstand er x antall hundre meter - men vi fornuftige jegere som ikke overskrider 150 m, og måler avtanden med avstandsmåler med laser, burde være safe. Det er veldig lett å feilbedømme avstander i åpent lende i høifjellet.

Jeg mener på øyemål. Veldig lett å beregne feil.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, joar1 said:

IKKE utgangshastigheten (Vo).

Ahh, dette skulle jeg visst i går, for nå har jeg ladet opp høstens jakt patroner med utgangshastighet på 500 m/s. Bajonett på, ser ut til at jakta må bli nærkamp🫠.

 

Fra spøk til alvor, så sjekk ut Moviken sin tråd om storviltkuler. Dette er en flott og informativ tråd, hvor Moviken har gjort en fantastisk innsats (med litt hjelp av andre kammer entusiaster).

https://www.kammeret.no/topic/94156-test-av-storviltkuler-ved-skudd-i-vannkanner/#comment-1364153

Jeg vil ikke skyte blyfri kuler i under 650 m/s, min ammo er over 700 m/s når jeg passerer maksimum komfortabel skyte avstand så dette er heldigvis ikke noe jeg tenker på.

 

1 hour ago, joar1 said:

men vi fornuftige jegere som ikke overskrider 150 m

Fornuftige jegere er kjent med utstyret sitt og har trent mye ut til godt og vel maks avstandene sine. Det være seg kanskje kun 70m eller ???m. Litt feil å sette maks 150m som fornuftig, da jeg ser mange på banen som har hendene fulle med å ta prøven på 100m🫣. Bør sånne jegere skyte på 150m? Antageligvis ikke.

Lykke til på høstens jakt😀.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...