Jump to content

Lapua naturalis 140 gn i 6,5x55


Resuam

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med lapua naturalis 140gn i 6,5x55? 
 

Har en gammel Husqvarna 1640 med 50cm løp som jeg tenker å bruke når jeg går med hund og på trange poster. Det blir antagelig ganske korte hold med denne og på elgjakt. 
 

Er det noen som har tanker og/eller erfaringer?😊

tenker på ekspansjon og hvor godt den fungerer generelt

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (2 timer siden):

Har prøv denne i dette våpenet og den sprer fryktelig mye. 

Da er det vel bare å prøve Nosler E-tip, Hornady CX osv.

 

Samler rifla med andre kuler?

 

For øvrig bør man pusse løpet grundig ved bytte av en kule til en annen, desto viktigere ved bytte mellom blyfri og blyholdige kuler.

Edited by Nybegynn3r
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Nybegynn3r said:

Samler rifla med andre kuler?

 

For øvrig bør man pusse løpet grundig ved bytte av en kule til en annen, desto viktigere ved bytte mellom blyfri og blyholdige kuler.

Den samler oppsiktsvekkende godt med treningsammo. Hadde 5 skudd på 17mm med norma trainer tidligere i sommer. Jeg pusser alltid etter at jeg har skutt! Selv om det bare ett skudd på jakt, pusser jeg grundig (Har store ocd-tendenser…)😊. Har tenkt å bruke naturalis i 8x57IS på all jakt der jeg kan risikere lengre hold og ser at den er lett tilgjengelig i 6,5x55 også. Er ute etter om noen har erfaringer med denne kula i 6,5x55😊

Link to comment
Share on other sites

Ok. Vet at mange har opplevd dårlig ekspansjon med Naturalis i 6,5. Hvorfor det skal være akkurat sånn i kaliber .264 vet jeg ikke, men i andre kaliber vet jeg at folk er fornøyd.

Men det er jo bare å dra til Circle K og hente spylervæskekanner, fylle de med vann, sette de på 100 m og teste et skudd?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg har brukt den de siste årene i 8x57 i min S&L Tacticcal men alukasse og jaktpipe, samler den fantastisk bra, beste jaktkula jeg noen sinne har brukt. Da jeg også har 6,5x55 jaktpipe til denne børsa kjøpte jeg en eske med 140 gr for og teste. Har kun skutt 10 skudd av den eska men de samlet helt fint i min rifle. Rett nokk har jeg kun testet de på 100m så hva som skjer når holdene blir lengre vet jeg ikke. 8x57 har jeg testet ut til 430m og de går perfekt ut dit og noe lengre er vel ikke aktuelt på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært intr å vite hvor langt ut den hadde hatt god nok ekspansjon. Om det var ut til 200 eller 300 meter..I og med Lapua reklamerer med ekspansjon mellom 490-1000m/s.

 

Blir dobbeltpost på meg fra denne tråden:

 

Edited by kongle
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (48 minutter siden):

Ikke regn med at noen kuler ekspanderer under 600 ms.

Enig. Det er mye bedre å ha litt margin om det er lite motstand der man skulle treffe.

 

Broderen skjøt ei kolle som var skadeskutt av noen andre, på veldig langt hold med 129gr LRX. Den var vel nede i 550m/s og ekspanderte fint, men traff bein.
Samme med en skarv på 700-og-noe som hadde garn/plasttau rundt seg. 

Må man så må man, og da er det fint å vite at det er litt å gå på i utstyret.

Ikke at man har pint avstanden man normalt jakter på til ett minimum. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

t-trim skrev (22 timer siden):

Kjenner et par stykker som gikk bort i fra denne i 6,5x55 da den ekspanderte dårlig..

Nybegynn3r skrev (På 16.7.2023 den 11.44):

Ok. Vet at mange har opplevd dårlig ekspansjon med Naturalis i 6,5. Hvorfor det skal være akkurat sånn i kaliber .264 vet jeg ikke,

 

Var det ikke nettopp Naturalis 140 grs i 6,5 som resulterte i mye skadeskyting da villreinstammen i Nordfjella skulle tas ut (og mens det ennå var krav om minste kulevekt 139 grs)?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Denne er for lang til å stabilisere tilfredsstillende i 99% av rifler/løp som selges i 6,5xx55 her til lands. Styr unna. 

Sett utallige eksempler på Storviltprøven med akkurat denne kula i 6,5x55; Elendig presisjon, urunde kulehull osv. Fullstendig uegna i denne kulevekta for nevnte kaliber, med mindre du har en uvanlig krapp riflestigning ift det som er "vanlig" i kaliberet. Ser for meg at man må ned mot 1:7. Vanlig er vel 1:8.25 ish på børser/løp solgt over disk i Norge

Link to comment
Share on other sites

Var i utgangspunktet intr i teorien, da det er få kobberkuler som er så tunge (140grain i 6,5/ 264 ). Funderte om dette kunne være ei bra kule til typ hjort og elg på 200 meter +- om man fikk opp farta på kula. Denne kobberkula har jo høy SD.

  • .264" (6.5mm) 140 grain, SD .287

Vet selvfølgelig at dette er mye diskutert på kammeret, særlig når det kommer til homogene/monolittiske kuler. 

Noen langholdskule er det absolutt ikke. Der må man bruke lettere kobberkuler typ 120 grain, om det er storvilt man har i tankene.

Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (1 time siden):

Denne er for lang til å stabilisere tilfredsstillende i 99% av rifler/løp som selges i 6,5xx55 her til lands. Styr unna. 

Sett utallige eksempler på Storviltprøven med akkurat denne kula i 6,5x55; Elendig presisjon, urunde kulehull osv. Fullstendig uegna i denne kulevekta for nevnte kaliber, med mindre du har en uvanlig krapp riflestigning ift det som er "vanlig" i kaliberet. Ser for meg at man må ned mot 1:7. Vanlig er vel 1:8.25 ish på børser/løp solgt over disk i Norge

Om du snakker om 127gr LRX (@Ospa skriver 129, men han er nok "270-forvirra") så er den kilen ja. Jeg kjøpte en pakke for lenge siden, og prøvde den i flere piper ned til 190mm stigning uten å få den til å gå. I 190mm laga den runde hull i skiva, men presisjonen var fortsatt elendig, så det bør kunne gå, men ikke i den pipa.

140gr Naturalis gir utmerket presisjon i de fleste rifler har jeg inntrykk av.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er ikke litt av problemet med naturalisen, at for å få den så tung uten at den blir veldig lang, så er den omtrent like strømlinje formet som et godstog. Og at all den massen så langt fremme i kula gjør at den sliter litt med å åpne seg?

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 timer siden):

Om du snakker om 127gr LRX (@Ospa skriver 129, men han er nok "270-forvirra") så er den kilen ja.


Det stemmer. 
Litt rart at 127gr i 6.5mm krever så rask stigning, og er «vanskelig», mens en 129gr i 6.8mm ikke trenger det (de har lik BC).

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri sett ei 129gr 6.8mm-kule. Er den kortere? Uansett skal "egentlig" 127eren være stabil i 8" stigning, den går bare fryktelig dårlig da.

 

Vi ser jo lignende effekter med andre "ekstreme" kuler.

150gr Sierra i 6.5mm, den trenger 7.5" (bør ha 7") og går meget bra i noen løp, og helt forferdelig i andre.

110gr Sierra i 6mm, den trenger 7" og går meget bra i kanskje 1 av 3 løp med 7", får du den til å gå, så er det ingen som tror det likevel...

105gr RDF i 6mm, samme opplegget. De kan gå veldig bra, men det trengs et eller annet jeg ikke vet hva er

121gr Warner Flatline, "skal" ha 8", går helt fantastisk i noen piper, men egentlig nokså dårlig i de fleste.

 

For alle gjelder jo at det kanskje går an å finne ei ladning de går godt med i flere løp, men det krever mer eksperimentering enn folk gidder.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...