Jump to content

Kikkert til barn


Retsub

Recommended Posts

Jeg liker å kjøpe ordentlige ting til barna, men jeg liker ikke når de går i stykker. Akkurat kikkert anså jeg sjansen for full brekkasje til å være minst fifty-fifty da 5-åringen min skulle være med på jakt, så hun fikk noe ræl fra XXL til 100 kroner. 

 

Det var feil vurdering, den var tilpasset voksne ansikter og i tillegg nesten umulig å fokusere. Hun gadd ikke bruke den, så billig ble dyrt.

 

Men jeg ser Focus lager 6x21 barnekikkert og den kunne jeg godt ha prøvd. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd en del sånne småkikkerter til noen hundrelapper, de tilfører lite. Uskarpe og tar gleden fra det å bruke en kikkert. Demotiverende drit vil jeg kalle det.

 

Disse er ikke fantastiske, men de er OK, bare ett rør å betale for, så det blir litt bedre til en gitt pris. Sikkert over budsjett, men i min bok ca det billigste det er noe poeng å bruke penger på i optikk. Og så kan du bruke den til noe nyttig selv, om du får låne den... Kikkerter er forresten overraskende solide, 


En monokular generelt er også et tips, siden 5-åringen neppe klarer å bruke begge øynene i en kikkert med en gang ihvertfall.

 

Vortex Solo 8x36 Monokular | Jaktfall.no Din jaktbutikk på nett

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Retsub skrev (7 timer siden):

Ja er den Focusen jeg tenkte på.

Vanligvis ville jeg og gitt ho noe ordentlig, men ho fikk prøve Zeissen min i sofaen og selv da var jeg overraska over at den ikke ble dunka inn i noe

 

I følge Zeiss selv skal den vel tåle litt juling?

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde forskjellige kikkerter til mine barn, men de ville alltid heller se i min. Barn ser og bedre i enn kvalitetskikkert enn en billigkikkert. Endte med å kjøpe en Leica 8x20 og en zeiss 8x30 av eldre årganger på bruktmarkedet. Det har fungert veldig fint. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En kikkert tåler fint å bli dunka borti ting, de er mer robuste enn man skulle tro.

Ellers er jeg enig med siste her, kjøp en brukt liten kikkert av god kvalitet. Da kan du jo bruke den selv også. Og jentungen kan jo ha kikkerten resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte samme greiene som focus på aliexpress til mine to jenter på da 3 og 6år(til under halv pris). De fungerer fin til denne alderen(de leker mest, og er fasinert når de snur kikkerten att frem.) Men her var det noe forskjell mellom disse. Den beste var fint mulig å bruke, men den andre ble aldri helt fokusert på ene okularet. Denne dårlige fikk mindste jenta.

 

Hva med å kjøpe en rimelig Pocket kikkert? Helst uten de store forstørrelsene(ikke over 8x) da de blir vanskelige å stille inn mot øyet (dassrulleffekt osv.) Jeg fant en slik etter min far, og han brukte aldri penger på optikk. Denne ble med meg på noen turer som jeg normalt ikke hadde med meg kikkert, og jeg ble overrasker av nytten denne gav meg på tross av billig-sjiit. 

 

Kjøpte meg da en Bushnell 10X powerview, men denne var vanskeligere å bruke og på ene okularet blir bare klart på litt over halve bildet (mellom kl 9 og kl 5). Jeg tror det er utfordrene i billige produksjonsmetoder å montere linsene nøyaktig, og det gir utslag jo større forstørrelser blir.

 

Noen billige eksempler:

 

https://www.skittjakt.no/bushnell/158711/bushnell-powerview-8x21-takkant-håndkikkert-8x21-kompakt

 

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/friluftsutstyr/kikkerter/kikkert-009132/

 

På jula kan du sikker prøve kikkerten, og om den er for jævlig så skipper du den. De har sikker tilsvarende andre steder der der er mulig å prøve, som OBS, biltema osv.

Jeg tror de varierer i kvalitet, så plutselig kan du finne en som er ok, og det til en veldig billig penge og like gode eller bedre enn focus sin barnekikkert.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har glant i flere billigkikkerter (Mikke Mus-typen) opp gjennom årene, og alle har mer eller mindre fungert som en kikkert. Om man nå gjør som @Troya2000 anbefaler og tester dem i butikken, så er man sikker på at den man tar med hjem ikke har noen produksjonsfeil.

 

For barn i førskole-alderen vil en kikkert gjerne fungere som et hvilket som helst leketøy, og når nyhetsverdien er borte mister de interessen for den. Og uansett hvor solid en billigkikkert er laget vil det oppstå riper i glassene og kanskje vanninntrengning som følge av "skjødesløs" bruk.

 

@Retsub: Om din 4-årige datter bruker kikkerten over tid og hun viser interesse for fugler, friluftsliv og jakt, kan du jo kjøpe noe bedre senere, f. eks. til konfirmasjonen? Jeg hadde en stor og klumpete japansk 7x50 billig-kikkert fram til i 20-årene før jeg gikk over til Leica😉.   

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Det er det samme som har god kvalitet når det er nytt.

 

K

Ja er jo det då, men veit aldri korleis dei har behandla den og så er det jo èin grunn til a dei vil selga. Automatisk litt mistenksom, dessutan har eg lyst til og sjå gjennom den fyrst. Når det er sagt har eg kjøpt 2 kikkertsikter i mitt liv brukt. Dette var «på nett» gjekk heilt fint det og det eine har eg enda.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

men veit aldri korleis dei har behandla den

Hvilken stand den er i må man jo gjerne sjekke på et vis, eller bare stole på. En kikkert som ser bra ut utvendig, kan vanskelig være ødelagt innvendig. Sålenge den er av god kvalitet, kvaliteten kan ikke brukeren endre.

 

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

og så er det jo èin grunn til a dei vil selga

Som regel vil folk ha noe nytt (og bedre) eller de trenger pengene. Jeg har kjøpt og solgt mange titalls kikkerter og kikkertsikter på Finn, aldri hatt et eneste problem. Det skal sies at jeg gjerne sjekker litt, og at jeg flere ganger helt enkelt har latt være å kjøpe, eller selge.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig, veldig mange bytter kikkerter, oppgraderer eller tilpasser seg andre behov.

Kvalitetsoptikk holder seg godt i pris og tillater dermed at man fint kan kjøpe og selge litt for å oppgradere eller tilpasse seg andre behov.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uansett hva en kjøper av kikkert til ungene, lær de fra dag en å bruke nakkereima, alltid!
Av bitter erfaring vet jeg at de er litt vimsete, og mistes en kikkert og treffer på kanten av objektivet,  kan det hende at det ene røret blir en millimeter eller tre forskjøvet i forhold til det andre.
Da er samsynet i kikkerten ødelagt og den må inn på service.

Så kanskje er et monokular en like god løsning, men også her må det nakkereim til.
 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar. Brukt kvalitet frister litt. Worst case har jeg da en reservekikkert om ho går lei. Ho er ganske flink til å ta vare på ting, men samtidig glemmer ho seg fort så altfor dyrt blir det ikke.

Får kikke litt på finn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

Har gått gjennom samme leksa med mine to gutter. Billige kikkerter og rask først. Ga null interesse og ble brukt en gang. Fikk tak i noen små nikon kikkerter og det fungerte kjempefint. Barn er barn og de er i nuet og det kan man benytte når man skal lære barn å bruke kikkert. Vi voksne tenker på det som er langt unna. For et barn kan det å se på en humle i kikkert på 4 m være mye mere morsomt. Mitt råd er å finne en kikkert med god nærgrense og deretter legge seg ned på gresset med god støtte til hender og kikkert og se på nære ting. Fluer, blomster, maur og alt annet morro, en ny opplevelse for både voksne og barn. Kommer man innpå en spurv eller annen småfugl på kort avstand er det bare enda bedre. Da må man lære å ligge litt i ro. Legg ut et lite åte ev bruk fuglebrettet. Men husk god støtte. Lys og sol er det beste været for observasjon på nært hold. Tell bein eller antall kronblader på en blomst. Da får du tilbakemelding ganske raskt om barnet har ting i fokus. Også dette med å se med begge øyer er viktig. Det krever trening og nært hold er lettere for alle.

 

Vortex diamondback i 8x32 er både lett og billig. Bruk en bag elle noe sånt som underlag. Da er ikke størrelse eller tyngde av stor betydning.

 

https://www.xxl.no/vortex-optics-raptor-8-5x32-handkikkert/p/1138650_1_style

 

Har ikke testet denne men er nok en jeg ville testet om mine barn skulle startet pånytt.

 

Tore

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...