Jump to content

308 til 260rem


PakningPå

Recommended Posts

Bruker hornady match grade FL die med Bushing, lock n load ap, shell plate nr 1. 

 

Første hylsa (Første fra venstre) er med die justert en runde tilbake fra kontakt med hylse platen. Den siste (helt til høyre) har dien så vidt kontakt med platen. Den vil ikke kamre. Justerer eg ned dien litt mer, litt mer enn akkurat kontakt, så kamrer hylsen fint etter pressing men den lille ringen er ser fortsatt. Da blir det litt press oppover mot bunnen av dien.
 

Er det noe som vil forsvinne etter første avfyring? Har eg gjort noe feil eller bare er det sånn når en lager 260 av 308win hylser? Hadde eg hatt orginale 260 hylser ville eg ikke ha sett dette. 

DCE66E25-2008-460F-9BB5-928B87B94C69.jpeg

Edited by PakningPå
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, pererik said:

Så lenge de kammrer går dette fint og hylsene former seg til kammeret. Ville ikke brukt de hardeste ladningene på første skyting.

For lage en svak ladning med ett par skudd å prøve det. 
 

og press opp mot bunnen av dien går fint? Må justere dien til den så vidt er borti platen og så litt til (fra kl12 til hall 2/2).  

Link to comment
Share on other sites

Har pressa 308 hylser til 7-08. Det gjekk heilt fint. Einaste eg kan tenkje meg som kan verte eit problem er at godset i hylsemunningen vert for tjukkt. Det kan du enkelt sjekke ved å sette ei kule i ei av dei omforma hylsene og sjå om dette kamrer. Vil jo nesten tru det. Om ikkje må du finne hylser som er tynnare i hylsemunningen eller dreie ned denne. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, stigamundsen said:

Har pressa 308 hylser til 7-08. Det gjekk heilt fint. Einaste eg kan tenkje meg som kan verte eit problem er at godset i hylsemunningen vert for tjukkt. Det kan du enkelt sjekke ved å sette ei kule i ei av dei omforma hylsene og sjå om dette kamrer. Vil jo nesten tru det. Om ikkje må du finne hylser som er tynnare i hylsemunningen eller dreie ned denne. 

Då må det være etter første avfyring. Skal vel ikke kunne sette ei kule i ei ferdigpresset hylse for hånd? 

Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (5 minutter siden):

Då må det være etter første avfyring. Skal vel ikke kunne sette ei kule i ei ferdigpresset hylse for hånd? 

Tanken var å lage ei "dummypatron" for å finne ut om halstjukkelsen vert for tjukk etter omforming. Så bruk pressa og kulesetterdia. 

Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (25 minutter siden):

For lage en svak ladning med ett par skudd å prøve det. 
 

og press opp mot bunnen av dien går fint? Må justere dien til den så vidt er borti platen og så litt til (fra kl12 til hall 2/2).  

Lad med minimum ladning.

Litt press på dien går fint.

Har selv ladet 260 Rem med 308W og det går helt fint😉

Dette var med min die. Kan være forskjell på dier og da kan en eventuelt slipe av litt i bunnen av dia.

Edited by bbdg
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, bbdg said:

Kan være forskjell på dier og da kan en eventuelt slipe av litt i bunnen av dia.

Tenkte på det eg og, men tror det er det absolutt siste eg gjør. Prøver det heller i en annen presse. Visst ikke der går for eg prøve å bytte de inn i noen andre, og skaffe meg en single stage presse i steden for. 

Link to comment
Share on other sites

Om hylsene passer kammer nå er du nesten ferdig. Sett ei kule i en av hylsene. Passer den fortsatt i kammer nå? Hvis ja, lad opp alle hylsene dine med tennhetter, krutt og kuler og dra på banen. Ikke tenk mer(det blir bare tull). Passer derimot ikke hylsen med kule. Må du finne hylser med tynnere godt i munningen, eller frese halsen tynnere med egnet verktøy. SÅ lade og skyte ;) Denne "ringen blir borte når hylsene formskytes.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Rugerdud said:

Om hylsene passer kammer nå er du nesten ferdig. Sett ei kule i en av hylsene. Passer den fortsatt i kammer nå? Hvis ja, lad opp alle hylsene dine med tennhetter, krutt og kuler og dra på banen. Ikke tenk mer(det blir bare tull). Passer derimot ikke hylsen med kule. Må du finne hylser med tynnere godt i munningen, eller frese halsen tynnere med egnet verktøy. SÅ lade og skyte ;) Denne "ringen blir borte når hylsene formskytes.

Blir nok å prøve det ja 🤟 Takk for svar. 

Link to comment
Share on other sites

Når du bruker "bushing" for pressing av hylser vil du ikke få bushingen helt ned til skulderen. Det vil alltid bli en liten bit av halsen som ikke presses uansett hvor hardt du skrur bushingen og dien ned.  Om bushingen skulle komme helt ned slik at avfasingen i åpningen sammenfaller med skulderen på dien ville det blitt for tynt gods og for skarp kant der bushingen har kontakt. Det vil du se når du senere skal presse hylser skutt i eget kammer. Se på det som en presisjonsfremmende detalj. En liten utvidelse i overgang mellom hylsehalsen og skulderen vil bidra til at hylsehalsen ligger bedre sentrert i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Per-S said:

Når du bruker "bushing" for pressing av hylser vil du ikke få bushingen helt ned til skulderen. Det vil alltid bli en liten bit av halsen som ikke presses uansett hvor hardt du skrur bushingen og dien ned.  Om bushingen skulle komme helt ned slik at avfasingen i åpningen sammenfaller med skulderen på dien ville det blitt for tynt gods og for skarp kant der bushingen har kontakt. Det vil du se når du senere skal presse hylser skutt i eget kammer. Se på det som en presisjonsfremmende detalj. En liten utvidelse i overgang mellom hylsehalsen og skulderen vil bidra til at hylsehalsen ligger bedre sentrert i kammeret.

Takk utfyllende svar. Skal koke i sammen noen ladninger å se hva som skjer. Burde eg skyteforme alle hylsene før eg lager en ladning?
 

Tenkte først å lage en kjapp 3 skudds stige med 0.3gr intervaller, patronlengde ut i fra tabell og at den passer i kammeret. Velge den med gjevnest/høyest/best samling på 200m og gå for den i ca 200 skudd. Deretter lete etter node og justere setedybde.  

Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (2 timer siden):

 Burde eg skyteforme alle hylsene før eg lager en ladning?

Ja, det burde du. Lad opp alle med ei startladning og fyr av som trening. Så kan du lade stiger og leke med patronlengder når du lader hylser som er formskutt :) 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Rugerdud said:

Ja, det burde du. Lad opp alle med ei startladning og fyr av som trening. Så kan du lade stiger og leke med patronlengder når du lader hylser som er formskutt :) 

Kan eg forvente å få noe ok samling eller kan en like godt «skyte de rett i vollen»? Vurderer om eg skal kjøpe noe billige 100gr kuler til å begynne med. 

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen kan bli helt upåklagelig.

 

En generell fordel med hylseforming som medfører reduksjon i halsdiameter, er at du enklere kan kontrollere headspace fra første avfyring, og dermed få en "sunn" messingflyt under skyteforming.

 

Det virker som du har vært så heldig å få en die som faktisk passer til kammeret ditt. Hvis en av donorhylsene har skulderen litt for langt bak, vil du få en liten "falsk skulder" nederst på halsen som patronen "headspacer" på. 

 

Ser veldig ut som du er på riktig vei. Hvis dummyen kamrer, er det bare å kjøre på. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ladestiger er stort sett bortkastet. For å få et statistisk grunnlag må du skyte mange skudd med hver ladevekt. Velg en god kule som er egnet for patronen og et krutt som ikke er det langsomste eller raskeste som kan brukes. Velg en ladningsvekt som er litt under maks og lad dine hylser med det. Veldig ofte gir det god nok presisjon, Dersom det ikke blir presisjon bør du skifte kule og/eller krutt og prøve til du finner en kombinasjon av kule og krutt som løpet liker. Da kan du prøve litt opp og litt ned i ladningsvekt og se om presisjonen endres.

Ofte får du like god presisjon første gang du skyter hylsene etter omforming som du får senere med samme ladning. Ikke tenk for mye, lad ammunisjon og skyt, det er ofte skytteren som er begrensingen på presisjon og trening hjelper.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det @Per-S sier rett og slett. 

 

260 kan du lage av 308, med ei 260 die - uten andre modifikasjoner (det er jo den opprinnelige meningen med 260) og du kan lade fullt, og du kan skyte konkurranse med første skudd som 260. Kanskje ikke BR, men det skyter man uansett ikke med 260.

Alt trådstarter spør om er normalt, og ikke noe å bry seg om - skyt og vær glad. 

 

Det folk glemmer når de skyter ladestiger er at om du skyter 5 grupper med samme ladning, så er likevel ei av dem minst, og ei anna størst. Hvorfor? 

 

K

Link to comment
Share on other sites

ER nok best å bruke opp pipa med skyteforming... Jeg fant noen bilder fra prøveskytingen av de to siste 260-pipene mine.

 

 

Hansen 702 RCH. LW pipe

IMG_2843(1).jpeg.f214d001d717fb7e86966f959b0cc332.jpeg

 

TRG22 Rafdal Pac-Nor pipe

IMG_2049.jpeg.dd72266115ed591bae2dc9f25c5831ea.jpeg

 

Kan nok ikke forvente særlig bra samlinger nei... ( 6 grupper var i snitt 11mm, med tre ulike kuler)

IMG_2809.jpeg.057be2e00523cca413d3193013ceb0c5.jpeg

 

 

Etterpå skjøt jeg resten, 4 ulike ladninger med 4 ulike kuler  bare for å bruke dem opp. Viktig at alt er lik eller sprer det såjævlig...

IMG_2868.jpeg.07a9189bd8f91979008475d30be92239.jpeg

 

 

IMG_2825.jpeg.171cd58b4e1832a496329d3c7a9b6a77.jpeg

 

Er på 200m ja.

IMG_2873(1).jpeg.5f39fbfb5f3265bb9d21e6b1140faaca.jpeg

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (27 minutter siden):

@M67 hvor lenge holder S&B hylser etter en slik forvandling? De er jo ikke veldig holdbare om du beholder de i "rett" kaliber heller :) 

Mine er tilnærmet evigvarende - jeg har ikke ødelagt noen ennå. Helpresser "minst mulig". Det er mulig de har ulike kvaliteter i ulike kalibere, eller til ulik tid - jeg har hatt f.eks. 38spl hylser som var "rent søppel", men disse her (jeg har ca 2000 stk) er sammenlingbare (de er ikke så jevne i tykkelse og vekt) med Lapua sine 260Rem-hylser...

K

Link to comment
Share on other sites

Endte opp på 37.0gr N150 (ca 1.2gr under maks i følge VV), 71mm COL. 887ms laveste og 889ms høyeste hastighet på 3 skudd. Flaks? Kanskje, men eg fortsetter med den ladningen og ser hva som skjer.  Ringen forsvant og presisjonen er upåklagelig. Kommer nok mest sannsynlig til å bruke dette på Cold Steel i år. Må bare gi kruttdispenseren en vask og stille den inn så kan karusellen gå for fullt. 
 

Tok også med 20stk S&B hylser for å se hvor lenge de varer da norma hylser ikke er så lett å finne på skytebanene lenger, vertfall hos meg. 
 

Ser det er litt soting på halsen. Normal mengde? 

9918DDE9-D4C3-4517-9CCF-D339A39700F9.jpeg

FFB68BF6-D14C-44ED-B6B2-3448C3AB5BA0.png

Link to comment
Share on other sites

Ser normalt nok ut. Personlig ville jeg (og har - opererer rundt 830m/s) valgt ei mildere ladning til konkurranse. 880m/s er god fart, og høyt trykk - og det er kort vei til at det blir "mindre praktisk" å skyte fort fra ustø barrikader om trykket bare går litt opp. Og det kan det fort gjøre på et PRS-stevne med 200 skudd.
 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, M67 said:

Ser normalt nok ut. Personlig ville jeg (og har - opererer rundt 830m/s) valgt ei mildere ladning til konkurranse. 880m/s er god fart, og høyt trykk - og det er kort vei til at det blir "mindre praktisk" å skyte fort fra ustø barrikader om trykket bare går litt opp. Og det kan det fort gjøre på et PRS-stevne med 200 skudd.
 

K

Litt rekyl må man tåle 😉 Neida, men skjønner poenget ditt. Kanskje eg lader opp noen slappere ladninger å tester en gang. For se hva eg gidder. Skyter en del 7.62 i Heimevernet også, der må eg tåle litt rekyl.  

Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (1 time siden):

Litt rekyl må man tåle 😉 Neida, men skjønner poenget ditt. Kanskje eg lader opp noen slappere ladninger å tester en gang. For se hva eg gidder. Skyter en del 7.62 i Heimevernet også, der må eg tåle litt rekyl.  

Det har ingen verdens ting med rekyl å gjøre - selv om mindre rekyl er en (stor) fordel i PRS. Min vurdering her er kun ut ifra driftssikkerhet. Plutselig en dag regner det, og patronene er våte, du får noe drit på dem, pipa bare gir høyt trykk fordi den er glo varm og skitten siden du ikke orka å pussi i går kveld kl. 10 og det er 300 skudd siden sist... Det er nokså vanlig å se folk kuke med følgene av overtrykk mens klokka går, og da bare raser poengene ut.

 

K

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, M67 said:

Det har ingen verdens ting med rekyl å gjøre - selv om mindre rekyl er en (stor) fordel i PRS. Min vurdering her er kun ut ifra driftssikkerhet. Plutselig en dag regner det, og patronene er våte, du får noe drit på dem, pipa bare gir høyt trykk fordi den er glo varm og skitten siden du ikke orka å pussi i går kveld kl. 10 og det er 300 skudd siden sist... Det er nokså vanlig å se folk kuke med følgene av overtrykk mens klokka går, og da bare raser poengene ut.

 

K

Aah. Godt poeng. Ligger nærmt maks med 37gr, so kanskje ikke så dumt å gå litt ned. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 6/5/2023 at 10:53 AM, pererik said:

Støtter det som sies om at 37 gr er litt hot. Jeg og en skytekompis endte rundt 35-36gr N150 (830-840ms)på 130GT og da fikk Normahylsene et litt lengre liv.

Hvor langt er løpet på den rifla?
 

Hadde en serie på 3 skudd i dag der farta låg på 785ms med 35.2gr. Syntest da var litt lavt. Kronograferte samme ladningen (ja er sikker) for en uke siden, rundt 22*c begge dagene, da hadde eg ca 50ms mer. Bruker en chrony alpha. Kronografen som er ustødig? 

Link to comment
Share on other sites

Kor nøye er du på å skyte «rett gjennom» kronografen? Har lest (ikkje testa sjølv) at om du skyt skeivt gjennom kronografen vil du få forskjellig hastigheit då kula får «lenger veg å gå». Kan vere ein kilde til varierande hastigheit frå gong til gong. Kor mykje det spelar inn er eg usikker på.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, stigamundsen said:

Kor nøye er du på å skyte «rett gjennom» kronografen? Har lest (ikkje testa sjølv) at om du skyt skeivt gjennom kronografen vil du få forskjellig hastigheit då kula får «lenger veg å gå». Kan vere ein kilde til varierande hastigheit frå gong til gong. Kor mykje det spelar inn er eg usikker på.  

Skal forhåpentligvis måle på nytt iløpet av helgen. Skal lage en skyggecaps og passe ekstra på vinkel/vater. Så håper eg dette er siste gang eg trenger å kronografere på en stund. 
 

Bruker kronograf så skjeldent at de frister ikke å kjøpe en til 6K. 

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (8 minutter siden):

Det kan du jo fort regne ut.

Nei, det kan kanskje du fort regne ut. Eg kan ikkje "fort" regne ut det :-) Men eg er einig i at det lar seg regne ut..

 

Hadde vore morosamt å finne ut kva variasjonar du kunne få av å vri og vende på kronografen. Prøver alltid å sette den opp så beint eg klarer i forhold til skyterettning. Det er ca 35 cm mellom sensorane. Då skulle det vel gå an å sette opp eit reknestykke som viser feilvisning i % basert på grader ut av "skyterettning"?

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (16 minutter siden):

Det kan du jo fort regne ut.

Sikkert mulig, men er det nødvendig? En Chrony bør plasseres sånn rundt 5 m foran munningen, og så må du innrette kronografen slik at du "treffer" mellom bøylene og at kula passerer over begge sensorene. Da blir vinkelavviket (og dermed forskjellene i veilengde) så små at jeg vanskelig kan tenke meg det gir noe utslag på målt hastighet. I hvert fall ikke så mye at det overstiger kronografens nøyaktighet.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (28 minutter siden):

Sikkert mulig, men er det nødvendig? En Chrony bør plasseres sånn rundt 5 m foran munningen, og så må du innrette kronografen slik at du "treffer" mellom bøylene og at kula passerer over begge sensorene. Da blir vinkelavviket (og dermed forskjellene i veilengde) så små at jeg vanskelig kan tenke meg det gir noe utslag på målt hastighet. I hvert fall ikke så mye at det overstiger kronografens nøyaktighet.

Det stemmer nok sikkert. Men som @Per-S seier (tilbyr seg å gjere ?!?) hadde det vore morosamt å vete.  

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (17 minutter siden):

Hvis du skyter skjevt gjennom "siktelina" for kronografen, og den måler vinkelrett på sin lengderetning (som min Oehler 35 hvertfall gjør), må du dividere på cosinus til denne eventuelle "skjevhetsvinkelen". Ved 8 grader "skjevhet", vil kronografen vise 1 % for lite.

Så då er ikkje dette noko ein i praksis treng å bry seg om. Anna en at det er sjølsagt greit å ikkje skyte kronografen :-) Takker for utrekninga!

Link to comment
Share on other sites

Må ta hensyn til høydedifferansen også, det er "skjevhet" i to akser. Fra opp høyre til nede venstre, f.eks. I tillegg kommer "synsfeltet" til sensorene. Det er ikke sikkert det er et flatt plan rett opp for hver sensor. Det kan jo i teorien kompensere for skjevheten. Eller kanskje gjøre det verre?

Skyt midt i og håp på det beste. Eller kjøp en bedre kronograf.

Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (15 timer siden):

Hvor langt er løpet på den rifla?
 

Hadde en serie på 3 skudd i dag der farta låg på 785ms med 35.2gr. Syntest da var litt lavt. Kronograferte samme ladningen (ja er sikker) for en uke siden, rundt 22*c begge dagene, da hadde eg ca 50ms mer. Bruker en chrony alpha. Kronografen som er ustødig? 

 

35-36gr N150 (830-840ms)på 130GT har vært i typisk i 66cm løp

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (41 minutter siden):

Eller kjøp en bedre kronograf.

 

Kronografen viser bare det den "ser". Og tar det for gitt at kula tar korteste vei mellom sensorene.

 

Casey Jones skrev (42 minutter siden):

   -   det er "skjevhet" i to akser    -

 

Ja, i eksemplet jeg viste til, tok jeg for gitt at "innslagspunktet" (topp-punktet i vinkelen) er på et fast sted. Et praktisk forsøk, med en pussestokk og Oehler 35-en, med skjermene oppe, ville vist at et "innslag" nede og helt til venstre ved første sensor, og "utgang" øverst og helt til høyre ved siste sensor, ville gitt betydelig lengre "vei" enn senterlinjen. Akkurat Oehler-en, med sine 3 sensorer, ville kanskje avslørt dette, da flygetida mellom første og andre sensor i dette tilfellet vil være kortere enn mellom andre og tredje sensor.

 

Meeen - jeg tror man må "krøkke" det til, med en stor porsjon vrangvilje, før dette skal ha noen praktisk betydning.

Link to comment
Share on other sites

I dag brukes oftest radar for å måle hastigheter, men selv der må man kompensere for avvik på grunn av avstand mellom kjernelinje og radarplassering. Når en bruker fotoceller er det ikke alltid mulig å plassere fotocellene vinkelrett på kulebanen, og da er trigonometriske beregninger et nyttig hjelpemiddel for få korrekte verdier på hastighet. Jeg trodde faktisk at både sinus og cosinus var pensum på skolen fremdeles.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (7 timer siden):

Jeg trodde faktisk at både sinus og cosinus var pensum på skolen fremdeles.

På videregående skole, studiespesialisering, realfag, er trigonometri pensum. Dette er det som nok het gymnas, realfagslinja, da du gikk der, og almenfag senere. Ungdomsskolen har ikke hørt om sinus og cosinus, jentene i 10. klasse tror cosinus er en katt, og sinus er vondt i ørene eller noe sånt.
Blårussen har aldri hørt om det, og de fleste yrkesfagene heller ikke - elektrikerne bær vel vite hva fasevinkelen er, så de har nok matematikk... Alt i alt tipper jeg mindre enn 25% av den voksne befolkningen vet hva det er.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke huske å ha lært noe mer enn pytagoras på ungdomsskolen. Men kan bekrefte at både sinus, cosinus og fisinus co terpes mye på elektrofag. At den gjengse kabelsnekker elektriker forstår så mye av det er jeg skeptisk til. Det holder med en 2-er for å bestå i faget. Det er nesten som å klare skyteprøva på 5. forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (13 timer siden):

Jeg trodde faktisk at både sinus og cosinus var pensum på skolen fremdeles.

 

M67 skrev (12 timer siden):

Alt i alt tipper jeg mindre enn 25% av den voksne befolkningen vet hva det er.

 

Uffda - tenk at lille meg skal "teoretisere" over hodene på et kvalifisert flertall av befolkningen! (Nåvel - etter en kjapp gjennomgang av diverse nyhets- og aktualitets-saker i mediene, kan man kanskje, i ubeskjedne øyeblikk, få inntrykk av at det hvertfall gjelder i forhold til diverse politikere, kjendiser, og ikke minst, såkalte "influensere").

 

For de av oss har interesse for det som skjer innafor og utafor skytevåpen, er et minimum av realfagskunnskap ikke helt av veien. Hvordan det kan gå når denne kunnskapen er så-som-så, og man prøver å dikte opp egne versjoner av naturlovene, så man blant annet se i denne tråden:

 

https://www.kammeret.no/topic/14302-treffpunkt-ved-skyting-i-oppover-og-nedoverbakke/

 

Til trådens tema: Jeg antar det vil være mindre komplisert å presse tilfeldige 308 W-hylser ned til 7 mm-08 (ønsket om en lett Kimber e.l. i dette kaliberet øker proporsjolalt med at den fysiske forma minker!).

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...