Jump to content

Hjelp! Kva skal eg kamre det neste løpet mitt i???


stigamundsen

Recommended Posts

Står på trappene til å få ei ny pipe i Remingtonen min (700, kort kasse, Rafdal-muffe). Har frå før løp i 358 Win og 7mm-08. 7mm løpet er fullt av gravrust og pitting, og eg får ikkje noko god presisjon i det så det går ut. 

 

Tiltenkt bruk er småviltjakt frå rype til rådyr samt baneskyting. Har sett litt på 22-250, men denne har eeeeeigentlig litt for mykje sprut. Så eg har byrja sjå på nokre av 6mm alternativene. Men det er jo ein jungel der ute. 

 

Fornuftige og ufornuftige innspel mottas med takk. Gjerne med ein kjapp begrunnelse. Og nei, eg vil ikkje ha ei 260 Remington :-) 

Link to comment
Share on other sites

Hvis løpene dine bare står og ruster, så trenger du noe som blir skutt ut fortere. 220 Swift ;) Av 6mm så er jo gamle 243Win noe å tenke på, sammen med 6XC, forskjellen er ikke stor. Litt mindre sprut, så 6BR - overraskende hissig liten sak. Men den trives ikke i det lange magasinet, så ville vel tro XC eller 243 er bedre alternativer. De kan lades både slapt og heftig.

.25-kaliberet synes jeg utgår pga den totalt manglende tilgangen på kuler, og alt jeg ikke har nevnt i 6mm er enten for tungvint eller gir ikke noe ekstra - i virkeligheten.

Selv har jeg, og har hatt flere 6XC, men etter å ha fått noen 6BR-løp i hus blir det neppe flere i 6XC, 6BR er nok, til ca alt som ikke krever storvilt-lovlighet.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som nevnt 243 win er en flott patron :D Fikk nettopp en Tikka T3 i kaliberet i hus. Har hatt 2 andre før som dessverre ble solgt da "jeg vil ha noe annet" lysten kom :P 6 XC er også fin uten at jeg har testet den selv, men kjenner 2-3 som har den. Ny er jo også 6 mm Creedmoor som sikkert vil bli stor de neste årene(om den gjør noe 243 win og 6 XC ikke gjør tviler jeg på).

 

Ellers har du jo gode gamle 260 rem om du vil opp til 6,5 mm og 6,5 Creedmoor.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trur ikkje eg kan ta ansvaret for all rusta i løpet :-) Kjøpt brukt utan å finkikke på sakene :-) Men Swift'en skulle vel gjort vei i vellinga på fuglejakta, den..

 

Du nemner at 6BR kan verte for kort til å fungere i magasinet? Har ikkje underbeslag endå. Berre det originale hengsla magasinet.

 

Kongstanken her er å kunne lade nokon kuler til godt under 900m/s for å ikkje sprenge rypa. Samt lade noko lettare kuler til høgare hastigheiter for revejakt. Har ikkje tilgjengelig ladetabeller for 6XC, men er dette noko ein vil kunne få til (på ein fornuftig måte) med denne patrona?

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (1 minutt siden):

Har ikkje tilgjengelig ladetabeller for 6XC, men er dette noko ein vil kunne få til (på ein fornuftig måte) med denne patrona?

Både 243 win og 6 XC kan du lade under 900m/s. Eller med full prupp og lette kuler til syke hastigheter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (1 minutt siden):

Både 243 win og 6 XC kan du lade under 900m/s. Eller med full prupp og lette kuler til syke hastigheter.

Ser Norma jaktmatch i 6XC ligg akkurat på 900m/s. Så det kunne jo vore eit alternativ. Men eg tenkjer helst å lade sjølv. Då har ein jo fleksibiliteten. 

 

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (1 minutt siden):

Men eg tenkjer helst å lade sjølv. Då har ein jo fleksibiliteten. 

Helt klart ;) Som du ser i tabbelen jeg legger ved kan du lade fra over 1200 m/s med lett kule til under 770 m/s med ei tung. Så du har mange muligheter til å skreddersy ladninger.

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=66

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (7 minutter siden):

Du nemner at 6BR kan verte for kort til å fungere i magasinet? Har ikkje underbeslag endå. Berre det originale hengsla magasinet.

Du må bygge om magasinet. Har du AI-komapatibelt underbeslag og løse magasin er det null problem, AW-magasin med HRD-Gear spacer kit. Fins ikke noe bedre omtrent. Har du blindmagasin må du til med noe børsemaker-plikk-plukk... 6XC derimot går som smør - og 243 enda bedre.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

M67 skrev (3 minutter siden):

og 243 enda bedre.

Kan sjå ut som om det er 243 som seiler opp som det fornuftige valget... Mykje ladedata og god tilgang på komponenter. Kva riflestigning skulle ein gått for i så fall? Tenkjer på framtidsutsiktene med blyforbud..

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (16 minutter siden):

 

Kan sjå ut som om det er 243 som seiler opp som det fornuftige valget... Mykje ladedata og god tilgang på komponenter. Kva riflestigning skulle ein gått for i så fall? Tenkjer på framtidsutsiktene med blyforbud..

7.5" / 190mm. Eventuelt 7" / 178mm. Da fungerer ( i prinsippet) alt opp til og med 110 og 115gr kuler til langhold, og 95gr LRX BT om du vil skyte litt tyngre blyfri kuler til jakt, 95gr matchkulene vil jo også virke da. Etter min erfaring må en ha 0.5" margin på riflestigningen for å være sikker her hjemme, i kuldegrader og lavland, kontra høyt i USAs varme ørkner... 

Jeg har 6 6mm piper i huset, i 6XC, 6BR og 6BRA 3 med 8" stigning, 2 med 7.5" og ei med 7" - i tillegg står det et 7" og et 7.5" emne i et hjørne og venter. Kjøper ikke 8 igjen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

6BR er en morsom liten sak. Jeg har brukt den en del til jakt og konkurranse. Den mater passe bra i en 700 ADL. Det har ikke hatt så stor fokus for min del. Får aldri skutt noe andreskudd på kråkene. Og på jaktfelt er det god tid. Pipa mi har stigning 1:14. Ypperlig til 68 gr og deromkring på moderate hold. Skulle jeg bygd en til hadde jeg tenkt 1:8. Og ut fra hva M67 skriver, så hadde jeg nok gått enda litt krappere. Mulig du må forsake 55 gr og 58 gr-kuler da? De skal visstnok fungere ypperlig i 1:8. Uansett ikke så aktuelle kuler til TS' bruk. På den annen side så er det kanskje ikke noe stort tap å ikke kunne skyte de aller lengste og tyngste kulene heller? @M67 hvor lange hold snakker vi om før 1:8 er en begrensning?

 

Nyeste i skapet er en 6XC i 1:10. Den mater perfekt i T3x-magasinet. I hvert fall til mitt bruk, jeg har ikke prøvd å skyte veldig fort. Jeg har skutt mye 22-250 med 55 gr og lettere kuler. Det var en liten overraskelse hvor mye mer rekyl det er i 90 gr kuler i 6XC. Det er uansett ikke mye rekyl det er snakk om, men for min del skyter jeg bedre jo mindre det er.

 

.243W er for heit, spør du meg. Det er som en oppskalert .22-250 Jeg har vurdert 22BR også. Litt mer over i entusiast-land, men den gjør ca. det samme som 22-250. Med krapp nok riflestigning kan du velge riktige kuler til både rype, rådyr og bane. Lettere å lade redusert enn 22-250.

Link to comment
Share on other sites

Takk for erfaringane med 6BR i 700 ADL. Samme børsa eg har. Får høyre med Rafdal kva han tenkjer om evt. mateproblematikk. Har vel og sett for meg at det vert å kjøpe seg eit underbeslag med moglegheit for lause magasiner, men dei koster jo skjorta!!

 

22BR ser jo og ut som ein artig kreasjon. Kvar får du tak i dier til noko slikt, @Casey Jones?

 

Du seier at 243 Win er for heit, men etter det eg ser av ladedate går det jo an å lade til fornuftige hastigheiter. Det eg ikkje heilt liker med 243 er at den et ein god del krutt. Meir en nødvendig. Det vil vel gå ut over løpslevetida. 

Link to comment
Share on other sites

Magpul plastic fantastic koster kun 1019,- https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=125664907 Jeg bruker et fra Hansen: https://www.hansen-rifles.no/product/underbeslag-for-ai-magasin-for-remington-700-sa/

 

Jeg foretrekker plastmagasin. Tikka er suverent på brukervennlighet. Har et fra Magpul. Du kan spikke, sage, lime, bore. Jeg har ikke prøvd 6BR i det ennå, men jeg ser det finnes egne kit. Så det bør kunne gå helt fint.

 

Jeg har kjøpt noen dier fra Whidden Gunworks, dog ikke i 22BR. Men tror ikke dier er noe problem. Redding har i hvert fall.

 

.243W har rykte for å være en løpsbrenner. Den kan antagelig temmes en del med svake ladninger. Men da er jo 6BR smartere. Kan til og med kjøpe bra match-ammo. Koster flesk, men det gjør alt bortsett fra 6,5x55, .308W og .223 Om du allikevel lader selv så er 6BR like så bra som noe annet

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (45 minutter siden):

Har du tilpassa underbeslag til originalstokken? Hadde ikkje tenkt å skaffe ny stokk i tillegg då eg har pussla ein del med den originale trestokken. 

 

Ellers gode forslag/idear. Ser ut som om 6BR er den patrona som passar tiltenkt bruk best. 

Link to comment
Share on other sites

Originalstokken var i syntet, men jeg fikk laget en customstokk i laminat. Først med ADL-magasinløsningen. Noen år seinere bygd om til underbeslaget fra Hansen. Det burde være en smal sak å gjøre det på din trestokk, tror jeg. Men kanskje ikke verdt å kaste mye penger på. Du kan jo kjøpe en ferdig frest stokk ganske billig. GRS, Boyds etc. Spørs jo hva du har lyst på. Kan gjerne finne noe billig brukt også.

Link to comment
Share on other sites

Har samme problem. Skal ha et løp til i min Blaser K95 og det står mellom 6xc og 6mmBR. 6mmBR er dyrere da det ikke er standardløp. Men det betyr ikke så mye. 
Fordelen med 6xc er at det er mye bra ferdigladd ammo men lader selv. 
Men ja syns det er vanskelig å velge mellom de to. Er ikke noe magasin i K95 så mateproblem er ikke et issue.

Link to comment
Share on other sites

Ja liker at patroner er pene. Men syns 6xc også er da😅 6mmBR tråden på robsoft forumet er en av de største trådene på kaliber der. Så heller mot den, men mange synes 6xc er løsningen på det meste- til jakt som for de to er lovlig å drive med. 

 

https://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=208361

 

https://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=194536

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (19 minutter siden):

Om estetikken bestemmer, så er jo en 6br en mye penere patron da.

Ikkje uenig i det :-) Men usikker på kor myke matetrøbbel eg aksepterer for estetikken. 

 

gordon setter skrev (26 minutter siden):

Er ikke noe magasin i K95 så mateproblem er ikke et issue.

Då hadde eg truleg gått for 6BR. Er vel eigentleg den eg vil ha, men ein skal høyre på fagfolk.. Matetrøbbel høyres ikkje så stas ut. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er alltid lurt å høre på den som skal gjøre jobben. På den annen side finnes det masse info om 6BR som fungerer fint i magasin. Onkel Google eller Youtube gir deg masse treff. Eller enda nærmere, M67. Jeg har ikke fått prøvd 6BR i boksmagasin ennå. Jeg kommer til å prøve med det samme som jeg bruker for .22-250. Ellers prøver jeg et annet magasin eller et kit, f.eks. det M67 nevner lenger opp her: https://hrd-gear.com/shop/ols/products/hrd-gear-6mm-magazine-spacer-kit

 

Du kunne jo prøve noen dummy-patroner i magasinet også. Sikkert noen som kan sende deg noen å prøve.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 6 mm BR i en 200 STR en periode. Ved å legge inn foringer fremme og bak i magasinet fungerte matingen tilfredsstillende. Jeg la inn foringer i tre, og de ble noe slitt etter en periode. Har muligens magasinet liggende enda.

Hvorfor ikke vurdere 6x47, det er en mellomting mellom 6 BR og 6 XC.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (2 timer siden):

Hvorfor ikke vurdere 6x47, det er en mellomting mellom 6 BR og 6 XC.

6x47 kan jo sjå ut som eit alternativ! Driv og ser på kva som finnes av ladeutstyr til dei forskjellige patronene. Men då dier kan bestillast frå utlandet og, så er det kanskje ikkje ein begrensande faktor. Tilgangen på hylser er derimot ein begrensande faktor. 

 

Før eg byrja lure på 6mm dreiv eg og pønska på 22-250 Rem. Er komen så langt at eg faktisk har kjøpt eit diesett.. Og 22-250 Rem skulle vel mate greit frå eit standard hengsla magasin? Mykje virring her no :-)

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (2 timer siden):

Hvorfor ikke vurdere 6x47, det er en mellomting mellom 6 BR og 6 XC.

 

Er ikke 6x47 ganske nær en 6xc i hylsevolum?

 

fra Wikipedia, hylsevolum fra vekt med vann:

6XC: 50 gr

6.5x47: 48 gr (merk tall for 6.5mm, så 6mm blir litt mindre)

6mmBR: 39 gr

 

Jeg ville valgt en patron hvor jeg kan kjøpe ferdigrullet ammunisjon, og hylser som ikke trenger å omformes før første bruk. For meg ville da 6x47 falt bort. 

Jeg vil også gjette på at det er dyrere å vanskeligere å finne dier til 6x47 enn de andre to.

 

Edited by ATS
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (16 minutter siden):

223 rem?

Ville vore fyrstevalget om eg ikkje då trengte ny bolt. 

 

ATS skrev (5 minutter siden):

Jeg ville valgt en patron hvor jeg kan kjøpe ferdigrullet ammunisjon, og hylser som ikke trenger å omformes før første bruk. For meg ville da 6x47 falt bort. 

Jeg vil også gjette på at det er dyrere å vanskeligere å finne dier til 6x47 enn de andre to.

Tenkjer litt i dei linjene eg og! Du får jo kjøpt ferdiglada til 6XC.. Men det frister litt å bruke det diesettet eg allerede har kjøpt i 22-250. 

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (4 timer siden):

Hvorfor ikke vurdere 6x47, det er en mellomting mellom 6 BR og 6 XC.

1 mm i hylse lengde og 1-2 grs forskjell i krutt er ikke mye mellomting ;) Heller variasjoner du får innen samme kaliber i forskjellige våpen(kruttladningen).

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (37 minutter siden):

6XC og 22-250 er jo ikke veldig ulike.

Om målet er å bruke diesettet kan jo en 22-250 med 1:7 stigning være aktuelt. Da kan du bruke de tyngste .224 kulene i normale/moderate hastigheter.

Det er vel der eg er akkurat no. Med 70-80 og kanskje 90 grains kuler og rask stigning finn eg greie ladedata til 820-850 ish m/s. Burde fungere på småvilt det. Og så kan eg jo gå ned litt i kulevekt og opp i hastighet til småvilt ein ikkje skal ete. 

Link to comment
Share on other sites

Det finnes to patroner som heter 6x47, Lapua og Swiss match. De går nesten om hverandre , men ikke helt. Ellers finnes godt utvalg av 6 mm patroner med ulike ytelser, bildet viser noen av dem. Alle er det enkelt å kjøpe ladesett til, og lader man selv så skyter en ikke dyr fabrikkammo. Jeg sjekket hvor mye vann en 6xc og en 6x47 Sviss match kunne ha, og forskjellen var 3 gr mer vann i en 6XC. Bildet viser begge hylsene. Om det er vesentlig får hver og en avgjøre til sitt bruk. Hvor en legger kuleskråningen påvirker tilgjengelig volum.

 

 

IMG_3163.JPG

IMG_3164.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått denne runden atskillige ganger. Kjøpte en .22-250 for en halv mannsalder siden. Likte den godt, men det er jo alltids noe å klage på. Dårlige hylser (dette var før Lapua kom) mye hylsestrekk, veldig kon kropp, litt heit, LR-hette etc. Bitt av presisjonsbasillen ville jeg ha det beste som var å oppdrive, dvs. 6PPC. Men siden 6BR er mer praktisk med 06-støtbunn, og nesten like bra, så ble det denne. Presisjon var gøy opp til et visst nivå, men jeg fant etterhvert ut at det primært handler om beregning av vind. Så 6BR-en ble i praksis kråke og revebørse. Vurderte 22BR, eller en villkatt i nærheten. 22x47 Lapua f.eks. Eller .22-250 Ackley. I et anfall av fornuft gikk jeg igjen for en helt standard .22-250. Til og med med normal halstykkelse, og ikke tight-neck. 1:9 riflestigning inspirert av forumer og Youtube. Whidden dier, Lapua hylser og full-sizing hver gang. 1:9 er et bra kompromiss. Du kan skyte de letteste kulene i sinnssyk hastighet, og du kan skyte tunge nok premiumkuler til rådyr. De aller tyngste kulene er dog utelukket. Med 1:7 utelukkes de letteste, vil jeg tro. Og for å vinne i "presisjonslotteriet" vil du ikke ha krappere stigning enn nødvendig. Det kan kanskje gå bra, men det finnes mange historier om det motsatte. Det kommer seg helt an på bruken.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Gode refleksjonar!! Korleis opplever du hylselevetida med gode hylser? Har tenkt litt på dette med den kone kroppen. Har erfaring frå 375 H&H med at det strekker seg, for å seie det slik. No er jo det ei beltehylse, men kon er kon.. 

 

Trur gjerne eg vil prioritere tunge kuler framfor lette. Er ikkje på jakt etter hastigheit. Eller, det er ikkje heilt riktig. Eg er på jakt etter passe hastigheit :-) Og det oppnår eg vel best med tyngre kuler. Rekner med reven parkerer tøfflene frå ei kule i 1000 m/s like bra som i 1200 m/s. Kanskje 1:8 er eit fornuftig kompromiss? 

Link to comment
Share on other sites

Det verste for hylsestrekk er ekspanderknappen som trekkes ut igjen av hylsa. Så den løsningen bruker jeg ikke om jeg kan unngå det. Jeg har dier til flere kalibre med løse bøssinger. 6BR-en er tight-neck så hylsehalsene må dreies ned. Da dropper jeg å ekspandere halsene. I de andre bruker jeg heller ekspandermandrel i en separat operasjon etter helpressing. Da trekkes i hvert fall ikke halsene ut, men komprimeres i prinsippet. Om veggtykkelsen i hylsehalsene er jevne nok kan ekspandertrinnet droppes. Syretesten er resultatet på skiva. Om presisjonen er god nok, så kjør på. Da blir det minimum bearbeiding av messingen.

Jeg brukte mye Lee collet-dier før. De er veldig behagelige, slipper smøring etc. Men jeg har etterhvert satt mer pris på kamring med minimal motstand hver gang. Så nå presser jeg skuldra tilbake 2-5 hundredels mm hver gang. Og måler med verktøy som settes på et digitalt skyvelære. "Case bump gauge" Har ikke rukket å slite ut noen hylser ennå, så jeg vet ærlig talt ikke hvor lenge de varer. 6BR-hylsene varer "evig". Mange år med mitt tempo.

 

Reven dør vel av nesten hva som helst. 17 gr i 800 m/s fra .17 HMR holdt i hvert fall. Men den revna ikke, sånn som med 55 gr varmintkule i .22-250 😉 Skjære er vel kanskje det jeg har skutt med flest ulike kalibre. 40 gr i .22-250 har nok rekorden i "splætt". For mange år siden hjalp jeg en bonde som hadde problemer med ville (tam)katter som hadde invadert låven. 50 gr BlitzKing løste oppgaven fint. Det var effektivt mer enn det var pent. Men jeg har også sett 55 gr fra 6BR uten gjennomskyting. Så om primært bruksområde hadde vært rev med minimal pelsødeleggelse villig jeg valgt lettest mulig kule i høyest mulig hastighet.

Til ditt bruk kan nok de letteste kulene droppes. Det er uansett nok splætt i 55 gr varmintkuler. Og de tror jeg du kan skyte uansett hvor krapp riflestigning du velger. Men i andre enden av skalaen, hvor lange/tunge kuler MÅ du skyte. Eller egentlig; hvor lange hold skal du skyte på? Kanskje du når langt nok med ei relativt vanlig 69 gr kule?

Link to comment
Share on other sites

Takkar igjen for godt innspel. 

Skal eksperimentere litt med å bruke ekspanderen i separat operasjon. 
 

Hovedbruksområdet vert baneskyting og småviltjakt (som skal etast) ut til fornuftige avstandar. Så ønsket å tunge kuler er for å få ned farten og for å tåle vind. Tenkjer høgfjellet. Og då skulle eg vel finne ei råd med skadedyrsjakta/revejakt og. 

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (1 time siden):

Det verste for hylsestrekk er ekspanderknappen som trekkes ut igjen av hylsa.

Kan du forklare alle mekanismene som gjør at hylser "strekker seg". Jeg gidder rett og slett ikke, men det er nå ikke å trekke ut ekspanderknappen som strekker hylser. Hvorfor strekker hylser som blir sizet mye seg mer enn hylser som ikke blir sizet, f.eks. halspresset? 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 timer siden):

Hvorfor strekker hylser som blir sizet mye seg mer enn hylser som ikke blir sizet,

Om du tar en banan i hånden og klemmer til blir den tynnere på midten men den øker i lengde.

Slik blir det med hylser også.😜

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
M67 skrev (På 29.5.2023 den 21.17):

Hvis løpene dine bare står og ruster, så trenger du noe som blir skutt ut fortere. 220 Swift ;) Av 6mm så er jo gamle 243Win noe å tenke på, sammen med 6XC, forskjellen er ikke stor. Litt mindre sprut, så 6BR - overraskende hissig liten sak. Men den trives ikke i det lange magasinet, så ville vel tro XC eller 243 er bedre alternativer. De kan lades både slapt og heftig.

.25-kaliberet synes jeg utgår pga den totalt manglende tilgangen på kuler, og alt jeg ikke har nevnt i 6mm er enten for tungvint eller gir ikke noe ekstra - i virkeligheten.

Selv har jeg, og har hatt flere 6XC, men etter å ha fått noen 6BR-løp i hus blir det neppe flere i 6XC, 6BR er nok, til ca alt som ikke krever storvilt-lovlighet.

 

K


Opplever du forskjell i rekyl og smell på 6mmBR vs 6xc siden du velger 6mmBR forran 6xc?

Link to comment
Share on other sites

gordon setter skrev (2 timer siden):


Opplever du forskjell i rekyl og smell på 6mmBR vs 6xc siden du velger 6mmBR forran 6xc?

Det er merkbart, men valget her er mest styrt av hva som virker i de ulike magasiner, tilgang på hylser - og ikke minst løpslevetid.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Då vart det eit løp i 6XC. Ikkje fått gjort så mykje meir en å åpne løpskanalen på originalstokken litt, og montere det saman. 

 

Så kjem det store spørsmålet.. Innskyting av nye løp. Er det noko einigheit om det er vits? Og i så fall; korleis gjer folk slikt? Aldri vore i denne situasjonen før, så alle innspel vert sett pris på!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her er det mye uenighet. Jeg skiller mellom dyre og billige løp (Krieger vs LW f.eks.)

 

Alle løp pusser jeg grundig før jeg skyter, med bronsebørster, osv. Lar det være en tynn film med olje i. Som av å kjøre gjennom en lapp våt av olje.

 

Billige løp bare skyter jeg fra skudd 1. Siden de fleste løp gjerne bruker noen skudd på "sette seg", få jevn hastighet og faktisk også presisjon, så bare kjører jeg ei vanlig treningsøkt. 30 skudd kanskje, og pusser grundig når jeg kommer hjem. Det gjør jeg kanskje 3 ganger - så om ikke den gamle ladninga/ gjetta ladninga jeg brukte til å begynne med gikk så godt som jeg håpte - så eksperimenterer jeg litt med ulike ladninger, og måler hastighet, osv.

Etter dette pusser jeg et sted mellom hvert 100 og 3-400 skudd. Avhengig av vær og føre, månens stilling og hvor lenge til jeg skal bruke det løpet igjen.

 

Dyre løp skyter jeg 1 skudd, pusser med bronsebørste, solvent, olje. Det var bare ett skudd, så pussen tar 3-5min. Skyter 2 skudd, pusser, skyter 3 skudd, pusser.
Så kjører jeg samme regime som de billige løpene.

Jeg vet ikke, og jeg tviler på at det er nødvendig - men det skader ikke.

Tidligere brukte jeg "dyrt løp" prosedyren på alle, men etter å ha vært nødt til å hoppe over (skrudd i nytt løp i det jeg går in på standplass på stevne) prosedyren et par ganger, så jeg ingen effekt, så jeg sluttet. At jeg gjør det på de "dyre" løpene er mest for overtro og rituale.

 

Det finnes grunner man kan tenke seg for at et innskytingsrituale kan ha noe for seg, akkurat som man kjørte inn motorer før i tida.

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tankar/innspel. Har søkt ein del rundt på nettet og funne folk som forfektar alle ytterpunkt. Løpet mitt havner nok i billigkategorien din. LW-løp.
 

Men tenkjer eg gjer eit lite rituale med innskyting. Om ikkje anna for å feire mitt fyrste nye løp😎 1 skudd puss, 2 skudd puss og 3 skudd puss var jo ein overkomeleg affære..

Link to comment
Share on other sites

Dersom løpet skal brukes til jakt må du også orme det.

Det har vært noen tråder om hvordan løp skal ormes både på sluttstykket og her på Kammeret. Søk så finner du nok riktig prosedyre slik at du får "drep" i løpet.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Du bør også lese et stille dikt. Jeg foreslår Olav H. Hauge:

 

Eg siktar litt yver

Ei pil som skal råka, kan ikkje gjera
mange krokar. Men ein god skyttar
reknar med fråstanden og vinden.
So når eg siktar på deg, siktar eg litt yver. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...