Jump to content

Behandlingstid på søknader


kh81

Recommended Posts

Hei..

Leverte søknad i begynnelsen av mai å fikk opplyst at behandlingstiden var fem uker, noe jeg ble postitivt overrasket over. Men ser nå inne på politiet sin side at det er blitt opptil 10 uker behandlingstid. Kan man forvente at behandlingstiden blir kortere nå som våpenamnestiet går ut neste uke?

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg tror ikke behandlingstiden går ned av den grunn. Behandlingstiden varier mye fra distrikt til distrikt og det er, etter min erfaring, sjelden at man opplever kortere behandlingstid enn det som opplyses på politiets nettside. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Til info for dem som faller inn under Oslo PD på søknader:

 

Sendte en epost for å høre om status på søknader jeg sendte inn på sportsvåpen for en tid tilbake siden, og som nå var gått en stund over forventet behandlingstid.

 

Per i dag så er behandlingstid ca 20 uker.

 

Deler her så andre som kanskje er på tanken om å sjekke slipper det og vi sparer Politiet for å måtte svare på det samme flere ganger.

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Sendte inn søknad til Innlandet PD i dag. 19 uker er forventet kan bli lenger. Jaja, da er vi langt inne i 2024 før jeg får svar. Godt å kunne bruke utlånserklæring. Men de burde virkelig prøve å få det under 12 uker. Helst enda kortere også, men....

 

Snakket med en i politiet her om dagen som hadde våpensøknader før. Han sa videre kutt innen stillinger i politiet til neste år ville ramme forvaltning først. Så da kan vi vel snart forvente 6 måneder eller mer på våpensøknader :( 

Link to comment
Share on other sites

To arbeidstimer i Agder, så på nettet at det var 4-6 uker så sendte inn en digital en på nattevakten og i 10.00 tiden kom det hyggelig mail om innvilget søknad.

Fikk nesten sjokk når jeg fikk melding om nytt brev i altinn etter noen dager fra statensinnkrevingssentral, tenkte at nå har jeg virkelig rotet med regnskapet. Men viste seg at det bare var gebyr for våpensøknadden.

 

Agder distriktet leverer virkelig bra på dette punktet må jeg si.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Er jo helt tullete at det skal være så store forskjeller i behandlingstid. Fra 6-8 uker noen steder i landet til 26-28 uker andre steder. (sport/konkuranse) Solgte to pistoler for å finansierere ny, men står nå uten våpen til godt ut på nyåret, da de ble solgt noe kjappere en forventet. Så nå må jeg belage meg på lånevåpen fra klubben i et drøyt  halvår.  

Link to comment
Share on other sites

Når de får heldigitalisert søknadsprosessen for alle typer søknader, så burde kanskje neste steg være ett våpenkontor for hele landet. Slutt på ulik behandling, mer kompetente folk til å behandle søknader, lik behandlingstid i hele landet (like kort forhåpentligvis). Effektivisering for politiet sin del. 

 

Ikke at de ikke kan gjøre det nå, men enklere om alt er digitalt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, PeriPAN said:

Sør -Vest Politidistrikt.  Sendte søknad om pistoler/revolvere til sportsskyting 29. august, mottatt 1. september, godkjent 7. september og lå i postkassa mi i dag 11. september. Ganske fornøyd over behandlingstiden og servicen!

 

Seriøst!? Leverte søknad om sportsvåpen i Sør-Vest politidistrikt 15 juni. Venter fremdeles på svar...

Link to comment
Share on other sites

Bjørn Inge skrev (På 12.9.2023 den 11.30):

 

Seriøst!? Leverte søknad om sportsvåpen i Sør-Vest politidistrikt 15 juni. Venter fremdeles på svar...

Joda, det er seriøst dette. Det gikk veldig fort. Men så var det en usedvanlig godt skrevet søknad da, hehe... Søkte om 6 våpen og fikk innvilget alle.

Link to comment
Share on other sites

Innlandet politidistrikt holder fortsatt førsteplassen når det gjelder behandlingstid på våpensøknader. For jakt er det nå 19 uker !!  Og på sport og øvrige er det 26 uker !!! Altså et halvt år !!!
Etterlyste et par søknader jeg sendte inn i slutten av mai, fikk dette til svar, med tillegg at behandlingstiden kommer til å bli lengre.. jeg får altså troligvis ikke svar på mine søknader før jul.

Jeg regner med at minst 70% av søknadene gjelder jaktvåpen, innen garderoben, eller utbytting av våpen, disse skulle for jegere som har våpen fra før være rimelig enkle å få ut av bunken, om søker ikke har gjort noe dumt siden siste søknad, hvilket et søk i registrene kan klargjøre i løpet av sekunder, burde slike søknader kunne behandles på mindre enn 5 minutter fra åpning av konvolutt til stempling. Om en dag i uka ble brukt til dette, og de fire andre til øvrige søknader, er jeg overbevist om at det raskt kunne bli endringer i behandlingstid. Det virker som det er bevisst trenering som foregår, muligens på initsiativ fra høyere hold. Jeg er faktisk sterkt i tvil om politiet er rette instans for å behandle slike søknader lengre. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

PeriPAN skrev (På 11.9.2023 den 21.29):

Sør -Vest Politidistrikt.  Sendte søknad om pistoler/revolvere til sportsskyting 29. august, mottatt 1. september, godkjent 7. september og lå i postkassa mi i dag 11. september. Ganske fornøyd over behandlingstiden og servicen!

Interessant. I mine tilfeller går det som regel ihht saksbehandlingstiden satt på politiets sider. 
dvs nå blir det nye 12+ uker for meg siden jeg søkte på en delepistol som følger med på kjøpet av en annen pistol. Som da er registrert som delepistol, og søknaden er sendt i retur etter 11 uker kommer tilbake, jeg fjerner søknaden på delepistol og sender hele pakka i retur og venter 12+ igjen…
For deg er det nå 12-14 uker. Men det er ikke til å følge det heller da 😩

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...