Jump to content

Ny pipe samler ikke når den blir lunken.


Rugerdud

Recommended Posts

Leverte min Sako Vixen for å få ny pipe her i vinter. Fikk den tilbake her om dagen og ble frustrert etter første test på banen. De første tre skuddene samlet i en 7-8mm gruppe. Helt topp. Ladet opp og sendte avgårde 3 til 7cm var resultatet. Lot alt bli kaldt og et 12 mm gruppe dukket opp på skiva. Og slik fortsatte den under hele økta. 5 skudd grupper starter med 3 tette før den åpner opp. Børse blir returnert til børsemaker, men hva kan årsaken være? Vet utskutte piper oppfører seg slik, men denne er jo helt ny.

Link to comment
Share on other sites

Tynn pipe?  Neddreid pipe uten varmebehandling, hvor spenninger gir utslag ? Pipe produsent ? 

Puss vekk beddemasse som evt. kommer kontakt med ny pipe, og forsøk igjen. Hjelper ikke dette, reklamer. 

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (1 time siden):

Tynn pipe?  Neddreid pipe uten varmebehandling, hvor spenninger gir utslag ? Pipe produsent ? 

Puss vekk beddemasse som evt. kommer kontakt med ny pipe, og forsøk igjen. Hjelper ikke dette, reklamer. 

Helt normal jaktprofil.(uansett begrenset varme etter 3 skudd i 222 rem) Hva børsemaker har gjort aner jeg ikke(lever i tro på at fag folk vet hva de gjør). Som sagt helt ny pipe. Heym er produsent.

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (17 minutter siden):

På kasser med skrudde piper eliminerer man hvertfall en potensiell feilkilde til variabel presisjon. Anbefales, og pleier ikke koste så mange hundrelappene ekstra. 

Skulle ikke original pipe da også vært variabel? Eller er originale piper skeive som kassene? Må jo spørre da det høres rart ut at gammelt gikk men ny ikke går?

Link to comment
Share on other sites

Pusset, hakket og kakket bedding som på noen som helst måte kan berøre pipa i går kveld. Kan nå dra et berettet A4 ark helt ned til kasse. Dro på banen og de første tre skuddene samlet 15mm. Etter en tur frem til tilbake mellom børse og skiver avfyrte jeg tre til. 17mm. Frem og tilbake kjenner pipe har en liten lunk og sender 5 skudd. 8cm 👍 Kjenner virkelig jeg blir oppgitt nå.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Hva slags type pipe er det som er montert?

Fabrikat, riflestigning, etc.

Heym. 1/8. 222 rem samme profil som originalpipe. 47 cm langt med demper på.(og nei det er samme problem med og uten demper)

 

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Skulle nesten tru det var sett i eit utskote løp.

Ikke sant, vet dette er problem med utskutte piper, men dette skal nå være nytt.

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (14 minutter siden):

Hvordan ser hylsene ut? Hva lader du med? Hvis du ser inn i kammeret, hvordan ser overgangskonus ut?

Ser ut som 222 rem hylser, ladet med kuler, krutt og tennhetter 😂 Overgangskonus?

 

Hylsene ser helt normale ut. Jeg har ladet med Remington Accutip fabrikk, RWS SP fabrikk, Norma Oryx Fabrikk, Norma Jaktmatch Fabrikk. Der gikk alt bra med kald pipe unntatt Jaktmatch. Hjemmeladet 55grs Speer SP, Remington 55grs FMJ og Norma 62 grs SP ladet med N-140 og CCI hetter. Bortsett fra Remington kulene som ikke gikk uansett samlet de andre kulene godt med kald pipe.

Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (18 minutter siden):

Jeg holder en knapp på løpsinnfestningen. Hvis det ikke er gjort, ville jeg fått rettet opp kasse/gjenger/støtbunn, og lappet inn låseklakkene med det samme.

Skulle ikke da original pipa gått dårlig om om ting ikke var rett, lappet, klakket og trollet med? Den samlet like godt etter 20 skudd god og varm som de første 3 iskald.

Link to comment
Share on other sites

Når såpass mye etter hvert er testet, kan det kanskje rett og slett være pipa i seg selv som det er noe gærent med?
Kjøpte for noen år siden en pipe som spredte noe helt hinsides. Testet alt fra moment, frittliggende osv osv - ikke noe var gærent, og ikke noe ga et annet resultat. Hadde på den tiden en skade i hånden, så for å være helt sikker på at det ikke var meg, fikk jeg to toppskyttere fra skytterlaget til å ta noen serier. Samme resultat. Kunne like gjerne brukt hagle på skiva, og kanskje fått bedre samling...
Leverte pipa tilbake til leverandør, som etter å ha testet den ga meg helt rett - pipa var helt på trynet presisjonsmessig, og jeg fikk en ny som gikk veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (41 minutter siden):

Skulle ikke da original pipa gått dårlig om om ting ikke var rett, lappet, klakket og trollet med?

Det spørs litt hvordan samspillet mellom toleranser er. 

Iallefall er det en god idé å presentere børsemaker for problemstillingen, i reklamasjonsform. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 minutter siden):

Er pipa/ løpet rett, og er løpet parallellt, og konsentrisk med ytterdiameter. Og er kammeret parallellt og konsentrisk med løpet?

 

K

Tja, regner med en børsemaker greier å lage det? Jeg har ikke gjort dette selv. PÅ øyemål ser da alt rett ut men har ikke noe verksted med deler til å fin sjekke slike ting.

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (1 minutt siden):

Tja, regner med en børsemaker greier å lage det? Jeg har ikke gjort dette selv. PÅ øyemål ser da alt rett ut men har ikke noe verksted med deler til å fin sjekke slike ting.

Børsemakeren kan ikke lage et kroket løp rett. Og er pipa ferdigdreid kan han ikke få ei pipe med kast tilbake til midten. Profildreier han sjøl kan han nok få den i midten, og rett, om han prøver, om han kan det.

Det er det samme med kammeret, om han både vil og kan, så blir det rett og i midten.

 

Men det er raskere, mye raskere for mange, å bare håpe at det blir rett og midten - og det blir jo ofte det, men ikke alltid.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rugerdud said:

 Overgangskonus?

Partiet det riflingen skal gripe inn i kula. 

 

Du har et langsomt krutt i forhold til kulevekt så starttrykket er nok slapt. Har du målt hastighet eller friflukt?

 

Jeg tror min konklusjon er den samme som din, tilbake til butikken med den. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (11 minutter siden):

Partiet det riflingen skal gripe inn i kula. 

 

Du har et langsomt krutt i forhold til kulevekt så starttrykket er nok slapt. Har du målt hastighet eller friflukt?

 

Jeg tror min konklusjon er den samme som din, tilbake til butikken med den. 

Aha! Ser da ut som det skal i mine øyne. Jevnt og pent. Men om det er det aner jeg ikke. Friflukt la jeg til 0,5mm der det ikke var krymperille og de med krymperille brukte jeg den. Blir nok tilbake til butikk ja, her er det noe feil.

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (14 minutter siden):

Børsemakeren kan ikke lage et kroket løp rett. Og er pipa ferdigdreid kan han ikke få ei pipe med kast tilbake til midten. Profildreier han sjøl kan han nok få den i midten, og rett, om han prøver, om han kan det.

Det er det samme med kammeret, om han både vil og kan, så blir det rett og i midten.

 

Men det er raskere, mye raskere for mange, å bare håpe at det blir rett og midten - og det blir jo ofte det, men ikke alltid.

 

 

 

K

Usikker men tror Våpensmia som har gjort jobben bruker ferdig dreie profiler. (hørtes slik ut da jeg snakket med om type profil jeg ville ha. Så om emne ikke var rett og pent fra Heym kan det jo bli klapp og babb. Rom pipe kan det også være. Det er vel ikke bra når en bruker mantle kuler ;) 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (3 timer siden):

Har du prøvd flere typer kuler?

Det står i tråden. Ser ut som han har prøva litt forskjellig, ja:

Rugerdud skrev (20 timer siden):

Hylsene ser helt normale ut. Jeg har ladet med Remington Accutip fabrikk, RWS SP fabrikk, Norma Oryx Fabrikk, Norma Jaktmatch Fabrikk. Der gikk alt bra med kald pipe unntatt Jaktmatch. Hjemmeladet 55grs Speer SP, Remington 55grs FMJ og Norma 62 grs SP ladet med N-140 og CCI hetter. Bortsett fra Remington kulene som ikke gikk uansett samlet de andre kulene godt med kald pipe.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De hadde en pensjonert børsemaker innom(en som jobbet der før). Dagens børsemakere hadde fri. Og han mente gjengene på pipe som går inn i kassa kunne være for lange/korte. Så da får vi se hva de konkluderer med til uka når de børsemakere de har er tilbake på jobb.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (1 minutt siden):

Men ca alle kuler du har prøvd er jo ikke matchkuler?

Nå er jeg litt dum men hva har det med saken å gjøre? Alle unntatt 2 går med kald pipe men ikke varm. Skulle ei matchkule magisk fikse det? Hvorfor skulle den fikse det? Aldri opplevd at matchkuler kan opptre slik. Ja de er jevnere og det er lettere å få de minste samlingene. Men at 7-8cm samlinger skal forsvinne pga det? Skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

Joda, vet jeg kan skyte tunge kuler. Men 50-55 grs skal fint kunne skyte bedre enn 7-8cm i 1/8 piper. At ikke alle kuler skyter type sub 1/2 moa er jeg klar over. Men ingen av de er så lette at vi snakker slike samlinger. Og hvorfor kun når ting får litt varme? Da burde det vært slik hele tiden? Eller ei gruppe nå og da der ei kule stikker ut? Ikke alle 3-5 kastes tilfeldig på skive?

Link to comment
Share on other sites

Om pipa er rom som nevnt lengre opp vil kanskje langre kuler hjelpe på om du skal drive å varmskyte.

Ingenting når det gjelder piper er hogd i stein ;)

Du spør om råd her, eller bare lufter du frustrasjon?

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Spør om forslag til hva som er feil..... Om ei kule samler 1mm uansett hvor mye skudd jeg pumper gjennom pipa hjelper meg jo lite da jeg skal bruke pipe til noe annet enn BR ;) Det jeg ønsker er at denne rifla skal oppføre som de andre jeg har. Mulighet til å skyte mange typer kuler og 10-15 skudd før jeg trenger ei pause. Trenger ikke ett hull presisjon(så bra skyter jeg ikke uansett), men at den holder seg under MOA selv etter 15 skudd. Det klarer Mausern i 6,5x55 med jaktprofil, Rugern med lett pipe i 250 Savage og Remingtonen med tung 308 win pipe. At en da så liten patron som 222 rem skal bli ubrukelig etter 5 skudd etter hverandre er nesten utrolig. Selv bøyleriflene jeg har hatt gjennom årene taklet 6 skudd ++ bedre enn dette.

Link to comment
Share on other sites

222 er kanskje den særeste patronen jeg har ladet mhp presisjon og nykker; går en kule/krutt/friflukt-kombinasjon bra så går den kjempebra men går den dårlig så glem det. 

 

Jeg tenker at @høggern sitt forslag ikke er så dumt, jeg har hatt to Sauer-piper i 6,5x55 som ikke gikk med lette kuler men var helt fine med 8,4 g og opp. 

 

Men selvfølgelig, det beste er om børsemaker ordner opp i jobben sin. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (38 minutter siden):

222 er kanskje den særeste patronen jeg har ladet mhp presisjon og nykker; går en kule/krutt/friflukt-kombinasjon bra så går den kjempebra men går den dårlig så glem det. 

Men har du opplevd samme ladning har gitt slike symptomer som jeg nevner? At ei kule kan gå dårlig vet "alle". Men at samme landing kan skyte 4 grupper med kald pipe 10-12mm og samme landing skyter 7-8cm med en "fislunk" i pipa?

Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (3 timer siden):

Nå er innfesting pipe/låskasse allerede nevnt, ville fett (våpenolje, smøring, gjengepasta) der kunne skape lignende treffpunkt-forandring når det blir varmet opp?

Neppe. Dette er ei pipe som er skrudd i låskassa. Da er det vanlig å smøre gjengene. Jeg bruker "godt med fett", og drar til det jeg klarer med en vanlig skiftenøkkel. Da skyter man så bra som mann og pipe klarer.

Jeg tror man er nødt til å smøre for å klare å dra til nok.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...