Jump to content

Villreinjakt 2023


jegerak

Recommended Posts

Lenge siden jeg har vært inn på kammeret, men vart dog overraska over at det ikke var laget et evne om årets høydepunkt, Villreinjakt. 
 

Så tar meg friheten med å opprette denne. 
Om litt over 3mnd braker det løs. Det gledes! 
Noen som har fått kort allerede? 
 

For min egen del har jeg vært heldig å fått kort på Lesja, Reinheimen :-) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jegerak skrev (20 timer siden):

Lenge siden jeg har vært inn på kammeret, men vart dog overraska over at det ikke var laget et evne om årets høydepunkt, Villreinjakt. 
 

Så tar meg friheten med å opprette denne.

 

Prisverdig tiltak og fortsett med det. Tommel opp herfra jegerak.

Ta deg gjerne flere friheter ang overstående.

 

Ang å søke på reinsjakt rundt om, har jeg helt gitt opp.

Har søkt i ørtenogførtiår i ymse villreinområder og aldri vært i nærheten.

Nærmeste er vel på 129 plass på reserve-lista, eller noe. Da blir man motløs, for å si det forsiktig.

Søknadsprosessen må legges om, slik at de som ikke får løyve ett år, rykker ett hakk opp/nærmere, for hvert år. Ikke tilfeldig, slik det er nå.

Da kan man vel få napp til slutt muligens. Slik som det er nå. er det håpløst, som allerede skrevet.

 

Har gudskjelov tilgang på reinsjakt på vidda, så helt krise er det ikke.

 

Nok om det. Var oppe i jaktområdet for ei tid tilbake for å forberede årets reinsjakt, dvs var oppe med utstyr, proviant og div.

Så veldig lovende ut mht dyr og sportegn. NÅ var dyra på plass, som de pleier å være, på denne tiden av året.

Spor etter de over alt, som dere ser. Reine Sinsenkrysset i fjellheimen.

20230505_114806_1.jpg.a5d38e64c302149c8de7ff24f2a218cc.jpg

 

 

Var snauspist på hver eneste avblåste rabbe bortetter.

20230505_114818_1.jpg.b8e2acab079d2d07f37364f5765a34fc.jpg

 

 

Spora hadde en ting felles, dyra alle som en, var på strake sporet sydover til kalvingsområdet/ene.

 

Det var en del snø i fjellet ja. Her blir det ikke bart med det første nei.

Så såvidt hyttetaket på ei jakthytte oppe i fjellheimen.

20230505_114141.jpg.9279627c4195d75a0c97a8bce4bb1c22.jpg

 

 

Utedassen, eller taket på utedassen ved ei av jakthyttene.

Her har man en formidabel utfordring om man er løs i mavelusken og må på ramma,

Tipper at det ikke hadde gått bra i dette tilfellet.

20230505_132548.jpg.5fd3d539ae2e19f4940b8fcd6a69f549.jpg

 

 

Så ikke så mye rype, så tipper det ikke blir det helt store rypeåret her i området hvertfall, men man vet aldri. Litt rype var det dog å se.

 

Jeg har forresten tuklet til en YouTube video ang Villreinjakt På Hardangervidda 2022.

Bare å søke på overstående, så popper den opp som førstevalget, vil jeg tro.

Kan dere "være med oss" på reinsjakt da vet dere😃

Håper det rykker litt i både avtrekks-fingeren og fjellfoten😃

 

Om flere bidrar, så kan dette blir en leseverdig tråd.

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Fin video @Castor

 

Føler meg nesten som et "rauhål" som de sier på Jæren som skriver dette, men jeg har fått kort hvert år jeg har søkt utenom et år. Fikk to bukkekort i år også.

Sist jeg fikk på Lesja var jeg dobbelt-heldig og ble trukket som en av 5 (eller var det 10?) utabygds som fikk bli med i et prøveprosjekt på kontinuitet blant jegere og fikk tildelt jakt for 5 år i slengen.

 

Burde kanskje ta noen kuponger i Eurojackpot?

 

Beklager høy klysefaktor 😜, men gleder meg uansett til årets jakt og takk til trådstarter som fikk igang denne 2023 tråden.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Eg har fått to stykk bukk på Røldal. Det blir ikkje lett, men lyt prøva! Vanskelig terreng og lite bukk no seier dei. Har jakta rein på vidda i tre år no, ett på Ullensvang statsallmenning og to år på Ha4 og har fått seks dyr i sekken totalt, men aldri storbukk. 

Link to comment
Share on other sites

Castor skrev (På 11.5.2023 den 12.15):

Ang å søke på reinsjakt rundt om, har jeg helt gitt opp.

Har søkt i ørtenogførtiår i ymse villreinområder og aldri vært i nærheten.

 

Det har ikke jeg heller. Svaret, i år, som alle foregående år, er dette:

 

Sitat

Du søkte storviltjakt hos Fjellstyrene og trekning er nå gjennomført. Din søknad ble dessverre ikke trukket ut.

 

Det ble ikke en gang oppgitt at jeg sto på 597.-plass på reservelista! ☹️

 

Det er imidlertid en mulig "bakvei": Å melde seg på en "uoffisiell" reserveliste, via å kontakte et fjellstyre. Noen/mange jakter bare første helga, og returnerer så kortet. Da kan fjellstyret selge det enda en gang, til oss som er villige til å jakte lenger ut i sesongen, når dagene er kortere, og været dårligere. Det kan kanskje bli et kalvekort på det viset.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (52 minutter siden):

Det ble ikke en gang oppgitt at jeg sto på 597.-plass på reservelista! ☹️

 

Nei, jeg så ingen reserveliste, og siden jeg ikke engang fikk opplyst at jeg kanskje kunne få et kort, hvisomatte - dersomatte, gjettet jeg at plasseringa ville være (hvis de sorterte oss uheldige) noe sånt som 597.-plass.

Link to comment
Share on other sites

Våkna jaggu opp til tilbud om Storbukk hos Maarfjell sammeierlag på Hardangervidda i et terreng som het Viuvatn i dag! men tror nok jeg må melde pass pga studier og at jeg kun er tilbudt jakta i ei uke. hadde man hatt hele jaktsesongen til rådighet hadde det vært noe annet. noen som har erfaring herfra eller områda rundt? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lindbeck1 skrev (4 timer siden):

Våkna jaggu opp til tilbud om Storbukk hos Maarfjell sammeierlag på Hardangervidda i et terreng som het Viuvatn i dag! 

 

Da skulker du studiene, for neste gang du får mulighet til å jakte storbukk på Hardangervidda er lenge til. 

 

Jeg tror Stein Lier-Hansen pleide å leie terreng hos Maarfjell, og at det er et kjempeterreng. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ble heldig og fikk jakt i Ulvik, Osafjellet, til tross av at jeg sto på 28 plass på ventelista etter første omgang😂

 

Gleder meg allerede som et lite barn, veldig kupert terreng, så blir vell omtrent som jeg er vant med på vestvidda😁

Link to comment
Share on other sites

Lindbeck1 skrev (På 20.5.2023 den 11.18):

Våkna jaggu opp til tilbud om Storbukk hos Maarfjell sammeierlag på Hardangervidda i et terreng som het Viuvatn i dag! men tror nok jeg må melde pass pga studier og at jeg kun er tilbudt jakta i ei uke. hadde man hatt hele jaktsesongen til rådighet hadde det vært noe annet. noen som har erfaring herfra eller områda rundt? 

 

 

Tja...

 

Det er kun voksen bukk (3500) som kan felles på H.vidda i 2023 i tilleg til 500 kalver.

 

Voksen bukk er det lite av så tipper fellingsprosenten også i år blir godt under 20.

Maarfjell er eit greit område når austavinden har herja ei stund.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Da er man trygt hjemme igjen, etter 8 dagers tur i fjellheimen, mer spesifikt på Hardangervidda.

Var oppom for å slappe av, fiske og for å sjekke opp om reinsdyra var på plass. Det var de. Mer om det senere.

Fikk virkelig strekt hæl-senene denne gangen....og samtidig konstantert at man har blitt ett år eldre. Går stadig tregere opp brattbakkene og må ta flere pauser enn før. Slik er det, ingen av oss slipper unna😃

 

Etablerte som vanlig basecamp nede i dalen. Masse sjauing, men fikk da lavvo'n opp som dere ser.

Stramt og fint ble det. Reine reklamebildet.

20230721_213030.jpg.a56b598cb974ac8a7d716a8ba23f129b.jpg

 

Etter etablering, var det rett inn i lavvo'n og til å fyre i ovnen.

Det ble fort veldig mildt, for å si det slik. Bare man har det varmt og har mat, så tåler man det meste, inkludert regnvær, som det var den del av, for å si det forsiktig😃

Meeen med god lunk i ovnen, var det svært så levlig.

Når tærne begynner å krølle seg i velvære, da har man det bra har jeg merket😁

 

Hærlig og uorganisert, som dere ser

20230720_211923.jpg.104a16d942fe8be5d227f5f8f39eec69.jpg

Kaffe på lunk og Wasa knekkebrød til frokost, lunch og til kvelds....oooo det er saker vet dere😃

 

Måtte prøve fiskelykken også da. Pleier å koke med fisk i vannet utenfor lavvo'n. Det gjorde det denne gangen også. Akkurat som å se inni et akvarium. Frustrerende å sitte å se på de hoppe og sprette rundt omkring. 

Ville de bite??....NEI....fikk en stakkarslig ørrett på turen. Nå blir det garn neste. Da må det da vel bli resultat.

Eller kanskje prøve hagla på de. Knerte de i flukt?😉

 

Flotte omgivelser. Bare bitevillig ørrett manglet, så hadde det vært fullkomment.

20230727_193440.jpg.803c2c0a247cff1aa0b1f1c020363f6b.jpg

 

 

Fikk samtidig konstanter at vadebuksa lakk😃

Fordømrade dritten. Ble avlivet øyeblikkelig med sløv hagle på kloss hold, litt flåsete formulert.

20230722_141431.jpg.e97c514e1ea93efedac53c8164608e36.jpg

 

 

Tok en tur oppi fjellet, til jakthytta, for å titte etter rein OG samtidig sette ut viltkamera.

Joa, dyra var på plass de, som allerede nevnt.

Så masse spor og ikke minst fersk møkk etter de. Så såvidt snurten av en flokk på 80 - 100 dyr.

Var i hæla på de et par ganger. Duftet rein tilogmed så da var man ganske nær de. Spennende var det å smyge på flokken. 

Nesten som å være på jakt.

Det er forresten brukbart beite for de i området nå. Får håpe dyra er her om dryge 20 dager også😃

 

 

Kjempeutsikt innover i fjellheimen og prima reinsdyrhabitat. Helt topp. Akkurat slik det skal være.

Sitter man lenge nok her å scanner med kikkert, pleier man å se dyr til slutt.

20230726_154013.jpg.cc427644888e18353acf30be30789860.jpg

 

 

Nevnte at jeg så spor etter de oppi fjellet. Var "fæler" etter de ca 30 meter fra lavvo'n tilogmed, så de har vært en sving....eller flere nedi dalen også, løpet av våren og forsommeren.

Grunneier pleier forresten å se de på jordet, utpå vårparten, på nedsiden  av gardsplassen. 

Må være litt av et syn å se de rett på utsiden av stuevinduet.

20230727_193639.jpg.7d0a02028b415415c6668ff275478513.jpg

 

 

Nevnte elendig fiskelykke litt lengre opp i skribleriene. Så dårlig fiskelykke var det at det gikk på selvtilitten løs. Fruen forventet flere ørretmiddager i retur fikk jeg høre, før avreise fjellheimen.

Gode råd var dyre, som det vel heter.

 

Måtte innom den lokale Meny butikken før hjemreise heimen og kjøpe inn en ladning ferdigfiskede og tilogmed vakumerte pakker med Røye da vet dere😁

20230728_191432.jpg.bd8fcf44ce610d2aa5003345acb918fe.jpg

Hjalp ørlite på totalt ødelagt sevbilde.

Vet ikke om dere har hørt visa til

Viggo Sandvik ( i Vaselina Bilopphøggers)......fishing i Vællers.

Bort imot det samme her, men det ble da noen fiskemiddager ut av det til slutt😁

 

Vel vel.....det var det jeg hadde å bidra med før bukkejakta og ikke minst reinsjakta starter.

Kommer nok en rapport eller flere fra denne kanten utover høsten. 

 

 

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Jeg har to spørsmål om grensekryssinger i fjellet. Selv tror jeg at svarene er 1. Javisst og 2. Det er kanskje ikke tanken, men står det så står det og de kan ikke si nei.

 

I et fjellområde har jeg fått jakt på område A. Bilvei nede i dalen og 500 høydemeter for å komme opp til bra terreng. Område B har vei opp på fjellet og derfra får jeg bare 100 høydemeter før jeg er i område A.

Spørsmål 1: Kan jeg parkere i område B og gå til område A med sluttstykke og ammunisjon nedpakket og så begynne og jakte 1 meter etter at jeg har passert grensen?

 

Fra 1/9 er det fellesjakt. Regelen er at jeg må starte jakten i område A.

Spørsmål 2: Kan jeg gå fra parkeringen i område B til jeg kommer inn på område A, lade, se meg rundt med kikkerten,  og så gå tilbake til område B der jeg slår opp teltet og blir i en uke?  

Link to comment
Share on other sites

Castor skrev (På 30.7.2023 den 12.33):

 

 

 

 

Tok en tur oppi fjellet, til jakthytta, for å titte etter rein OG samtidig sette ut viltkamera.

Joa, dyra var på plass de, som allerede nevnt.

Så masse spor og ikke minst fersk møkk etter de. Så såvidt snurten av en flokk på 80 - 100 dyr.

Var i hæla på de et par ganger. Duftet rein tilogmed så da var man ganske nær de. Spennende var det å smyge på flokken. 

Nesten som å være på jakt.

 

 

Hvordan var fordelingen på de du så? Noen bukker?

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (3 timer siden):

Jeg har to spørsmål om grensekryssinger i fjellet. Selv tror jeg at svarene er 1. Javisst og 2. Det er kanskje ikke tanken, men står det så står det og de kan ikke si nei. 

 

Er du ute etter hva du har lov til - altså ikke blir straffet/sanksjonert for - eller hva du burde gjøre?

 

Det er allemannsrett i Norge og du har lov til å gå nesten hvor faen du vil med uladd våpen. 

 

Link to comment
Share on other sites

Haavard.

Vanskelig å si. Så de bare et øyeblikk, men ut fra viltkamera-opptak i 2022

samt observasjoner under jakta sist høst, er det svært få storbukk i en flokk på 100 dyr. Kansje ikke mer enn 2 -3 storbukk. For få år siden var andelen storbukk på over 50% så jegerne har vært svært så effektive.

Storbukk slik jeg definerer det er bukk på 5 år eller eldre.

En bukkekvote på 4000 dyr kommende sesong er helt utopisk å oppnå.

Et realistisk antall felte bukk etter årets jakt vil ligge på mellom 300 - 600 tipper jeg.

Om  jeg skal spå litt i kortstokken så vil det, om det blir dårlig fellingsresultat, bli til at SNO blir koplet inn for ta ut flest mulig/gjenværende bukk.

 

Uansett er nok dette siste året  man kan utøve "tradisjonell" villreinjakt på Hardangervidda for "hvermannsen" noe som igjen vil medføre at inntektsgrunnlaget for rettighetshavere og grunneiere, som baserer en del av driftsgrunnlaget på utleie av jakt, blir drastisk redusert.

Tragisk rett og slett.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (12 timer siden):

 

Er du ute etter hva du har lov til - altså ikke blir straffet/sanksjonert for - eller hva du burde gjøre?

 

Det er allemannsrett i Norge og du har lov til å gå nesten hvor faen du vil med uladd våpen. 

 

 

Siden jeg for det meste forsøker å følge regler er det først og fremst hva jeg har lov til jeg spør om.

Hva jeg burde gjøre går mer på moral, og det er ikke så viktig for meg så lenge det ikke er enkeltpersoner som rammes. 

Link to comment
Share on other sites

@Haavard i merknadene til paragrafen (45) som regulerer dette i viltloven så er det ett hensyn som gis for å begrense ferdsel med våpen på naboterrenget. Hensynet er at man skal kunne sannsynliggjøre at man er på vei til å jakte lovlig/hindre tyvjakt. Bestemmelsene skal lette jobben til oppsyn m.v. Ruten jegeren følger bør fremstå naturlig.

Så er det paragrafen som regulerer jaging og lokking av vilt (46).  Den må heller ikke brytes. 
 

For meg fremstår det som du lovlig kan gå den betydelig enklere veien til terrenget med uladd våpen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (3 timer siden):

 

Siden jeg for det meste forsøker å følge regler er det først og fremst hva jeg har lov til jeg spør om.

Hva jeg burde gjøre går mer på moral, og det er ikke så viktig for meg så lenge det ikke er enkeltpersoner som rammes. 

 

Du har lov til å krysse terrenget, med mindre grunneier har skrevet inn noe finurlig i jaktavtalen, og selv da har grunneier begrensede sanksjonsmuligheter.

 

Men hva du burde gjøre? Det spør jeg om fordi der jeg jakter er det helt utenkelig å krysse et annet terreng uten eksplisitt avtale med rettighetshaver. Vi er mange grunneiere som deler flere terreng og rullerer jaktperioder, og da går vi ikke engang fottur og plukker multer når det ikke er vi som har det terrenget. Etter tradisjon er det reinsjakten som er høyest prioritet, og da tar man ikke sjansen på å skremme dyr andre skal jakte på.

 

Denne tradisjonen står sikkert for fall nå med skrantesjuka, men slik har det ihvertfall vært frem til nå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

BearBeer skrev (7 timer siden):

@ladebenken Hvis svaret ditt gjelder bæring av våpen over naboterrenget så er dette interessante nyheter for meg. Har du noe mer info om dette? Tenker du da på fjellstyret som har gitt bæreren har jaktrett?
 


Noen områder har slike regler f.eks fellesjakt der det har vært krav om å gå inn fra eget terreng. 
 

Etter lovens bokstav kan du gå over naboterreng uten skudd i rifla, men som jeg nevnte kan grunneier/jaktrettshaver pålegge restriksjoner som du skriver under på i kontrakten. Det kan være jakttid, eller at du må jakte i borat drakt. Det er opp til jeger om han godtar betingelsene i kontrakten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Var lite oppdateringer i år. 

Ingen som har jakta i områder med dyr?

 

For min del så var det berre ei veke tilgjengelig, så eg tok 4 dager med mykje gåing og lange lytteøkter på radioen.

Fekk høyre på røldøler og telemarkinger som tydeligvis hadde funnet plassane. 

Vart kanskje siste året med mulighet for jakt på vidda, så fekk iallefall ein fin tur.

20230821_153216.jpg

20230821_120814.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kikkerten i sekken til jeg kom inn dit det var mulig å se noe.

Etter 1 minutt så jeg en flokk langt borte, men på vei mot meg. Litt dumt for jeg hadde fortsatt teltet på ryggen.

5 minutter senere så jeg en ny flokk.

30 minutter senere skjøt jeg simle, og kalven kom mens jeg slaktet.

 

Jeg skal ikke klage mye, og det var jo bedre enn å gå i en uke uten å se noe. Men en mellomting kanskje?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er det på tide med en aldri så liten oppsumering av den årlige reinsjakta vår dere. Jakta man gru-gleder seg til hvert år.

Har ankommet heimen etter siste runde med reinsjakt, fått igjen hvilepulsen, samt tid til å fordøye inntrykk og opplevelser fra reinsfjellet/Hardangervidda.

 

For å begynne med slutten, så ble det ikke bukk i bakken på oss i reinsjakta dessverre.

Som de fleste av dere vet, var det kun bukkejakt i år. Da ble det svæææært vanskelig.

For det første er det ikke mange bukk igjen på vidda og for det andre vil man unngå å feilskyte i det lengste, da straffen for evntuell feilskyting er formidabel. Såpass at mange, for ikke så skrive....de fleste holdt igjen.

Noe som igjen førte til at det ikke har blitt lagt ned mer enn i underkant av 400 bukk.

Laaangt fra målsettingen på 1000 bukk.

Det er mye frustrasjon blant reinsjegerne på Hardangervidda nå.

Det er ikke gratis å jakte villrein for det fleste av oss og litt av greia er at man vil ha med saftige kjøttlonser hjem og svupp rett ned i fryseboksen.

De fleste dro tomhendte hjem fra vidda i år, som allerede skrevet. Det er IKKE bra og kan i ytterste konsekvens føre til at mange reinsjegere og ikke minst potensielt kommende reinsjegere mister interessen for reinsjakt på Hardangervidda i årene som kommer.

 

Om det i tillegg blir vinterjakt, for å nærme seg målsettingen, vel da blir det rabalder og opprør rett og slett.

Jeg håper inderlig at så ikke skjer.

 

Nuvel, nok om det. Hadde det vært vanlig jakt hadde vi vært ferdig jaktet og alt i orden etter 3 timer første dagen, da omtrent hele villreinbestanden på vidda, fordelt på flere/mange flokker, sto som spikret på valdet vårt og på omkringliggende vald.

 

Slik så det ut da. En flokk på flere hundre dyr ca 1,5 km unna.

Et facinerende syn og veeeldig spennende.

Dette er skjermdump, så ikke beste kvalitet.

Reinsflokk.png.2a88366b7d189fd709289e0ee328a935.png

Denne flokken kom joggenes forbi hytta etter hvert. Gutta som satt på ljugebenken utenfor hytteveggen og koste seg med kaffe og smulteringer, var selvfølgelig ikke forberedt, så nå har jaktsjefen enstemmig vedtatt å gå til innkjøp av 2 stk hagler, spikret klar på ljugebenken i høy beredskap. Mulig at det blir bukk i bakken da dere😄

 

Skrev over at det kun var bukkejakt (2,5 års bukk eller eldre) i år.

Har fått flere tilbakemeldinger om stor usikkerhet ang å skille de forskjellig fra hverandre.

Ikke enkelt. I en jaktsituasjon tas det besluttninger i løpet av sekunder. Alt er virrvarr. Om det i tillegg koker skikkelig i knollen, som det gjør for de fleste av oss, da blir det vanskelig. Man vil heller ikke drite seg ut å få oppsynet på nakken. Da blir det til at man retter ut avtrekks-fingeren.

 

Har "satt sammen" noen skjermdump fra viltkameraene mine for å belyse hva som er hva.

Litt i seneste laget muligens, da jakta er over nå, men her er de.

 

2,5 års bukk

Bukk_25-r.png.d39c9fe7fa535c61a92d9a195f3bdf69.png

 

 

3,5 års bukk

Bukk_35_r.png.9f6846c82e9c1a5100d430c64e48a1f3.png

 

 

Storbukk/Voksen bukk (5 år eller eldre)

Bukk_5_r.png.9090dc730efeffdc22669b7769d398ab.png

 

 

Voksen simle (hunndyr)

Voksen_Simle.png.5d1f0f1af38edd47db0910df9c866f04.png

 

 

Som allerede skrevet var vi 2 runder på vidda. Første og siste uke.

Vekslende og til dels alt for pent vær for reinsjakt i første runde, men likevel var dyra på plass.

 

Her er rifla i høy beredskap og klar til strid. Eier av rifla kanskje ikke så veldig på alerten, meeen ikke dyr i sikte. Derimot formidabel utsikt østover.

Hadde de kommet oppover draget her, som de ofte gjør, hadde det vært game over og lights out.

20230821_123951.jpg.af01cd1971eea3b7228c4aeccceb88b5.jpg

 

 

Dagene kom og dagene gikk. Ikke dyr i bakken dere. Kun de vi ikke skulle ha, simle/kalv stilte seg velvillig opp, på anbefalte 100 meter iht jegerprøveboka. Skulle tro de hadde fått med seg at det kun var bukkejakt i år. Man lå og siktet på saftige kjøttlonser flere ganger, såpass at man ble veldig sulten bare av å sikte, men nei.....det ble med siktingen.

 

Meeen det ene utelukker ikke det andre, så det ble mye sosialt samvær ut av det etter hvert. Alle jaktlags-medlemmene er ihuga jegere og den ene hadde med seg 8 kg kjøtt av ymse vilt, som skulle tilbredes, smakes på, tygges og fordøyes. Litt av en jobb, men det gikk akkurat.

 

Kokkelering i full gang som dere ser.

Den ene av gutta på laget har kokkekunnskaper på høyde med Arne Brimi, så i løpet av denne reinsjakta gikk man ikke ned i vekt, men tvert imot opp i vekt dere😃

20230824_192628.jpg.827d3b590c7e0ab8277f155e5a943890.jpg

Nam nam. Ytrefilet av elg?  prekivert til å bli...

 

 

......Kjempemåltid med kantarellstuing og mosa poteter/potetsalat.

Både kantareller og kokk er fra Vegårdshei, så ingenting å utsette på hverken bløde konsonanter, tilberedning eller smak, som allerede skrevet.

Med proper rødvin, nabbe og øl til, alt etter smak og behag, ble det aldri feil. Satt som et skudd....hver gang.

20230821_202536.jpg.4fa2bcaf96388e7fd8f31f6ad3bb179c.jpg

Jaktsjefen som hadde planlagt og finpusset middagene måneder i forveien, måtte bare kaste hele menyen i søpla Dette var mye bedre.

Tar tid å fordøye all denne maten, så det ble tidlig kveld på de fleste av gutta, for å si det slik.

Et par av jaktlagsmedlemmene var derimot ekstra iherdige ang det sosiale, såpass at jaktsjefen måtte gripe inn til slutt og beordre de i seng, da det ble litt mye romling i hytta etter hvert, men artig var det å høre på, mens det sto på. Man fikk trimmet lattermusklene skikkelig for å si det slik😄

 

Når det ikke ble kjøtt med hjem, ble det molteplukking i stedet.

Enkelt når de vokser omtrent på plenen utenfor hyttedøra. Var mye molter i fjellet i år. Bare å forsyne seg. Ja takk.

Bør være nok til den obligatoriske moltekremen på julaften her.

20230824_165316.jpg.77bd685de4325567f5ac54ec430dad1e.jpg

 

 

Vi hadde forresten et nytt og svært så hyggelig bekjentskap med på reinsjakta i år.

Ble positivt overrasket over denne kreasjonen. Så nesten ut som om den var satt sammen med henblikk på reinsjakt a gitt.

En Bergara Nordic Hunter, eller noe i den duren.

20230822_182529.jpg.e83df748f018fe4d0cf6fcd7ae7dff42.jpg

I utgangspunktet ei lettvektsrifle med fluta bolt og pipe, passelig langt, lagt ned i et glassfiberskjefte??

Men med påmontert tofot og en kjempedildo ved navn Swarovski montert på toppen av rifla, var det kanskje ikke den letteste riggen jaktsjefen har kjent på, men "må ha" tarmtottene ble definitivt trigget.

Jaktsjefen er ikke spesielt begeistret for Blaserprodukter, så for de av jaktlagsmedlemmene som har Blaser-rifle er det forbud mot å ta de med inn i hytta. De blir stående utenfor, lent oppetter veggen, under takdryppet, eksponert for vær og vind.

Alt annet får komme inn i hyttevarmen for å bli pusset, stelt og beundret.

De det står M98 made in germania på, får til og med hedersplassen, ved siden av Jøtul'en.

 

Viddespett, som vi kaller M98'ien. Brukanes til det meste.

 

Bergaraen ble umiddelbart tatt inn i varmen for stell og grundig gjennomgang.

Tommel opp og klapp på skulderen til Bergara'en, fra jaktsjefen.

Slik gikk no dagan og på tide å vende tilbake til heimen og vente på siste runde/uke i reinsjakta.

 

 

Tiden gikk overraskende fort unna egentelig. Plutselg var man på reinsjakt igjen med håp om dyr i siktet.

Turen opp til Schloss Adler (jakhytta) gikk lettere enn antatt.

Siste delen av turen opp, er sammenhengende motbakke, for å si det slik. Litt trening gjør seg i forkant, ellers kan det fort vekk bli strekte akilleser og mye indretjeneste ut av det.

 

Schloss Adler ligger strategisk plassert med fritt utsyn kilometervis innover i dalen.

DSCN0207.JPG.a9f66077216ae38eb7e75d265e1f4723.JPG

 

 

Utsikt fra hyttedøra innover/vestover.

DSCN2328.JPG.807349a1e71d44f3bf8609b25a4a7860.JPG

Er det dyr i området, kommer de ofte langsmed vannet, på lagelig hold fra hyttedøra.

 

Turen opp gikk greit, som allerede skrevet. OK vær. Lette regnbyger. Ingen problemer med å krysse tørrskodd over elver/bekker.

Var også greit vær dagen etter ankomst hytta, nok vær til at man fikk sendt beskjed hjem om at man var i live. Ingen mobiltelefon-dekning fra hytta, så opp på nærmeste topp. 1,5 times gange rett opp, 0,5 timers gange ned. Dere kjenner dere sikkert igjen.

Så satte møkkaværet inn. Østing, regnvær og tåke. For et vær. Kunne like gjerne stått og spylt ned hytta med brannslange. Må oppleves. Et helt for jævelig vær var det, men bra dyre-vær som der sier her oppe. Er det østing, regn og tåke kommer dyra.

 

Slik så det ut fra hyttenvinduet.

20201001_122726.jpg.f6356154217d820ad6130ef405b7aaf7.jpg

Null nada sikt. Smokk tett. Buvær. Bare å fyre i Jøtul'en og kose seg

Det er saker. Da føler man at man lever dere.

 

Dyra kom de, men regnvær og tåke gjorde jakta svært utfordrende for oss. Kompisene så snurten av en flokk og selvfølgelig simle og kalv på skuddhold. Ble nok en gang god mat og masse jaktskrøner ut av det da.

Kan forresten anbefale boksmat a la lys lapskaus. Kreves ikke mye kokkeleringskunster for å tilberede den.

 

Utsikt fra Jerven-duken utover nord/østover.

20230919_140122.jpg.28b725bd7784cb6afcd711577f2e034a.jpg

Man satte veldig pris på Jervenduken etter hvert😃

20230919_120009.jpg.d3b25ed0cbab9003235b1b84a7c24c4a.jpg

Ser idyllisk ut, men ikke la dere lure.

 

Så var det jaktslutt og klart for hjemreise.

Var bare det at pga heftig vær, som nevnt, var det plutselg flom i det som for kort tid siden var bekker. Ikke mulig å krysse de.

 

Slik så det ut fra hyttevinduet da.

20230921_125048.jpg.53aa308a61a1cf3684b28f49a0cf11a9.jpg

Den ene av gutta var klar for svømmetur over og hat-marsj som han kaller det. Prøvde å forklare at man må spille på lag med naturen. Ikke mot den, ellers kan det plutslig bli kritisk. Men nei....hjem skulle han, da det var forpliktelser i heimen.

 

Litt drodling og et par telefonsamtaler senere var det bestilt og klarert heli-transport ut av fjellheimen, dagen etter.

Var bare det at dagen etter var det nada flyvær. Tykk tåke og heftige regnbyger.

Måtte vente i to dager til , før man hørte lyden av rotorblader utenfor hyttedøra.

 

Slik så det ut.

20230922_110238.jpg.4c8a9713bb7500e068c06095bb733a52.jpg

6 minutter og 48 sekunder flytid senere var man ved bilen.

Kjekt, men samtidig et aldri så lite nederlag. Man vil jo gjerne gå ut, men ikke utfordre naturkreftene. I fjellet må man ALLTID gå på sikkerhet. Når det er skrevet, er det kjekt at man har denne muligheten til å komme ut. Kan videre opplyse om at vi ikke var de eneste som var værfaste på vidda i uværet, siste uke i jakta.

 

Vel....da er reinsjakta vår over. Håper det ikke har blitt alt for mye skriblerier for dere.

Ordene har lett for å finne veien ned på tastaturet fra denne kanten.

Har prøvde å begrense det og så er det slik at dere må lese mellom linjene. Da blir dette veldig bra.

Edited by Castor
Edit
  • Like 16
  • Thanks 5
Link to comment
Share on other sites

Straffen er anmeldelse og straffeutmålingen er avhengig av alvorlighetsgrad.

Ang bukk, så så vi bukk uten at jeg kan tallfeste det. Det var bukk....voksen bukk i hver flokk vi så. De gikk uten unntak i sentrum av flokkene. Håpløst å få de fri for sikkert skudd.

 

Legger ved et skjermdump fra et av viltkameraene mine. I flokken som passerte akkurat her var det estimert 300 dyr +- og i denne flokken var det 3 Storbukk/voksen bukk, slik som den i bakgrunn.

Storbukk.png.8ee507bb7367185f98f9904f41199514.png

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Castor skriver lenger oppe at det ble skutt i underkant av 400. Betyr det at han bommet eller er det så mange som 80 som ikke leverer prøve? 

 

Fellingsprosenten er 5% av jaktkortene, men vel så viktig for myndighetene er at det er 30-40% av ønsket uttak.

(5% er nok ganske interessant for alle de som betalte 5000 for et kort...)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jøss, noen mener alvor for å redde villreinen på Hardangervidda.

Turisthytter stenges, veier stenges, turstier stenges, forbud mot friluftsliv i perioder, gjenopprette landbruer/trekkruter ved Mår/Synken/Kalhovd, etc, etc.

https://www.nrk.no/vestland/foreslar-drastiske-tiltak-pa-hardangervidda-for-a-redde-den-raudlista-villreinen-1.16597827

 

For meg kan de gjerne også sanere/legge ned Rv7 mellom Geilo og Eidfjord.

Edited by Torf
  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...