Jump to content

Hvordan bærer/frakter dere hagla frem til stedet dere begynner å jakte?


HLM

Recommended Posts

Tidligere har jeg hatt reim på hagla og har brukt å ha hagla på ryggen fra bilen og frem til stedet jeg begynner jakta. Dette har vært spesielt aktuelt på fjellrypejakt hvor det blir en del gåing før jakta starter, men også på annen jakt hvor jeg må gå litt før jeg tar hagla i hendene og er klar for støkkjakt. Nå har jeg kjøpt ny hagle uten reimfester og har egentlig lite lyst til å montere reimfester.

 

Jeg har vurdert å kjøpe sekk med våpenholder eller eventuelt haglefutteral for delt våpen som jeg kan ha i sekken. Er selvfølgelig mulig å bære hagla i hånda også, men liker å ha hendene fri når jeg går i bratt terreng.

 

Er det noen som ønsker å dele hvordan dere bærer/frakter hagla? Kom gjerne med tips og erfaringer med forskjellige futteraler og sekker. Setter pris på alle innspill.

Edited by HLM
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Sekk med våpenrom/ holder ville jeg holde en knapp på. Jevn belastning på skuldre. Ikke noe reim som sklir ned av skuldra. Våpenet er også gjerne bedre beskyttet om en skulle være så uheldig å tryne. Bruker Vorn selv, men om en ikke skal drive med "hurtigtrekk", så er det endel annet å velge i. Mange av sekkene er nok laget for rifler med optikk, så det er sikkert greit å prøve at hagla passer i våpenrommet, så slipper en at den slenger rundt der inne.

Link to comment
Share on other sites

  • HLM changed the title to Hvordan bærer/frakter dere hagla frem til stedet dere begynner å jakte?

Jeg har i flere år gått uten reim på min 2,7 kilos hagle. For transport har jeg hatt den i Norrøna Finnskogen sekk. Da kan jeg ta hagla inn og ut med sekken på ryggen. 
 

For noen år siden var jeg på vinterjakt med ski på beina, og da ble jeg introdusert for Quickshooter-reim. Siden har jeg gått med hagla på magen. Reimfestet forran er ikke optimalt for denne reima, så jeg har laget en softlinks som ikke tar opp moment. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri jaktet i områder der jeg må leke fjellgeit så har alltid båret hagla i hendene eller over skulder. Bryte hagler har vært knekt til jeg er på området jeg kan jakte og pumpe/halvautomater har hatt sluttstykke i bakre stilling. Ammo ligger i lommer eller i patronbelte til jeg er på området jeg kan jakte.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha prøvd sekk med «våpenlomme» for mange år siden har jeg aldri sett meg tlbake. Det gjelder å finne en med god bærekomfort hvor våpenet er sentrert høvelig midt i sekken. Min favoritt på dagsturer og som er den eneste jeg har i dag er Eberlestock Gunrunner H2, anbefales på det varmeste!

Link to comment
Share on other sites

Bruker reim, men har flytta bakre reimfeste til midt på "padleåra" sånn som på AG'en og bærer den med løpet pekende ned. Det syns jeg er mest behagelig da hagla blir liggende flatt inn mot ryggen. 

Skule jeg mot alle ods trenge å transpoirtere den mer behagelig og den ikke skulle være klar til bruk, er dte jo bare å ta av pipa, og putte det hele i sekken. 

 

IMG_20210915_082707.jpg

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har aldri likt reim på haglene...er også påpassligt hvilken type reim på ryggsekk om man MÅ ha. Lett hoftesekk er å foretrekke for god skyting. 

I år er jeg redd for at praksis må forandres grunnet et dårlig kne og derfor avhengig av lett regulerbar vandrestav iaf i bratt lende og på vei opp til rypene,- i skogen går det bra uten.

Så derfor er både Beretta og Merkel begge "besudlet" med reim for kommende  jakt-turer...Huff. Gruer meg litt, uvant å skyte med dette påhenget, men får trene litt privat, reim på haglene tillates ikke på banen når flere skyter.

Blir båret brukket enten frempå brøstet eller over aksel.

20230409_190550.jpg

Link to comment
Share on other sites

vsmeen skrev (2 timer siden):

@Andreasv Vorn funker fjell, men å gå med skarpladd våpen med ordinær sikring i sekk er fullstendig NO-GO for mitt vedkommende. 

Hvorfor det? Jeg kan ikke se forskjellen på det å bære i reim eller i hånda. Hvorfor skulle det være mindre sikkert å ha våpenet beskyttet i en sekk, der er både sikring og avtrekker godt beskyttet. Våpenet er også betydelig mer beskyttet mot et eventuelt fall.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

bobby skrev (5 timer siden):

Denne fra Uncle Mike's funker bra om man snabbt vil av med reima - har den på min kombi og Marlin - hadde vært supert med lignende på haglene,..men de får være som er.

DSC_1932.JPG

DSC_1930.JPG

Du kan bare skru ut de reimfestene som står på vel? Eller er det noe jeg har misset her?

Link to comment
Share on other sites

@bobby nå var det vel ikke orrfugl jakt som var temaet. Men når jeg jakter orre så er nok hagla i hendene ja. Sjelden man må være så rask på avtrekkeren som etter orre. På rypefjellet, spesielt etter fjellrypa så er det godt å kunne henge våpenet i sekken å ha begge armer fri enkelte passasjer. 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...