Jump to content

Håndkikkert med avstandsmåler med budsjett på 10-15k Tips?


Lindbeck1

Recommended Posts

Hei! Camp Villmark står for tur og jeg planlegger kjøp av håndkikkert med avstandsmåler om rett tilbud dukker opp.

jeg ser for meg å bruke 10-15tusen på dette og lurte på om noen her har tips til håndkikkerter med avstandsmåler i den prisklassen. jeg vet at det er mulig å gjøre noen kupp på messa om man treffer på rett selger/firma som ønsker og kvitte seg med varer som har stått 1-2 år på hylla. så og få kikkerter som koster 20-25 fullpris ned til 10-15 ser jeg ikke på som umulig med litt ``pruting``.

 

er det noen her som har tips til gode/brukanes kikkerter som kanskje kan dukke opp? eller hva man skal styre unna? 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært meget fornøyd med min Kahles Helia RF 8x42 vertfall, om du ikke allerede har sett på den. De fleste i min omgangskrets med kikkert til sauesanking i heia og som driver med hjorte- og reinsjakt på siden har enten den eller Swarovski EL range, om en ser bort fra kikkertene uten avstandsmåler. Ville selv vurdert kikkert uten avstandsmåler, for å spare litt vekt, men det er vel personlig. 100 gram ned merkes om en går med kikkerten rundt halsen hele dagen føler vertfall jeg.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (11 timer siden):

Har en Leica Geovid 10x42 er jo en kjempebra kikkert med suveren avstandsmåler men stor og tung.

Har samme og er storfornøyd. Den er med meg over alt. Synes ikke størrelse og vekt er noe problem for min bruk, men jeg ville nok valgt noe mindre og lettere om jeg skulle trave milevis på reinsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsa! har tittet på både Geovid og Helia og begge er aktuelle, kommer vel mest an på hvilken jeg får best pris på! noen som har noe å pirke på av disse så avgjørelsen min blir lettere? :D

 

Drømmen hadde vel vӕrt en Swarovski EL Range i Oransje men jeg har verken råd eller lyst til å legge 30-40k i håndkikkert.

 

Link to comment
Share on other sites

Hjort1 skrev (15 timer siden):

Ville selv vurdert kikkert uten avstandsmåler, for å spare litt vekt,  -

 

Jeg er også blant dem som venter på en 10x25 med avstandsmåler, uten særlig vektøkning. Kikkertene i 8-10x42, med avstandsmåler, er sikkert gode, men en x42 er for tung til turbruk, synes jeg, og med avstandsmåler blir de enda tyngre. Samlet vekt for en 10x30, eller 10x25, og den utmerkede, lille Leica 1200 avstandsmåleren, er mindre enn x42-ene, og da blir det nok ikke noe kjøp av kikkert med avstandsmåler for meg foreløpig. Leica'en er forresten så god optisk at den duger til allround tur-/jakt-kikkert, sjøl om den er mono.

 

Men hvis x42-kikkert med avstandsmåler er det en ønsker seg, er det bare å vente på et "godt tilbud". Det er derimot ikke så sikkert at "messetilbudene" er gode, "før-priser" har en tendens til å være fantasifullt høye, det så vi ikke minst under "black friday" og "black week" sist høst.

Link to comment
Share on other sites

Vi satt på reinsjakt i høst og funderte over det samme. Sendte kikkertene på rundgang og reflekterte litt rundt det. Swarovski hadde noe bedre kantskarphet, samt at den var klarere ved dårlige forhold som tåke, regn og skumring. Det bør den være og, ettersom den er dobbelt så dyr. Både Leica og Kahles er helt topp begge deler, og selv om en ikke får det aller beste av det beste tror jeg det skal noe til at noen mener det ikke er godt nok. Om jeg ikke hadde hatt begge to å veksle mellom hadde jeg nok ikke merket noe forskjell, så hadde selv kjøpt hva enn jeg fikk best deal på.

Et av de bedre tipsene jeg har fått er å ikke prøve det en ikke har råd til, så vet du ikke hva du går glipp av :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (37 minutter siden):

 Det er derimot ikke så sikkert at "messetilbudene" er gode, "før-priser" har en tendens til å være fantasifullt høye, det så vi ikke minst under "black friday" og "black week" sist høst.

 

Det er to fordeler i dag:

Smarttelefoner og Google. 

 

Da jeg fikk bra messepris (tror jeg...) på min Leica for 20-25 år siden fantes ingen av dem. Det var bare å stole på selger og mavefølelsen.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til Leica Geovid 10x42 har jeg to Swarovski handkikkerter en gammel Habicat 8x42 og en nyere 8x30. Det er alltid 8x30 kikkerten som blir med på tur når det skal vandres et stykke. Ser derfor ikke bort i fra at om det dukker opp en 8x30 eller der omkring med avstandsmåler så blir det kjøpt enda en kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en vortex Fury 5000 til en god pris for vel et år siden. Den er tyngre enn kikkerten min uten avstandsmåler, men jeg har den stort sett alltid med meg likevel. Dersom du bruker en brystlomme (jeg har Kuiu bino harness) så synes jeg ikke det er særlig stress med den ekstra vekten. Kikkerten er forøvrig god og har gjort det godt i test. Mye som er likt på den sammenlignet nye Helia. Swaro, Leica og Zeiss er nok bedre, men prisen er også over det dobbelte. 

Link to comment
Share on other sites

Var innom Camp villmark i dag. Magne Landrø kjørte messetilbud på 8x32 versjonen til 25.000,-. Villedende pris er vel +/- 33.000,- Kikkertene hadde de i butikken på Lillestrøm så den måtte hentes og betales der. Hvorvidt de kan/vil sende meesetilbudet, eller om det bare gjelder fysisk oppmøte vet jeg ikke. 
Sjeldent med gode messetilbud synes jeg, men dette mener jeg er et godt tilbud. Faktisk så godt i mine øyne at jeg handlet en i dag.

Snerten kikkert i en størrelse/vekt jeg tror jeg kommer til å like. Mange muligheter i menyen, men helt uten å være innom den måler den avstand i meter med en desimal og det holder foreløpig for meg.

Edited by Swift
Oppdatering
Link to comment
Share on other sites

On 3/23/2023 at 12:36 PM, Hjort1 said:


Et av de bedre tipsene jeg har fått er å ikke prøve det en ikke har råd til, så vet du ikke hva du går glipp av :) 

Den likte jeg , skal ta i bruk det i morra! blir vel en Helia eller Geovide. får se hva man kan få forhandla seg frem til! takker for tipsa boys! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • sako_35 changed the title to Håndkikkert med avstandsmåler med budsjett på 10-15k Tips?
Polarguide skrev (1 time siden):

GPO er forkortelse for German Precision Optics

 

Dette firmaet har vi vært innom før:

 

https://www.kammeret.no/topic/93209-german-precision-optics/

 

Dette er altså "tysk-kinesisk" optikk. Som jeg skrev i den tråden, prisen er ikke så ille, i sammenligning med optikk med status-merket "Blaser" klistret utenpå, som lages etter samme kokebok.

 

Polarguide skrev (1 time siden):

GPO Gameranger 10x32

 

Den veier 690 gram (snipp og snau kikkert). Min ungarske Zeiss Conquest 10 x 30 veier ca. 580 gram (650 g med ei tykk og behagelig reim, og okulardeksel). Så nå er avstandsmåler-kikkertene kommet ned i grenselandet vektmessig, til at jeg trykker på "kjøp"-knappen. Men jeg venter nok litt til, i tilfelle det dukker opp 10x25 med måler. Min japse-Zeiss Terra 10x25 veier 320 g, og Leica Rangemaster'en 205 g.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (3 minutter siden):

"tysk-kinesisk" optikk. Som jeg skrev i den tråden prisen er ikke så ille, i sammenligning med optikk med status-merket "Blaser" klistret utenpå, som lages etter samme kokebok


"Blaser" kikkertsikter er laget av det som før var Minox, Wetzlar. Det er "ekte" tysk optikk. De har nå flyttet til Isny, der de også lager våpnene, vegg i vegg med Sauer og Mauser - som alle er Lüke & Ortmeier... 

Rimelige Minox-produkter, som de billigste håndkikkertene, er laget i Kina - men alti de høyere prisklassene lages i dag i Isny.
GSO er et navn som de samme aktørene har brukt litt fram og tilbake, men det er samme folkene, Blaser Sport Optics.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ref. Blaser produkter er det jo fantastisk tillitsvekkende at de selger Eka Swingblade 3, med Blaser logo- til 2190kr (koster 799kr med Eka logo). 

 

Tilbake til kikkert med avstandsmåler innen for prisleie:

https://god9er.no/products/gpo-rangeguide-10x32

Denne er lett, med avstandsmåler, laget i Tyskland, og koster 12 999.- 

Aldri prøvd den selv, så ikke peiling om den er bra for prisen.. men den ser jo spennende ut!

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan hende du har rett. 

Muligens bare noe markedsføringsprøyt med navnet. 

Leser noen steder de er produsert i Japan.. som ikke nødvendigvis er negativt, men de gjør jo sitt for å få det til å høres så tysk ut som mulig..  

Link to comment
Share on other sites

brisen skrev (42 minutter siden):

   -   men eg tenker at det eineste som er tysk med den er navnet.

 

I den tråden jeg viste til lenger oppe, siterte jeg fabrikanten på følgende:

 

Sitat

Our products are built to our high-quality standards in some of the largest global production facilities in the world.

 

M67 skrev (4 timer siden):

"Blaser" kikkertsikter er laget av det som før var Minox, Wetzlar. Det er "ekte" tysk optikk.

 

Da "Blaser"-optikken ble lansert, verserte det bilder fra nevnte fabrikk, med diger pakk-kasser, mistenkelig like de kassene andre "fabrikker" fikk med halv- eller hel-produkter fra Kina. Hva som er riktig, vet ikke jeg, men det finnes vel knapt en eneste produsent av noe som helst, som lager absolutt alle deler sjøl, fra grunnen av. "Globaliseringen" er visstnok kommet for å bli.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Lindbeck1: Jeg er overbevist om at du blir fornøyd med Kahles Helia RF også. Mht. størrelse og vekt er denne og Leica Geovide tilnærmet like. Det er nok heller ikke vesentlige forskjeller i optiske ytelser. Men det kan uansett være nyttig å glane litt i begge, både inne i og utenfor butikk, før du bestemmer deg. Jeg vil tro det muligens kan være litt avvik i motlysegenskaper og fargegjengivelse? Kanskje har du også mulighet for å teste dem mot hverandre i disig vær og skumring? Ellers er jo betjeningsvennlighet og hvordan kikkerten oppleves i hånda verd å ta med i vurderingen. I andre tråder har vi diskutert 8x42 vs. 10x42. Jeg foretrekker 10eren, selv om bildet kan oppleves litt nervøst om du glaner lenge om gangen uten å ha støtte for kikkerten. Jeg skrev tidligere at for meg oppleves ikke størrelse og tyngde (Geovid med reim veier rundt 1 kg) som noe problem. Enten jeg er på jakt eller på tur henger kikkerten under venstre arm og med reima over høyre skulder. Det er faktisk blitt sånn at ute i naturen føler jeg meg litt naken om ikke kikkerten henger der😉 . Det blir spennende å høre hva du ender opp med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var innom butikken igjen idag og fikk titta på Leica Geovid 10x42 og Kahles Helia 10x42 etter hverandre. for meg var det klar forskjell. valget faller på Leica. må bare få solgt båten så blir det innkjøp. fikk til og med enda bedre pris denne gang. 14500 for en Splitter ny Leica Geovid 10x42 RF rett fra butikk må jeg si meg fornøyd med. det lønner seg og legge igjen penger i en og samme butikk over tid. da blir det rabatter og gode priser og hente til slutt! 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Lindbeck1 skrev (7 timer siden):

.... fikk titta på Leica Geovid 10x42 og Kahles Helia 10x42 etter hverandre. for meg var det klar forskjell.....

14500 for en Splitter ny Leica Geovid 10x42 RF rett fra butikk må jeg si meg fornøyd med.

Tenkte nok det, ja. Gratulerer! Du har fått et meget godt tilbud, og denne kikkerten vil du ha glede av livet ut😊.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...