Jump to content

Rifle, revejakt


Fjellrev

Recommended Posts

Er på utkikk etter ny rifle til jakt på rev, bruken vil nesten utelukkende være til rev. Da med fokus på god presisjon, knall & fall, og minimalt med ødeleggelse av skinn. 

Rifla vil bli brukt på både åtejakt og lokkejakt.
Har tenkt på et budsjett rundt 15-20k på kun rifle. Kikkert og demper utenom.

Jo mer jeg leser om produsenter, merker og kaliber jo mer usikker blir jeg - da jeg i utgangspunktet mente jeg hadde det klart for meg hva jeg ville ha.

Så derfor henvender jeg meg hit, for å kanskje bli enda litt mer usikker! Hva vil folk anbefale og hvorfor?

 

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg skulle hatt børste til rev, og kun rev, så tror jeg at jeg hadde gått for Howa mini action 223. Men klart, med budsjett på 15-20k så er det vel aldri feil med tikka heller. Jeg ville brukt 223 fordi det fungerer fin fint på rev, og det er billig å trene med. 

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på mulige restriksjoner på bly i framtiden, så er det verdt å tenke på riflestigningen. Cal 224 (222/223/22-250) og homogene kuler gir utfordringer med mange av de alternativene som finnes i dag.  Kanskje er det like greit å kjøpe ei brukt Sako Vixen el.l. og få en dyktig smed til å sette inn ny pipe i 222/223 med snurr tilpasset de homogene kulene. Det tror jeg ville vært mitt valg. I alle fall verdt å vurdere. Med tanke på at du skriver det skal være ei dedikert reverifle så tror jeg ikke du vil skyte ut pipa med det første heller og desto viktigere er det å være forberedt på et endret utbud av kuler. Budsjettet vil også holde om du gjør det slik.
Uansett ønskes du lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Av blyfrie kuler på rev ville jeg heller valgt noe fragmenterende. Nosler har Ballistic Tip lead free i 35, 40 og 50 gr. Barnes Varmint Grenade i 30, 36 og 50 gr. Hornady NTX 35 gr.

 

Men raskere riflestigning kan være lurt uansett. Bergara HMR i .22-250 1:9 ?

https://www.norma.as/bergara/115204/bergara-b14-hmr-22-250-rem-m18x1-61cm-løp-ø21-2mm-4-6-kg-magasin-5-plus-1

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når du spør om rifle/kaliber til utelukkende rev, mener jeg du bør se på kaliber utviklet nettopp med tanke på det. Har selv og bruker 204 Ruger i tillegg til 223 Rem som også blir med på fjellet på rypejakt. 223 Rem er glimrende til rev med rett kule, men min opplevelse av 204 R er at den er enda mer glimrende!😉 Mitt løp er i 1:12 snurr og stabiliserer 32 grs kule, men ikke 40 grs. En 32 grs Varmageddon som jeg bruker, forlater løpet i over 1200 m/s og har aldri etterlatt annet enn død rev. De går ALLTID rett ned uten bevegelse og stort sett bestandig pent skutt. Fordelen med 204 kontra 223 er høyere bc som gir noe mindre vindavdrift og flatere kulebane. I den grad vi snakker rekyl og smell på sånne kaliber, er det enda mindre av dette i 204 enn 223 forutsatt bruk av demper. Du klarer deg lenge med 223 eller andre kaliber, men 204 Ruger er utrolig presist og artig å skyte med. Du kan bestille kaliberet i tikka t3med god ventetid, ellers så er vel Howa på lager i Drammen mener jeg. Det beste er kanskje å få tak i egnet kasse og levere til en kjent børsemaker for å få nøyaktig det løpet du vil ha. Det bør være innen rekkevidde på ditt budsjett og gir deg en dedikert revebørse få andre har!

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Er det verkeleg mindre vindavdrift med .204 ruger enn .223? Tenker på normale kulevekter for begge to, sånn på ståande fot ville eg trudd det var omvendt.

Ja, pussig nok er det jammen det. Marginalt og uten praktisk betydning antakelig. Tar selvsagt forbehold og utgangspunkt i mine data hva gjelder hastighet, har verifisert dette i flere ballisticprogrammer. Legger til grunn max hastighet i de kombinasjonene jeg bruker. 223 Rem: 40 grs V-Max 1090 m/s, BC 0.211 204 Ruger: 32 grs Varmageddon 1222 m/s, 0.204

Link to comment
Share on other sites

Prisen er omtrent som tilsvarende for 223 Rem. Problemet er egentlig at det brukes lite av dette kaliberet i Norge og det tas dermed lite ammunisjon inn til landet. Vil tro det er uproblematisk å bestille om ingen forhandlere har inne, det er ihvertfall masse forskjellig kjøpeammo å få tak i bla fra USA. Jeg lader selv og har sikret meg masse ladekomponenter, men det er jo for tiden tørke med både komponenter og kjøpeammo. Det blir nok bedre i  fremtiden, kaliberet er uansett fantastisk til sitt bruk!

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Bergara B14 HMR i 22-250Rem, den har 61cm pipe, 1:9 twist, jeg skyter alt fra 45grain - 77grain med god presisjon, silkemyk boltgange og god kvalitetsfølelse over hele rifla. 

Bruker den også på rev med 53gr V-max som gir tydelig "skuddreaksjon" på reven i 1.100m/s :)

 

 

Skjermbilde.JPG

2.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, ingen tvil om at Bergara med 61 cm pipe er en stødig og presis rifle som er særdeles godt egnet til gluggjakt på rev og annen posteringsjakt. Men jeg må få kommentere vekta: med et høvelig kikkertsikte på toppen samt en god demper bikker den fort 5,5 kg. Da ville ikke dette vært mitt førstevalg om rypejakt på fjellet samt diverse småviltjakt også stod på menyen. Og du trenger egentlig ikke 1000 m/s + for å blåse ut lyset hos Mikkel....😉

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sølvrev said:

Ja, ingen tvil om at Bergara med 61 cm pipe er en stødig og presis rifle som er særdeles godt egnet til gluggjakt på rev og annen posteringsjakt. Men jeg må få kommentere vekta: med et høvelig kikkertsikte på toppen samt en god demper bikker den fort 5,5 kg. Da ville ikke dette vært mitt førstevalg om rypejakt på fjellet samt diverse småviltjakt også stod på menyen. Og du trenger egentlig ikke 1000 m/s + for å blåse ut lyset hos Mikkel....😉

B14 Crest. En HMR med karbon stokk og lettere/tynnere løp. Kun i 308win/6.5cm da 
 

https://www.norma.as/bergara/116559/bergara-b14-crest-bergara-b14-crest-boltrifle

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (På 17.1.2023 den 21.04):

Nei, dessverre. Men syns jo det er kjekt å skyte utenom også.

Gjør det enkelt for deg sjølv og gå for 223. Plenty med ferdigrulla ammo til alle dine formål. At kaliberentusiastene her inne foreslår diverse andre kreasjoner ville jeg lukka augene for. med 223 så legger du kvar ein rev død på flekken, du får kjøpt både varmint ammo ferdigrulla, blyspiss, heilmantel etct etc i kvar ein våpenbutikk. Utvalget av rifler er også stort. Det enkel er ofte det beste, samt rimeligst. Om kula forlater pipa i 1200ms eller 900 har ingen praktisk betydning for mikkel sin del. Men om kula kommer fra en 223 hylse eller en eller annen "raring" har en del si for lommeboka og hodebryet på både kort og lang sikt.

 

Og nei, jge har ikkje 223 sjølv, men vore med i gamet såpass lenge at en ser at det er eit jævla fornuftig valg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

YnStee skrev (41 minutter siden):

Gjør det enkelt for deg sjølv og gå for 223. Plenty med ferdigrulla ammo til alle dine formål. At kaliberentusiastene her inne foreslår diverse andre kreasjoner ville jeg lukka augene for. med 223 så legger du kvar ein rev død på flekken, du får kjøpt både varmint ammo ferdigrulla, blyspiss, heilmantel etct etc i kvar ein våpenbutikk. Utvalget av rifler er også stort. Det enkel er ofte det beste, samt rimeligst. Om kula forlater pipa i 1200ms eller 900 har ingen praktisk betydning for mikkel sin del. Men om kula kommer fra en 223 hylse eller en eller annen "raring" har en del si for lommeboka og hodebryet på både kort og lang sikt.

 

Og nei, jge har ikkje 223 sjølv, men vore med i gamet såpass lenge at en ser at det er eit jævla fornuftig valg.

Jeg er ikke trådstarter, og er godt fornøyd med 6,5x55. Men hadde jeg skulle hatt ei rifle som utelukkende skulle bli brukt til rev, så hadde jeg gått for 223 ja. Utrolig godt utvalg av ammo, til en hyggelig pris

Link to comment
Share on other sites

Sorry, var meint til trådstarter denne ja :)

Olsenm skrev (På 17.1.2023 den 21.04):

Nei, dessverre. Men syns jo det er kjekt å skyte utenom også.

Gjør det enkelt for deg sjølv og gå for 223. Plenty med ferdigrulla ammo til alle dine formål. At kaliberentusiastene her inne foreslår diverse andre kreasjoner ville jeg lukka augene for. med 223 så legger du kvar ein rev død på flekken, du får kjøpt både varmint ammo ferdigrulla, blyspiss, heilmantel etct etc i kvar ein våpenbutikk. Utvalget av rifler er også stort. Det enkel er ofte det beste, samt rimeligst. Om kula forlater pipa i 1200ms eller 900 har ingen praktisk betydning for mikkel sin del. Men om kula kommer fra en 223 hylse eller en eller annen "raring" har en del si for lommeboka og hodebryet på både kort og lang sikt.

 

Og nei, jge har ikkje 223 sjølv, men vore med i gamet såpass lenge at en ser at det er eit jævla fornuftig valg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt ekstra løp til Sauer 404 i 223 fordi det lønner seg vs å skyte 308 på 100 meter.

 

Utenom lavere rekyl og mye billigere ammunisjon enn 6,5x55, så blir løpet saktere varmt, og man trenger en rifle til i skapet for storvilt. Som er et pluss, i min bok.

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, YnStee said:

Gjør det enkelt for deg sjølv og gå for 223.

 

Enig i konklusjonen.

 

55 minutes ago, YnStee said:

Utvalget av rifler er også stort. Det enkel er ofte det beste, samt rimeligst.

 

Utvalget er kanskje stort, men det utelukker f.eks Bergara. Eller Schulz & Larsen i links. Tikka er kurant, men du må velge mellom 1:14 som ikke skyter de lange kulene, og 1:8 som ikke skyter billigammo. På jaktammo er det ikke så stor prisforskjell på .223 og .22-250

Om man har tanker om flere piper til samme rifle er 06-hylsehode å foretrekkke. Kan f.eks ha .22-250  6,5x55 og 9,3x62 i samme rifle. 

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (5 timer siden):

 

Enig i konklusjonen.

 


Utvalget er kanskje stort, men det utelukker f.eks Bergara. Eller Schulz & Larsen i links. Tikka er kurant, men du må velge mellom 1:14 som ikke skyter de lange kulene, og 1:8 som ikke skyter billigammo.

Tikka har 1:12 og 1:8.

Link to comment
Share on other sites

Til reven syns jeg 40gr Nosler Ballistic Tip Varmint i 22-250Rem fungerte glimrende. Alltid rett ned ved skudd. Ville hatt rifla i noe annet enn 1:14 snurr som jeg hadde for å få litt mer fleksibilitet i kuleutvalget.

 

I år har jeg tenkt å bruke 6.5 CM med 95gr V-Max kuler. 

 

Skal du ha finest mulig skinn så er 17HMR ypperlig på litt kortere hold.  

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt så veldig mange rev i mitt liv, men alt jeg har skutt med varmintkuler har gått rett ned. Har brukt 40 gr V-max i 221, en eller annen 55 gr Sierra SP Varmint i 222, 85 og 100 gr Sierra HP varmint i 6,5x55. Samtlige klappa sammen øyeblikkelig, selv med 55 gr Sierra som var ladet relativt svakt for å ha samme kulebane som en FMJ jeg brukte på rype. Hvis man ikke jakter for å selge skinn eller ska skyte på litt lengre hold så vet jeg ikke hvor mye kaliber og kule betyr så lenge det er varmintkuler med litt energi. Hadde jeg ikke ladet selv så hadde jeg valgt 223. En 223 burde vel ha tilstrekkelig flat kulebane for å nå lengre ut enn hva de aller fleste er komfortable med? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...