Jump to content

Ny twist rate ved blyforbud rifle?


308nm

Recommended Posts

Viss det blir blyforbud i Norge/ Europa vil da produsentene foradre twist rate. Har blant annet 6.5x55sm i 1-8.66 . Vil det da bli en fordel i hatt 1-7,5 feks for å kunne bruke tyngre kuler som 140g ? Mvh 308nm 

Edited by 308nm
Link to comment
Share on other sites

  • 308nm changed the title to Ny twist rate ved blyforbud rifle?

Det kommer an på fasongen på kulene. Butte 120gr kuler funker fint i 8.66. Spisskuler med boattail må under 120gr for å gå i 8", og over 120 - typisk 122-125 må ha 7,5". Skal du oppi 130 og sånt må du helst ha 1:7". Ikke at jeg har sett 130gr eller  tyngre homogene kuler...

 

 

Generelt kan en si (og det har vi visst i mange år) at 7.5"/190mm burde vært std riflestigning i 6.5, ikke 8.66"/220mm. Det er jo flere tradisjonelle kuler (altså bly/ mantel) som får mye bedre ytelser i 7.5 enn de har i 8, og ihvertfall 8.66, og noen nyere må ha 7.5". Helt uten å være blyfrie...

 

Jeg har prøvd disse kulene, på 100, 200, 300, 500, 600 og (de fleste) på 1000m:

 

121 Warner Flatline

123 Warner Flatline

121 Lehigh

120 Peregrine RM

125 Peregrine RM

115 NPB

128 NPB

100 Nilsen

120 Nilsen

120 Barnes TTSX

127 Barnes LRXBT

 

Presisjon er loggført, og BC beregnet fra hastighet ved munning og ved mål, og kontrollert mot dropp.

Alle unntatt NPB* er spektakulært presise i løp med nok stigning, men BC varierer fra 0.325 etter G1, til 0.325 etter G7. De som utgir seg for matchkuler med høy BC, er det, og har det.

 

 

* 115 NPB klarte jeg ikke å få mer enn "brukbar" på 100m, og på 500m var det høyst variabelt hvor de havna..., 128 NPB klarte jeg ikke å få "meningsfylt" presisjon med i noen pipe.

 

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat den problemstillingen, er grunnen til at jeg kjøpte rifle med 8" og ikke 8.66". Men utifra de svarene jeg har fått ihvertfall, så vil det ikke være hensiktsmessig å skyte tyngre kuler enn 120gr i 6,5x55, pga at man trenger god nok fart for ekspansjon. 

Link to comment
Share on other sites

FNJ skrev (6 minutter siden):

Hvilke(n) riflestigning brukte du?

All of the above ;)

 

Jeg har testa i, i millimeter: 178, 190, 200, 210, 216, 220, i tommer: 7, 7.5, 7.75, 8, 8.5 og 8,66. Ikke alle kuler i alle riflestigninger, men alle er vel prøvd i 7.5 og 8", og der der er hensiktsmessig i 8.66 og 7". Mener alle kulene er prøvd i minst ei pipe de gikk bra i, og ei de ikke gikk så bra i. 

Det er prøvd i hastigheter fra 770 til 950m/s. 

 

K

Edited by M67
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd annen kule enn 120gr sako blade. Runde hull og god presisjon på 200m (lengste jeg har prøvd) God effekt i vilt på 170m

220mm snurr.

 

@M67 hvordan var 120gr ttsx på litt hold? Og brukte du den i 220mm snurr? Flere hevder den ikke stabiliserer.

Link to comment
Share on other sites

Måtte sjekke regnearket her. Tror jeg har noe i notatbøker som ikke er på data ennå.

 

127 LRXBT gikk ikke bra i det hele tatt i 8.66 (Sauerpipe) dette på 100m. 

120 TTSX går veldig bra i 7.5 og 8" stigning, jeg bruker den i Sako, Remington og IBI piper. Ser ikke ut som jeg har skutt grupper på over 300m, men vi skjøt gonger etter en kjedelig jaktdag i høst, på 400m - traff uproblematisk med Sakoen. Oppgitt BC, målt hastighet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (6 minutter siden):

@M67Har du noe erfaring om betydningen av dimensjoner på løp og overgangskonus ved bruk av homogene kuler. I 6,5 er det variasjoner både i boringsdiameter, riflingsdiameter og arealet i løpet.

Ikke nok til å isolere enkeltvariabler. Jeg har slugget noen løp og sett på både borings, og riflingsdiameter, og jeg har fått børsemakere til å måle ulike ting. Som om kammeret er "rett", altså at kammerets lengdeakse er den samme som løpets, eller i det minste parallell - vi har måt om løpet er midt i pipa, og siktet om løpene er rette.

Alle pipene jeg har "målt" (8-10stk), unntatt en, har en eller flere av disse feilene i nokså stor grad. Spesielt er overdimensjonert riflingsdiameter vanlig, men et merke har også sterkt (6.54...) variabel boringsdiameter.

Alle pipene unntatt en går "godt"*, iallefall med mange kuler, om ikke alle. Den ene pipa som ikke har nevneverdige feil går meget godt med alt, jeg har ikke sett NOE gå dårlig i den, (bortsett fra ett merke kuler, som ikke har gått i noe løp)

Ei pipe trekker 1-3 klikk til siden når den blir varm - men løpet er også synlig krumt, om man vet hvordan man skal se etter - men den samler meget bra. Hull i hull. Jeg har skutt i nye piper, og i 3000-skudds piper. Den pipa som er rett, har rett kammer, og rett diameter har over 3000 skudd nå, og går fremdeles godt, men har begynt å senke treffpunkt om den blir svært varm. (DFS-varm)

 

Jeg har vel lært mer om løp og piper, og om kamring av piper enn jeg har lært om blyfrie kuler gjennom dette. 

 

Det er en betydelig forskjell i toleranse for ulike ladninger, og "graden av godt" mellom det "feilfrie" customløpet, og de ulike mer eller mindre hjemmelagde std. løpene. En ting vi skal huske her er at ingen av de "helt ferdig i en ordentlig fabrikk"-pipene til 200STR er med her, siden de er 8.66"-twist, og bare virker med de butte blyfrikulene. De samler til gjengjeld "helt sykt" - Datteren min har skutt flere stevner med den lille 100gr-kula, med svært gode resultater. Jeg har også skutt en rekke stevner med blyfri matchkuler, også med gode resultater.

 

Produsentene av blyfri kuler, understreker viktigheten av korrekte (altså matchende mellom kule og løp) for god presisjon med kuler som ikke obturerer, og det kan være det jeg ser, men med ei pipe, så er det litt tynt grunnlag for meg å konkludere.

 

 

*) "Godt" betyr her 5sk grupper <ca 50mm på 200m, "meget godt" er kanskje <30mm. <15cm på 1000m er sett med minst et par av kulene i den ene pipa. 

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (7 minutter siden):

Barnes TSX kommer i 130*  og Lapua Naturalis i 140. 

 

*) med "recommended twist 1:8 or faster"

Jeg glemte de jaktkule-"sylindrene". De er på mange måter rare design, laget utelukkende for å tilfredsstille 9-grams regelen. Strengt tatt tror jeg de forsvinner nå når den er vekk.

130gr TSX hadde jeg ikke fått med meg, har du en link til den?

 

Jeg vet det fins "custom" 135gr kobberkuler, men det er jo hønsetenner, og de MÅ ha 1:7". BC er selvsagt fantastisk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 minutter siden):

Jeg glemte de jaktkule-"sylindrene". De er på mange måter rare design, laget utelukkende for å tilfredsstille 9-grams regelen. Strengt tatt tror jeg de forsvinner nå når den er vekk.

130gr TSX hadde jeg ikke fått med meg, har du en link til den?

 

Onde tunger ville vel lenge ha det til at alle 9-grams kulene i 6,5 var laget for å tilfredsstille storviltkravet, ikke bare de monolittiske.

 

Det er vel den her? Fant den egentlig i ladedataene til Barnes.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (13 minutter siden):

Jeg glemte de jaktkule-"sylindrene". De er på mange måter rare design, laget utelukkende for å tilfredsstille 9-grams regelen. Strengt tatt tror jeg de forsvinner nå når den er vekk.

130gr TSX hadde jeg ikke fått med meg, har du en link til den?

 

K

 

Den 130 TSX finnes vel både som FB (Flat Base) og BT (Boat Tail).

 

Jeg mener den BT versjonen kom noe senere enn den FB versjonen.

 

Landrø har den FB versjonen ser det ut som.

 

https://www.landro.no/barnes-bullets/118147/barnes-cal-6-5-130grs-tsx

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 16.1.2023 den 8.55):

 

 

Det er en betydelig forskjell i toleranse for ulike ladninger, og "graden av godt" mellom det "feilfrie" customløpet, og de ulike mer eller mindre hjemmelagde std. løpene. En ting vi skal huske her er at ingen av de "helt ferdig i en ordentlig fabrikk"-pipene til 200STR er med her, siden de er 8.66"-twist, og bare virker med de butte blyfrikulene. De samler til gjengjeld "helt sykt" - Datteren min har skutt flere stevner med den lille 100gr-kula, med svært gode resultater. Jeg har også skutt en rekke stevner med blyfri matchkuler, også med gode resultater.

 

Produsentene av blyfri kuler, understreker viktigheten av korrekte (altså matchende mellom kule og løp) for god presisjon med kuler som ikke obturerer, og det kan være det jeg ser, men med ei pipe, så er det litt tynt grunnlag for meg å konkludere.

 

 

 

 

 

Hvilke blyfrie matchkuler har du prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Når man leser denne diskusjonen blant mennesker "in the know" er det like greit å anbefale 308win til den vanlige norske jeger.. 

får jo de samme problemene der, 1:12 riflestigning klarer ikke stabilisere blyfri kulene, og man må begrense kulevekta for at den skal ekspandere. Jeg vurderte egentlig å kjøpe 30-06 og lade 168gr ttsx i den. 

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (1 minutt siden):

får jo de samme problemene der, 1:12 riflestigning klarer ikke stabilisere blyfri kulene, og man må begrense kulevekta for at den skal ekspandere. Jeg vurderte egentlig å kjøpe 30-06 og lade 168gr ttsx i den. 

Her tror jeg du tar litt feil. 1:12" riflestigningen stabiliserer både 150 og 168gr TTSX f.eks. Og 168 er allerede for tung til å få nok fart. 308 bør nok holde seg til 150gr blyfrikuler - men ikke pga riflestigning - pga hylsevolum. Skal man ut og skyte blyfri matchkuler i 308, så bør nok riflestigningen endres.

Som du sier vil en få mer fart i 30-06, men jeg ser ikke helt poenget. En 150gr TTSX gjør nøyaktig det samme som en 168gr i samme fart. Du kan strekke holdet litt mer kanskje - og så er vi tilbake på "no replacement for displacement"-debatten - en 300WM vil gi enda mer fart..

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (4 minutter siden):

Her tror jeg du tar litt feil. 1:12" riflestigningen stabiliserer både 150 og 168gr TTSX f.eks. Og 168 er allerede for tung til å få nok fart. 308 bør nok holde seg til 150gr blyfrikuler - men ikke pga riflestigning - pga hylsevolum. Skal man ut og skyte blyfri matchkuler i 308, så bør nok riflestigningen endres.

Som du sier vil en få mer fart i 30-06, men jeg ser ikke helt poenget. En 150gr TTSX gjør nøyaktig det samme som en 168gr i samme fart. Du kan strekke holdet litt mer kanskje - og så er vi tilbake på "no replacement for displacement"-debatten - en 300WM vil gi enda mer fart..

 

K

Berger kalkulatoren gir meg bare stabilitets faktor på 1.14 i 1:12 stigning, men gir 1,64 i 1:10 (168gr ttsx). Men nå har jeg ikke testet, så mye mulig du har rett. 

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (2 minutter siden):

Berger kalkulatoren gir meg bare stabilitets faktor på 1.14 i 1:12 stigning, men gir 1,64 i 1:10 (168gr ttsx). Men nå har jeg ikke testet, så mye mulig du har rett. 

Jeg skal ikke være bastant her - men jeg har sett det gå, så bare tok det for god fisk. Kuler kan gå bra med lav stabilitetsfaktor, men er da ofte ikke helt til å stole på. Ved hvilken temperatur og trykk fikk du det? Og hva får du for 130gr DL i 8.66"?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (20 minutter siden):

 En 150gr TTSX gjør nøyaktig det samme som en 168gr i samme fart. Du kan strekke holdet litt mer kanskje - og så er vi tilbake på "no replacement for displacement"-debatten - en 300WM vil gi enda mer fart..

 

K

Kan det være en forskjell om man lader selv på 150 og 168 grains TTSX når det gjelder ekspansjon?

Screenshot_20230117_111321_DuckDuckGo.jpg

Link to comment
Share on other sites

@M6715 grader og 0moh. Endrer jeg til 0 grader og 500moh, får jeg det samme. På en helsikes sommerdag her, med 30 grader og 200moh, så får jeg 1,22. 

 

med 130gr DL i 8.66 får jeg 1.38 ved 15 grader 500moh. Alle simuleringene er gjort med en noe optimistisk hastighet på 900m/s. Bytter jeg til 1:8 får jeg 1.61 

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at man skal være skeptisk når man får sånne tall. Men det forutsetter at man har riktige data på kula. Jeg har som sagt sett folk skyte 168gr med godt resultat, men det du sier tyder på at en egentlig bør ha 10" eller nedover i riflestigning for å skyte disse.

Nå så vi jo også ekspansjons-diskusjons-spøkelset reise seg igjen, og med det spørsmålet om hvilke jaktkuler en skal velge, det er jo en helt egen debatt. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

@M67dataene på Barnes kula kom fra hjemmesiden deres, men lengden på DL kula fra midway, de sier 1.4" / 35,5mm. Og jeg har egentlig ikke mye erfaring med ekspansjon av blyfrie jakt kuler. Men det er jo ihvertfall logisk at de trenger mer fart enn tradisjonelle bly kuler. Derfor tenkte jeg at 168gr i 30-06 måtte være den letteste løsningen for fornuftig storvilt jakt. Men jeg endte opp med 6.5x55 i stedet, og blir forbudet en realitet så får jeg heller kjøpe noe grovere hvis jeg ikke stoler på 120gr ttsx. 
 

Men jeg tror det vil bli en overgangsperiode med mye skadeskytinger. Det er jo absolutt ikke alle jegere, som er mer interessert i skyting, enn at de skyter kun det de må. De tenker vel kanskje heller ikke så mye på riflestigninger og fart som kreves med annen ammunisjon. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Som sagt lenger opp:

121 Warner Flatline

123 Warner Flatline

121 Lehigh

120 Peregrine RM

125 Peregrine RM

115 NPB

128 NPB

100 Nilsen

120 Nilsen

 

K

Til hvilke hastigheter ladet du Nilsen kula?

BC på Nilsen, har du det?

Har bare prøvd den i 9.3mm

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (1 time siden):

Til hvilke hastigheter ladet du Nilsen kula?

120gr Nielsen, butt. I 6.5x55. Jeg har ladet fra like under 800m/s til like over 900m/s. Skutt ut til 600m med den. Gode samlinger helt ut, men følg med på vinden...

 

1983 skrev (1 time siden):

BC på Nilsen, har du det?

G7 BC på 120gr er 0.164. 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Olsenm said:

.....Men jeg tror det vil bli en overgangsperiode med mye skadeskytinger. Det er jo absolutt ikke alle jegere, som er mer interessert i skyting, enn at de skyter kun det de må. De tenker vel kanskje heller ikke så mye på riflestigninger og fart som kreves med annen ammunisjon. 

Jeg vil tro det motsatte, at det blir heller mindre skadeskytinger. Av flere grunner. Ammunisjonsprodusentene vil neppe levere ammunisjon som ikke går i piper på 8.66- som nærmest er normalen. Det er jo å skyte seg selv i foten. De er avhengige av å levere et produkt som fungerer. 

 

En får bort de skadeskytingene som skylles elendige blykuler- som mister 50-70% av sin restvekt fra 2-10 cm inn i dyret.

Hastigheten er ikke noe problem for lette blyfrie kuler på normale hold- opp til 2-300 meter for feks TTSXen, den ekspanderer selv i rev på slike hold- moderat ladet.🙂

 

De som lader selv vil jeg tro testskyter ammunisjonen- og vil da se om den ikke samler. Men dette er som sagt hva jeg tror 🙂

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Som du sier vil en få mer fart i 30-06, men jeg ser ikke helt poenget. En 150gr TTSX gjør nøyaktig det samme som en 168gr i samme fart. Du kan strekke holdet litt mer kanskje - og så er vi tilbake på "no replacement for displacement"-debatten - en 300WM vil gi enda mer fart..

 

Nå er vel 168 gr designet for å åpne i lavere hastigheter enn 150 gr.

Mener å ha lest det flere steder og det kom vel også frem i @moviken sine tester. Det er litt problematisk at vi alltid snakker om at kobberkulene trenger mer fart en blykuler. Det stemmer nok i gjennomsnitt, men du kan fint lage kobberkuler som åpner i lav fart i alle i alle kalibre, de bare går fort i stykker i for høy fart. 

 

Jeg hadde tenkt å lade 150 gr Barnes TTSX, men heller nå mot 168 i min 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (5 minutter siden):

Seriøst?

Da hadde jeg kjøpt 6,5×55 tvert.

Jeg finner ikke igjen artikkelen, så jeg fjerna det. Tror ikke det var riktig, ser ut som svenskene gjør det samme som oss, og gir tillatelse til å bruke den med mindre anslags energi. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en del børser- fra kal 6.5x55 -> 375H&H- å velge mellom til storviltjakt. Til hjort og rådyr er 120 grns TTSX i 6,5 uten tvil blitt min favoritt. Til høsten blir det nok 120 grns TTSX i 7x57R og i 7x65R også. Mulig 139grns LRX blir testet i 7x65R først- har ingen erfaring, men stor tro på denne også.  🙂 Verden har faktisk gått fremover etter Oryks mm. 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, asterix said:

Ammunisjonsprodusentene vil neppe levere ammunisjon som ikke går i piper på 8.66- som nærmest er normalen.

Det gjør jo mange allerede. Det er våpen/pipeprodusentene som må våkne så de slutter å produsere piper med avleggs twist. Det er ingen bakdeler med å ha 8" vs 8.66", kun fordeler. Eller 7,5“ for den del. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvilken fabrikkladet blyfri 6.x55 patron går ikke i en 8.66?  Det har vært greit med en oversikt over produsenter og ammunisjon, da jeg ikke vil tilby denne ammunisjonen på skytterbanen. 

 

Selv om det kan være smartere med  7/7,5 eksisterer det jo allerede ti-tusner av rifler med 8.66- og disse vil eksistere i mange tiår fremover. Det er jo disse jegerne- og børsene- vi skal selge blyfri jaktammunisjon til. En oppdatert oversikt hadde vært meget hendig- jeg vil tro de aller fleste skytterlag vil velge bort denne ammunisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke, da jeg ikke kjøper jaktammunisjon. Men det er etterhvert en del kuler som ikke funker/funker dårlig i 8.66". Og en hel del som funker bedre i f.eks. 8" enn 8.66“. Sannsynligvis de fleste. 

 

Men om ikke produsentene begynner nå, tar det enda lenger tid før det ikke er et problem. Si hypotetisk en rifle varer i 20 år, om produsentene bytter til 7,5“ nå tar det 20 år før "problemet" er borte. Om de venter 10 år tar det 30 år. 

 

Usikker på slik som 140grs naturalis? Den er kanskje butt/langtjukk nok til at det går. Aner ikke hva anna som finnes av ferdigladd til 6,5x55.

Edited by FreeSkier
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, FreeSkier said:

Aner ikke, da jeg ikke kjøper jaktammunisjon. Men det er etterhvert en del kuler som ikke funker/funker dårlig i 8.66". Og en hel del som funker bedre i f.eks. 8" enn 8.66“. Sannsynligvis de fleste...

Dette er jeg jo klar over- denne tråden handler jo om nettopp dette. Du hevdet jo at i ditt svar til meg at mange  allerede leverte slik ammunisjon. Jeg er interessert i ammunisjonen- slik at jeg kan unngå å selge den 😉 At kuleprodusenter leverer kuler med forskjellige egenskaper er jo rimelig kjent.

 

Mitt poeng er at ammunisjonsprodusentene må lade sin ammunisjon med kuler som går i disse pipene- ellers så vil jo ikke jegerne kjøpe ammunisjonen. Det er markedet bestemmer. At våpenprodusenten endrer twist kan godt tenkes, men slik tar tid.

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, asterix said:

Du hevdet jo at i ditt svar til meg at mange  allerede leverte slik ammunisjon. Jeg er interessert i ammunisjonen- slik at jeg kan unngå å selge den 😉

Jeg tenkte hovedsakelig på kuler. Kuler brukes i ammunisjon. De fleste som produserer kuler produserer også ammunisjon. Men godt mulig de unnlater å bruke en del kuler til ferdigprodusert ammunisjon. Men det vil komme mer ferdigprodusert blyfri ammunisjon på markedet på sikt, spesielt om det blir et blyforbud. 

 

Synd om de da må holde seg til konstruksjoner som kun går i 8,66", det snevrer inn en del. 

 

Men nok en god grunn til å lade selv. 

 

Det er vel en utfordring at 95% av jegere ikke har noe forhold til twist/stabilitet. Som kan skape litt utfordringer rundt dette med blyfrie kuler. Ekspansjon med korte piper også muligens, men de fleste dyr er vel skutt på ganske moderate hold. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi kommer jo til å få samme situasjonen i "alle" kaliber, som vi allerede har i 556/223. Det fins alle tenkelige kuler, ammo, og piper. Vi må kjøpe riktige dekk til bilen, ikke noe 18" på Aygoen - det klarer folk, så hvorfor ikke med kuler og stigning? 

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 1/15/2023 at 10:13 PM, M67 said:

Jeg har prøvd disse kulene, på 100, 200, 300, 500, 600 og (de fleste) på 1000m:

......

120 Barnes TTSX

..

Presisjon er loggført, og BC beregnet fra hastighet ved munning og ved mål, og kontrollert mot dropp.

Alle unntatt NPB* er spektakulært presise i løp med nok stigning, men BC varierer fra 0.325 etter G1, til 0.325 etter G7. De som utgir seg for matchkuler med høy BC, er det, og har det.

Har du prøvd  120.TTSX med 1-8.66 på disse avstandene også?  Hvordan er den på lengre hold en 300 meter? (Mitt bruk er vel fra 10- 300 meter)

Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (3 timer siden):

Hvilken fabrikkladet blyfri 6.x55 patron går ikke i en 8.66?  Det har vært greit med en oversikt over produsenter og ammunisjon, da jeg ikke vil tilby denne ammunisjonen på skytterbanen. 

 

Selv om det kan være smartere med  7/7,5 eksisterer det jo allerede ti-tusner av rifler med 8.66- og disse vil eksistere i mange tiår fremover. Det er jo disse jegerne- og børsene- vi skal selge blyfri jaktammunisjon til. En oppdatert oversikt hadde vært meget hendig- jeg vil tro de aller fleste skytterlag vil velge bort denne ammunisjonen.

Hvor mange jegere vet hvilken snurr de har i pipa?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Vi kommer jo til å få samme situasjonen i "alle" kaliber, som vi allerede har i 556/223.

Ja, men 556/223 har en helt annen målgruppe, målgruppen her er stort sett "spesialister". For 6.5x55+ er det "Ola elgjeger" som er målgruppen- og da kan det ikke være komplisert.

Dette vet Norma mf.- jeg tror neppe de tar sjansen på å lade en kule som  ikke går i elgbørsa. 🙂

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (33 minutter siden):

Ja, men 556/223 har en helt annen målgruppe, målgruppen her er stort sett "spesialister". For 6.5x55+ er det "Ola elgjeger" som er målgruppen- og da kan det ikke være komplisert.

Dette vet Norma mf.- jeg tror neppe de tar sjansen på å lade en kule som  ikke går i elgbørsa. 🙂

Vel, det er jo en relativt ny problemstilling at blyfri ammunisjon MÅ gå i pipa. Tidligere og forsåvidt fremdeles, så har man jo hatt muligheten til å skyte bly, om løpet ikke er egnet for blyfritt. Det kommer nok også til å komme flere blyfrie kuler, som kan stabiliseres godt i 8.66 f.eks, men på bekostning av BC. Ammunisjon med Hornady GMX f.eks hadde ikke jeg ville skutt i 8.66 løp, før jeg hadde testet den. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...