Jump to content

Løpsbytte fra 260rem til 308w? Noen tanker


lilleulv

Recommended Posts

Hei!

 

Mørketiden er over oss og jeg har for mye tid til å tenke på kveldene. Jeg har tidligere spekulert på å bytte løp i min Kimber 84m 260rem. Dette pga 1/9 twist som er håpløst utdatert. Tanken var et løp i 260rem med 1/7.5 twist. MEN, jeg lader ikke selv. Er avhengig av at en stødig kompis lader til meg. Jeg har ikke plass til å lage en ladestasjon, og helt ærlig så vet jeg ikke om lading er noe for meg uansett..

 

Så da melder jo tanken seg, skal man gå for 308w? Blir vel en hel del mere rekyl i ei lett børse. Men jeg liker tanken på lett tilgang til ammo. Har ei annen rifle i 308 fra før. Hadde vært kjekt å bruke samme ammo i begge riflene. Hva tror dere med 308w i lette rifler? Grei skuring?

 

Tenker 308w med 56 cm løp. Har 51 cm i 260`n nå. Ønsker litt lengre løp mest pga munningsvipp, men også pga hastighet ved bruk av mono-kuler. Er twist noe å tenke på i 308w når man tenker å skyte kulevekter 120-165gr?

 

Alternativt så kunne man gått for 6.5 Creed, men da er man litt tilbake til dårligere/dyrere utvalg, spesielt til treningsammo. Eller vil Creedmor få bedre fotfeste her på berget også?

 

Jaktmessig går det i hjort, rein og muligens en og annen elg.

 

Jeg har snakket med ing. Ragnar Hansen og han ville ta på seg jobben. Om jeg greier å bestemme meg så blir rifla levert inn i neste uke..

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte mye på bane/ blink? Om du ikke er spesielt interessert i skyting/ lading, men bare vil jakte er nok 398 det beste valget, spesialet om du har ei rifle til i samme kaliber. Det er enkelt og lettvint, og 308-ammunisjon er så rimelig at en nesten kan forsvare  å ikke lade selv.

 

Selvsagt vil Creedmoor få bedre fotfeste, men ikke i morra eller neste år. 308 er der utvalget er.

 

Riflestigning i 308 - så vil jeg si at std. 308 12" stigning er OK, og nok, og passe, og ingen vits i å tulle med om man ikke lager rifle til langholdsskyting eller subsonic. 

 

Jeg er så gammel, lat, ferdig med å eksperiementere, at jeg anser dagens std for 308 til jakt er ei 150gr blyfrikule (eks Barnes TTSC)  i så mye fart man kan få ca. Det virker hver gang, og nytter ikke å diskutere med. Og 12" stigning er nok. 10 er heller ikke feil, og egentlig ikke 8 heller, men det er unødvendig, og koster ofte ekstra. 

 

Hansen gjør (veldig) bra arbeid, men ikke hold pusten mens du venter. Han kan være litt optimistisk av og til. Det gjelder forøvrig nesten alle børsemakere - jeg lurer på om de opererer med en helt annen tidsregning.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Blir ikke så mye baneskyting med Kimberen. Men den er nesten alltid med, slik at jeg tar noen skudd innimellom slagene med Tikkaen. Med  bedre tilgang til ammo så blir det nok mer skyting også med den rifla. Skyter jevnlig 100-300 meter, men har ikke trua på at det skal skytes på mer enn rundt 200 meter på jakt. Det får holde til mitt bruk.

 

Jeg tenker også slik at lette kuler kler den rifla og at man kan redusere litt rekyl på den måten. Tenker også at det nye løpet skal få original profil fra kammer og frem til enden av stokken, og mindre tapering derifra og ut. Dvs at pipa ved munning måler 15,6 mm istedet for 14,3. Fremdeles tynn pipe, men tror det kan hjelpe litt på munningsvipp sammen med 56 cm løp.

 

Vurderer Freyr & Devik Ultimate 3d 131 lyddemper.

 

Det ble sagt ca 6 uker for å få jobben gjort, men heldigvis lenge til jakta enda.

Edited by lilleulv
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

.....

Det gjelder forøvrig nesten alle børsemakere - jeg lurer på om de opererer med en helt annen tidsregning.

 

 

K

Hadde vel valgt eit anna kaliber enn 308 for dette bruksområde men vil ikkje dra i gang ein laaang OT her, liker du 308 så kjør på :-)

 

Det eg derimot vil tipse om er å ALDRI seie at det ikkje haster til denne yrkesgruppa...

Eg måtte vente i over to år hos ein som er antatt dyktig, utført brotsjing av kammer medførte signerte hylser (riving)... :-D

 

For å unngå misforståelser, dette var ikkje hos nemnte børsemaker...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg jaktet i flere år med maken rifle i 308 Win, det var hjort - og rådyrrifla mi.
Rekyl i denne sammenhengen (på ei jaktrifle) er ikke noe problem.
Blir kanskje litt kvassere en 260 Rem, men det vil du kun merke på banen.
I en jaktsituasjon er det ikke verdt å nevne en gang.
Kjør på, 308 Win er en grei jaktpatron til det bruket du nevner, spesiellt i ei slik lett og nett rifle  :)
Jeg syns forøvrig at rekyl er overdramatisert når det gjelder våre standard jaktpatroner i normale jaktrifler, men det er jo en annen sak....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

lilleulv skrev (1 time siden):

 

 

Vurderer Freyr & Devik Ultimate 3d 131 lyddemper.

 

 

 

Hvis du skal skyte litt på bane kan du kikke litt på disse linkene.

Det er en grunn til at ståldempere er best som jeg har skrevet til det kjedsommelige. Nå veier en skuddsikker 308-demper i rustfritt stål ca 360g.

 

https://www.kammeret.no/topic/19102-schultz-amp-larsen-klubben/page/22/#comments

 

https://www.thestalkingdirectory.co.uk/threads/freyr-devik-f280-moderator-explodes-s-n-19-03-24-02-156.248360/

 

image.png.ee23360b458540d31fbda492077ddfb1.png

Link to comment
Share on other sites

20-30 skudd i året med rifla han skal jakte med ja.. Det blir man nok god av.

Her synes jeg bestemt at det beste må være å ha et kaliber som man kan velge ammunisjon til, og skyte "ukritisk", altså så mye man har lyst til. Og det er 308 MYE bedre enn de andre som er nevnt. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja det er sånn jeg tenker @M67. Er jo lei av sært kaliber mtp ferdig ammo.

 

@Torf Med så tynne løp så er det de som setter begrensningene på antall skudd i seriene. Etter 3-4 skudd så åpner samlingene seg og man tar en pause (les skyter med andre rifla) Da kan man like gjerne putte på en liten og lett demper. Den blir fort varm, men blir fort kald igjen også.

 

Lest på det svenske forumet om F&D 131. Demper bra til å være så liten og skal visst redusere rekyl på linje med langt større dempere

 

https://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=295686&start=20

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (18 minutter siden):

20-30 skudd i året med rifla han skal jakte med ja.. Det blir man nok god av.

Her synes jeg bestemt at det beste må være å ha et kaliber som man kan velge ammunisjon til, og skyte "ukritisk", altså så mye man har lyst til. Og det er 308 MYE bedre enn de andre som er nevnt. 

 

K

De fleste jegere her i landet skyter ikke mer enn det og de greier da å felle vilt i skogen ;) Mulig du bare er dårlig :P

  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (21 minutter siden):

De fleste jegere her i landet skyter ikke mer enn det og de greier da å felle vilt i skogen ;) 

Nåja. Bomskudd, altså helt bom, på elg på 30m hadde vi hos oss i fjor. Vomskutt elg der skytter kun hadde sett hodet, og sikta på hjernen har jeg vært med på - skudd mot elg på ca 500m "jeg så det var langt så holdt litt over ryggen". Mange lignende - og som funksjonær på storviltprøvene, der halvparten av gubbene skyter dårligere liggende enn småjenter gjør stående, så er jeg tilhenger av å faktisk prøve rifla før man går på jakt.

 

Rugerdud skrev (21 minutter siden):

Mulig du bare er dårlig :P

At jeg er dårlig er det ingen tvil om - men det er helt unødvendig å være enda verre.

 

K

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for 308 med tanke på tilgangen og utvalget av lovlig blyfri ammo til jakt i nær framtid.

 

I disse ulvetider har feks Lapua også sluttet å lage hylser i 260 og mange andre "kule" kalibre.

Fortsetter krigen i Ukraina lenge er tilgangen på komponenter uviss. Det kan hende man feks må sette inn ny jaktkule i gamle natopatroner pga tilgangen på hetter. Den muligheten har man ikke med 260.

 

image.png.021825f4236dc2aaea4bdb14a442ce43.png

Edited by Torf
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (6 minutter siden):

Det kan hende man feks må sette inn ny jaktkule i gamle natopatroner pga tilgangen på hetter. Den muligheten har man ikke med 260.

Hva i alle verden snakker du om? Det er da, og vil alltid være lettere (for folk flest) å få tak i tennhetter, som faktisk produseres, enn norsk 308 NATO, som ikke har vært laget på aldri så lenge, og ikke engang var, eller er, ment å være tilgjengelig for hvermansen.
Og, om man nå skulle komme så langt - så er det omtrent like enkelt å size ei 308-hylse til 260, som det er å size den til å holde ei ny kule - jeg får stadig 308-hylser i 260-hylsene mine, og joda, jeg merker at det er litt tyngre, men variasjon i smøring betyr mye mer. Det får være grenser for å konstruere problemer.

 

 

 

K

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Skrueråmuttere Hadde det vært grei tilgang på ferdigrulla ammo så hadde jeg helt klart satt inn ei ny pipe i 260. Veldig fornøyd med 6.5 mm kaliber i kort kasse. Synes det kler sånne rifler. Eller 7mm-08. 
 

Men jeg orker ikke å begynne å lade. Den andre rifla i 308w er ganske så annerledes, med Kkc stokk og stjernekikkert. Og den brukes mest til bane og måneskinnsjakt. Så sånn sett går de ikke hverandre i næringa om de har samme kaliber.
 

 

Link to comment
Share on other sites

Virker som du kanskje har bestemt deg allerede, men jeg ville også gått for 308. Her jeg bor har de innført 70 ekstra pliktskudd, rett og slett for at det har vært mye rar skyting, som @M67 var inne på. Og i tilleg syns jeg det er morro å skyte, men veldig lite morro å betale for ammo. Men jeg ville gått for 1-10 riflestigning, i tilfelle blyforbudet blir en realitet. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Hva i alle verden snakker du om? Det er da, og vil alltid være lettere (for folk flest) å få tak i tennhetter, som faktisk produseres, enn norsk 308 NATO, som ikke har vært laget på aldri så lenge, og ikke engang var, eller er, ment å være tilgjengelig for hvermansen.
Og, om man nå skulle komme så langt - så er det omtrent like enkelt å size ei 308-hylse til 260, som det er å size den til å holde ei ny kule - jeg får stadig 308-hylser i 260-hylsene mine, og joda, jeg merker at det er litt tyngre, men variasjon i smøring betyr mye mer. Det får være grenser for å konstruere problemer.

 

 

 

K

 

 

7.62NATO/150gr fmj, etc har stort sett alltid vært å få tak i. I tillegg er vel 308win jaktpatroner også mest kurant av alt.

 

Size om hylser med tennhette i kan også by på utfordringer mtp forurensing av hetta. Tromling etter omsizing kan man glemme.

 

For jegere som jakter i utlandet må man også være klar over at det er mange land hvor det er påbudt med korrekt bunnstempel på hylsa. Man kan sikkert også  få mye trøbbel med ukorrekt bunnstempel i land hvor denne problematikken ikke er påtenkt. Vet faktisk ikke reglene i GB men jeg kan tenke meg hvordan det er i tollen på Heathrow med 260 patroner som er merket med 308win i bunn.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Bomskudd, altså helt bom, på elg på 30m hadde vi hos oss i fjor. Vomskutt elg der skytter kun hadde sett hodet, og sikta på hjernen har jeg vært med på - skudd mot elg på ca 500m "jeg så det var langt så holdt litt over ryggen".

 

Høres ut som et problem med jaktetikk mer enn med skyteferdigheter, spør du meg. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (29 minutter siden):

Vet faktisk ikke reglene i GB men jeg kan tenke meg hvordan det er i tollen på Heathrow med 260 patroner som er merket med 308win i bunn.

Der er våpen så skumle, at det går et gisp gjennom de tilstedeværende når riflekofferten åpnes, og den smekkes igjen tvert, som om det var en klapperslange der. Ser ingen grunn til å tro at de tør ta på patronene, eller stikke nesen så nært at de kan lese bunnstemplet - om de mot formodning skulle forstå hva det betyr.

 

Men du har selvsagt rett, og vi er enige, 308 er det enklest, vanligste, og for svært mange formål, det beste. Det virker til alt, fås kjøpt overalt, og koster mindre enn alt annet. Alternativet er 6.5x55, men trådstarter har jo allerede kort låskasse. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Der er våpen så skumle, at det går et gisp gjennom de tilstedeværende når riflekofferten åpnes, og den smekkes igjen tvert, som om det var en klapperslange der. Ser ingen grunn til å tro at de tør ta på patronene, eller stikke nesen så nært at de kan lese bunnstemplet - om de mot formodning skulle forstå hva det betyr.

 

K

 

Joda, de har sjekket alle patronene mine på Heathrow. De er mye bedre/jordnære på Gatwick.

 

Rundt 1980 var jeg med på JR Nordisk på Bisley og bodde på hotell i Guildford. Ved en feiltagelse fikk vi med oss våpnene fra Heathrow til hotellet. Dette var midt i IRA-tiden og bare noen få år etter at IRA sprengte en pub med soldater i lufta i Guildford. Jeg har aldri hatt et mer intensivt besøk noengang kl.0400 om morgenen..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...