Jump to content

Ny pipe til allerede ervervet våpen


Simlajakt

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en Sauer 404 i 8x57 og etterbestiller nå et løp i 6.5. Jeg har ikke noe våpen i 6.5 fra før. Slik jeg leser dette skjemaet, trenger jeg ikke søke, det er nok at forhandler sender inn skjema, siden jeg allerede har tillatelse på selve våpenet (punkt 1).

 

Men forhandler har fått en annen beskjed … Noen som vet hvordan dette skal praktiseres?
_d7401d53-80a7-43c0-9ef1-f6829f663252&_t

Edited by Simlajakt
Link to comment
Share on other sites

Du har rett, børsemaker og selger med bevilgning kan montere/selge løp i lovlig jakt patron uten ordinær våpensøknad. 

 

Kanskje dette bare gjelder de med løyve til å bedrive reparasjon/tilvirkning av skytevåpen?

 

Enten finner du en annen forhandler, som er villig til å følge gjeldende regelverk, eller så sender du en mail til våpenkontoret og få de til å bekrefte praksis. 

Edited by ladebenken
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk følgende svar fra våpenkontoret da jeg spurte om det samme vedrørende ekstra pipe.. du kan sende inn og få byttet pipe/ny pipe i et kaliber som er godkjent for jakt. Og forhandler/våpensmed kan sende inn melding om endret kaliber..Du kan kun få erstattet denne pipen. Skal jeg ha en til pipe i et ekstra kaliber så måtte det søkes om ny våpendel.

Link to comment
Share on other sites

t-trim skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk følgende svar fra våpenkontoret da jeg spurte om det samme vedrørende ekstra pipe.. du kan sende inn og få byttet pipe/ny pipe i et kaliber som er godkjent for jakt. Og forhandler/våpensmed kan sende inn melding om endret kaliber..Du kan kun få erstattet denne pipen. Skal jeg ha en til pipe i et ekstra kaliber så måtte det søkes om ny våpendel.

 

I dette tilfellet er det en pipe nr 2. Jeg forstår at de muligens tolker dette innskrenkende, men jeg synes reglene slik de står på politiets nettsider ser ganske klare ut …  

192F4A24-D543-45B7-B6C9-AA088A257424.jpeg

Link to comment
Share on other sites

ladebenken skrev (32 minutter siden):

Du har rett, børsemaker og selger med bevilgning kan montere/selge løp i lovlig jakt patron uten ordinær våpensøknad. 

 

Kanskje dette bare gjelder de med løyve til å bedrive reparasjon/tilvirkning av skytevåpen?

 

Enten finner du en annen forhandler, som er villig til å følge gjeldende regelverk, eller så sender du en mail til våpenkontoret og få de til å bekrefte praksis. 

 

Dette er slik jeg tolker reglene. Dette er definitivt en godkjent forhandler. Må nesten få overbevist selger, hvis jeg har rett, jeg har forhandlet på pris og det er kort levering, så det blir tullete å gå et annet sted. Har sendt mail til våpenkontoret, så får vi se. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du kan kjøpe ny pipe, kamret til samme patron, av godkjent forhandler/børsemaker, til et våpen du allerede har, uten søknad.

 

Du kan kamre om en pipe du allerede har, til en ny lovlig patron, uten søknad.

 

Så om du trenger ei ny pipe til et systemvåpen, kjøp først pipe i samme patron og be deretter børsemaker kamre om ;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (49 minutter siden):

Så om du trenger ei ny pipe til et systemvåpen, kjøp først pipe i samme patron og be deretter børsemaker kamre om ;-)

 

Dette høres jo lettvint ut. Kjøp ei ny pipe i 308 W, og få børsisen til å brotsje opp til 30-378 (hvis våpnet ditt har magasinlengde for en slik patron).

 

Så spørs det jo om riflestigningen stemmer, da. Og om det blir billigere å brotsje kammer, enn å søke om våpendel på ordinært vis.

 

Jeg anser det derimot for ganske sikkert at dette vil by på en del praktiske problemer, dersom du har våpen i 17 Remington, og ønsker ny pipe i 460 Wb.

Link to comment
Share on other sites


Jeg tror det som skaper uklarhet, er regelverk for å bytte ut pipe med en annen vs å skaffe en i tillegg. Jeg skaffer en ekstra pipe i et annet kaliber og beholder den første, fordi jeg har et systemvåpen. Her viser tilbakemeldinger jeg fikk i går at Sør politidistrikt aksepterer melding via godkjent forhandler, mens Oslo krever søknad på gammeldags papirskjema. At pipa er registreringspliktig og skal ha våpenkort åkke som, er alle enig om. 

 

Hvordan det er mulig å digitalisere våpensøknad og fortsatt beholde gammelt søknadsskjema med gjennomslag for søknadspliktige våpendeler, er jo et godt case på et seminar om digitalisering i Staten … 🤷‍♀️

Link to comment
Share on other sites

Utviklingen for hvordan skytevåpen desigens er rimelig dynamisk. Med systemvåpen så blir det f.eks mange rare definisjoner på hva som er "låsekasse". Bare se på Blaser R93/R8.

 

Jeg har sikkert sakt det før, men når de først endret våpenloven og hadde muligheten til å gjøre det enklere for seg selv, hvorfor bestemte de seg ikke for bare en registreringspliktig del? Nå er det sluttstykke, låsekasse, løp mm. deler som skal være registrert. For en litt aktiv skytter så betyr det en kortstokk med våpenkort. Jeg ser bare ikke den logiske tilnærmingen? Den eneste delen i et skytevåpen som er absolutt helt nødvendig for funksjon er pipa (løp som er kammra). Hadde den vært registreringspliktig så hadde man dekt all annen mulighet for "missbruk", eller hva de nå er redd for skal skje. Eneste som ikke passer inn som jeg ser er revolver? Men der kunne man sikker bare gjøre et unntak. 

 

Uansett er jeg nå sinnsykt glad for at de ikke har begynt med våpenkort på magasinen også🥴

 

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Ja, kun kjøpstillatelse når enn skal ha mer enn 10 skudd til rifle, og 20 for pistol.

 

§ 7a.Forbud mot våpenmagasin med stor patronkapasitet

Det er forbudt å erverve våpenmagasin til skytevåpen med patronkapasitet på mer enn fem for hagler, 10 for rifler og 20 for pistoler, med mindre unntakene etter andre til femte ledd eller § 106 første ledd kommer til anvendelse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Joa! Litt symbolpolitikk er viktig. Alle føler seg vel litt ekstra trygg nå når ikke hvemsomhelst har 11 skudd i rifla eller 21 i pistolen. For å ikke snakke om 6 i hagla🤭.  Dette må vel gi det sikreste samfunnet vi noen gang har hatt?

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo samlet på alt mulig rart opp gjennom, en ting jeg har hatt interesse av er rett og slett våpendeler. Litt hoardingtendenser er det nok, men underbygget av sunn interesse. Helt sant. I hvert fall hvis fruen spør. Dette har medført at jeg har en hel drøss G3-magasiner, AR-magasiner, pistol-magasiner til ymse og noen til maskinpistol. Det eneste våpenet jeg har hatt hvor noe av dette har passet var en Mossberg MVP jeg solgte. SIden jeg ikke har interesse av å få hobbyen min ødelagt pga. lovbrudd, hvor dum loven enn måtte være, så holder jeg meg til lovens bokstav. Jeg sluttet å kjøpe sluttstykker og magasiner og annet da det ikke lenger var fritt omsettelig. Har folk sluttet å annonsere slik på finn.no? Nei, overhodet ikke. Har politiet slått hardt ned på slike lovbrytere, slike livsfarlige terrorister som fritt selger schempefarlige bokser laget av både plast og metall og jeg vet ikke hva? Nei, selvfølgelig ikke. Fordi det er bare tull og tøys hele greia. Til og med politiet, altså de som faktisk jobber i politiet og ikke de som er fullstendig virkelighetsfjerne på et kontor et sted, vet at det er fullstendig misbruk av ressurser å skulle henge seg opp i hvorvidt et magasin selges på finn....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nytt løp til min Tanfoglio for ca. 1 år siden, det nye løpet var nummerert og jeg fikk et nytt våpenkort på selve løpet. Nå har pistolen to våpenkort. Jeg slapp å søke. For å unngå mulig unødig helikoptertrafikk og razzia fra lokal DELTA mitt på natten så leverte jeg inn det gamle utslitte 9mm. løpet til politiet for destruksjon, samtidig fikk de et redusert .45 acp løp som bonus. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det blir ikke to våpen i samme kaliber, det blir våpendel til den 9mm pistolen du allerede har. 

En i klubben har en Desert Eagle i 44 magnum til magnum 2, den måtte han selvfølgelig ha 50 AE løp til når det ble lov. Han søkte på våpendel løp kaliber 50AE, det ble innvilget uten spørsmål. 

 

Våpenforskrifta § 4-8.Kor mange skytevåpen som kan ervervast til sportsskyting

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av eitt komplett skytevåpen, samt våpendelar til desse skytevåpena, for kvart godkjent skyteprogram.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...