Jump to content

Blir bjørnen sint når man bruker ammo beregnet for elg?


Elgjaeger

Recommended Posts

Jammen godt at han ikke skjøt bjørnen med «elgkuler», de kan nok bli ekstra sinte da. Vet ikke om elghagl eller elgslugs er verst. Ellers var det jo en fin video og heftig situasjon for elgjegeren.

 

https://tv.vg.no/video/250091/jeger-hylles-etter-dette?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row8_pos1&utm_medium=df-86-daaba042

 

 

Edited by Elgjaeger
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Elgjaeger changed the title to Blir bjørnen sint når man bruker ammo beregnet for elg?

Reagerte på det samme selv da jeg så videoen. Konkluderte med at det er typisk feil fra VG, mest sannsynlig var det fugl eller harejakt vedkommende var på og da er resten av beskrivelsen forståelig.

Hagle er vel ikke mest vanlige våpen å bruke på elgjakt, selv om det muligens er effektivt med slug og kort hold. Samme kule vil vel da også funke på Bjørn. 

Link to comment
Share on other sites

Lillefix skrev (55 minutter siden):

Tror grunnen til at han ikke skyter, er at han vet hvilke kuler han har i børsa.

 

Om det så hadde vært en leirduepatron i hagla, så blåser du rett gjennom skallen på så kloss hold. 

En (nå avdød) kompis av min nå avdøde bestefar, avlivet noen av løvene i dyreparken i Aalborg med 7'ere han brukte på fuglejakt. 

En av de(ungløve) henger på veggen hjemme hos onkelen min. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da vi jaktet fugl i bjørneterreng i Sverige fikk vi beskjed om å vente til vi tisset på oss før vi trakk av hvis vi måtte skyte mot bjørn, så avstanden ikke skulle bli for stor.

 

Bjørn er forøvrig ikke mer hardskutt enn annet vilt på samme størrelse, den har ingen andre fysiske egenskaper enn en elg eller hjort som gjør den vanskeligere å drepe. Men den er betraktelig verre å ha med å gjøre hvis den er skadeskutt, så folk skyter børsa tom. Og vips, så "tok det fem skudd å felle bjørnen".

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Var jo en liknende situasjon i Norge for noen år tilbake- en skogsfugljeger som går baklengs med hagla rett over hodet på bjørnen. 

Han var en kall fisk slik jeg husker- gikk og snakket til bjørnen om at han måtte "kutte ut" og "gå hjem" osv. 

Link to comment
Share on other sites

Olemann skrev (1 time siden):

   -   mest sannsynlig var det fugl eller harejakt vedkommende var på   -

 

Jeg måtte se videoen om igjen, for å forsikre meg om at det virkelig var ei hagle (ingen siktemidler) vedkommende hadde. Det kunne jo vært ei Baikal dobbelrifle, men den har altså vanlige skursikter (eller optisk sikte).

 

Jaktdepotet har, i følge sin heimeside, fortsatt ei slik Baikal dobbelrifle i 45-70 til salgs. Enten har de lurt den gjennom embargoen, eller så er disse våpna relativt tungsolgte.

Link to comment
Share on other sites

Hagle med slugs er mye brukt til alt av storvilt i Russland, så hvis dette var en elgjeger er det nok sannsynlig at det var det han hadde ladet med.

At han uansett er en kald fisk er det ingen diskusjon om 😁

 

Mentaliteten er også litt annerledes der borte, man tager ofte det man haver for øyeblikket.

Russiske grensesoldater tar elg "on sight" med sine AK-er.

Link to comment
Share on other sites

Lillefix skrev (1 time siden):

 

Da regner jeg med at han ikke sto inne i buret ilag med løvene.

 

Nei, det regner jeg ikke med han gjorde. 

(Han har heller ikke avgått ved døden pga. løvene i Aalborg zoologiske have- den inntraff langt senere (pga. høyt inntak av sigaretter, alkohol og fet mat mener jeg))

Poenget var bare at hagle- om det så er en sprederpatron med 9'er hagl- blåser gjennom de fleste dyreskaller på nært hold. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hagle skal ikke undervurderes på kort hold, til avliving av både små og storfe med skudd i hodet er den meget effektiv. Har sett flere okser bli avlivet med hagle. 

 

En nå avdød bekjent var sikkert fylkets største tjuvjeger, han var uføretrygdet og tilbrakte omtrent all sin tid i skogen på "småviltjakt". I realiteten var det tjuvjakt på hjort og rådyr. våpenet som ble brukt var langhagle og norsk 4 hagl.  Effektiv kombo ifølge han.

 

Forøvrig mange heftige scener i bjørnejaktfilmene til rasmus bostrøm: 

 

Björn | Bear - Bearplay | Jaktfilm 

 

 

 

Edited by ladebenken
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I hjemtraktene var ei dame på fuglejakt for omtrent ti år siden da en irritabel bamse ble nærgående. Hva hun gjorde før hun løsnet skudd vet jeg ikke, men det underste løpet gikk til skremmeskudd. Det øverste senka bjørnen på stedet, ladninga gikk rett gjennom pannebrasken. Etterforskningen viste holdet til å være et sted mellom én og to meter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (2 timer siden):

Tror vi kan konkludere at hagleskudd kan være dødelig, både for elg og bjørn.
 

Men, er det erfaringer med at bjørnen blir sint av elgkuler som VG hevder, anyone?

Har dessverre (eller heldigvis) ikke så mye bjørn der jeg jakter. Mulig de som har bjørn i området kan teste ut? Vil tro det gjør litt vondt hvis en lader opp med disse. https://www.cremacafe.no/elg/elgkuler-i-tomatsaus

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...