Jump to content

Rimfire optikk med parallell-justering og utvendige tårn?


Bartemannen

Recommended Posts

Skal ha en ny kikkert på Sako Quad. Har 22LR og 22WMR løp til den.
Brukes 90% til trening på "alle slags hold" og 10% til rype, skjære, kråke etc.

 

I føljetongen "jeg er ræva til å søke og Google" så spør jeg om tips. Har forsøkt noen søk her på Kammeret, men klare ikke få opp noen fornuftige treff. På Google er jeg enda verre.

 

En jeg har litt i sikte (tog du an?) er en Leupold EFR CDS. Den har vel så vidt jeg klarer å lese både parallell-justering og utvendige tårn? Problemet er at jeg ikke finner den til salgs noe sted.

 

Tips mottas med takk. Samme med lenker til eventuelle tråder her jeg ikke har klart å få opp ved søk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det heter parallaksejustering?

 

Den du har blinka deg ut er et godt alternativ. Det ligger/lå en på finn nylig. Har ikke fulgt med på om den er solgt så kan være verdt å sjekke.

 

Leupold har flere modeller som passer til bruken du skisserer. VX3HD 4,5-14x40 har åpent tårn på høyde og fås med parallaksejustering.

Hvis du ikke er redd for å bruke litt penger så vil stort sett alltid March 3-42x42 komme opp som et alternativ. Kostbart, men veldig bra på alle måter.


Jeg er forøvrig mer og mer fristet av en fast 6x42. Til trening og jakt på 50-70m så holder det lenge med 6x forstørring.

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (45 minutter siden):

Tips mottas med takk

Jeg har denne på salongrifla, med opplyst retikkel 60 er den liknende optikken på jaktfelt rifla. Eneste lille bakdel for meg er at den har 1/4 MoA klikk men med klikktabell er det ingen problem. For meg er høy forstørrelse på salongrifla et krav da den blir brukt på små mål, tenk så moro fluejakt på blinken som står på 50-100 meter er :-)   Zeiss Conquest V4 6-24x50

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, amatør said:

 

Var det ikke snakk om at trådtitler skulle være lett søkbare?

Nei, akkurat i denne tråden var det snakk om em hjelp til å finne et kikkertsikte.


Men for å bidra så godt jeg kan med det lille jeg kan av "detta internett greiene" så har jeg i det minste laget en ganske beskrivende overskrift i posten tror jeg, og jeg har lagt til flere tags som slik jeg har forstått det har betydning for søkefunksjonen. Der har jeg blant annet tagget "parallaksejustering"

 

At jeg er dårlig på teknologi er en helt annen sak, for en helt annen post, på muligens et helt annet forum enn dette.

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (11 timer siden):

Leupold EFR CDS

Hva slags forstørrelse og objektivdiameter tenker du? De har en haug av dem. Men det er gode kikkerter.

Disse selges i Norge hovedsakelig av Jaktdespoten -depotet og Jakt & Friluft. JD tror jeg har lite slikt nå, og J&F klarer ikke å ha kontroll på hva de har, så eneste måten er å dra dit og lete - men da finner du mye rart.

Men slike sikter er greit å kjøpe i utlandet, og jeg har kjøpt et par hos The Optic Zone . Veldig greie å handle med.
Det en skal være oppmerksom på er jo moa-klikkene, som er tungvint om en skal stille mye mellom ulike avstander - det virker, men om en er vant til milliradianer så er det bare så forbanna ulogisk å holde på med.

 

 

ruger1022 skrev (11 timer siden):

Zeiss Conquest V4 6-24x50

Parallaksejusteringa går bare ned til 45m.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat EFR og CDS-kombinasjonen er det nok ikke mange modeller av. "Side Focus" går typisk bare ned til 75 yds, mens EFR går til 10-15 yds.

 

Det fantes en VX-2 3-9x33 EFR CDS. Det var nyeste generasjon før VX-Freedom, men er da ute av produksjon. Den hadde CDS-tårn kun på høydejusteringen og Wind-Plex retikkel. Det lå en slik på Finn for et halvt år siden, som jeg var for sein til å få tak i.

 

Jeg tenker at dette må være det helt optimale siktet for en .22 LR. Med .22 WMR, derimot, tenker jeg at du ikke trenger EFR, ihvertfall ikke hvis du har en .22 LR å skyte med på korte hold. I tillegg ønsker ihvertfall jeg meg større forstørrelse enn 3-9x på WMRen, da den er tiltenkt jakt på små mål på ca 100 meters hold. 

 

På min .22 LR står en VX-2 3-9x33 EFR (uten CDS).

På min Quad i .22 WMR står det i dag ingenting, mens jeg driver og leter etter "riktig" sikte med litt større forstørrelse. Har kikket litt på Meopta Optika, samt brukte Meopro. 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, M67 said:

Hva slags forstørrelse og objektivdiameter tenker du? De har en haug av dem. Men det er gode kikkerter.

Disse selges i Norge hovedsakelig av Jaktdespoten -depotet og Jakt & Friluft. JD tror jeg har lite slikt nå, og J&F klarer ikke å ha kontroll på hva de har, så eneste måten er å dra dit og lete - men da finner du mye rart.

Men slike sikter er greit å kjøpe i utlandet, og jeg har kjøpt et par hos The Optic Zone . Veldig greie å handle med.
Det en skal være oppmerksom på er jo moa-klikkene, som er tungvint om en skal stille mye mellom ulike avstander - det virker, men om en er vant til milliradianer så er det bare så forbanna ulogisk å holde på med.

 

 

Parallaksejusteringa går bare ned til 45m.

 

 

K

Takk. Dette var virkelig mye bra input.

 

Forstørrelse og objektivdiameter? Ja, det burde jeg selvfølgelig nevnt :-)
I mitt gale hode hadde jeg tenkt noe sånn som 3-9, 2.5-10, 3-15 eller 4-16 ish. Mulig det er dumme valg for de to kaliberne jeg har til rifla. For all del, kom gjerne med innspill hvis annen forstørrelse gir mer mening. Som sagt blir nok rifla brukt 90% av tiden på trening på hold fra 30m til 100m. Noen ganger på 200m. Da er det mer eller mindre alltid 22lr løp som står på. De siste 10% er stort sett skyting på diverse fugl og da er det 22WMR løpet som står på.
Det er sikkert optimalt å ha to forskjellige kikkertsikter på som byttes samtidig med løp, men jeg tror ikke helt jeg er der enda. Kanskje senere. Tenker jeg får lage klikk-tabell eller noe slik for hvert kaliber, og så skyter jeg inn siktet på nytt når jeg bytter løp.

 

Objektivdiameteren bør kanskje ikke være over 42 mm? Blir neppe brukt til skumringsskyting.

 

Igjen, tar gjerne tips og input på om mine tanker om både forstørrelse og objektivdiameter er på bærtur. Her har absolutt andre mer erfaring og peiling enn meg.
 

Jeg er rimelig bra koll på rifler, kaliber og optikk på mine andre våpen med større kaliber, men må innrømme at  på 22lr rifle har det ofte vært brukt åpne sikter, rimeligere optikk eller annen optikk som tilfeldigvis ikke var i bruk på annen rifle og lå i boden. Nå tenker jeg gjør noe med det og får mer orden på denne rifla slik at jeg også bruker den mer. Ikke minst med dagens ammo-priser så tenker jeg at jeg kommer til å prioritere mye mer 22lr trening fremover. På håndvåpen trener jeg som regel mest med 22lr, men på rifle har jeg oftest trent med 223 eller 6.5x55. Blir dyrt i lengda.

 

Burde sikkert sagt noe om budsjett også. Har en våt drøm om å komme under 5k for kikkerten uten montasje. Men er overhode ikke låst til den summen. Om noe som er overbevisende mye bedre til 10k (eller 10k+) så går jeg heller for det.

 

Godt poeng at lagerbeholdningen på J&F - spesielt online - neppe er representativ. Tar helt sikkert en tur bort og sjekker fysisk hva de egentlig har. Eller kanskje se på The Optic Zone som du anbefaler. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Meopta R1 4-16x44 på min .223 til jaktfelt som jeg er fornøyd med, og jeg vurdert å kjøpe en til min Sako Quad også

https://www.meoptasportsoptics.com/en/produkt/meostar-r1-4-16x44-640/

 

Den er har parallaksejustering ned til 9 meter. Jeg kjøpt det fordi jeg bruker .223 riflen med Scatt simulator til trening hjemme. 

Edited by ATS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et lite poeng jeg glemte: jeg er nok forumets største forkjemper for Leupold 3-9x33 EFR på salongrifler, og en av de egenskapene jeg setter stor pris på er det slanke lille "Ultralight" okularet som gjør at den kan monteres i ekstremt lave montasjer for god kinnkontakt med vanlig stokk.

 

Men - Quad har behov for å vippe pipa opp ved pipebytte så du kan ikke legge objektivet nesten nedpå uten ulempe. Skal du i tillegg ha varmint-pipe blir kikkerten montert ganske høyt. På min blir det "High" Leupold Ringmounts med en 3-9 EFR, som har samme ytterdiameter som en vanlig 3-9x40. Da har jeg ikke god kinnkontakt uansett, og det er masse plass mellom bolten og okularet. 

 

(Til sammenligning har jeg Leupold "Super Low" på en Kimber i .22 LR, med god kinnkontakt og kanskje 2mm mellom okular og bolt.)

 

Poenget her er at "Ultralight" okularet er helt unødvendig på en Quad.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (15 minutter siden):

 

Ja, men til hvilken pris? 40 000,-?

Ca. 3000 Euro sa S&B-damen som stod på stand i Bitche. Hun hadde ikke denne, men flere andre sikter som ingen hadde hørt om før - og de var nice, soooo nice... Men når vi spurte om leveringstid ble det mumling, og noe om "lage en batch i mai 23"

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 minutt siden):

Var dette selgerens ord, eller din oppfatning? det kommer ikke helt frem i det du skriver

Det var min oppfatning, brukte vel en times tid på å sikte nedover langholdsbanen, og diskutere kikkertsikter med faktisk en av designerene hos S&B. Veldig lærerikt. De hadde 4-5 sikter jeg aldri hadde hørt om eller sett i salg, og alle var et godt step opp fra mine, "gammeldagse" S&Ber.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skrueråmuttere said:

Et lite poeng jeg glemte: jeg er nok forumets største forkjemper for Leupold 3-9x33 EFR på salongrifler, og en av de egenskapene jeg setter stor pris på er det slanke lille "Ultralight" okularet som gjør at den kan monteres i ekstremt lave montasjer for god kinnkontakt med vanlig stokk.

 

Men - Quad har behov for å vippe pipa opp ved pipebytte så du kan ikke legge objektivet nesten nedpå uten ulempe. Skal du i tillegg ha varmint-pipe blir kikkerten montert ganske høyt. På min blir det "High" Leupold Ringmounts med en 3-9 EFR, som har samme ytterdiameter som en vanlig 3-9x40. Da har jeg ikke god kinnkontakt uansett, og det er masse plass mellom bolten og okularet. 

 

(Til sammenligning har jeg Leupold "Super Low" på en Kimber i .22 LR, med god kinnkontakt og kanskje 2mm mellom okular og bolt.)

 

Poenget her er at "Ultralight" okularet er helt unødvendig på en Quad.

Godt poeng. Jeg har varmint 22lr løp, og det er trangt.
Egentlig litt derfor jeg etterspør en picatinny i en annen tråd her på forumet. Både fordi jeg har picatinny på alle andre børser og fordi det da er relativt greit å eventuelt ta/på en kikkert ifm pipebytte. Jeg sier relativt fordi jeg er av den type som uansett skyter inn på nytt når jeg bytter løp uansett så litt jobb blir det. Men selve pipeskiftet går raskere.

 

Thank you my friend 👍

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt på en sånn meopta 3-15x50 til salongen:

 

image.png.32639be1994d64a503509801298e30d4.png

 

Den har parallakse justering ned til ca. 10m og jeg tror de ligger på rundt 6 tusen. Den er kanskje i største laget for din rifle men jeg syns de meopta siktene pleier å være gode selv om de er litt store og tunge. 

 

Den s&b så jo veldig fristende ut, gleder meg til å se hva mer de kommer med.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (12 minutter siden):

Så da er det kanskje litt mindre optimalt på jakt i tett skau, litt avhengig av hvor forsiktig man er med våpenet. 

Nå er det en 6.5-20, med forholdsvis lite synsfelt, så det er vel ikke noe man presser gjennom de tetteste krattene med?

 

Jeg har et lignende sikte, og kan ikke si at det har vært et problem å jakte i skog med det. Derimot er det utmerket til toppjakt.

IMG_7978.jpeg.35be33616cb41c1cf6b93d4aca514ec7.jpeg

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Torf said:

Dette er den mestvinnende kikkerten i USA for frihåndskyting og er veldig fin til jaktfelt i Norge.

Lett kikkert og lettskutt retikkel.

Parallaksen går ned til 10m.

https://shop.theopticzone.com/rifle-scopes/leupold-vx-3hd-6-5-20x40-efr-cds-t-1-2-moa-diamond-duplex-matte-182666/

 

Dæven. Nå snakker vi. Dette så midt i blinken ut.

Det retikkelet har jeg aldri sett før. Kan se for meg at det kan funke bra på visse type blinker. Men hvis jeg også skal bruke det til små-pipper så vet jeg ikke helt. Noen erfaring med å bruke slikt retikkel til jakt?  
Ser det kommer med Fine Duplex også som er mer kjent for meg, men jeg er absolutt åpen for å prøve nye ting.

Link to comment
Share on other sites

Denne ligner på den Leupold'en ovenfor. Delta Optical Titanium (og Stryker) er vel produsert i Japan, med veldig bra glass. Men denne er med FFP, altså medførstørrende retikkel. Parallax ned til 8 m står det.

 

Delta Optical Titanium 4,5-14x44 CCW FFP HFT Kikarsikte

image.png.3783996e8d791431570089f7bb79edbf.png

 

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.41.4396/delta-optical-titanium-45-14x44-ccw-ffp-hft-kikarsikte

 

Jeg sikler på den Titanium 4-24x50 versjonen, men den er jo ganske dyr. Så vi får se om det blir noe med tiden.

 

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/37/delta-optical

 

Det står at ved bestilling til Norge så trekkes Svensk MVA ifra og det betales Norsk MVA ved fortolling osv.

Edited by Bergara-Man
endring
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den 4,5-14x44 er en 20+ år gammel Weaver kikkert som dengang hadde 1/8moa klikk og std mildot retikkel.

KIkkerten er helt grei men optisk matchet den ikke samtidige Bushnell 4200 6-24x40 eller Leupold vx3.

Mulig Delta har spec'et andre linser.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (11 timer siden):

Den 4,5-14x44 er en 20+ år gammel Weaver kikkert som dengang hadde 1/8moa klikk og std mildot retikkel. KIkkerten er helt grei men optisk matchet den ikke samtidige Bushnell 4200 6-24x40 eller Leupold vx3.

Mulig Delta har spec'et andre linser.

 

Jeg finner lite info om Weaver 4.5-14x44 kikkertsikte, men en som skrev litt om det i 2005. Det var laget i Japan sto det. Jeg finner ikke noe bilder av den.

 

Her er dataene på Delta'en, så kan du jo sammenlikne. Korreksjon : Parallax fra 15m står det her :

 

image.png.43679f8885e6cc35ac368ae3a56e3147.png

 

http://www.deltaoptical.eu/en/hunting/riflescopes/titanium/titanium-45-14x44-ffp.html

 

Retikkel :

 

image.png.1a702855bd31aa787501d3d7e4482425.png

 

Video : 

 

Delta Optical Riflescope Series, available in 2021:

  1. Classic
  2. Hornet
  3. Javelin
  4. Stryker & Stryker HD
  5. Titanium & Titanium HD

Entry-level scopes, such as Delta Optical Classic, Hornet, and Javelin are sourced from China while the high-end Titanium, Titanium HD, and Stryker HD riflescopes are manufactured in Japan. Since all products are tested for compliance by the German DEVA Institute, Delta Optical ensures a consistent build quality and optical performance across all riflescope variants.

 

https://www.optics-trade.eu/blog/where-are-delta-optical-riflescopes-made/

Edited by Bergara-Man
video
Link to comment
Share on other sites

Vida skrev (På 21.10.2022 den 18.22):

Jeg lurer litt på en sånn meopta 3-15x50 til salongen:

 

image.png.32639be1994d64a503509801298e30d4.png

 

Den har parallakse justering ned til ca. 10m og jeg tror de ligger på rundt 6 tusen. Den er kanskje i største laget for din rifle men jeg syns de meopta siktene pleier å være gode selv om de er litt store og tunge. 

 

Den s&b så jo veldig fristende ut, gleder meg til å se hva mer de kommer med.

Har en, skal visstnok være samme linser som i Optikaserien, men hvis man skrur prikken på maks i mørket så lyser den opp røret på innsiden. Men, man skrur jo aldri opp til maks i mørket.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/23/2022 at 8:51 AM, Polardego said:

Har en, skal visstnok være samme linser som i Optikaserien, men hvis man skrur prikken på maks i mørket så lyser den opp røret på innsiden. Men, man skrur jo aldri opp til maks i mørket.

 

Åssen er det med tårnene, er det greie klikk? Synes det er mange av de gode siktemerkene som har litt vel bløte klikk, jeg liker s&b sine men vil prøve å unngå et sikte til 10 tusen til salongen. 

Link to comment
Share on other sites

Det er 0.1 MRAD klikk som ikke er superdistinkte og så drar man ut tårnet for å vri på det og trykker det inn igjen for å låse.

4Ai SFP retikkel. Tror det kommer til å funke ganske bra på fuglejakt i kombinasjon med en avstandsmåler. Bare 3-15x,

men jeg har uansett ikke behov for veldig höy forstörrelse, når jeg skyter ryper på 120-130 meters hold så bruker jeg å ha 7-8x forstörrelse.

Betalte bare SEK 5,100 for siktet, kjöpte fra Finland og jeg synes det er verdt pengene. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...