Jump to content

Lage hjemmelaget svsrtkrutt?....


Ølvomma39

Recommended Posts

MeeToo.. 

Nasket svovel, og salpeter etter kjemitimen på ungdomskolen. Kokt sammen med trekull i "leiren" vi hadde i skogen. 

Noen ganger gikk det bra, andre ganger endte vi opp med svidde øyenbryn. Alt skjedde jo selfølgelig i glørner fra leirbålet :oops: Oppskriften hadde vi fra sjørøver, og Hjortefotbøkenene :grin:

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Vi lagde mye av det i ungdommen, vi fant oppskriften i et leksikon på biblioteket da jeg gikk i 8. klasse. Salpeter og svovel fikk vi på apoteket, trekull fra ovnen, og vi knuste dette for å få så fint pulver som mulig. Vi hadde ikke peiling på hva vi drev med, og hadde nok ganske mye flaks. Har forstått det slik i ettertid at det ikke er så lurt å prøve å knuse ferdigblandet svartkrutt, men det gikk nå bra med oss. 

 

Morroa tok slutt da vi skulle utvide erfaringene våre, og min kamerat leverte ei liste med kjemikalier vi skulle ha. Apotekerne sjekket hva dette kunne brukes til, og vips, så var det 18 års aldersgrense på alt der inne......

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde kjemi valgfag i 9. klasse, med rektor som lærer.

 

"Hva har dere lyst til å lære?"

"..."

"..."

"Å lage svartkrutt?"

"..."

"OK."

 

Det var moro. Natriumklump i utslagsvasken i kjemisalen var morsommere og kaliumklump i sjøen var aller morsomst.

 

Det viste seg noe senere at rektor hadde hjernesvulst, og det kan jo ha påvirket dømmekraften hans noe.

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Vargen Go for it !! 🤓

Svartkrutt !! Dont get me started…
Hadde en kompis som hadde tilgang til en Brown Bess munnlader, der hadde vært i familiens eie i generasjoner. Faren hans drev en del med svartkruttvåpen og laget svartkrutt selv, og vi hadde tilnærmet fri tilgang, iallfall i små mengder, og så lenge det ikke ble oppdaget akkurat hvor myyye… Noen triks lærte vi dog ved nøye observasjoner, så etter hvert laget vi selv. Ble ikke helt like nøye og bra resultater, men det funket likevel det også.
Munnladeren var skranglete og fæl, og vi var ikke så innmari nøye med å ha percussion caps på hver gang vi trakk av, så etter hvert ble mekanismen slarkete og tett. Da ble det ladet med kinaputter droppet ned i løpet, etterfulgt av en litt underdimensjonert blykule eller klinkekule og skutt på mortervis.
Minikanoner med rørstumper ble også produsert, og kunne skyte igjennom iallfall 2 planker av 2x4» dimensjoner på 15 meters hold. Svartkrutt i små hjemmelaget papiresker og papprør, surret med flere lag med hyssing og deretter lakkert var også gøyale saker. Rart at det aldri skjedde noen alvorlige ulykker…

@Skrueråmuttere Jeg hadde også en rektor (Headmaster) som var lærer i fysikk/kjemi. Han hadde doktorgrad i kjemi, og tidligere jobbet med produktutvikling på Swartklip – Sør Afrikas svar på Norma. Mens han jobbet der, tok han videre doktorgrad i pedagogikk og begynte i skolevesenet.
I kjemitimene fikk vi leke med både Natrium og Kalium klumper - husker han sa at "I Europa må man ikke gjennomføre slike eksperimenter uten svære beskyttelsestiltak med paneler av pleksiglass, beskyttelsesbriller, hørselvern og annet tull, but in this country we don’t care about such nonsense…" etterfulgt av en solid klump plopp rett opp i vasken på hovedbenken hvor læreren stod og underviste. 

Vi fikk også lage både svartkrutt og nitrocellulose (skytebomull på norsk ??). Sistnevnte var gode saker, men kunne bli ustabilt over tid, spesielt hvis det ikke ble vasket skikkelig – noe vi fant ut ved selvsyn etter å ha "lagt litt til side" i full fart i kjemitimen, og oppbevart under ikke heeelt ideelle forhold...

Det mest gøyale eksperiment var dog da vi skulle lære hva som kunne skje når man fikk en uheldig blanding (etter øynene som ser...) av propan og oksygen…. I kjemitimen forberedte han et 220 liters blå plastfat med spennband på lokket ved å borre hull, og lime en tennplugg i lokket med epoksy. Deretter ble plastfatet fylt med vann, og ved hjelp av slanger ble vannet fortrengt av propan og ren oksygen i ett nøye utregnet forhold.
Hele dritten ble transportert ned på rugbybanen bak skolen, tilkoblet 100 meter’ish lange ledninger som deretter ble tilkoblet en skikkelig sånn gammeldags transformatordings eller hva det nå heter, med sveiv og T’formet grep. Vi stod oppe på tribunen, og jeg fikk lov å sveive, men det var rektor selv som trykte av hele greia. Digert KABOOM, plastfatet ble sprengt i fillebiter, og det var en mengde små og store blå plastfragmenter som dalte ned over alt. Deler av det svarte lokket fant vi aldri. En haug vindusglass i den delen av skolen som vendte ned imot rugbybanen knuste pga trykkbølgen som var VELDIG merkbar – mener det var 7-8 vinduer som gikk føyken, og alle jublet og hadde en av årets beste dager på skolen.

Han rektor var flink med sånne saker, men hvorvidt hans doktorgrad i pedagogikk var like vedsatt skal jeg ikke uttale meg om. Hvis man hadde feil på prøver, eller generelt gjorde noe ugreit (i hans eller skolens øyne), så ble man «belønnet» på den harde måten med spanskrøret. Husker den første prøven jeg hadde med han som lærer, på den andre dagen av nytt skoleår. 25 spørsmål, hvor kravet til å stå på prøven var 20 korrekt besvarte. Alt derunder var 1 slag med spanskrør pr spørsmål som var feil besvart. Jeg hadde 14 korrekt besvarte spørsmål, med dertil såre og blødende resultat i bakstussen… Sånn var kostskoler på godt og vondt – noe var driiitgøy og annet ikke så gøy, men det var en annen tid og et annet skolesystem enn her til lands.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

@uMtuli Den posten der sliter jeg med å finne en enkelt like/reaksjons-kategori som passer til...

 

Har nettopp søkt opp kalium og vann på yootoob og forstår ikke hva slags kalium det var vi hadde, for de videoene jeg fant der viste bare brann og småeksplosjoner. Vi kastet femøring-store skiver med helt uoksidert kalium i saltvann og fikk 7-8 meter høye vannsøyler og salonggeværsmell. 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett yootoob enda, men det jeg husker var at det var de der metalliske greiene som ble oppbevart i et glass med olje eller hva det nå var for noe, og som eksploderte voldsomt akkurat som du beskriver i kontakt med vann. Det var et gedigent smell som du beskriver, vannsprut ut over de aller fleste benkene og småpartikler med de dersens metalliske greiene som lå og brente på benker og gulv. Ett gardin holdt på å ta fyr også husker jeg. Skikkelige saker, men "dessverre" (kanskje best) oppbevart utilgjengelig for oss som ville ha mer...

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (25 minutter siden):

og fikk 7-8 meter høye vannsøyler og salonggeværsmell. 

Kan være noe med hukommelsen.

 

Jag har kastet håndgranater i vann. Det blir 7-8m høye vannsøyler, og "litt" mer smell.

 

Det er jo ikke natrium eller kalium som eksploderer når en hiver det i vann. Metallet reagerer emd vnnet, og blir metalloksid, og hydrogen frigøres. Størrelsen på boblene som dannes, vannet (prøv med såpe i...) og hvordan og hvor fort det antennes bestemmer hvor mye det smeller. Stort sett smeller det dog ikke mer enn at flygende, varme og etsende metallbiter nok er farligere. 

 

Det er et artig, og spektakulært eksperiment, men noen særlig sprengeffekt har det ikke. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

For den som vill er det nå bare å lage svartkrutt. Vi lagde mye av den sorten som guttunger. Ingrediensene er jo enkle og få tak i og ikke koster de stort heller. Salpeter og trekull får du jo for en billig penge på Rema 1000. Og svovel kan en kjøpe av disse som selger utstyr til vinlegging. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (31 minutter siden):

Salpeter på Rema?

 

K

Jepp, brukes blant annet til å lage pølser. Er en viktig ingrediens i dansk rullepølse, og sikkert til røde pølser også (?). Gjør visstnok at kjøttfargen holder seg rødlig, og ikke blir trist og grå når den kokes. Det er flere "husholdningsprodukter" som har andre egenskaper enn til normal husholdning...

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (4 timer siden):

Kan være noe med hukommelsen.

 

Kan jo være. Men kameraten min var hobbypyroman med kronisk manglende øyebryn og sprengte alt vi kom over da vi var under strafferettslig lavalder, og hadde tilgang på både fenghetter og kilovis med ordentlig svartkrutt, og den kaliumen skremte oss.

 

Men får det ikke helt til å stemme, nei.

Link to comment
Share on other sites

Har vært mye stygge ulykker med diverse hjemmepyro og sprengning. 


Gamle tider er og blir gode minner for oss som overlevde, våre tanker bør derfor gå til de som ikke gjorde det. De som sto litt for nærme når det smalt.

 

Behandle det med forsiktighet, husk at det Svartkrutt en får kjøpt er polert med grafitt for å ikke være så følsomt ovenfor statisk elektrisitet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...