Jump to content

Nøkkel #2 til våpenskap


Sarasin

Recommended Posts

Sånn for å ikke å gjøre noe ulovlig i forhold til oppbevaring av våpen, hvos gjør man egentlig av nøkkel nummer 2 til våpenskapet sitt? Gir man det til ektefellen, har man jo gitt tilgang til våpen uten lov, og man kan jo heller ikke akkurat låse den inn i våpenskapet 😛 

 

Hva gjør folk med nøkkel nummer 2?

Link to comment
Share on other sites

En enkel løsning (som man kan svare på i et åpent forum;)) er at du utveksler reservenøkkel med en jaktkompis, og at dere låser nøklene inn i respektive skap.

 

(Ellers mener jeg vi har diskutert dette før, hvor et forslag var å gjemme nøkkelen på et veldig lurt sted. En av innsenderne var så lur at han ikke fant den igjen!)

Link to comment
Share on other sites

Det er et dilemma i forhold til skapnøkkel når det kommer til sikker oppbevaring, fordi det er denne lille saken som kan gi brudd på hele FG sikkerheten.
 

Den ene er at når nøkkelklypen som skapnøkkel nr.1 legges bort fra kroppen/bukselomme til våpeneier feks. til over natten, dusj, kan denne bli tilgjengelig dersom det er flere i hustanden eller innbrudd. Det andre er at skapnøkkel nr.2 kan bli et ettersøksobjekt for andre medlemmer i husstanden eller innbrudd.

 

Til det ene kunne skapnøkkel nr.1 ligge inne i et lite fastboltet FG godkjent sikkerhetsskap med bare kodelås, ellers ville nøkkelproblemet bare forflyttes. Reservenøkkel blir et risiko og et dilemma å oppbevare i boligen, dersom det er flere i husstanden. Men er det ingen flere som bruker boligen enn våpeneier, så blir nøkkel nr.2 gjemt et sted inne i boligen med godkjent boligalarm tilknyttet et vaktselskap nokså utilgjengelig, siden en innbruddstyv kun har få minutter på seg å finne den.

 

For å si det sånn ville sikkerheten øke med boligalarm ved første våpen, i tillegg et selskap som hadde oppbevart reservenøkkel.

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

Tenkte å oppbevare nøkkel 1 i en nøkkelboks med kodelås (4-sifret) som er nokså utilgjengelig for andre her i huset. 

 

Er det innafor å legge nøkkel 2 i en konvolutt, gi den til naboen, og ikke fortelle hva som er oppi konvolutten? La det bare stå "tilhører [navnet mitt]" på den? 

 

Det siste jeg ønsker nå som jeg snart er i gang med egne våpen, er jo å gjøre noe galt i forhold til våpenloven 😛 

  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Det blir endel overtenking, men da kan det utelukkes ytterligere om at andre fãr tilgang til våpenskapet. Altså nøkkel nr.1 på nøkkelknipen til alle nøklene man har i lommen oppbevares inni et lite FG godkjent og fastboltet skap med kodelås feks. på soveronmet når våpeneier legger fra seg nøklene til natta eller annet, og deretter følger våpeneier på nøkkelknipen til enhver tid utenomhus, i tillegg til at reservenøkkel nr.2 hadde vært oppbevart hos et vaktselskap.😊

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde innbrudd i huset mitt for mer enn 20 år siden. De hadde rotet i alt, dradd ut klærne våre fra skapene på soverommet, bøkene i bokhylla lå på gulvet i stua sammen med hauger av annet rot. Dette var jo lenge før det ble ett krav å oppbevare i våpenskap, men siden jeg hadde da tre gutter som bodde hjemme ville jeg ha ett likevel. Jeg husket jeg spurte politiet, da de kom, hvorfor de hadde rotet slik, og hun sa: " de lette etter nøkkelen til våpenskapet". De stjal ikke mye annet, noen kniver som lå i en skuff i rommet der våpenskapet var og en gammel dritt kikkert. Swarovskien hadde jeg låst inn i våpenskapet.  Jeg vet ikke om mange lure plasser hjemme for å gjemme reservenøkkel.

Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (2 timer siden):

Det blir endel overtenking, men da kan det utelukkes ytterligere om at andre fãr tilgang til våpenskapet. Altså nøkkel nr.1 på nøkkelknipen til alle nøklene man har i lommen oppbevares inni et lite FG godkjent og fastboltet skap med kodelås feks. på soveronmet når våpeneier legger fra seg nøklene til natta eller annet, og deretter følger våpeneier på nøkkelknipen til enhver tid utenomhus, i tillegg til at reservenøkkel nr.2 hadde vært oppbevart hos et vaktselskap.😊

Kodelås er oppfunnet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Robinson skrev (1 time siden):

Jeg hadde innbrudd i huset mitt for mer enn 20 år siden. De hadde rotet i alt, dradd ut klærne våre fra skapene på soverommet, bøkene i bokhylla lå på gulvet i stua sammen med hauger av annet rot. Dette var jo lenge før det ble ett krav å oppbevare i våpenskap, men siden jeg hadde da tre gutter som bodde hjemme ville jeg ha ett likevel. Jeg husket jeg spurte politiet, da de kom, hvorfor de hadde rotet slik, og hun sa: " de lette etter nøkkelen til våpenskapet". De stjal ikke mye annet, noen kniver som lå i en skuff i rommet der våpenskapet var og en gammel dritt kikkert. Swarovskien hadde jeg låst inn i våpenskapet.  Jeg vet ikke om mange lure plasser hjemme for å gjemme reservenøkkel.

 

 

Det tviler jeg veldig på, med mindre de spesifikt var på jakt etter våpen og visste at du hadde. 

Politi jeg har pratet med forteller det motsatte; det er svært sjelden at våpenskap er forsøkt åpnet når Rusa Ronny er på raid. Og der kjeltringene er på jakt etter våpen bryter de like gjerne skapet løst fra vegg/gulv og tar med hele skapet.

 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

 

 

Det tviler jeg veldig på, med mindre de spesifikt var på jakt etter våpen og visste at du hadde. 

Politi jeg har pratet med forteller det motsatte; det er svært sjelden at våpenskap er forsøkt åpnet når Rusa Ronny er på raid. Og der kjeltringene er på jakt etter våpen bryter de like gjerne skapet løst fra vegg/gulv og tar med hele skapet.

 

Vel, ikke det at jeg er noen Sherlock Holmes, men jeg har alltid vært overbevist om at disse/den som brøt seg inn var på jakt etter våpen. Og jeg har også alltid tenkt at det er en god sjanse for at jeg kanskje kjente vedkommende. For siden jeg bor i ett byggefelt og ikke kan parkere bilen med husveggen, har jeg trasket mye med diverse børsekofferter i nabolaget og guttene mine har ikke vært blyge med kameratene om hvor kult det er å skyte med pappas pistoler. Guttene mine hadde tanker om hvem det kunne være også. Hvis det hadde vært Rusa Ronny som var her inne, hadde han i alle fall tatt med de to whiskyflaskene jeg hadde stående, eller muligens det ganske nye speilrefleks kameraet mitt som fortsatt stod oppå pianoet midt  i stua. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...