Jump to content

Schultz & larsen til både universal jaktbørse samt langholdsrig?


Østledningen

Recommended Posts

Heisann!

 

Pr dags dato har jeg en cz 22lr til trening på papp, og en T3x 6,5x55 med 50cm løp, A-tec H2 samt Zeiss V4 3-12x56.

 

Jeg er nå strålende fornøyd med rifla. Liker den gode presisjonen, og at den kan brukes til både "fugl og fisk"

 

Den har skutt skarv på 200m, sel på 100, hjort på 50, elg på 10 og mye annet rart på min 1 år gamle jeger"karriere"

 

Den har også vært med på mange jaktfeltkonkurranser, hvor jeg føler selv at jeg har gjort det bra! Skyting er rett og slett veldig morro, og noe jeg føler å mestre ok++.   Litt "langhold" på 340m har det også blitt. Med gode resultater selv om jeg gjerne skulle hatt mer forstørring på kikkert.

 

Så sitter man jo litt her og dagdrømmer.

 

Jeg testet boltgangen til en Schultz & Larsen (S&L) classic på jakt og friluft i Arendal. Da ble jeg litt solgt. I tillegg ryktes det vel at eieren av j&f har vunnet NM i noe rifleskyting med S&L, så jeg tipper presisjonen er god?

 

Jeg begynte så å tenke på om det hadde vært en tanke å kjøpe seg en S&L Victory med deres thumbhole stokk?

 

Screenshot_20220825-223329_OneDrive.jpg.764d03ab809c6b1da6d5be790d5a3f18.jpg

 

Samt en Zeiss v8 2,8-20x56 eller Leica Magnus 2,4-16x56?

 

Da hadde jeg isåfall kjøpt en 6,5x55 pipe (40-50cm) til jakt, med deres thumbholestokk

Samt en 300WM full lengde 19mm pipe til langholdskyting på bane.

 

Så er spørsmålene da som følger

 

Finnes det noen "rigg/chassis" til langhold som passer S&L?

 

Hvilket kaliber som S&L tilbyr vil passe til litt grovere jakt, samt langhold? Har planer om å lade selv, og ønsker ikke bruke 50kr pr skudd.

 

Kikkertene vil nok passe til min type jakt, men vil dette være tilstrekkelig til Langhold på bane, om jeg ønsker å satse litt på dette?

 

Er det eventuelt noe annet folk har å komme med? 

 

Hva vil det perfekte kikkert være for mitt bruk? 

Finnes det andre systemvåpen som er mer passende?

 

 

Screenshot_20220825-223346_Chrome.jpg

Edited by Østledningen
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (30 minutter siden):

Jeg er i utgangspunktet alergisk mot treverk på en rifle, men tactical har jeg ikke kikket på enda. Det skal absolutt undersøkes.  Jeg kan jo da velge alu låskasse, og få en vekt med 6,5 som fint kan brukes på lange vandringer/reinsjakt, samt ha muligheten til å bruke 300WM løpet til langhold. 

 

Absolutt ikke et dumt forslag!

Edited by Østledningen
Link to comment
Share on other sites

Nå kan du vel få den med akkurat den stokken du måtte ønske. Jeg har den med alukasse og med to lette jektpiper en i 6,5x55 og en i 8x57. Med de pipene blir den svært lett. Det fine med den er jo at en kan pakke inn en pipe som passer til det bruket man skal ha der og da.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Østledningen said:

Jeg testet boltgangen til en Schultz & Larsen (S&L) classic på jakt og friluft i Arendal. Da ble jeg litt solgt. I tillegg ryktes det vel at eieren av j&f har vunnet NM i noe rifleskyting med S&L, så jeg tipper presisjonen er god?

 

Trenger ikke så veldig god presisjon for å vinne jaktfelt. Det trengs en god skytter med vinnerskalle. Jeg kjenner mange gode skyttere med S&L, så det er ikke noe dårlig valg. Men heller ikke nødvendigvis noe bedre enn andre rifler.

Link to comment
Share on other sites

Anskaff en vortex db tac til tikkaen din og bytt stokk, holmbro, kkc, tikka sporter eller grs til jaktfelt og litt langhold, eller krg, manners, mdt eller vision til langhold og litt jaktfelt. Nå er ikke original stokken på t3x håpløs, så det er ikke et must å bytte den ut. T3 i 6,5x55 med 50cm tynn jaktpipe holder til du finner ut at du vil ha en som er dedikert til gitt formål.

Link to comment
Share on other sites

Skutt på lengre hold med S&L siden 2005... med en lettere modifisert M97-DL samme som nå heter victory.. mine piper har vært. 6.5x55. 300win mag.. 30-06 som ble AI. 7x64.. alt dette går ut til 1200meter og litt lengre.. hadde jeg kjøpt i dag. Så hadde jeg kjøpt 6,5x55. 6,5-284. Eller noe så "kjedelig" som en magnum i 7mm.. husk å finn en bra kikkert..

Link to comment
Share on other sites

t-trim skrev (2 timer siden):

mine piper har vært. 6.5x55. 300win mag.. 30-06 som ble AI. 7x64.. alt dette går ut til 1200meter og litt lengre

6.5x55 går til 1200 pluss.. Pluss.. 300wm kan en snuse på 2000m med rette kulene..3006 AI på 1600m er ikke bortgjemt.. 7x64 har jeg med rette kulene skutt repiterbart ut til 1700m.. og 308w som ofte blir betegnet som en håpløs "langholds kule" er ikke helt glemt/håpløs på 1300m.. Skyt med det du har.. når siktet du har blir begrensningen pga manglende klikk.. kjøp egnet sikte.. når kaliber/rifle blir begrensningen kjøp ny rifle.. en klarer alltids å skyte lengere enn en tror.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har skutt en hel del på et mål som står på 1340m. Det jeg har testet er forskjellige kuler i 6,5x55, 308 og 30-06. Alt skutt med en sauer 200 str og 74 cm piper. Og det er for meg ingen tvil 6,5x55 og 30.06 fungerte utmerket. 308 fikk jeg aldri skikkelig til.

Når det blåste litt var 6,5x55 suverent best.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvor mye jeg liker S&L tactical låsekasse i aluminium, så hadde jeg kjøpt en Sauer 200 STR i 6,5 med Heym pipe som enten har 200 mm stigning evt. 178 mm om jeg skulle skyte de aller tyngste eller «spesial solids» 

Jeg bruker 200 mm stigning med Hornady 147 ELDM og de går mye lengre enn 1200 m. Det er ES’en som dreper presisjonen til slutt. Jeg ser ingen gode grunner for å kjøpe noe annet en 6,5 til langhold om man ikke har en eller annen fix ide. Til en STR får man også tak i et og annet chassis om man vil seg selv så vondt. Har man lyst på en kompositt stokk så er det en veldig enkel låsekasse å tilpasse stokker til om man er litt fingernem og ikke har 10 tommeltotter. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da takker jeg for alle inspill!

 

Jeg er jo selv en blodfan av 6,5, og liker denne til litt lett langhold!

 

At jeg ikke MÅ ha 300wm til labghold er så sin sak, men noen ting har man jo bare lyst på 🤩🤩

 

Jeg tror jeg legger "rifle til ALT" på hylla for denne gang.

Jeg beholder tikkaen, kanskje kutter pipa på den litt og skaffer en lettere demper. Så får det bli jaktbørsa mi i 6,5x55

 

Så skaffer jeg meg en dedikert langholdsrigg.

 

Frister nok da med en s&l tactical med syntstok/chassis leica PRS og litt annet snask.

 

I mrllomtiden får jeg prøve å finne meg en skikkelig "lang" langholdsbane i nærheten. Lite info om dette rundt om. Hadde vært morro å snakka med litt erfarne folk og testa litt på lange hold før jeg blåser alle julegavepenga på meg selv.

 

Send meg gjerne en PM om noen kunne tenkt seg å vist meg en bane eller møttes på en bare for en liten innføring en gang.

Spanderer selvsagt noen gode flasker vin!

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Østledningen said:

At jeg ikke MÅ ha 300wm til labghold er så sin sak, men noen ting har man jo bare lyst på 🤩🤩

300 win mag er jo ikke en god patron! Hvorfor vil du ha noe med en så ugunstig hylse? 300 Norma magnum er bedre, men skulle jeg først gå den veien ville jeg nå heller sett på 300 PRC. 300 wm er den klassiske langholdsfella for de som ikke fet bedre…

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (43 minutter siden):

300 win mag er jo ikke en god patron! Hvorfor vil du ha noe med en så ugunstig hylse? 300 Norma magnum er bedre, men skulle jeg først gå den veien ville jeg nå heller sett på 300 PRC. 300 wm er den klassiske langholdsfella for de som ikke fet bedre…

Jeg vet ikke bedre nei, det har du helt rett i 😅

 

Har googlet og lest litt, og 300wm virket som en rimelig, god, presis og fin greie å skyte langhold med?

 

Desuten var det noe begrenset hvilket kaliber s&l kan levere 72cm Ø27 løp i.  Se oversikten lengre opp.

 

Egentlig kunne jeg tenkt meg 338lm, men dette blir jo dyrere å skyte med. Samt at s&l ikke lager disse løpene.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Østledningen said:

Har googlet og lest litt, og 300wm virket som en rimelig, god, presis og fin greie å skyte langhold med?

Da må jeg stille deg noen spørsmål som kan være greit å ha tatt stilling til før du kjøper katta i sekken 😉

Skal du kjøpe ammo eller skal du lade selv?

Har du erfaring med å skyte rifler med tyngere rekyl?

Er du helt låst i tanken om S&L tactical?

Hvor langt ser du for deg at du skal skyte?

Hva skal du skyte på? (dyr/blink/stål?)

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (43 minutter siden):

Da må jeg stille deg noen spørsmål som kan være greit å ha tatt stilling til før du kjøper katta i sekken 😉

Skal du kjøpe ammo eller skal du lade selv?

Har du erfaring med å skyte rifler med tyngere rekyl?

Er du helt låst i tanken om S&L tactical?

Hvor langt ser du for deg at du skal skyte?

Hva skal du skyte på? (dyr/blink/stål?)

Lade ammo selv. Skal lese meg opp og handle inn i løpet av vinteren.

 

Har noe erfaring med å skyte rifler med tyngre rekyl. Skutt noe 458mw med stålsikter samt 30-06 uten demper.

Uten å skryte føler jeg at jeg har god kontroll på gode avtrekk og skuddreaksjonen. Trener mye med 22lr, og tror ikke dette skal bli noe problem.

 

Skyte mellom 400 og 1200m kanskje?

Alltids morro å prøve lengre?

 

99% skyting på stål, men skal ikke se bort ifra at at jeg vil dra med børsa på reinsjakt en gang. Om det skulle blitt lengre hold

 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Østledningen said:

Lade ammo selv.

300wm er en gammel patron som er ment for å skyte forholdsvis korte lette kuler i høy fart. Kulene har stort sett lav BC i forhold til hva du kan få i kaliberet i dag. Kammeret har begrensninger om du ønsker å gå for topp performance. S&L har så vidt jeg forstår bare løp i 1:10 twist i kal 30. Det setter også begrensninger for hva du kan skyte. Til sammenligning bruker 300 PRC 1:8 twist. Det er veldig mye å skrive om forskjellen og hva det innebærer for ytelsen du kan få ut av patronen. Du må lese deg opp på dette.

Poenget mitt er vel kanskje at om du skulle kjøpe ammoen så ville du uansett ikke ha noe glede av muligheter og da spiller det kanskje ikke den helt store rollen?

 

33 minutes ago, Østledningen said:

Har noe erfaring med å skyte rifler med tyngre rekyl.

Mange tar seg vann over hode ved å starte med tung rekyl. For å ha kontroll når du skyter langhold så bør du selv være i stand til å se hva som skjer når kula har forlatt løpet. Mister du blinken av syne fordi du bankes ut av rekylen så har du egentlig et problem. Du kan delvis løse dette med brems eller lyddemper, men det blir aldri bra om du ikke kan være konsekvent i rekylopptaket. 6,5 er i særklasse en bra kombinasjon av rekyl og ballistikk som er vanskelig å slå.

 

36 minutes ago, Østledningen said:

Skyte mellom 400 og 1200m kanskje?

På de avstandene skyte omtrent absolutt alle bedre med 6,5 enn en 300 wm. Det er først om du skal jakte på noe og du trenger mere energi at det kan lønne seg å gå opp i kaliber. Merk kan for det trenger ikke bestandig å være tilfelle.

 

Jeg skjønner at langhold og 300wm eller 338LM høres ut som en god ide for de som ikke har erfaring fra langholdsskyting fra før, men det er veldig få som får til å begynne med langholdsskyting og ender opp med suksess med slike kaliber. Det er mange ting du skal forstå og mye som skal mestres før det er et poeng å bruke kal.30 og 338 til langhold. Da har man enten en agenda med mere energi eller har bestemt seg for å nå enda lenger ut, typisk forbi 1500-2000 m ++. Det er ikke noe du får til med 300wm og 1:10 twist.

 

Mitt tips er å prøve litt med den 6,5 du har fra før, selv om pipa er noe kort.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (8 minutter siden):

300wm er en gammel patron som er ment for å skyte forholdsvis korte lette kuler i høy fart. Kulene har stort sett lav BC i forhold til hva du kan få i kaliberet i dag. Kammeret har begrensninger om du ønsker å gå for topp performance. S&L har så vidt jeg forstår bare løp i 1:10 twist i kal 30. Det setter også begrensninger for hva du kan skyte. Til sammenligning bruker 300 PRC 1:8 twist. Det er veldig mye å skrive om forskjellen og hva det innebærer for ytelsen du kan få ut av patronen. Du må lese deg opp på dette.

Poenget mitt er vel kanskje at om du skulle kjøpe ammoen så ville du uansett ikke ha noe glede av muligheter og da spiller det kanskje ikke den helt store rollen?

 

Mange tar seg vann over hode ved å starte med tung rekyl. For å ha kontroll når du skyter langhold så bør du selv være i stand til å se hva som skjer når kula har forlatt løpet. Mister du blinken av syne fordi du bankes ut av rekylen så har du egentlig et problem. Du kan delvis løse dette med brems eller lyddemper, men det blir aldri bra om du ikke kan være konsekvent i rekylopptaket. 6,5 er i særklasse en bra kombinasjon av rekyl og ballistikk som er vanskelig å slå.

 

På de avstandene skyte omtrent absolutt alle bedre med 6,5 enn en 300 wm. Det er først om du skal jakte på noe og du trenger mere energi at det kan lønne seg å gå opp i kaliber. Merk kan for det trenger ikke bestandig å være tilfelle.

 

Jeg skjønner at langhold og 300wm eller 338LM høres ut som en god ide for de som ikke har erfaring fra langholdsskyting fra før, men det er veldig få som får til å begynne med langholdsskyting og ender opp med suksess med slike kaliber. Det er mange ting du skal forstå og mye som skal mestres før det er et poeng å bruke kal.30 og 338 til langhold. Da har man enten en agenda med mere energi eller har bestemt seg for å nå enda lenger ut, typisk forbi 1500-2000 m ++. Det er ikke noe du får til med 300wm og 1:10 twist.

 

Mitt tips er å prøve litt med den 6,5 du har fra før, selv om pipa er noe kort.

Tusen takk for veldig god info! Det settes stor pris på!

 

Jeg er jo stor 6,5 tilhenger, så da tror jeg at jeg holder meg på 6,5 enn så lenge.

 

Da får jeg kjøpe meg en noe bedre kikkert med mer forstørring og prøve meg på litt lengre hold. 

 

Ser jeg at det virkelig er noe for meg, så kan det jo være aktuelt å kjøpe kanskje s&l victory/tactical. Da kan jeg jo ha 2 stykk 6,5 løp. Ett tynt og kort til jakt, og ett tykt/langt til langhold.

 

Igjen, takker for infoen og en liten "reality check"

 

Tar gjerne imot info på hvor jeg burde prøve meg på en bane som har lange hold? Er det noe i drammen/oslo omeng?

Enn så lenge så er myhrespitens 340m det jeg får skutt på. Send meg gjerne en pm om noen vet noe!

Link to comment
Share on other sites

.300en kom på markedet i en tid da magnumfeberen (Weatherby) herjet, og ble dimensjonert for å passe standardlengde låskasser, slik at de fleste sylinderlåsrifler lett kunne kamres for patronen. En slags fattigmannsmagnum.  Begrensningen i patronlengde er kanskje den fremste årsaken til å velge den bort om skyting på lange hold med tunge/ VLD kuler står på programmet. Magasin kan iaf ikke benyttes om en skal få utnyttet hylsevolumet. Standard stigning på 1:10 likeså, selv om en kan velge det selv når pipe byttes. Når det er sagt, er det en patron en kan vurdere om en vil ha noe ekstra punch i jaktrifla, til de lengre holdene. Den er utbredt,  spesielt i Nord Amerika, og ammo og komponenter er  gjerne hyllevare rundt om på kloden. Om man liker ytelsespotensialet til 30-06 over .308W, så får man omtrent tilsvarende over 30-06 med .300en.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Østledningen said:

Igjen, takker for infoen og en liten "reality check"

Det er ikke meningen å være en festbrems 😉, og den låsekassa fra S&L i aluminium er grisefin. Jeg kunne godt hatt en slik selv, men da i 6,5 og helst med custom løp.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man først skal lade er vel dette det mest langtrekkende man kan få i en Sauer STR med custompipe fra feks Hansen.

Som ekstrabonus får man vel denne patronen også til å virke i 10-skuddsmagasinene noe 6,5x55 ikke gjør (.. hvis man ikke ackimper 6,5-en også)

Kulene er til og med på lager hos Jaktdepotet.

 

image.png.47e04ddbdd4733fbb5d9e8e518288a61.png

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fire Sauer 200 STR og kjempefornøyd med de. Har også en S&L tacical med alukasse som jeg bruker til jakt kjempebørse med fantastisk presisjon. Men jeg tror jeg skal kjøpe meg en S&L tacical med stålkasse for og ta opp langholds skytingen igjen.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, bardp said:

S&L tacical med stålkasse

Hvorfor stål? Jeg tenker at aluminium er gunstig med tanke på å holde mest mulig av vekta i pipa. 
Nå kjenner jeg ikke S&L kassa godt nok til å kunne vite dette, men jeg tenker at den låsekassa må være et godt utgangspunkt for å få til 10 skudds magasiner i 6,5x55. Det skal sikkert ikke så mye modifisering til for å lure inn et dobbeltradet 6,5x55 magasin. Det må nok sikkert lages en egen magasinbrønn, men det er jo rimelig overkommelig og enkelt nok. Låsekassa burde være perfekt til PRS for de som vil skyte 6,5? Egentlig er det veldig rart at S&L ikke tilbyr en 10 skuddsløsning til denne låsekassa fra fabrikk. 

Link to comment
Share on other sites

Har jo en med alukasse allerede så tenkte det hadde vært moro og prøve stålkasse også. Med originalpipa "Tactical model comes standard with a barrel of 74 cm and a diameter Ø27 " blir den jo ikke akkurat noen lettvekter.

For meg holder det fint med 5 skudd i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
1 hour ago, bardp said:

Sluttstykkene er like men hevearma er forskjellig.

Den kan vel kanskje skrues av? Nobben altså!

Det eneste jeg ikke skjønner med den låsekassa, er hvorfor S&L måtte skrive TACTICAL med store bokstaver over hele jævla låsekassa😂. Snakker om å røyke fluesopp...

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, skaubjønnen said:

Og er sluttstykket likt på tectical likt m97dl?

Nei: Helt forskjellig innfestning på hevarm mot boltkropp. M97dl var modellen som kom før Victory og Classic/ Classic DL/Tactical

 

12 hours ago, bardp said:

Jeg bruker faktisk et DL sluttstykke i min Tactical.

 

Tactical og Classic DL er helt like, bare mer gods i kassa, samt at picatinnyskinna er intergrert/frest ut i samme stykke på Tactical ellers er alt likt.

 

Løp og løpsinnfestning er likt på alle modeller fra M97DL til dagens modeller

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å forklare; men på Classic er det brukt et "kilepatent", hvor  det er banket inn slik at det står i klem. Forøvrig et patent som har sin svakhet med at det kan oppstå sprekkdannelse pga lite gods fra der håndtaket bunner i selve boltkroppen og det utfreste langsgående sporet i bolt. Har vært noen reklamasjoner på dette. Årsak er en kombinasjon av lite gods, samt litt brutal boltføring. Hendte på en av mine kasser, faktisk. Var litt vel "taggade" på en feltskyting og hadde ladet hylser jeg plukka i bøtta på banen, med der tilhørende treg kamring på 5 av 10 skudd😄

 

På M97dl og Viktory er det et firkantspor mer på utsida av bolten.(Som jeg kan se) Om du søker litt på youtube/google så finnes det litt bilder/ videoer. En habil børsis kunne sikkert gjort om løsningen på begge, men tror det blir billigere å bare kjøpe seg en ny bolt om en var i behov for å flexe mellom løsninger/oppsett på rifla :)

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...