Jump to content

Hva er deres erfaringer med elektronisk kruttmål/ dispensere


Bygda

Recommended Posts

Driver å handler inn for å gjenoppta ladning og før så brukte jeg ei vippevekt noen ganger for å kontrollere, men nå som det blir lengre avstander får jeg vel bli mer nøyaktig. Tanken er da enten kjøpe elektronisk vekt +krutt drypp og kruttmål eller kjøpe alt i ett i elektrisk løsning. Hadde jeg skutt mange herrens 1000 årlig hadde vel valget vært enkelt, men for en 1000 skudd i året er jeg ikke helt sikker.

 

'Hvordan er erfaringen deres med de automatiske og hvordan er holdbarheten? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker og har brukt elektronisk krutt dispenser i mange år.. har brukt og byttet litt forskjellige modeller og merker.. men har endt opp med disse to modelleneFB765F94-3C9C-4719-9EDB-E0CCEBE09BBD.jpeg.f25938b37b37e5d35dde399a6da1faba.jpeg

 

Den grønne er RCBS ChargeMaster 1500 som jeg har programmert/optimalisert selv så den er både kjapp og nøyaktig 0.1 grs .. Den mørkegrå er en RCBS MatchMaster og er topp modellen til RCBS og dette er noe av det ypperste om ikke den ypperste av kruttvekter/dispenser som er på markedet når det kommer til nøyaktighet og hastighet.. denne er nøyaktig til 0,04grs..  den grønne vekten nærmer seg sikkert 100K skudd.. den grå bikker vel 10K skudd.. begge uten et eneste feilslag så jeg vil påstå at det er kvalitet..  disse to vekten ligger i øverste skala når det kommer til pris..og den grå er i en særstilling med tanke på pris.. skulle jeg anbefalt en kruttvekt til mere vettuge priser..så hadde det vært en RCBS ChargeMaster Lite..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (58 minutter siden):

Ble litt misunnelig nå


Dessverre så er jeg en "utstyrshore" og det skal ikke rare argumentene til for å "overbevise" meg til å handle noe.. når jeg argumenter med meg selv om jeg skal handle eller ikke handle😉051C8DB5-5C3C-41E5-B683-C68C8532737E.jpeg.917427da2b27bc08072681fb72a9b35e.jpeg

 

og har nok lav motstand dyktighet mot egen argumentasjon når det kommer til å handle seg nye "duppeditter"

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvor mange år overlever "dataen".. Kjøper jeg en RCBS chargemaster lite lever den i 10 år+ tror dere? @Sunnmøring hvor lenge har du brukt din 1500. Sånn prismessig er jo ikke chargemaster Lite så ille og det ser VELDIG bekvemt ut å slippe å dryppe krutt, veie ect. 

Kjøper jeg en RCBS kruttmål er det jo 2200kr + elektronisk vekt+ trikler så nærmer man seg 4000 med stormskritt. Eneste forskjellen er at det bare er den elektroniske vekta som ikke overlever 50 år med bruk.

 

Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (22 minutter siden):

Eneste forskjellen er at det bare er den elektroniske vekta som ikke overlever 50 år med bruk.

Hvem gidder å bruke noe i 50 år.. jeg er dritt lei bilen jeg kjøpte ny for 3 år siden..  og bytter den.. jeg bytter stort sett all optikk en gang i året..  den eneste riflen jeg ikke kommer til å kvitte meg med er kipplaufen min.. og kjerringa (om hun oppfører seg)😉 gadget frøken i meg har lyst på noe nytt ganske så ofte.. så hvorfor skal noe vare i 50 år???

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (10 minutter siden):

så hvorfor skal noe vare i 50 år???

Nå må jeg spørre deg hva i hvelvete du jobber som, om du bytter så mye 😂. Fra det harde liv tilbake til hobby så må jo ikke ting vare for evig og det er bruksting. Men så er det jo fjernt av meg å kjøpe en chargemaster om forventet levetid er 5 år og jeg lader 1000 i året. Poenget mitt er vel den at ladeutstyr skal nedbetale seg selv, ellers så er det jo waste. 

Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (1 time siden):

Nå må jeg spørre deg hva i hvelvete du jobber som, om du bytter så mye 😂


Avkastning på investeringer.. litt kjøp og salg.. så Jar en et ganske greit utgangspunkt.. men selv om en bytter optikk eller lignende en gang for året..så er det ikke slik at en nødvendigvis taper penger om en bytter noe..en kan ende opp med å tjene noen kroner også..

Link to comment
Share on other sites

Eg har eit anna syn på sakene, i ein perfekt verden hadde det vore slik at ein kjøpte ein ting av noko og så holdt det livet ut, problemet er at ein gong forandre produsentane fokus frå best mulig til mest mulig slik at me konsumentar må ustanselig kjøpa nytt. Ladeutstyr derimot er ein slik kategori der enkelte ting er nærast uslitelig. Der er det derfor kjekt og kjøpa rett med ein gong, kikkertsikte kan vel og kanskje halda livet ut, med service i ny og ne samt gevær av ein viss verdi, berre og skifta løp. Dette er ikkje meint som kritikk, berre eit lite tankekors.

Edited by Stihl Crazy
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (2 timer siden):

Ladeutstyr derimot er ein slik kategori der enkelte ting er nærast uslitelig. Der er det derfor kjekt og kjøpa rett med ein gong,

Er vel egentlig veldig enig i denne tanken. Hva bruker du til krutt fordeling

 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd mer enn en av disse. Jeg kjøpte en Hornady en gang jeg var i USA. Det ble Hornady, ikke fordi det var noe ønske, men fordi det var den butikken hadde.

Mine erfaringer med den er at den er kritisk på hellingen av materøret. Skifter jeg kruttype fra ball til ekstrudert må materøret være mer horisontalt for å unngå overfylling og ekkel piping.

Jeg er også opptatt av at det skal gå litt raskt, jeg orker ikke sitte å vente i all verdens tid til den har fylt opp 80-90 gr krutt. Derfor er den innstilt på rask fylling. Det blir sikkert mindre feil med langsom fylling, men å se på kruttdispenseren er like engasjerende som å se maling tørke.

Derfor brukes dispenseren kun til magnumladninger der jeg er i nærheten av maksladninger og til forsøksladninger.

Masseproduksjon av 6,5 og tilsvarende skjer med pressing i Co-Ax, hette, krutt og kule settes på plass i en Dillon 550 etter vasking. Det blir mer enn nøyaktig nok.

Jeg antar at hastigheten for de fleste brukere vil være utslagsgivende for ofte den blir brukt. Jeg lader for å skyte, og da blir stort sett tid pr. produsert skudd det viktigste.

Disse erfaringene er for Hornady, men jeg tror de fleste andre vil ha mye av det samme.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

https://fjellogfriluft.no/produkt/rcbs-rebel-master-reloading-kit/ 6749kr

https://www.vapensmia.no/hjemmelading/hylsepreparering/hylsevaskere/frankford-arsenal-rotary-tumbler 3490kr

https://skytterlinken.no/hylsetrimmer-og-preparingssenter 3490kr

https://www.brownells.no/RCBS-CHARGEMASTER-LINK-01-grains-749019376 4541 kr 

 

Nå er vi på bekvem hjemmeladning og prisen blir 18 270kr. Du snakker om 1000 skudd årlig og om vi sier dette er med 6,5 og du ønsker å kopiere norma gt bane blir regnestykket slik.

Norma GT bane i butikk 50pakk =596,5 kr

Hjemmeladd blir det 7*50=350 kr

Differanse 246,5 kr 

Om man da tar prisen på ladeutstyret 18270 kr / 246,5=74,11 som igjen representerer pakker på 50. Totalt skudd du må lade er da 3705 stk. Om du skyter 1000 som du sier så er dette spart inn på 3,7 år for deg. 

Hylsetrommel, automatisk dispenser og trimmerstasjonen må du jo ikke ha og da snakker vi om bare 6749kr som du innbetaler på 1,3 år. De som skyter MYE av de jeg kjenner skyter jo da i dfs og her går det i dillon 550 og 650 all day. Med andre ord så er konkurangseskyttere fornøyde med å ikke lade hver eneste ladning og da er jo spørsmålet hvor nøye det faktisk må være.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt RCBS Chargemaster Lite og har nå to stk Frankford Arsenal Intellidropper. Jeg fant ut at jeg trengte to, var litt usikker på om jeg skulle kjøpe en ny RCBS eller bare slå til på tilbud på Intellidropperen. Gjorde altså det. Hvilken er best av de, vet ikke helt. De er ganske identiske mhp hastighet. RCBS ser, kjennes og høres (mye mindre støy) bedre ut. Intellidropperen kaster mye sjeldnere over, RCBS hadde tendens å kaste 0,1g over vekt. Jeg opplevde også RCBS til å drifte mye mer, la den stå på i en time så har den gjerne driftet 0,3grain.

 

Begge vektene er nøyaktige ut fra det jeg har testet mot vippevekt og fra en elektronisk vekt til den andre.

 

Så, selv om de ikke oser kvalitet, så er jeg nok mer fornøyd med Intellidropperen.

 

Holder til mitt bruk, men skulle gjerne hatt en Matchmaster ja

 

 

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

Pris, effektivitet, og presisjon.

Komplett utstyr til enstasjons lading koster ca 5000,- -til progressiv, nesten 20 000,-

Som @Per-S, så er min lading nesten utelukkende fokusert på å bruke minst mulig tid, og penger, på patroner som er gode nok.

Vi skyter 7-8000 skudd i året - kanskje 10 000 i år med dette tempoet. 

To skyttere som skyter (skjøt, det blir nok mer "rogue" der nå når NBSF har klikka totalt) BR-grener, UNL, vi skyter DFS, og PRS, som regel skyter vi langhold (ut til rundt 1000m) et par ganger i måneden, og på 100-300 er vi da flere ganger i uka.

 

Presisjon, på langt hold, og så litt lenger av og til. Jeg har vunnet NM i UNL et par ganger, så tror jeg vet hva som skal til for å lage presise patroner. Det er IKKE 0.04gr, 0.1 kanskje, og det er nok den reelle presisjonen på ei 0.04-"oppløsning"-vekt. Min med 0.1 er nok reelt sett 0.1 hver vei fra den desimalen, så 48.1 vist på displayet kan like godt være 48.0 som 48.2. Men det holdet til å treffe snuseska, 30 ganger på rad - på 500m. Det er mange andre ting, og viktigere enn å gjøre mest mulig, er å ikke "kuke det tll"..
VIRKELIG presisjon, som i BR, HV100, da må du litt mer (se "Anal-lading"), og ei vanlig rifle holder ikke.

Uansett så får man ut av et kruttmål ofte 3 ganger så mye spredning i utmålt kruttmengde., altså 47.8 - til 48.4, når du skulle ha 48.1. Det vinner neppe NM-UNL, men kanskje treffer du snuseska, 28 ganger.. Sannsynligvis blåser du ut, og treffer 10-15 ganger, men det har ingenting med ammunisjonen å gjøre. Kanskje med mengden ammunisjon, skutt fra før - altså erfaring - men alle blåser hit og dit på lange hold, og det sier noe om hvor presis ammo du har nytte av.
Mesteparten av det jeg skyter i 6.5x55 er fra en Dillon 650, målt ut, og laget i tempo 5-600 i timen. Det blir så presist, at jeg må ha omtrent 100% vindstille, og skyte med støtte i begge ender for å se forskjell på det, og det som er "anal-ladet".
Anallading er altså så tungvint lading at man like godt kunne hatt en pinne opp i ræva, og jeg hater det, men det virker - OM man har ei 50-60 000,- customrifle, som en av toppsmedene har laget, og lest over, og man altså lader slik bare @sunnmøringen;) og Alexander Brude kan beskrive... Jeg lader kanskje 200 anal-patroner i året. Og 2-3000 på enstasjons, der jeg tar kruttet fra et elektronisk kruttmål. De bli "bare ladet", men kruttet altså veid. Du merker forskjellen på 0.1gr feil og 0.3gr feil på 1000m, på 500, ikke egentlig. På 1000m derimot, vil kruttmålet gi det en liten, eller stor, halvmeter høydespredning som du får ned til 30-40cm med å veie - og kanskje under 20 om du drar fram "alle triksene" - og ei topprifle, iallefall ei topp pipe.

 

Effektivitet. Jeg lader 6.5x55 og 308Win på 650. Alt annet på en >30 år gammel RCBS Rock Chucker.
Det gir meg muligheten til å sammenligne. Og karusellpressa må settes opp og stelles litt, og det er nesten bare teit å ikke lade 500 når du først begynner - men du lader 1000 patroner på en kveld. Så skal du ha 1000 i året, så skal du bruke den en gang i året...
Min vurderinger at man ikke har noen egentlig nytte av 650en før man lader minst 2-3000 patroner i året. Og man må faktisk hodle på litt før man utnytter den helt. Jeg ladet nok 10 000 patroner før jeg var "helt på topp" og hadde optimalisert alt slik jeg ville ha det. Nå er det vel 40 000 igjennom - og ja - det ER effektivt. Men til 1000 i året, ikke faen. Plass tar den også.

Vi du "bare skyte litt langhold", kjøp et elektronisk kruttmål, trenger ikke det dyreste, men kanskje det raskeste, eller det som er minst plunder med. Jeg syns min Lyman Gen 6 er OK, men ikke mer. Nå er det den jeg har, så det får holde, men det fins nok bedre. Andre her har mer erfaring med ulike. RCBS virker lovende etter hva folk sier.

 

K


 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Slik kan det se ut på 1000m. Fabrikkrifle, krutt fra dispenseren med pluss minus 0.1gr,  OK jevn hastighet her, mye pga. gode hylser. (Glemte å korrigere for motvinden, så litt lav)

1274594559_IMG_0266(1).PNG.4c4719b668a4a5c23a91d4bb3c1f453d.PNG

 

768181484_IMG_0192(2).jpeg.145f97487637a80cf01523b687513629.jpeg

 

Fabrikkrifle faktisk, "but not just any", vi liker å tro at det er bra når vi betaler så mye...

IMG_0251.jpeg.46d9268389cda1a083cfac21250e3e87.jpeg

 

Men vinden tar deg uansett

IMG_0245.jpeg.678f15b32e939448ec9314d517180464.jpeg

 

Slik...

IMG_026vind9.jpg.08623a7279117c2bbeca764fed383837.jpg

 

Så skal det skytes, all superlading er temmelig waste om du skal skyte uten støtte i hauet og ræva

IMG_0112.jpeg.c2ec82f6fe6cb1bdc3a68247784f2481.jpeg

 

Og det samme om rifla ikke er på topp, du kan ikke lade en Krag til BR-rifle (men han ble skremt)

IMG_0254.jpeg.de5a6c4fbdb9cace66ae5b446022d172.jpeg

 

IMG_0257.jpeg.6593a3a83d3b6a97a4c9b9ddfeeeff40.jpeg

 

 

Om du har gjort alt du kan komme på, ladet med fire pinner oppi ræva, og kona lurer på hva du driver med der nede kveld etter kveld, OG vinden er på lag, OG hva faen vet jeg.. Så kan det se slik ut 

1593590466_IMG_6923(1).PNG.c3f5eb822fef2b14fdc576728fa58841.PNG

 

 

Men da er vi her omtrent. Det er gøy, men ikke så praktisk. Jeg bruker den rifla så lite at den eneste grunnen til at jeg ikke selger den er at jeg ikke klarer å selge ei så presis rifle....

IMG_1562.jpeg.74c8f5ca0bbd3179245ea4174921a69b.jpeg

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

petrol skrev (53 minutter siden):

6.5 Gaymoore, ANALlading etc. Kammeret er ikke hva det en gang var...

Kammeret er det det alltid har vært. "Anallading" ble første gang omtalt i 2013, og har vært i regelmessig bruk siden. 

"Gaymore" / "Crymore" er bare fakta, og patronen er vel eldre enn Kammeret. Du må følge med ;)

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (3 timer siden):

Er vel egentlig veldig enig i denne tanken. Hva bruker du til krutt fordeling

 

Veit ikkje om du kan bruka det eg bruke dersom du ikkje har god tid, eg bruke berre vippevekt (dillon) til alt av lading har ikkje noko kruttmål. Med litt trening så går det jo, trikset er og ha ei lee ausa som romme nesten det du skal ha og så tar du ausa ned i koppen med krutt ein gong til (berre litt krutt i ausa no)og porsjonere forsiktig ut til vekta balansere. Går jo ikkje så allervers treigt når ein får dreisen på det men litt seint går det okke som. Der som hadde gått mykje fortare var dersom ein kunne skopa alt med ei lee ausa eller avkappa hylsa som er lodda fast men eg veit ikkje om det er nøyaktig nok.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er nå en av de som har svært liten tiltro til reklamen om hvor nøyaktig disse vekt/kruttdispenserene kan vei ladninger. Grunnen til at jeg i hele tatt vurdere et slikt verktøy er alle traumene etter timesvis med veiing på manuelle vekter. Jeg har innsett at etter alt for mange år med lading så kommer jeg til å møte veggen om jeg skal veie hver eneste ladning. Stort sett så er all rifleskyting jeg gjør med 6,5 forbi 400 meter og ut til 12-1400 meter. Det nytter ikke å bruke kruttmål eller ta snarveier. Jeg har sett forskjellen og klarer ikke gå tilbake. 
 

Jeg kjøpte en Lyman ett eller annet for mange år siden og prøvde å bruke den, men jeg fikk helt spunk av å vente på greia som i tillegg slumset krutt verre enn jeg noen gang kunne forestill meg. Men den kosta jo ikke mange kronene, så hva kan man forvente seg? 
Så da var det tilbake på manuell vekt igjen😒 og timesvis med kjedsomhet..

 

Når RCBS kom med MatchMasteren holdt jeg på å bestille den, men oppdaga tilfeldigvis at AutoTrickler kom med en ny helautomatisk Verson 4. Da var jeg umiddelbart solgt. Også var jeg i tillegg heldig som klarte å få kloa i en uten å vente i årevis🤩
Så da ble det en sånn;

6F4F1179-368B-43ED-84BD-35AC250042EA.jpeg.9e6b1884a9653655e1234c8237fe0fec.jpeg

Det er vel nesten det beste kjøpet av ladeutstyr jeg noen gang har gjort. Den er ikke perfekt, kruttet blir statisk om luftfuktigheten er lav, spesielt på vinteren. Jeg får ikke 0,02 gr nøyaktighet som reklamen sier, men jeg får det mye bedre enn +/-0,1 gr og bedre enn den manuelle vippevekta jeg har som begynner å bli sliten. Og denne er lynrask på å måke ut krutt sammenlignet med de andre, også RCBS sin MatchMaster blir treig i forhold. 

Link to comment
Share on other sites

Et kruttkorn kan jo veie 0.1gr, så vel, ja...? Ellers er jeg enig i det du sier om vekter. Mange har alt for stor tiltro til vektene, og det de viser.

Generelt er skal det kun være usikkerhet i siste siffer - men det er til gjengjeld nettopp det - usikkert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Et typisk kruttkorn fra f.eks Norma 15 veier 0,2gr. Så den vekta jeg bruker teller egentlig på en måte kruttkorn. Men igjen poenget med kruttdispenser for meg er utenlukkende å slippe akkurat det arbeidet med å veie krutt selv.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bly said:

Et typisk kruttkorn fra f.eks Norma 15 veier 0,2gr. Så den vekta jeg bruker teller egentlig på en måte kruttkorn. Men igjen poenget med kruttdispenser for meg er utenlukkende å slippe akkurat det arbeidet med å veie krutt selv.

0.2grain per kruttkorn? Det hørtes mykje ut.... Ei 50grains 6.5x55 ladning vil da inneholde 250kruttkorn. Det høres lite ut.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 timer siden):

 

Om du har gjort alt du kan komme på, ladet med fire pinner oppi ræva, og kona lurer på hva du driver med der nede kveld etter kveld, OG vinden er på lag, OG hva faen vet jeg.. Så kan det se slik ut 

1593590466_IMG_6923(1).PNG.c3f5eb822fef2b14fdc576728fa58841.PNG

 

 

Men da er vi her omtrent. Det er gøy, men ikke så praktisk. Jeg bruker den rifla så lite at den eneste grunnen til at jeg ikke selger den er at jeg ikke klarer å selge ei så presis rifle....

IMG_1562.jpeg.74c8f5ca0bbd3179245ea4174921a69b.jpeg

 

 

 

K

Kan du gi litt mer detaljer om rifla?

Den ser jo unektelig spennende ut.

 

Hvem har bygget den? 
Hvilken kasse/stokk/løp?

Kaliber?

kikkert? 
Er den kun til plinking, eller er den med på jakt også? Hva veier den? 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (1 time siden):

Kan du gi litt mer detaljer om rifla?

Den ser jo unektelig spennende ut.

 

Hvem har bygget den? 
Hvilken kasse/stokk/løp?

Kaliber?

kikkert? 
Er den kun til plinking, eller er den med på jakt også? Hva veier den? 

https://www.hansen-rifles.no/ leverte rifla. Den er fremdeles på hjemmesida hans 6 år etter, så han må ha vært fornøyd :)

Kassa er Hansen, norsk fra Vestfossen, pipa som står i nå er Krieger 6.5mm, 1:8.5" stigning, full profil, 67cm, og stokken er en McMillan "F-class"
Kaliberet er 6.5x47L, tightneck .287"
Kikkert varierer litt, men oftest en March 5-40x56

Den veier ca 8.5kg uten kikkert, så den kan holde seg under 10kg, vektgrensa i F-class, med kikkert på.

Har aldri prøvd den på jakt, det tror jeg den er bortimot helt uegnet til, med hår-avtrekk, ingen sikring, og enkeltskudds. Men klart. Hadde jeg et himla jorde å jakte rådyr over, så satte jeg nok opp en benk med tak over i et hjørne...

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (9 timer siden):

Men til 1000 i året, ikke faen. Plass tar den også.

Vi du "bare skyte litt langhold", kjøp et elektronisk kruttmål, trenger ikke det dyreste, men kanskje det raskeste, eller det som er minst plunder med. Jeg syns min Lyman Gen 6 er OK, men ikke mer. Nå er det den jeg har, så det får holde, men det fins nok bedre. Andre her har mer erfaring med ulike. RCBS virker lovende etter hva folk sier.

Da blir det å handle en gen 6 eller rcbs link på sikt. 

 

For å få litt effektivitet i vasking og trimming av hylser hva gjør dere der da?

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 minutt siden):

Viss du berre neck size treng du som regel ikkje vaska dei, eventuelt tørk rett over dei med ein litt fuktig klut dersom dei er skitne etter skyting. Lite trimming med lapua hylser, mi erfaring.

Behov for trimming har ingenting med hylsefabrikat å gjøre. Det er stort sett antall omladinger og hvor mye man helpresser dem, altså hvor mye man sette skuldra tilbake i pressingen.

 

Vasking er i stor grad en smakssak, og selvsagt litt om hvor man skyter. Hylsene mine kan havne i et gjørmehull, i våt grus, tørr grus, på et betonggulv eller i ei myr, eller i snø. Behovet for vask vil være enormt forskjellig. Mengden bestemmer også en hel del. Jeg sitter bare ikke og tørker av 200 hylser i uka med en klut...

 

Her i huset går brukte hylser spylevæskekanner med avkutta hjørne der skrulokket var. Når kanna er full, 4l, ca 400 hylser, rister jeg hylsene i ei plasteske, heller av hylsene så driten blir igjen, tømmer ut driten - gjentar til jeg er nesten fornøyd. Spyler Dillon Case Lube over og rister mer. Sizer.
Vasker i våt trommel, med 0.6mm keramiske kuler, og Zalo (de tar 1/20-del av tida å få ut av hylsene ift stålpinner). Rister tørre i et håndkle, og hiver dem i stekeovnen, 3 timer på 90 grader.

Da er de blanke som nye, og rene både inni og i hettelommene. Det er unødvendig, men greit, og det var et minimum av jobb.
Herfra går de i bøtter - prøver å ha minst et par bøtter ferdige hylser stående.

6.5x55 blir så ladet på Dillon 650XL. 260Rem, 6XC og andre obskure kaliber setter jeg hetter med RCBS håndholdt isetter, og lader på RockChuckeren. 
Patroner til DFS-skyting er x55 og alt blir målt med kruttmål, ingen ladninger blir veid, noen gang ca.

De andre blir målt ut med Lyman Gen6 eller et RCBS kruttmål, avhengig av hva de skal brukes til. Vet jeg at de skal skytes under 500m kommer de aldri i nærheten av ei vekt, vet jeg at de skal skytes på 1000m kan jeg finne på å veie rett så nøyaktig.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

neck size

Her i hus blir det full size all the way. 

 

Sizer du FØR du vasker for deretter å vaske de?

M67 skrev (1 time siden):

Når kanna er full, 4l, ca 400 hylser, rister jeg hylsene i ei plasteske, heller av hylsene så driten blir igjen, tømmer ut driten - gjentar til jeg er nesten fornøyd. Spyler Dillon Case Lube over og rister mer. Sizer.

 

Edited by Bygda
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Bly said:

80 gr på null komma nix….😉

Har Rcbs lite og den bruker litt over 20sek på ei 308w ladning. Er egentlig fornøyd med den, men kunne godt tenkt meg noko litt raskere. No har rcbs komt med ein ny rcbs chartmaster supreme. Den skal ha learn mode, men usikker på kor mykje raskere den er vs lite. Matchmaster er nede på 10-12sek men den koster 14-15k...

Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (1 time siden):

Sizer du FØR du vasker for deretter å vaske de?

Ja. Ideelt skulle en vaske før, men en MÅ vaske etter, og det blir to vask. Jeg gjorde det ei stund, og det hender ennå med særskilt skitne hylser. Men det er uproblematisk å size smurte "skitne" hylser - jeg rister tross alt av dem det aller meste, når de er tørre sitter det meste nokså løst.
Noen mener jeg sliter ut diene, og det stemmer sikkert, men jeg skal klare å kjøpe nye dier hver 20ende år.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 timer siden):

Mange har alt for stor tiltro til vektene


Når jeg fikk MatchMaster så var jeg spent på hvor nøyaktig min ChargeMaster 1500 min var.. men den viste seg å være uforskammet riktig.. jeg kontroll veier av og til ChargeMaster opp i mot MatchMaster og når ChargeMaster viser 46.1 grs så kontroll veid på MatchMaster så er den reelle vekten med flere desimaler bak komma.. 46,08..46,09..46.11.. 

 

Etter jeg programmerte om min ChargeMaster så bruker den 10-14 sek på 46,1 grs med N150

 

MatchMaster bruker til sammenlign den samme tiden på 95 grs 

 

så jeg er fornøyd med hastighet .. jeg er akkurat ferdig med å fylle 100 hylser med krutt når jeg skal til å sette i den siste kulen.. dette er om jeg bruker kun den ene vekten.. bruker jeg begge så er jeg det svakeste leddet med tanke på lade fart på en en-stasjons coax presse..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Sunnmøring said:

Etter jeg programmerte om min ChargeMaster så bruker den 10-14 sek på 46,1 grs med N150

Skulle jeg gått for absolutt maks hastighet og presisjon hadde det blitt denne løsningen.

Ulempen er prisen og at det er et litt fiklete oppsett. Med to identiske (på vekt) "kruttpanner/skåler" så går det rasende fort 🥳

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (29 minutter siden):

Skulle jeg gått for absolutt maks hastighet og presisjon hadde det blitt denne løsningen


jeg vet.. og jeg vurderte denne.. men syns det ble for "mye" i form av komponenter og at den stjal for mye plass.. når MatchMaster kom og lovet samme nøyaktighet og fart så gikk jeg for den.. prismessig så var det same/same..

 

men vekten du har er et godt alternativ men.. jeg hadde en V3 på benken en stund før jeg kjøpte MatchMaster 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Sunnmøring said:

når MatchMaster kom og lovet samme nøyaktighet og fart så gikk jeg for den

Er du mere fornøyd med den da? Jeg har tenkt at den er alt for lik det jeg ikke liker med Lymanen jeg har. Alt er plast, kruttet kommer ut i bunnen, så man må løfte rundt på vekta. Luftskjermen må settes på og tas av. Panna til kruttet er lav og korn hopper fort utfor. Display i front som jeg av og til kommer borti når jeg skal håntere kruttpanna. Pipelyder! Og skal den gå fort så ofrer du vel presisjon? Matchmode? Men jo! Den er kompakt. Det skal den ha.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (15 minutter siden):

kruttet kommer ut i bunnen

Ut tapping av krutt er vel det eneste jeg ikke liker med den.. der er den bedre ChargeMaster..

 

Bly skrev (15 minutter siden):

Pipelyder


De kan en slå av.. 

 

Bly skrev (15 minutter siden):

Luftskjermen må settes på og tas av

Det kommer litt an på rommet.. er døren igjen og jeg er alene i rommet så trenger lokket ikke å stå på..

 

Bly skrev (15 minutter siden):

Panna til kruttet er lav og korn hopper fort utfor.


Har ennå tilgode at det har sprutet ett eneste kruttkorn ut forbi pannen i bruk.. om en mener den er for lav så kan en bruke en area419 powder cup..

så ja..jeg er veldig fornøyd med den..

Edited by Sunnmøring
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Bygda skrev (På 19.6.2022 den 0.31):

Hvor mange år overlever "dataen".. Kjøper jeg en RCBS chargemaster lite lever den i 10 år+ tror dere?

Min Lyman Gen 6 driver nå og viser symptomer på å gi seg. Skjermen/ touchpanelet har vært "tvilsomt" ei stund, og nå får den "anfall", der den plutselig viser 4-5gr feil, for så å "komme seg" etter ei stund... 

Den er kjøpt i 2013, og brukt nesten ukentlig. Det har gått noen kilo gjennom den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...