Jump to content

Jakter du med åpne sikter?


stigamundsen

Recommended Posts

Driv og pussler i «sære børser-bransjen». Blanding av bøylebørser og «skogskanon» (Winchester M70 i 450 Marlin).
 

I den forbindelse er det fleire av børsene mine som ikkje har kikkert. Har eit par rødpunkter tilgjengelig, men vil egentlig jakte med åpne sikter. Skyt greit storviltprøven, så det er ikkje presisjonspotensialet som er utfordringen. 
 

Lurer då på om det er fleire som jakter/vil jakte med åpne sikter, og kva erfaringer ein har med det. Er det etisk? Er det praktisk? Kva er begrensningane? Kva er løysingane? 

Link to comment
Share on other sites

Skjøt elg med m98 og åpne sikter ifjor. Var i stålos så kom godt innpå. Kikkert var ikke noe savn da. Bruker mauseren når det er mye regn ute, deilig å slippe dogg og vann på kikkerlinser 🙂 Lurt å trene endel , gjerne på litt ukjente hold og i forskjellige stillinger så en lærer sine begrensninger..

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

I Barndommen så ble det jaktet kråker med enkeltskudd 22LR rifle med åpne sikter.. samt jeg har skutt noen rådyr i ungdommen med en Ruger Nr1 i 243 winchester med åpne sikter.. etter dette har det stort sett kun vært benyttet optikk på jakt.. men i år så ble det handlet en lever action i 357mag.. som skal få beholde sitt opprinnelige preg og funksjon og målet et at det skal falle et rådyr eller to med denne.. ammoen holder kravet til rådyr og det trenes flittig.. selv om grove sikter anno 1892 ikke fordrer til den store presisjonen så holder det.. (i motsetning til mye annen jakt jeg bedriver så får jeg bruke bena for å komme nærme nok..)

 

5 skudd stående 

46518A1B-AB97-46E8-961B-AA0283C7C57B.jpeg

Edited by Sunnmøring
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kjekt å høyre fleire erfaringar. 

 

Var på banen i går med nytt sikte på Winchesteren. Eit Lyman diptersikte. Har bestillt og fått tak i eit feste for eit lite raudpunkt framme på løpet, men tenkte eg skulle prøve å sjå kva eg fekk til med dette dioptersiktet. 

 

Framsiktet som står på Winchesteren no er eit "bead sight". Har skote ein god del med jaktdiopter (stor åpning) og eit firkanta framsiktet. Måten eg sikter på med denne typen framsikte er at eg legg toppen av siktet der eg vil treffe. Så om eg skyt på ei rund skive deler toppen av framsiktet skiva i to. Eg ser toppen og siktet dekker botnen.

 

Med dette "bead sight"'et prøvde eg å dekke deg eg vil treffe med sjølve bead'en. Men merka at dette ikkje var heilt optimalt. Har lese om praksisen med å halde under kl 6, men dette fungerer dårlig på blinkar av forskjellig størrelse og forskjellige avstandar. Nokon som har nokre råd? Trur ellers eg kjem til å skaffe meg eit framsikte utan "bead" og sjå om eg siktebildet/resultata vert betre. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt optimalt å legge perlekornet i mitten av ringen og dekker litt mye av dyret/målet, men presisjonen er forbausende bra sammenlignet med de åpne "buckhorn" på min win 94 (30-30) som det nå sitter en William jaktdiopter på. 6-o'klock tror jeg best på forbeholdt pistolskytte og å holde lavt i dyret har jeg liten tro at fungerer i skogen. 

Synet er ikke lenger som var, og må vel erkjenne at det blir Marlin 45-70 og 06'en...begge med kikkert som oftest blir med og stoler best på. 

De originale  åpne Williamsiktene som sitter på min Win 70 er dog godt innskutte med de tyngre 220grs kulene som en sikkerhet om noe skulle hende med kikkert. 

Selv om prinsippene er den samme (begge med perlekorn) så skyter jeg mye tettere med denne enn de originale åpne på 94'en...kanskje grunnet den noe lengre kjernelinjen...

Råd...vel om du missliker å legge perlekornet midt i, så mulig et-ikke for grovt- stolpekorn fungerer bedre. Har selv lekt med tanken...lykke til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tips! Det kan godt vere perlekornet mitt i fungerer strålande i praksis. Tenkjer denne børsa som børse for korte hald på trange postar eller når eg driv. I det terrenget eg jakter i snakkar me om maks 50 meter. 
 

Enig i at om dyret forsvinn bak kornet må ein litt nermare. Var litt den følelsen eg hadde på banen. Men trur det er eit anna tankesett/ måte å bruke augene på å skyte med denne typen sikter.
 

De som har skote ein del medmennesker opne sikter; fokuserer de på framkornet, blinken eller begge deler?

Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (44 minutter siden):
stigamundsen skrev (1 time siden):

De som har skote ein del medmennesker

Tror de er i fåtall her inne 😅

 

De bryter hvertfall forumreglene fundamentalt, hvis de omtaler nevnte "felling".

 

(  -  å skive på en "smart"- (eller helst DUM-) -telefon med autokorrektur, kan gi ymse utslag).

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (3 timer siden):

fokuserer de på framkornet, blinken eller begge deler?

Med vanlige åpne sikter må det fokuseres (mer eller mindre) på 3 punkter baksikte, korn og mål - med diopter kun korn og mål - ringen i diopter skal framstå kun som en skygge og som øyet selv fokuserer rett.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal kunne bruke åpne sikter effektivt må stokken passe. Det var hovedgrunnen til at jeg monterte hevbar kam på rifledrillingen. Den var for lav. Nå er det pek og trykk på korte hold. Det er mulig med finsikting med åpne sikter på lengre hold, går greit å ta prøven. Er det åpent terreng kommer kikkertsiktet på. Betydeligere kjappere i bruk på lengre hold. Det handler helt sikkert om trening. 
for øvrig: jeg skyter tryggere også med kikkertsiktet på når det er hevbar kam. 

FE7F2CE4-79DC-43EE-B2C8-80646C468455.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/10/2022 at 8:51 PM, stigamundsen said:

fokuserer de på framkornet, blinken eller begge deler?

Fokus på kornet (fremsiktet) - alltid kornet.

 

Når det gjelder bruk av sikter så sier jeg "ja takk begge deler".

De fleste av mine rifler har kikkert på, men jeg har et par godsaker jeg skyter kun med åpne sikter.

Jeg har en kombi i 5.6x52R hvor jeg kun har åpne sikter.
Og en 1873 leveraction i 357mag som også skytes med originale bukkehornssikter.

Planlegger å skaffe meg en bøylerifle i 45/70 også som kun skal skytes med åpne sikter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gode tips! Skal prøve å fokusere på framkornet neste gong eg er på banen. 
 

Godsaker er rette utrykket😎 Har ei Winchester 94 i 356 Win og ei Marlin 1885 i 45/70 eg har avsett til åpne sikter. Det er noko spesiellt å gå i skogen med ei bøylebørse utan kikkert. Finnes ikkje betre børser å bere i handa👍 Og må seie nostalgien og gjer seg til kjenne. Gjer jo ikkje noko at desse børsene er kjappe å hive opp og få siktebilde med heller😀 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...