Jump to content

Anskaffelse av rifle til rype/storfugl


Prebjerk

Recommended Posts

Hei. 

Ønsker å gå til anskaffelse av rifle til jakt på rype og storfugl. Dilemmaet mitt er hovedsakelig hvilken type kaliber som er best egnet til slik jakt. 

Håper noen eksperter her kan komme med noen fordeler og ulemper ved de forskjellige. 

Slik jeg har blitt fortalt er det 223., 308. og 6,5x55 som er aktuelle, men kan hende det er feil. 

Ligger også et hav av våpenpakker der ute og jeg har budsjett på maks 15,000 som jeg ønsker å legge i dette. 

Dersom noen vet av noen komplette pakker som er å anbefale tas de imot med takk :)

 

Link to comment
Share on other sites

Skal du jakte på forblåste vidder i nordnorge så er 6,5x55 er liten fordel, hvis ikke holder det med 223. Jeg har en Tikka T3 i 6,5-08 til sånt formål men her er det nakent på fjellet og det blåser kattunger iblant.

Kan anbefale å handel rifle brukt, lite tull med det siden loven og lennsmann krever sitt og få/ingen tuller med noe som kan gi dem begrensende våpenrettigheter i fremtiden. Også er der som regel mye penger å spare.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ettersom du er på budsjett så hadde eg nedprioritert kaliberet til fordel for kvalitet på våpen og optikk. Til toppjakt og rype så er det fordel med flat kulebane og god presisjon og avstand kan bli stor. Stor fart på kule er fordel men risiko er at kule ekspanderer i fugl og den blir lite egna til mat. Blinken er liten så presisjon kreves. 308 hadde nok ikkje vore mitt 1. valg. Nytt på ditt budsjett så hadde eg kikka på 17HMR eventuelt 22WMR, feks. sako Quad, mange bruker faktisk 22LR på rype. Brukt så finnes det rimelige fine rifler der kaliber ikkje er på ”moten“ feks. 222 eller bruk regelen med mest for pengene.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Stor fart er absolutt ikke å anbefale til rype. 
Jeg har ikke prøvd alt som finnes, men har skutt rype med .22LR, .22 Magnum, ..222, 22-250, 6,5 Grendel, 6,5x55 og .308. 
Av disse er det strengt tatt .22-250 som virket dårligst. Vrengte polvotter var mer regelen enn unntaket, og det med helmantel. Gikk etterhvert over til kun hodeskudd med denne for å være sikker på å få hel fugl med hjem. 
 

.22LR har sin sjarm med lyddemper. Har mange ganger plukket mer enn en fugl av et kull mens de løper på bakken og ikke aner hva som skjer. 
 

.222 ladet jeg til under 800m/s og det fungerte som en drøm. 

For min egen del har jeg satt nettopp 800m/s som max utgangshastighet på rype, nettopp for å unngå å ødelegge fuglen. 
 

Just my 0,02€….

Edited by neon77
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei. 
Let på Finn etter en pent brukt rifle i 6,5x55. Billig ammunisjon, lett å skaffe og stort sett ganske presis. 223 kan være litt Kilen på presisjonen, men er også et alternativ. 6,5x55 passer fint til rype og storfugl, som en bonus kan den brukes på hjort og elg også hvis du en gang skulle jakte det. 
 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (3 timer siden):

Ettersom du er på budsjett så hadde eg nedprioritert kaliberet til fordel for kvalitet på våpen og optikk. Til toppjakt og rype så er det fordel med flat kulebane og god presisjon og avstand kan bli stor. Stor fart på kule er fordel men risiko er at kule ekspanderer i fugl og den blir lite egna til mat. Blinken er liten så presisjon kreves. 308 hadde nok ikkje vore mitt 1. valg. Nytt på ditt budsjett så hadde eg kikka på 17HMR eventuelt 22WMR, feks. sako Quad, mange bruker faktisk 22LR på rype. Brukt så finnes det rimelige fine rifler der kaliber ikkje er på ”moten“ feks. 222 eller bruk regelen med mest for pengene.

Kan du gå storfugl med 17 HNR og rein 22?

Link to comment
Share on other sites

Prebjerk skrev (6 timer siden):

Kan du gå storfugl med 17 HNR og rein 22?

Ja, ingen problem. 17 HMR er kjent som kråkesprenger med feks vmax. Fart er ca 800 m/s og du får  kjøpt FMJ og då vil dei fleste kuler plystre tvers igjennom ein storfugl. 22 wmr har litt meire tyngde men også mindre fart, ca 600 m/s tåler litt meire vind enn 17 hmr.  Ammo er billig og du kan kjøpe ny kvalitetsrifle som feks sako quad innanfor ditt budsjett. 
https://www.bmwear.no/produkt/vapen/22lr-pakker-17hmr-22wmr/sako-quad-synthetic

Link to comment
Share on other sites

Prebjerk skrev (8 timer siden):

Kan du gå storfugl med 17 HMR og rein 22?

Jeg har ikke skutt mye storfugl, men jeg skyter 3-400 .22 LR (rein 22) i uka. Når jeg kjenner både kulebane og vindavdrift, ville jeg aldri dratt på storfugljakt med denne med mindre storfuglen bli oppdratt til å sitte nøyaktig 50 meter fra meg og vinden er stabil.

Jeg har dessverre prøvd å skyte kortnebbgås med .22LR. Når den sitter med siden til meg og vingene inn til kroppen, hører jeg bare lyden fra kula som treffer fjæra. Så flyr gåsa avgårde som om ingenting har hendt. .22WMR er imidlertid noe helt annet.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vanskelig og si hva som er det ideelle. Men jeg har skutt hundredevis av kråker med 22 Lr på hold opp til 120m. Jaktammo er bare og glemme de har for dårlig presisjon og det meste av match ammo gjør ikke nokk skade i viltet til at det blir liggende. De skuddene jeg har hatt best resultat med en Eley match, med sin gode presisjon og flate nese funker de på et vis. Den største utfordringen med 22 lr til jakt er jo at første skuddet sjelden er presist.

Nå bruker jeg mye en Tika T1 i 17 hmr til kråker den er meget presis men ødelegger veldig mye på kort hold. Blir det lengre en 120m er futten gått helt ut av den og den virker faktisk dårligere en 22 lr på lange hold.

Har hatt to rifler i 22 WMR men den klarte jeg aldri og få tilfredsstillende presisjon i.

Når det blir litt lengre hold bruker jeg nå en S&L i 223 den er kjempepresis. Om det blåser mye har jeg selvsagt en 6,5x55 i bakhanda. Men skyting med 223 og særlig 6,5x55 krever langt større sikkerhets margin da kulene går langt og beholder mye energi langt av gåre. 

Link to comment
Share on other sites

Mye bra som står over her. Jeg har 22, 17HMR, 223 og 6,5x55. 
 

På Vestlandet hvor jeg jakter er det som regel bare å se bort fra 22lr. Det skal ikke så mye vind til før 223 absolutt er å foretrekke over 17HMR også. Dessuten syns jeg det er kjipt dersom man går hele dagen og rypene ender opp med å lette på 160 meter. Med litt vind da så blir 17HMR kilen også. Jeg har derfor mer eller mindre gått bort fra 17HMR til rype/orrfugl selv om jeg virkelig liker kaliberet til annen jakt. 
 

Jeg brukte i hovedsak 6,5x55 før jeg gikk over til .223 noe som fungerte veldig bra, men det er jo gjerne litt smekrere med .223 og som regel vil de fleste skyte enda bedre med dette kaliberet sett at presisjonen på rifla/ammo er god. Jeg vil derfor anbefale 223, og spesielt dersom du kan lade selv.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, neon77 said:


Jeg brukte Lapua 55gr FMJ når jeg ladet denne. 
 

Du må gjerne dele hvilket krutt og mengde du brukte også. For å komme under 800 m/s er det vel nødvendig å gå betydelig under minimumsvekt av de fleste kruttyper som er aktuelle? 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Longshot said:

Du må gjerne dele hvilket krutt og mengde du brukte også. For å komme under 800 m/s er det vel nødvendig å gå betydelig under minimumsvekt av de fleste kruttyper som er aktuelle? 


Jeg brukte en liten dæsj N120. Husker ikke mengde, begynner å bli noen år siden dette. Mulig jeg har noe gamle ladedata i kjelleren, men gidder ikke gå å lete etter det nå. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nå ikke anbefale noen et kaliber en ikke kan gå på nærmeste sportsbutikk å kjøpe en eske skudd til. Det hender at selv hjemmeladere plutselig får det behovet. Tilgang på gratis tomhylser er og et moment.

Derfor er vel de fleste mest kjent med kalibre som: 222, 223, 6,5x55, 308, 30-06, 8x57, 9,3x62.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, bardp said:

Jeg ville nå ikke anbefale noen et kaliber en ikke kan gå på nærmeste sportsbutikk å kjøpe en eske skudd til. Det hender at selv hjemmeladere plutselig får det behovet.


Ikke uenig i grunntanken, og ihvertfall ikke som et første våpen, men….

 

Hvor mange sportsbutikker i ditt fylke har ammunisjon til 223 som er godt egnet for rypejakt?

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, bardp said:

Derimot tror jeg utvalget i 6mm er noe tynt i de fleste sportsbutikker.


Jaktmatch i 243w tror jeg de fleste har, men mulig jeg tar feil.

Norma DL i 6BR og 6XC er mindre vanlig i butikkhyllene, men greit å skaffe under normale omstendigheter. Med de to sistnevnte så må du vel opp på Scenar fabrikk for å komme i nærheten presisjonsmessig. Du taper selvsagt fortsatt mye hvis det blåser, men det er så. Ja, også forutsetter det 1:10 eller krappere stigning da.

 

Jeg er 223-fan, men innser kaliberets begrensninger når det kommer til kjøpeammo, spesielt hvis man legger til smått matvilt i ligningen.
En 223 med 1:7 eller 1:8 og hjemmelading så er man nærmere mål. 80gr SMK ladet til rundt 800m/s flyr godt selv om det blåser litt og man holder fortsatt rekylen ned på et akseptabelt nivå.

 

En 55gr FMJ i 1000m/s er forøvrig ikke veldig godt egnet til ryper som skal spises, bare så det er nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Samme erfaring som flere over her, bikker det over 800 m/s er det bingo. 

Under 800 m/s og fmj så funker "alt". 

 

Jeg har endt opp med .308 og har ingen plan om å bytte. Men det er ofte en del vind å lange hold der jeg jakter rype. 

 

Jeg har korte piper (42 og 45 cm), med så korte piper vertfall funker Norma Golden Target veldig bra. 

 

Om man holder seg under 800 m/s så blir det litt slik føler jeg: 308 har mindre vindavdrift enn 223, men mer rekyl. Det gjelder vel litt generelt, man må velge mellom mindre rekyl eller mindre vindavdrift. Det er vanskelig å få i både pose og sekk. 6,5mm eller kanskje helst 6mm kule er kanskje gyllen mellomvei? 🤔

 

En del av 6mm kaliberene brukt av toppskyttere i PRS er nok fine greier, om ladet sakte nok. 

 

Men om det skal skyktes fabrikkammo ser jeg for meg 223, 6,5x55 og 308 er sterke kandidater. 

Edited by FreeSkier
La til mer
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker som oftest 17 HMR til rype og skogsfugl. Med tikka t-1x og en enkel demper blir det ei lett og presis børse som fungerer greit ut til 120ish meter. Ikke hatt noe særlig problemer med kjøtt ødeleggelser.

Jeg har rifler i andre kaliber (22lr, 223, 308 og 3006), men foretrekker 17HMR til fugl pga sikkerhet - mindre rikosjettfare i steinrøysa og redusert risiko ved gjennomskyting under toppjakt.
Det har ofte vært mulig å kjøpe 17HMR ammunisjon av ok kvalitet til en rimelig pris, jeg er derfor godt fornøyd med kombinasjonen av Tikka T-1x i 17 hmr til pip-pip og Tikka T-3x i 223 til Bambi og Mikkel siden trening med T-1 gir god effekt ift bruk av T-3.
Ja, vind kan være ett problem når jeg er på rypejakt på en forblåst steinhaug langt nord i havet, og avstand kan være ett problem under toppjakt, men det hadde ikke vært gøy dersom det var lett hele tiden. 

Link to comment
Share on other sites

Longshot skrev (På 2.6.2022 den 8.40):

Bruker du FMJ eller Gamepoint på disse?

Jeg har prøvd med både gamepoint, fmj og vmax, det som jeg synes fungerer for dårlig er fmj. Har opplevd flere ganger at fuggeln flyr en bit etter treff med fmj - vanskelig å finne.

Har bedre erfaring med vmax og gamepoint, lite kjøtt ødeleggelser på begge.
Etter anbefaling i en annen tråd her på kammeret, kommer jeg til å gå over til kun gamepoint, argumentet er at den gir dypere penetrasjon på større fuggel.

 

«Granat effekt» av vmax på fuggel har jeg aldri opplevd, men jeg utelukker ikke at dette kan skyldes at jeg har fikk en ganske stor lot med hornady vmax for en veldig hyggelig pris for noen år siden. Det kan være at all min erfaring med vmaks på fuggel er med den samme lotèn…som er dårlig???

 

Kortversjon: FMJ neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, all trades, master of none said:

«Granat effekt» av vmax på fuggel har jeg aldri opplevd,

 

Ikke jeg heller, med .17 HMR og CCI A17 og Hornady 17 gr V-max. Har skutt kråke, skjære, nøtteskrike, trost. Ingen ble særlig ødelagt, til min overraskelse. Ikke i nærheten av hva som skjer med varmintkuler fra .22-250 o.l. 

Link to comment
Share on other sites

Skjøt stokkand på ca 80 meter med v-Max. Ble relativt ok slakt. 
 

Skjøt en skjære med gamepoint på 45 meter og denne ble sprengt i to. 
 

Vil nok likevel holde en knapp på gamepoint ellers. FMJ gir for stor potensiell fluktstrekning for bratte vestlandsfjell synes jeg. 

Link to comment
Share on other sites

all trades, master of none skrev (3 timer siden):

«Granat effekt» av vmax på fuggel har jeg aldri opplevd,

Skuddvinkel og avstand har veldig mye å si her syntes jeg. Under 50m kan det bli tildeles store høl, og ved treff bakfra i rygg forsvinner ofte store deler av brystet. Har skutt ganske mange ender på litt avstand, med ok slakt. Mindre fugler går det ofte så som så med (trost, duer, nøtteskriker), og her blir skuddplassering essensielt dersom det skal være noe igjen å spise. 

Link to comment
Share on other sites

Helt inn fra sidelinja og bak mål kan jeg anbefale subsonisk 38special med 158gr kule i ei 357-rifle med demper. Den oppfører seg som en lydløs 22lr match men ingen fugl flyr etter treff. Fabrikkammo er tilgjengelig over alt til 4.-+ pr skudd. Ruger boltrifle er vel det beste i dette kaliberet hvis man greier å få tak i en. Husk at "langholdskyting" ut til 200m med håndvåpen er dagligdags med dette kaliberet.

 

38/357 er også en patron hvor det allerede finnes mye forskjellig blyfri fabrikkammo.

 

At ingen kipplaufprodusenter lager løp i 357mag er en gåte for meg. 357mag er et perfekt kaliber i Blaser K95 til lydløs jakt og trening/mengdeskyting. Ei 38/357-pipe har jo levetid på 40k+ skudd.

https://huntershouse.dk/kat576-77-44-77-357/side15586-Ruger-77-357.html

 

 

Edited by Torf
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hei, 

har lest meg opp på at 223 ammo som egner seg for jakt der viltet ikkje skal bli heilt øydelagt er veldig vanskeleg å kjøpe på butikk. Dersom valget står mellom 6,5 eller 223 og ammo må kjøpes, kva kaliber egnar seg mest. Bruken er gås til rev, evt noko skarv.

 

Kva av 223 og 6,5 egner seg best til lydlaus jakt? dvs kvar får ein best demper til(og ikkje for dyr) ?

Edited by Palmer
Link to comment
Share on other sites

Er det krav om ekspanderende ammunisjon på skarv og gås? Dersom ikke krav, så er det jo mye ok fmj til ok pris. 
223 som egner seg til rev pleier ikke å koste mye. 

Anbefaling: kjøp ei ok rifle (f.eks tikka t3x) og mye 223 fmj av billigste sort, ha som regel at alle dårlige treff tilskrives skytteren. Da blir det mye trening og fokus på gjøre ting riktig, og ting går ganske greit når du setter i gang med ok jaktammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...