Jump to content

Vaske hylser etter bruk av RCBS Caselube 2.0 ?


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

 

jeg helpresser hylsene mine hver gang og har ikke neck sizing die til min 06AI, jeg skal en tur på skytebanen i morgen og har ca 200 hylser liggende som er nyvasket men ikke presset enda. 

tanken var å presse noen av de ikveld samt lade opp slik at jeg kan dra på banen i morgen, men da blir det ikke tid til vasking og tørking etter pressing, ser noen bare drar over med ei fille etter de har pressa hylsene, men hva med det som er smurt inni hylsehalsen? vil det by på problemer om det ligger litt fett inni hylsa? 

som jeg har skrevet i Topic så er det RCBS Caselube 2.0 jeg bruker pdd.

 

 

Skjermbilde.PNG

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (1 time siden):

vil det by på problemer om det ligger litt fett inni hylsa? 

Om halsen er smurt inni, så er klassikeren at kruttet henger fettet, med variarende grad av plunder & heft.

 

Med varierende krav til ytelse og tidsforbruk ville jeg:

- latt være å smøre inni halsen (det trenger man kun om man har gammeldagse dier med stål ekspanderknapp)

eller

- smurt dem, sizet dem, vasket dem, tørket dem og ladet dem deretter. Aner ikke hvordan du vasker, men 110 grader i 1-2 timer i stekeovnen så er du trygg på at de er tørre.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 minutter siden):

latt være å smøre inni halsen (det trenger man kun om man har gammeldagse dier med stål ekspanderknapp)

 

jeg har ett år gamle Redding dier, usikker på om det er stål eller noe anna, er det noen måte å finne ut av dette på ?
 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 minutter siden):

Hvor jævlig det skurer når du sizer... Men du må jo uansett smøre hylsene utenpå?

 

K

 

ja må jo det, 
jeg skal prøve meg på 30 hylser i kveld, vaske griseriet av med rødsprit utvendig og tørke utav halsen med tørr q-tips etter pressing.

Link to comment
Share on other sites

Press dem, vask dem og hiv dem i stekeovnen på 180-200 grader midt i ovnen, da tørker de raskt.

Messing tåler flere hundre grader uten å svekkes. Det er overtro at de blir ødelagt i en stekeovn dersom de ikke er i kontakt med veggene.

Skyte med smurte hylser kan gi presisjonsproblemer og mer slitasje på både våpen og hylser.

Link to comment
Share on other sites

Litt såpe på en mikrofiberklut, som du vrir opp i vann. Tørk av. Det blir rent nok, om enn kanskje ikke kjemisk fritt for fett. Fett innvendig i hylsehalsen kan være noe dritt om kruttet blir hengende fast, ellers no problemos. Du kan tre mikrofiberen over en unbrakonøkkel e.l. og tre halsen over. Det får vekk det verste. Nok til at kruttet ikke henger.

Manuell tørking med filler fungerer helt fint til det antallet man vanligvis lader og skyter denne type patroner. Noen titalls hylser tar ikke mange minutter. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

- latt være å smøre inni halsen (det trenger man kun om man har gammeldagse dier med stål ekspanderknapp)

 

Hvilke dier er det som ikke har ekspanderknapp i stål? Alle mine 10-15 diesett har stålknapp, inkludert de nyervervede fra Whidden. Forøvrig bruker jeg helst ikke ekspanderknapp, om jeg har mulighet til å la være. Bruker separat die med ekspanderingspinne. Smurt med Imperial wax. Tørker av med mikrofiber og en dusj bremsespray.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader stort sett maks 100 riflepatroner av gangen, bruker RCBS lube, 100 er ikke mange av gangen. Jeg fjerner fettet med en fuktig fille med aceton, fort gjort. Deretter er det bare å sette i hetter å gjøre resten. Aceton, kan du sitte på terreassen/ute er det greit. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da ladet jeg opp 25 patroner i går, tok gradene i halsen og pressa dem, tørka utav halsen med en tørr q-tips, og ladet dem, gikk over de ferdigladde patronene med fuktig fille og zalovatten,, så får vi se ikveld om det blir havari eller om dette går bra :)

 

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (2 minutter siden):

Da ladet jeg opp 25 patroner i går, tok gradene i halsen og pressa dem, tørka utav halsen med en tørr q-tips, og ladet dem, gikk over de ferdigladde patronene med fuktig fille og zalovatten,, så får vi se ikveld om det blir havari eller om dette går bra :)

 

Om det gikk greit å lade dem så er det neppe noe problem.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har brukt bare Ballistol til hjemmelading i all tid. Til hylse og hals. alt glir som i varmt smør. ALDRI satt fast hylse i die. Dyrt luriumstoff på hylsene kan man selvsagt bruke hvis man vil, men det er ikke nødvendig..Har prøve RCBS imperial wax og grafitt-stoff, men synes det blir mye unødvendig gris av det..kort våttromling etter pressing, så er alt gullrent.

Link to comment
Share on other sites

Hirgon skrev (2 timer siden):

Har brukt bare Ballistol til hjemmelading i all tid. Til hylse og hals. alt glir som i varmt smør. ALDRI satt fast hylse i die. Dyrt luriumstoff på hylsene kan man selvsagt bruke hvis man vil, men det er ikke nødvendig..

Ballistol er vel stort sett dyrere enn f.eks. Dillon Case Lube.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hos meg rekker en flaska Dillon Case Lube til ca 5000 hylser. Da blir ikke prisen pr hylse veldig høy. Etter pressing vasker jeg det vekk med vanlig oppvaskmaskinpulver og varmt vann i en våttromler. Vil jeg ha gull farge på hylsene kan jeg kjøre de i 5 min med en teskje sitronsyre etterpå. Vasker ca 300 stk i gangen. Har jeg dårlig tid tørker jeg de i stekeovnen 200°C i en time. Ellers slår jeg de bare ut over baderomsgolvet på et handklede og lar de ligge et døgn.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, M67 said:

Ballistol er vel stort sett dyrere enn f.eks. Dillon Case Lube.

 

 

 

K

Tror kanskje jeg vil se regnestykket.. Ballistol kjøpes i bulk i landet der det lages, ikke på apoteket i Norge... Uansett, jeg er søkkrik så det gjør ikke noe.

Ha en deilig dag i ladebua alle sammen! Nyvaska hylser er deilig!

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (14 timer siden):

Hos meg rekker en flaska Dillon Case Lube til ca 5000 hylser. Da blir ikke prisen pr hylse veldig høy. Etter pressing vasker jeg det vekk med vanlig oppvaskmaskinpulver og varmt vann i en våttromler. Vil jeg ha gull farge på hylsene kan jeg kjøre de i 5 min med en teskje sitronsyre etterpå. Vasker ca 300 stk i gangen. Har jeg dårlig tid tørker jeg de i stekeovnen 200°C i en time. Ellers slår jeg de bare ut over baderomsgolvet på et handklede og lar de ligge et døgn.

Ca samme prosess her. Men jeg er bare akkurat i bunnen på 3. flaska med DCL siden jeg fikk 650en, og jeg har lada 43 000 patroner siden det. Kan ha smurt med noe annet en gang jeg var fri, (motorolje) men ikke voldsomt mye.


Prisen på hylsefett er tydeligvis ikke det som velter lasset her.

 

K

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (19 timer siden):

Har jeg dårlig tid tørker jeg de i stekeovnen 200°C i en time.

Er ikke dette litt varmt? Ble anbefalt å vaske og tørke hylsene på maks 70 grader. Jeg fyller ei bøtte med vann på ca 80-90 grader. Litt Zalo og (kun) ei teskje med sitronsyre. Så venter jeg til temperaturen har sunket litt. Så rører jeg litt  innimellom til de har stått i ca 30 minutter. Jeg tørker lett av dem utenpå med ei fille før jeg legger dem i min eminente frukttørker kjøpt på tilbud på Jula. Den stiller jeg på 70 grader. Etter en time er resultatet meget bra. 

Bruker forresten litt Lyman hylsefett på sprayflaske på brett før jeg helpresser dem i mine Rcbs dier.

Edited by Tyrihjelm
Stavelser
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

IMG_8748.jpeg.e710a895ff1b365811bd02065f4c274e.jpeg

 

110°C varmluft i 2-3 timer er min std. Over 100 for å være sikker på at det ikke er vann igjen.

Som @Per-S sier skjer det ingenting ved 200°C - heller ikke ved 250, men over det vil ting begynne å skje, men ved 250, svært sakte, og ikke helt til full rekrystallisering, så fortere og fortere, inntil de glødes helt ut på sekunder ved rundt 400°C. Da blir de myke, og farlige å skyte med.
Alle disse sopp og frukttørkerene er etter mitt syn temmelig unødvendige, siden alle stort sett har stekeovner fra før.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...