Jump to content

Riflekjøp med tvilende stefar


MauserGutten

Recommended Posts

Hei, jeg nærmer 16 med stormskritt, jegerprøven er tatt og alt er på stell, våpenskap skal forhåpentligvis snart kjøpes og da også en brukt børse.

Problemet er at,, Mor støtter det, og det gjør far og MEN jeg har en stefar som er tvilende til at jeg skal ha jaktvåpen, han har jo da ingenting å si egentlig men har dere noen tips til hvordan jeg kan forklare han at det er ingenting å bekymre seg for bl.a siden skapet skal være i en innendørs bod og mor skal ha nøklene, jeg er en ansvarlig gutt med full forståelse av hvorfor han er betenkt siden våpen har stort skadepotensiale i feil hender.

Noen tips til å forklare han og gjøre at han forstår, Tusen takk for evt svar

Link to comment
Share on other sites

Om det er noe å bekymre seg for, i akkurat ditt tilfelle, er det vel neppe noen av oss som som er i stand til å vurdere. Jeg kjenner 16-åringer som er bunnsolide og bra folk. Og jeg kjenner 40-åringer som jeg stoler på omtrent så langt jeg klarer å kaste dem - og omvendt.

 

"Trygt" i lovens kontekst er jo å følge lovens bokstav - altså godkjent skap, papirer i orden, vandel og så videre. Men følelsen av trygghet er jo noe ganske annet. Kanskje du kunne skrevet noe om hvilke motforestillinger stefaren din har mot å ha våpen i hus?

 

Har vært vitne til nok hjemme-alene fester til å skjønne at det "kan" være en viss risiko å ha 50 fulle ungdommer i stua hvor halvparten vet at "Ola har gønner!!". Ikke dermed sagt at det er, eller vil bli, noe problem, men kanskje noe som kan skape en viss bekymring?

 

Men så kan jeg ikke komme på nyhetsklipp av hendelser med mindreårige hvor våpenet er eid av den mindreårige. Fars våpen derimot..

Edited by Patsy
Redigerte et tips
Link to comment
Share on other sites

Er han tvilande til at DU skal ha våpen i hus, eller tvilande til våpen på generelt grunnlag? Nokon er jo redde for sjølve våpenet.

 

Etter det eg forstår ut frå det du skriv bur du no med mor og stefar? No veit eg ikkje om det er lover og regler rundt dette, men om stefar eig bustaden evt. sammen med mor kan han vel strengt tatt sette foten ned. 

 

Om det er på generelt grunnlag han er skeptisk til våpen veit eg ikkje heilt kva du skal gjere. Har du jakt du skal vere med på? Eller jakt du kan/vil utøve? Då går det jo an å snakke med andre i jaktlaget tildømes? Høyre om dei kan ta ein prat med stefar. Eller oppbevare våpen hjå far?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Våpen SKAL oppbevares i bopel til registrert eier.

Fikk selv våpen som 15-16åring(hagle) for en del titalls år siden men da hadde fattern våpen så det monnet selv så der var det aldri noe tema men bruk og respekt for våpen var godt innøvd. Nå hadde hele min vennegjeng stort sett samme situasjon hjemme hos de så dette med "wohhooo, gønner i skapet e tøft"(vi hadde ikke engang våpenskap på den tiden, bare lå en i en krok i et skap) var ikke noe tema.

 

Det som burde være argumentene for er din interesse for å utøve jakt. Vanskelig uten våpen. Hvis drømmen er å dra på jakt sammen med andre for opplæring osv for å bli en habil jeger er det noe med eget våpen. Så er det jo litt med hva for noe våpen er det du higer etter som kanskje kan få hårene til å stritte hos stefar? Er det en pimpa 10/22 eller er det en klassisk CZ457. Den ene kan sees på som mer lek og fjas...og kanskje veldig farlig i feil hender mens den andre er "seriøse greier".

Link to comment
Share on other sites

smaug skrev (Akkurat nå):

Våpen SKAL oppbevares i bopel til registrert eier.

Fikk selv våpen som 15-16åring(hagle) for en del titalls år siden men da hadde fattern våpen så det monnet selv så der var det aldri noe tema men bruk og respekt for våpen var godt innøvd. Nå hadde hele min vennegjeng stort sett samme situasjon hjemme hos de så dette med "wohhooo, gønner i skapet e tøft"(vi hadde ikke engang våpenskap på den tiden, bare lå en i en krok i et skap) var ikke noe tema.

 

Det som burde være argumentene for er din interesse for å utøve jakt. Vanskelig uten våpen. Hvis drømmen er å dra på jakt sammen med andre for opplæring osv for å bli en habil jeger er det noe med eget våpen. Så er det jo litt med hva for noe våpen er det du higer etter som kanskje kan få hårene til å stritte hos stefar? Er det en pimpa 10/22 eller er det en klassisk CZ457. Den ene kan sees på som mer lek og fjas...og kanskje veldig farlig i feil hender mens den andre er "seriøse greier".

Jeg har både familie og venner som aktivt tar meg med på jakt, jeg har skutt siden jeg var rundt 6 (ofte på gården til onkel) Når det kommer til våpen og utseende blir det en typisk (Bestefar rifle) altså Mauser,Krag eller lignende med trestokk og ikke sånt pimpa 10/22 som ser ut som softgun

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (26 minutter siden):

Er han tvilande til at DU skal ha våpen i hus, eller tvilande til våpen på generelt grunnlag? Nokon er jo redde for sjølve våpenet.

 

Etter det eg forstår ut frå det du skriv bur du no med mor og stefar? No veit eg ikkje om det er lover og regler rundt dette, men om stefar eig bustaden evt. sammen med mor kan han vel strengt tatt sette foten ned. 

 

Om det er på generelt grunnlag han er skeptisk til våpen veit eg ikkje heilt kva du skal gjere. Har du jakt du skal vere med på? Eller jakt du kan/vil utøve? Då går det jo an å snakke med andre i jaktlaget tildømes? Høyre om dei kan ta ein prat med stefar. Eller oppbevare våpen hjå far?

Stefar eier ikke huset, har masse onkler som driver med jakt, de kjenner meg godt og kanskje de kan forklare at det med våpen i hus ikke er farlig

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prat med onklar kan høyras ut som ein god ide. Sikkert eit poeng å gjere det minst mogleg konfronterande..

 

Våpen i hus kan jo faktisk vere farlig, så det som må gjerast greie for er vel at det går an å gjere det ufarleg ved bruk av våpenskap og at mor di har nøklane. Kanskje ta han med på skytebanen ein tur?

 

smaug skrev (13 minutter siden):

Våpen SKAL oppbevares i bopel til registrert eier.

Nå går det vel an å ordne med utlån? Om oppbevaring andre stader skulle vere aktuelt. 

 

Reglene for utlån av våpen justeres, og det vil nå kun være lov å låne ut våpen til personer som har våpenkort på «tilsvarende våpen», eller personer som har fått politiets tillatelse til å låne våpen. ... Det er ikke satt noen grense for hvor lenge en kan låne et våpen, men låneperioden skal tidfestes i utlånserklæringen.

 

Likar nye "navnet" betre :-)

Edited by stigamundsen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

MauserGutten skrev (11 minutter siden):

Jeg har både familie og venner som aktivt tar meg med på jakt, jeg har skutt siden jeg var rundt 6 (ofte på gården til onkel) Når det kommer til våpen og utseende blir det en typisk (Bestefar rifle) altså Mauser,Krag eller lignende med trestokk og ikke sånt pimpa 10/22 som ser ut som softgun

Da kan jeg ikke skjønne noe annet enn at du har veldig gode kort på hånden. Hvorfor ikke ta han med på gården og la han skyte litt og demonstrere gode våpengrep og god oppførsel rundt våpen?

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (3 timer siden):

Prat med onklar kan høyras ut som ein god ide. Sikkert eit poeng å gjere det minst mogleg konfronterande..

 

Våpen i hus kan jo faktisk vere farlig, så det som må gjerast greie for er vel at det går an å gjere det ufarleg ved bruk av våpenskap og at mor di har nøklane. Kanskje ta han med på skytebanen ein tur?

 

 

høres ut som en god ide

Link to comment
Share on other sites

Mange gode forslag her ja. Et tilleggsspørsmål - hva sier mor om din stefars skepsis? Siden hun tydeligvis synes dette er greit (skulle bare mangle), kunne ikke hun tatt en prat med sin utkårede? Synes det er litt uheldig at denne byrden skal ligge kun på deg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvor er dette? Kanskje medlemskap/ opplæring, trening i en klubb eller skytterlag kan hjelpe?

 

Olesøn skrev (3 timer siden):

Jeg ser dette, som andre også har gjort, som en ypperlig mulighet til å lære stefar å skyte.

Jeg er ikke overbevist om at trådstarter har kompetanse til å lære bort skyting på en god eller særlig overbevisende måte.
Og erfaring med ungdommer som « har lært på gården til onkel» tilsier at det kan være mye å gå på her.

Det gjelder både sikkerhet og skyteteknikk - hva med å skaffe seg profesjonell/ kvalitetssikret opplæring?

Det vil være et tungt argument. Eller få med stefar også på dette?

 

Som far og skyteinstruktør må jeg si at jeg ser utfordringen med en våpeneiende 16-åring (som tror han kan alt) når den aktuelle «far» her vet at han har nada peiling,

 

 

K

Edited by M67
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 22.2.2022 den 18.44):

Hvor er dette? Kanskje medlemskap/ opplæring, trening i en klubb eller skytterlag kan hjelpe?

 

Jeg er ikke overbevist om at trådstarter har kompetanse til å lære bort skyting på en god eller særlig overbevisende måte.
Og erfaring med ungdommer som « har lært på gården til onkel» tilsier at det kan være mye å gå på her.

Det gjelder både sikkerhet og skyteteknikk - hva med å skaffe seg profesjonell/ kvalitetssikret opplæring?

Det vil være et tungt argument. Eller få med stefar også på dette?

 

Som far og skyteinstruktør må jeg si at jeg ser utfordringen med en våpeneiende 16-åring (som tror han kan alt) når den aktuelle «far» her vet at han har nada peiling,

 

 

K

Et valid poeng det der men mulig jeg er heldigere stilt men mine nærmeste har god greie på ordinær jegerskap og oppførsel rundt våpen. Man lærer kanskje ikke alle de skytetekniske grepene slik det blir gjort på en skyterbane i forsvarssammenheng eller DFS men man lærer hvor den farlige enden er, stilling, grunnleggende rundt sikring av våpen, oppførsel, sikker bakgrunn osv.

Helt enkle ting som beviser at våpenet bare kan gjøre så mye skade av seg selv.

Ellers er et DFS medlemskap absolutt noe å anbefale men det er kanskje litt i overkant å håpe at stefar vil være med på sånt. Nå er det ikke noe menneskerett å ha våpen så i verste fall må det kanskje ventes til egen leilighet er i boks og fylte 18.

Link to comment
Share on other sites

smaug skrev (3 timer siden):

Ellers er et DFS medlemskap absolutt noe å anbefale men det er kanskje litt i overkant å håpe at stefar vil være med på sånt

Det burde etter min mening være obligatorisk for å eie våpen.

smaug skrev (3 timer siden):

mine nærmeste har god greie på ordinær jegerskap og oppførsel rundt våpen

Grunnen til at jeg sier det over, er at min erfaring med storviltprøver, jegere og jegeres unger er temmelig variabel. Og egentlig sjelden noe jeg vil kalle «god».
 

K

  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (29 minutter siden):

Det burde etter min mening være obligatorisk for å eie våpen.

Det er det nok mange som ikke vil være enig med deg i, noen kan jo ikke fordra DFS etter det en leser i enkelte innlegg her på forumet. Men sikkerhetskurs med obligatorisk skyting på bane burde etter min mening være obligatorisk for å kunne anskaffe våpen av et vært slag.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (1 time siden):

Burde vært lagt inn i jegerprøven i så fall. De som begynner med sportsskyting må vel gjennom den kverna uansett. 

Ja, men gjerne gjennomført av andre enn JFF, eller som en separat del med nøye spesifisert innhold.

Evt at «retten» til våpeneie frikobles fra retten til jakt og fangst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Zenith skrev (1 time siden):

Hmmm…. Forstår jeg denne tråden rett, så er det kun DFS som har kompetanse nok til å drive våpenopplæring her i landet, og alle som ønsker å bli jegere burde/skulle vært innom her før de får lov å kjøpe våpen?

Nei og ja. DFS er ikke de eneste, men de er i særklasse størst både kapasitets- og kompetansemessig.

 

Uansett organisasjon, alle som ønsker å erverve skytevåpen burde vært gjennom et opplæringsopplegg for å sikre både trygg og sikker bruk, og en viss opplæring i å treffe ting. Da tenker jeg på et opplegg litt mer omfattende enn DFS sin "skyteskole", eller iallefall med det som et minimum. Altså 5-10-gangen på det JFF gjennomfører noen steder, 3-5-gangen på det de kjører andre steder.

 

 

Brannfakkel: la organisasjonene drive med det de driver med, og det de kan. DFS underviser skyting, JFF i ettersøk med hund, elgjakt med hund, fellefangst, rådyrjakt, wtf. Jakt... Med et "våpensikkerhet og skyting"- opplegg administrert av f.eks. DFS, kunne JFF konsentrert seg om kjernevirksomheten sin, jakt.

Den største organisasjonen med kompetanse innen skyteopplæring er uten tvil DFS. Det er faktisk organisasjonens uttalte formål:

 

 

"Det frivillige Skyttervesens formål er å fremme god våpenkultur og praktiske skyteferdigheter"

 


De beste til sikkerhetsopplæring per i dag er antakelig DSSN, så DFS - og med NSF og NJFF nedigjennom... De andre forbundene kjenner jeg ikke til.

 

DSSN har et omfattende og rigid opplegg som langt på vei sikrer en enhetlig og sikker bruk av skytevåpen. Den er gjennomført bredt, og håndheves skarpt.

DFS begynner å bli brukbare som helhet, opplegg ligger der, men det er fremdeles store forskjeller i sikkerhetsopplæringen skytterlag i mellom. Men i hovedsak er det moderne opplegget bra, og det gjennomføres på stevner. Man slipper ikke unna med slurv, selv om ikke alle kommer til stevne med alt på stell og 100% i henhold til planlagte ferdigheter.

NSF og JFF skjærer jeg over en kam - NSF prøver å lappe et århundre med slurv i opplæring og krav til håndtering med det nye mantraet "kammerflagg", og alt er greit bare en har kammerflagg...

I JFFene er det mye variabelt, mye bra - og noe (jeg har sett) skandaløst dårlig. Det ser ikke ut som det er felles krav og opplæring. Våpendelen i Jegerprøven er alt for liten, og alt for lite fokusert på sikkerhet. Noen steder har enkeltpersoner et veldig bra opplegg, andre steder ikke, men det blir uansett ( innefor rammen til jegerprøvekurset) alt for lite, og det mangler et system. 

NROF er vel lite relevant, men akk så skuffende våpenhåndteringen på NROF sine treninger godt kan være...

 

Som deltaker, funksjonær og arrangør på stevner i alle disse forbundene - og mangeårig funksjonær på "storviltprøver", og stanplassleder på utallige "jegertreninger" og andre treninger, så har jeg sett mange tusen skyttere på skytebanen. Mange tusen i året i enkelte år og trenden er klar når det gjelder kvaliteten på sikkerhetsopplæring. DSSN er i særklasse best, DFS hangler etter, og de som "bare" har Jegerprøven vet nå ikke helt hva de skal...
Den jevne jeger™ er der sikkerhetsmessig, at jeg kvier meg for å være standplassleder alene.

 

 

Det var sikkerhet. Når man så skal lære å treffe noe - så tror jeg nok at jeg vender meg til organisasjonene som konkurrerer i skyting, og driver med opplæring , instruksjon, trening, osv, i skyting. Ikke i harejakt med hund ;)

Mer enn 50% av de som prøver på skyteprøven, også etter Jegerprøvekurs, står ikke på 1. forsøk. Heller ikke etter 10-år med skyteprøver og våpeneie. Jeg har kjørt en akselerert versjon av DFS sin "skyteskole", på diverse tenåringer i "jegerprøvealder", fra gira gutter i camo, til jenter i "painted on" tights og piercinger som kom i veien i flere skytestillinger - og på voksne uten skyteerfaring - med et par unntak, så er de innafor halve jegerprøvesirkelen etter 3-4 kvelder, og de peker verken på meg eller noen andre med riflene. Og om JFF-ene bare kunne lært dem det ene punktet (ikke pek på standplassleder), så skulle jeg ikke klaget så mye...

 

 

Det var bakgrunnen for min mening om at det bør være et kvalitetssikret opplegg for opplæring i våpenbruk, sikkerhet og skyting før man får eie våpen. Skytterorganisasjonene har sine versjoner av dette, jeg kjenner bare DFS og DSSN sine i detalj - NJFF har "en bisetning i jegerprøvekurset". 

DSSN sitt opplegg passer kanskje ikke alle, og DFS sitt kunne vært utvidet, og gjennomført grundigere.

Det beste hadde nok vært om organisasjonene sammen ble enige om et felles opplegg som alle kunne gjennomføre etter en godkjenningsordning. 

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Syns bare konklusjon om å skille våpeneie fra jegerprøve var ganske krass, samt fikk følelsen av at JFF ble snakket mye ned... Har ikke sterke bånd til noen selv, selv om jeg er medlem. Har dog vært mye rundt på forskjellige baner og skutt, og mange steder jobber JFF veldig godt på utdanning av skyttere, ja til og med øver de på å treffe og har konkurranser.  Sannheten er vel også at det ofte er de samme folkene som står som instruktører og standplassledere, bare med caps og jakke med annen logo. 

For trådstarter tror jeg vi skal være forsiktige med å snakke ned organisasjoner som driver aktiv skyteopplæring og trening. Det viktigste er uansett at nybegynnere oppsøker et miljø hvor de får kyndig og god veiledning, uansett hvilken logo capsen har. At alle, uten unntak, trenger mer trening enn hva jegerprøvekurset gir er vel alle enige om. 

Link to comment
Share on other sites

Sant. Men det mangler et system. Det er alt for mange som glipper igjennom maskene i det som er.

 

Dersom man fortsetter å skyte sammen med de drevne/ erfarne i JFFen sin, så lærer en nok det en skal. Men svært mange JFF har verken bane eller opplegg, og folk skyter for seg selv, eller ikke i det hele tatt, fram til skyteprøven, som de da ikke får til, samtidig som de gir funksjonærene magesår..

Mange gidder heller ikke, og nøyer seg med det de får i jegerprøveopplæringen - og det glemmer de til neste høst... 

 

Problemet er jo ikke JFF eller DFS, men at man ikke MÅ gjennom noe mer enn den bittelille greia i jegerprøven. Såvidt jeg vet er jegerprøvkurset spesifisert av departement/ direktorat, ikke JFF. JFF bare gjennomfører. I prinsippet kunne DFS-lag gjennomført jegerprøvekurs, og de ville da blitt nøyaktig like mangelfulle når det gjelder våpenopplæring.

 

Poenget er uansett, til trådstarter, at han kanskje kan overbevise med å delta på organisert aktivitet, i regi av instruktører og trenere med grundig opplæring i både skyting, og det å undervise skyting. Det vil i de fleste tilfeller trumfe "onkel bak låven", uansett hvor god opplæring onkel gir.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Problemet er at jo mer vi innfører av krav og kursing, jo høyrer blir terskelen for å i heletatt melde seg på.  Med det resultat at det blir færre og færre av oss. Det er vi IKKE tjent med. DSSN er vell ikke akkurat en stor "arme". Er våpenhåndteringen blant nye jegere så dårlig at det faktisk er ett REELT problem på skytebaner rundt om i Norges land? (Vådeskudd, skader, død). Det vi hører om nesten hvert år er at jegere skyter hverandre med hagle under jaktutøvelsen. De går linje for å støkke opp fugl med "perfekt" haglehold i mellom seg. Her er det ikke våpenhåndteringen som er problemet, men en livsfarlig jaktUTØVELSE.    

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har sett og opplevd under storviltprøven i løpet av noen år indikerer det absolutt et behov for en eller annen form for obligatorisk sikkerhetsopplæring. Jeg gidder ikke her å begynne å ramse opp episoder men det er mange. Opplæring i skyting for å treffe noe kan derimot etter min mening være en frivillig sak som jo bør anbefales til alle.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Våpenhåndtering blant de som kommer fra "utenfor" organisasjonene er dårlig. "lært av bestefar"-16-åringen som man aldri klarer å venne til å ikke bære hagla etter avtrekkeren er et problem, og sikkert mye av årsaken til vådeskuddene i jakta, man er "for klar" rett og slett.
Sperren mange ikke har mot å peke på folk ("den er jo ikke ladd") er også et problem. For 2-3 uker siden satt det en kar og prøvde ladegrep, med magasin i og rifla pekende på langs av standplass, han var ung nok til at han må ha hatt jegerprøvekurs, og helt uforstående til at det var noe problem, så lenge han ikke hadde patroner i. Jeg kunne nevne slike eksempler til i kveld. Påpeker du at folk bryter sikkerhetsregler blir de sure, eller hevder at det er bare tull ("den er jo ikke ladd")

På treningene med DFS-ungdommene, i PRS, og i DSSN, er de takknemlige om man sier at "nå er du nær ved å peke for langt ut", og det er helt ytterst sjelden at noen faktisk bryter sikkerhetsreglene. På storviltprøver er det regelen at de blir brutt, av flere, flere ganger, hver gang. 

 

Om det gjør noe? Om man stiller det spørsmålet, så har man vel bekreftet min påstand...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Man skal som sagt være forsiktig med hva man ønsker seg. Å lage en høyere terskel for våpenerverv kan/ vil være negativt for rekruttering. Spørsmålet om dette faktisk er et reelt problem i den grad at forbundene (vi) bør be myndighetene om en skjerping av ervervsreglene synes jeg derfor er relevant. Vil det være verdt (red: den evt) gevinsten)?

Og, uansett kursing og opplæring i ervervsfasen, kommer vi i noen vesentlig grad bort fra at lurvete våpenhåndtering og tvilsom sikkerhtsvurdering forekommer? Er det å vente når det er snakk om personer (med varierende grad av dømmekraft og evne til å fokusere) som i beste fall håndterer skytevåpen en håndfull ganger pr år?

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (3 minutter siden):

Og, uansett kursing og opplæring i ervervsfasen, kommer vi i noen vesentlig grad bort fra at lurvete våpenhåndtering og tvilsom sikkerhetsvurdering forekommer?

Nei! Om vi ser til sjåføropplæringen vil jeg påstå at uansett hvor mye vi skjerper kravene til førerprøven (både på teori og praktisk del) vil det alltid være råkjørere, fyllekjørere og andre som opptrer hensynsløst og uforsiktig bak rattet.

(Og til jegerprøven: de instruktørene som følger gjeldende undervisningsplan om våpen og våpenhåndtering har banket inn i kandidatene at man aldri skal rette et våpen mot noen, uavhengig av om det er ladd eller ikke.)  

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Sperren mange ikke har mot å peke på folk ("den er jo ikke ladd") er også et problem. For 2-3 uker siden satt det en kar og prøvde ladegrep, med magasin i og rifla pekende på langs av standplass, han var ung nok til at han må ha hatt jegerprøvekurs, og helt uforstående til at det var noe problem, så lenge han ikke hadde patroner i. Jeg kunne nevne slike eksempler til i kveld. Påpeker du at folk bryter sikkerhetsregler blir de sure, eller hevder at det er bare tull ("den er jo ikke ladd")

K

Fenomenet "den er ikke spent" for våpen med oppspennermekanisme som eieren går rundt og peker i alle himmelretninger, unntatt mot himmelen, med bør også inkluderes her.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

OPPDATERING    

Sitat
Olesøn skrev (På 22.2.2022 den 18.26):

Jeg ser dette, som andre også har gjort, som en ypperlig mulighet til å lære stefar å skyte.

 

Jeg har den store gleden å meddele at Våpen er søkt på og Rifle reservert, endte opp med en Mauser Karabin 98KF1 (Hv Mauser)

Når jeg får børsa skal først jeg og far skyte litt på bane, så skal jeg ta med stefar på bane

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Minner meg om mitt 1 våpen, mor mi var ille gærn, men når det ble satt hjemme hos henne, var det helt greit, og ble jo noen fler våpen etterhvert, og våpenskap handlet. Så ble det elgjakt i Østfolds dype skogen, og når elgkjøtt kom hjem til henne, så angret hun nok ikke på at jeg tok jegerprøven og startet med jakt.  Så går seg som regel til, med litt tålmoighet, god forklaring osv. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...