Jump to content

Hvorfor er ikke eggen helt inn mot skaftet på flere kniver?


Flatlando

Recommended Posts

Har sett ekstremt mye på kniver siste året, og en ting som går igjen på de aller fleste er at de har en liten uslipt kant mellom eggen og skaftet. Dette syns eg virker veldig merkelig, da man har mer kraft jo nærmere skaftet man kommer. Om dere ikkje skjønner hva eg meiner, ta en titt på casström sin Lars Fält. Der har du et eksempel på hvordan eg personlig tenker at er den beste løsningen. Egg helt inn mot skaftet. Men norske knivmakere gjemmer så og si ALDRI denne lille delen av bladet inne i skaftet.  Noko som gjer at man har 5-6 mm med butt kant før man kommer til eggen. Hvorfor?? Skjønner det ikkje. 

Link to comment
Share on other sites

Har en Esee RB3 med sliping helt inn til skaftet. Fikk av en eller annen grunn små kutt i rota av pekefingeren i starten. Mulig det er en detalj som har kommet som følge av dette. Men kan jo være motsat at jeg holdt kniven feil siden jeg var vant til at slipingen ikke gikk helt inn.

rb3-1_0.png

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke helt praktisk les; enkelt å vedlikeholde egg helt inn uten å skade skaftet heller. Om du ser på en gammel velbrukt tollekniv med original egg helt inn i skaftet vil du se at de siste millimeterne inn mot skaftet har nær originalhøyde selv om resten av bladet nesten er brukt/ slipt bort. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har mange kniver med eggen helt slipt inn til håndtaket (evt med "sharpening choil"  -  hva er det norske ordet?). Felles for disse er at de er mere påkostet, så antar det er relatert til billigere produksjon om man unnlater dette.
Nå er ikke det ene eller det andre relatert til om kniven er norsk produsert riktignok.

Eksempel:
Helle sin samekniv vs Strømeng sine  (gen 1990 og gen 2020). Helle kniven er slipt helt inn til håndtaket og er uavhengig av dette en mer påkostet kniv (mitt inntrykk tatt alt i betraktning - inkludert slire).
nLe3RT3xmPAqeDIhPmH0fe9lsSmDVhLZi9vKB7iP3mZPCXiUpI0OJEntHIdcHzOkv1Ae52Hq4vnLnAqq1bvU0Y0VGGASzT9ptKAfwH3Ru_wyCiWZR6d-RwV1Ho_T6oUxyjwkBRACz0ocAHGGhdwB2kKhcWCiwr6pqHIfd97bEIcrgnrYMRafBPT9U9badM-LWhXBlSA0UhUJkYcVxPBX7s-tAZtu9eXJ1EPRiIU9LH_DvNxmV2QwMoTofCjEL_4OYjJwXuMhzj4ZgFeVHt8WkQltyCFLSHYpUK5Pi_Aes7fyFWXcJ_EBwNNMu8MkuGuRjQmcV7jtkzpZ1JoDDaajoIUtpgsljzAJqjNnvsOH_cSe6_70u2fnt8ZwQ-4qyf-_3GnpkxGHNwbHRu0bG25vIyxZcbhPh_twOzZrcNlOvkFwPT44RJLrt5hbo1pKnVgnOcN3Vj4wZruVyHIMkD-jCA2e6QweTqsWwM_JMdhufo5UAMPX0Ue6TsPz8Zw9EELA9M0ccnBEfCCoZqkrnDXSpE2sC-u9pVTgoKTjm5BO2DbIfLbymNzFU0gitWz0bWhf3fjtHgCZdyga0PJCGpK6Mo_YPG0rlCmqEAYP2Ku1v7V97RSOXDMWC0ViqNsNAYPFFak51RLrhmS-5v_--YA6awviLutSF6GbvBULIy7BRojcLJEy55-ljLoHO00_UgI57wrnQdyRxDPVX7nMH4EqPjZGEQ=w1721-h1290-no?authuser=0

Link to comment
Share on other sites

Jeg lager en del kniver, og har gått helt bort fra å "slipe eggen inn i skaftet", og lar bladet i stedet være 3-5 mm med full tykkelse mellom skaft og egg på alle turkniver, uavhengig av type slipfas.

 

Flere grunner:

 

1: mye lettere å slipe jevnt og pent over tid. Som det nevnes over vil man enten ende med å slipe stygge merker i toppen av skaftet, eller slutte å slipe de innerste millimeterne. 

 

2: lettere å få en fin overgang til skaftet.

 

3: jeg synes det ser bedre ut.

 

4: jeg taper ingenting på det. Kraftforskjellen som trådstarter nevner er ikke nevneverdig når avstanden er så liten. Går man full amerikaner og lar det være igjen 1-2 cm med uslipt stål, vil det være en tydelig forskjell i bruk, og jeg er enig i at såpass er tullete. Jeg er imidlertid sikker på at ytterst få vil merke noen særlig bruksforskjell på at eggen starter der skaftet slutter vs 4mm lenger ut.

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mange gode svar. Nevnte norske kniver spesielt pga det primært er nordmenn på kammeret og fordi tollekniven, den "norskeste" kniven, som er den eg ser mest av fra norske knivmakere, har trearbeid som et viktig bruksområde.

 

Tenker spesielt det med sliping inn mot skaftet er et godt poeng. Og så er det nok langt mer krevende å få en perfekt overgang uten den lille bufferen. Så da skal eg slutte å lure på detta i alle fall. Den amerikanske varianten som blir nevnt, med 1-2 cm virker helt merkelig. Men den kjem vel kanskje fra bowiekniven, som vel var tenkt til annet enn spikking. 

Link to comment
Share on other sites

En grunn som i alle fall finnene som lager pukko type kniver oppgir, er at disse type kniver ikke har noen form for fingerbeskyttelse. Og for å unngå å kutte seg når pekefingeren glir for langt fram på skaftet, er det noen millimeter med stål uten egg. Når jeg tenker meg om har de fleste typiske skandinaviske kniver dette designet uten fingerbeskyttelse der knivkaftet sitter dypt i sliren. Så å ha noen millimeter med stål uten egg innerst gir mening.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Flatlando said:

Har sett ekstremt mye på kniver siste året

 

Det burde du ikke :) 

...Kan bli dyrt

 

Jeg har dog observert det samme, uten at jeg har brukt veldig mye energi på å finne ut hvorfor.

Jeg har heller valgt den (kanskje) mest energieffektive metoden og praktisert litt ukvalifisert gjetting.

 

På små og mellomstore kniver til næring, sløyd, friluftsliv og buskarbeid så er det typisk ganske kort avstand frem til eggen. Så lenge denne avstanden ikke blir for stor, så ser jeg på det som ett fordelaktig designvalg mtp. både sliping, samt for å redusere risiko for skader på håndtaket og at blod/gørr/dritt trekker inn mellom knivblad og grepsmaterialet.

 

På større kniver for kamp og overlevelse trur jeg (virkelig TRUR jeg, for dette er to tema jeg kan ca. null om) at mann først og fremst har langt knivblad for lengre rekkevidde og mer hugg-kraft, og i mindre grad pga. behov for lang egg. Som et kompromiss kan man derfor ofre den innerste delen av eggen slik at mann har ett område for pekefingeren foran fingervernet. Ved å ofre denne biten med egg får mann en kniv som fortsatt har langt blad med de fordelene det har, samt at mann flytte grepet fremover for bedre balanse og kontroll ved "finarbeid"

 

Ett ekstremt eksempel ser vi på overlevelseskniven fra Cold Steel - SRK:

cold-steel-srk-fixed-blade-49lck.jpg.4032cd3163715c71170473d48aeb7e26.jpg

Samme tiltenkte bruksområde, men vesentlig høyere prisklasse og litt mer elegant løst på en TRC Apocalypse:

images?q=tbn:ANd9GcTk3mtz47T5-crbWK6HYoIM92c8r92I3_rQnw&usqp=CAU

 

 

Ser vi på en jaktkniv fra Cold Steel, så er det åpenbart at de kan å lage kniver med kortere uslipt del av bladet, så det er sannsynlig at det er bevisste vurderinger som ligger bak:

WEB_Image_Cold_Steel_Master_Hunter_Fastblad__36jsk-676059245.jpg.5a7dd7894ebd46ebab3b9d0f66fbbdb5.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det jeg personlig tror er grunnen til den uslipte delen og også hvorfor jeg lar den være slik på blad jeg smir er rett og slett for å forhindre at en subber borti skaft og holker på slipestein. Det finnes jo utstyr der en unngår dette i dag men jeg tror det å endre på tradisjoner sitter langt inne. 

Link to comment
Share on other sites

psAico skrev (6 timer siden):

Som et kompromiss kan man derfor ofre den innerste delen av eggen slik at mann har ett område for pekefingeren foran fingervernet. Ved å ofre denne biten med egg får mann en kniv som fortsatt har langt blad med de fordelene det har, samt at mann flytte grepet fremover for bedre balanse og kontroll ved "finarbeid"

Jeg er av den formening at dersom man må låse pekefingeren foran fingervernet for å få god kontroll, så har man et for dårlig skaft. 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, JacArcher said:

Jeg lager en del kniver, og har gått helt bort fra å "slipe eggen inn i skaftet", og lar bladet i stedet være 3-5 mm med full tykkelse mellom skaft og egg på alle turkniver, uavhengig av type slipfas.

 

Flere grunner:

 

1: mye lettere å slipe jevnt og pent over tid. Som det nevnes over vil man enten ende med å slipe stygge merker i toppen av skaftet, eller slutte å slipe de innerste millimeterne. 

 

2: lettere å få en fin overgang til skaftet.

 

3: jeg synes det ser bedre ut.

 

4: jeg taper ingenting på det. Kraftforskjellen som trådstarter nevner er ikke nevneverdig når avstanden er så liten. Går man full amerikaner og lar det være igjen 1-2 cm med uslipt stål, vil det være en tydelig forskjell i bruk, og jeg er enig i at såpass er tullete. Jeg er imidlertid sikker på at ytterst få vil merke noen særlig bruksforskjell på at eggen starter der skaftet slutter vs 4mm lenger ut.

 

 

1. Kommer an på slipe metoden som brukes. 

2. Kommer an på designet av kniven.

3. Det er du i din fulle rett til å ha en mening om :) Kommer an på utførelsen vil jeg si. Ref bildene jeg linka angående sameknivene. Jeg synes Helle kniven helt klart ser bedre ut enn Strømeng sine.

4. Enig. I de fleste tilfeller har det antagelig ingen praktisk betydning.

Link to comment
Share on other sites

Eg som mange andre har morakniver lik den på bilde. Når ein slper dei på stein som går rundt får ein ikkje slipt inn til skaftet og med åra og mange slipinger blir det som ei kvass klo i overgang skaft og knivblad, utrivleg/lett å kome borti når ein t.d. slaktar og er sleip på nevane. På bruket vårt på 70 talet og utover var det desse moraknivene som blei brukt til det meste av arbeid der ein måtte ha kniv.  Dei blei slipte oppat  og oppat, sjøl om dei var billige hadde ein ikkje råd til å kjøpe nye kniver i hytt og pine, det er noke eg er byrja med i seinere år.

Edited by brisen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, JacArcher said:

Jeg er av den formening at dersom man må låse pekefingeren foran fingervernet for å få god kontroll, så har man et for dårlig skaft. 

Det argumentet skjønner jeg ikke.

Som jeg skrev, så er ikke store kniver min greie, men jeg har ikke noe problem med å se hvordan det kan være fordelaktig å ha denne muligheten.

Selv på noen av mine små og mellomstore kniver har jeg en «finger choil» foran fingervernet, og selv om grepet bak fingervernet er ergonomisk overlegent det grepet jeg får ved å bruke choil`en, så endrer det både balansen og grepsvinkelen nok til at dette grepet er å foretrekke til noen oppgaver.

Link to comment
Share on other sites

psAico skrev (4 timer siden):

Det argumentet skjønner jeg ikke.

Som jeg skrev, så er ikke store kniver min greie, men jeg har ikke noe problem med å se hvordan det kan være fordelaktig å ha denne muligheten.

Selv på noen av mine små og mellomstore kniver har jeg en «finger choil» foran fingervernet, og selv om grepet bak fingervernet er ergonomisk overlegent det grepet jeg får ved å bruke choil`en, så endrer det både balansen og grepsvinkelen nok til at dette grepet er å foretrekke til noen oppgaver.

 

Nei, ikke jeg heller. 

 

En stor kniv kan i tillegg brukes som om den er mye mindre, ved å flytte grepet til en veldesignet "finger choil". 

På små foldekniver har man en annen fordel: man kan lage kniven enda kortere og lettere enn dersom man ikke hadde tatt "dødsonen" rundt leddet i bruk. Et godt eksempel i så måte er Spyderco Dragonfly, som er en bitteliten foldekniv man kan holde med hele hånden.

 

Spyderco-Dragonfly-2-Salt-H1-Knife-2.jpg.bf16a4dabd979866322bdbf3ebd95e49.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...