Jump to content

Hamar kommune stenger bane for skyting med bue på dårlig grunnlag.


Hedmarkingen

Recommended Posts

15 minutes ago, Hedmarkingen said:

Dette er et godt eksempel på det ansvar (for sikkerhet) jegere og skyttere har hvis man ønsker aksept for våre aktiviteter. Ut fra bildet tyder dette på "idioti og latskap" der man har plassert en flyttbar blink  rett mot en parkeringsplass... lite smart og farlig. Reaksjonen fra kommunen virker overdramatisk og bør kunne løses med andre virkemidler enn å stenge banen.

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (2 timer siden):

Dette er et godt eksempel på det ansvar (for sikkerhet) jegere og skyttere har hvis man ønsker aksept for våre aktiviteter. Ut fra bildet tyder dette på "idioti og latskap" der man har plassert en flyttbar blink  rett mot en parkeringsplass... lite smart og farlig. Reaksjonen fra kommunen virker overdramatisk og bør kunne løses med andre virkemidler enn å stenge banen.

Sannsynligvis er dette en tullesak.

"Vår" utendørsbane her ser nøyaktig sånn ut. Det er 90m fra standplass til de lengste skivene. Videre bak er det en gangsti, som er på sånn 150-160m fra standplass. mesteparten av skytingen er på 18-30m med buer som vel knapt KAN skyte til gangstien, selv om de prøver. Jeg har ingen problemer med å ta et bilde der både blink og pil ser ut som det er "rett ved" folk på gangstien. Det mest dramatiske som har skjedd på de snart 20 årene jeg har frekventert den banen er en fyr som ville stå ved blinken (altså ved siden av blinken) og filme pila som kom imot...

Graden av feil som må gjøres på standplass for å treffe gangstien tilsvarer å treffe 3-4km ute på en riflebane. 
Jeg vet flere gårder og grender som ligger mer utsatt til ift riflebaner, enn bilen på den buebanen. 

 

Det er kanskje lite smart det de gjør, men farlig er det neppe.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hmmm….4 dager etter den tragiske hendelsen på Kongsberg, og litt kreativ vinkling med teleobjektiv… Greit at man kan si at vinkling osv av selve blinken kunne (burde) vært plassert annerledes, men @M67 har helt rett. Minner meg ellers mye om en av karakterene i tegneserien Pondus….journalisten Eddie...

 

 

Eddie journalistikk1.jpg

  • Like 1
  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Sannsynligvis er dette en tullesak.

 

Når kommunen velger å stenge banen blir dette ikke noen tullesak.  Vi  som er jegere, skyttere må snart ta inn over oss at hva vi subjektivt mener ofte får konsekvenser for vår hobby. For ikke mange år siden var det noen "luringer"  i JFF  rett ved Oslo som hang opp noen plakater med "advarsel jakt pågår" som da ble tolket til at det var farlig for turgåere... Som medførte att man ikke fikk jakte der...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at man bør unngå å skremme folk. Men jeg mener likevel det er en tullesak, tullete folk som tar tullete avgjørelser basert på tullete argumenter. 

 

Skal hva folk velger å la seg skremme av bestemme hva andre skal kunne gjøre? Jeg syns hunden din ser skummel ut, den bør vi nok forby? Det er på samme nivået. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, M67 said:

Jeg syns hunden din ser skummel ut, den bør vi nok forby? Det er på samme nivået. 

 

Og det er det som i praksis har skjedd...ref forbud mot diverse hunderaser/typer. Så man får forbud basert på "tullinger" som holdt diverse hunder på "farlig" måte også. Det er du og jeg dvs vi som skyter og jakter som må utøve sporten på en slik måte at det ikke provoserer til ytterligere forbud selv om mange ting er tull i våre øyne.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (59 minutter siden):

Men jeg mener likevel det er en tullesak, tullete folk som tar tullete avgjørelser basert på tullete argumenter. 

 

Husk at alt er relativt, også kommunale avgjørelser.

 

For en administrasjon som kunne bruke 25,8 millioner på et stupetårn, er kanskje denne avgjørelsen blant de mindre lattervekkende.

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Da tenker du på pitbull og de andre kamphundene? Der var det nok faktisk statistikk fra bl.a. USA som lå til grunn, og ikke bare "jeg føler at".

Rottweiler som ikke er forbudt var vel den hunderase som sammen med pitbull (som ikke er en rase men en samlebetegnelse) statistisk dreper eller alvorlig skader flest i USA. Dogo argentino (jakthund) som er forbudt finnes ikke overrepresentert (død/skade)på noen måte(som labrador) på noen statistikk. Så forbud kommer ofte vilkårlig pga noen "tullinger" enten de er hundeeiere eller jegere/skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (2 timer siden):

 

Da tenker du på pitbull og de andre kamphundene? Der var det nok faktisk statistikk fra bl.a. USA som lå til grunn, og ikke bare "jeg føler at".

Tullprat. Dagens forbud mot visse hundetyper kom etter at en guttunge ble drept av naboens huskyblandingshunder. Faren til guttungen engasjerte seg og resultatet ble at «kamphunder» og «kamphundblandinger» ble forbudt. De prøvde å gjøre rottweiler forbudt også men fikk det ikke til. Huskyblandingshunder lik de som drepte guttungen var det aldri snakk om å forby.

Edited by jjrckd
Trykkleif
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (1 time siden):

Rottweiler som ikke er forbudt var vel den hunderase som sammen med pitbull (som ikke er en rase men en samlebetegnelse) statistisk dreper eller alvorlig skader flest i USA. Dogo argentino (jakthund) som er forbudt finnes ikke overrepresentert (død/skade)på noen måte(som labrador) på noen statistikk. Så forbud kommer ofte vilkårlig pga noen "tullinger" enten de er hundeeiere eller jegere/skyttere.

OT: rottweiler er på 10 plass på europeisk bittstatistikk.

Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (14 minutter siden):

De prøvde å gjøre rottweiler forbudt også men fikk det ikke til. Huskyblandingshunder lik de som drepte guttungen var det aldri snakk om å forby.

 

Det kan godt være. Men det er ikke fryktelig utfordrende å argumentere for å forby pitbulls, gitt drapsstatistikken fra USA. De andre rasene vet jeg ikke mye om, de kan forsåvidt være offer for følelsesforbud for alt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (3 minutter siden):

 

Det kan godt være. Men det er ikke fryktelig utfordrende å argumentere for å forby pitbulls, gitt drapsstatistikken fra USA. De andre rasene vet jeg ikke mye om, de kan forsåvidt være offer for følelsesforbud for alt jeg vet.

Super OT: jo, her må man se på kulturelle forskjeller rundt hundehold. Raser som scorer høyt på bittstatestikk i usa havner nødvendigvis ikke høyt på samme statistikk i Europa.

Link to comment
Share on other sites

Og i statistikkdiskusjonen kan vi ta med at ingen har hørt om noen drept av "stray arrows" fra buebaner siden slaget ved Crezy mer eller mindre. Dette er et rent fabrikat etter hendelsen på Kongsberg, og idioter i kommunen, som sannsynligvis har en annen agenda, og ser en mulighet.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjenner godt til Hamar kommunes håndtering av slike ting, etter min tid i seilflymiljøet der. Et par naboer til flyplassen var ivrige klagere, og rapporterte hyppig 'farlig flyvning'. En gang hadde et motorfly 'fløyet inn på terrassen', til en av dem, en annen gang hadde det 'dryppet olje fra seilflyet i kaffekoppen' mens de satt ute. Og mye annet tullball. Kommunen responderte med strenge restriksjoner på flyvningen, som effektivt drepte seilflymiljøet på Hamar flyplass.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (6 timer siden):

 

Husk at alt er relativt, også kommunale avgjørelser.

 

For en administrasjon som kunne bruke 25,8 millioner på et stupetårn, er kanskje denne avgjørelsen blant de mindre lattervekkende.

Men du må huske på alt av den gode pr og da mener jeg god pr som de har fått for de pengene. 

Bøker skrevet om dette, konserter, folk kommer langveis fra for å se det osv.  

Men jeg er helt enig i at det er helt på trynet at det endte opp med å koste så mye.  

Jeg har nok litt mere forståelse enn andre her inne, siden jeg er oppvokst 1 km vest for stupetårnet og bor nå 3 km vest for det. 

 

Men offentlig prosjekter har en tendens til alltid å gå på en meget stor kostnadssprekk. 

For å sette ting litt perspektiv her: 

  • Regjeringskvartalet - Estimert kostnad 36,5 milliarder - Antatt totalpris 40,7 milliarder kroner - Overskridelse på 4,2 milliarder kroner 
  • Ny reservevannforsyning Oslo - Estimert kostnad  12,5 milliarder kroner - Antatt totalpris 17,7 milliarder kroner - Overskridelser på 5,2 milliarder kroner 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at Odd Gunnar Nordengen må være i slekt med han som klagde så fælt på skytebanen på Løten. 

Odd Gunnar Nordengen er kjent i Hamar området for å finne på saker og lage storm i et vannglass. 

Når sier jeg ikke at disse bueskytterne ikke gjorde noe feil, og Odd Gunnar har alt rett til å kritisere de for retningen de skaut på, men når Odd Gunnar Nordengen forvrenger sannheten med bildet han tok, måten han beskriver situasjonen og han stiller opp på møter han ikke er invitert til, da sier det ganske mye om han og han har tydeligvis en agenda. 

 

 

Det må presiseres at jeg har null tilknytning til bueskytterne samt Hamar og Omegn Bueskyttere. 

Men jeg liker at det finnes andre fritidsaktiviteter i Hamar enn kun fotball, ishockey, håndball, turn og foto. 

 

 

Edited by Federal86
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (23 timer siden):

Og i statistikkdiskusjonen kan vi ta med at ingen har hørt om noen drept av "stray arrows" fra buebaner siden slaget ved Crezy mer eller mindre. Dette er et rent fabrikat etter hendelsen på Kongsberg, og idioter i kommunen, som sannsynligvis har en annen agenda, og ser en mulighet.

 

K

Paradokset her er jo at «buedesperadoen» i Kongsberg faktisk ikke brukte bue til å drepe, han brukte kniv..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...