Jump to content

Hjelp til å identifisere "kina" hodelykt


magnum_mauser

Recommended Posts

Eg legger ved bilete av den hodelykta eg har brukt desidert mest dei siste åra. Den er oppladbar, grei levetid på batteri, den er superenkel i bruk, sprer lyset veldig godt samt ein kan konsentrere lyset hvis ein har behov for å sjå langt fram. Eg føretrekker denne forran den svindyre silva'n eg har, på grunn av brukervennlighet.

 

Eg har tidligare sett den solgt under ymse navn, eg trur eg kjøpte min via 123friluft - men dei har den ikkje no lenger, og det står heller ikkje navn på min. Er det nokon som gjenkjenner lykta og veit om butikker som selger tilsvarande?

20210909_182026.jpg

20210909_182018.jpg

20210909_182010.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den lykta er sannsyneligvis ikke noe som har noe merkenavn i Kina, det er bare lykter som kjøpes i bulk fra kinesiske fabrikker og navnes med det kunden vil at den skal hete og selges i vesten til dobbelt pris av hva tilsvarende selges for på kinesiske nettbutikker.

Link to comment
Share on other sites

XM-L T6 er en 10 år gammel diode, og oppgitt lumen her er jug, det var vel kanskje noen som skremte den opp i 1000 lumen om jeg ikke husker feil, men det er mange år siden jeg kjøpte lykter med denne dioden. Men de fleste lykter som ble solgt med denne dioden lå på mellom 500 og 7-800 lumen. Generelt alle lykter som ikke har merkenavn, og det bare står cree e.l. bruker nesten alltid eldgamle dioder.

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Originalen var bra og dyr, kopiene var også bra (jeg har både orginal kjøpt fra XXL og kinakopi fra eBay)

 

Her er vel dagens versjon av kopien

 

https://www.ebay.com/itm/353158044970?hash=item5239dc1d2a:g:aQcAAOSwgHlgkREl

Der var den, 2 stk bestilt - hjertelig takk. Hvis desse fungerer like godt som den eg har frå før - var dette eit kupp 😊

Link to comment
Share on other sites

"Kopien" er som regel ingen kopi. Dette er OEM varer som f.eks XXL eller en eller annen kjent merkevare kjøper inn, setter sitt eget navn på og selger videre med god fortjeneste. 
Har en 3-4 av disse lyktene, funker helt fjell til mitt bruk. Kjøpt på ebay fra 10kr til en hundrelapp inkluder frakt fra kina.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Skaubjønn said:

Me too bestilte 😊. Betyr ikke noe for meg om dioden er gammel, så lenge jeg får en lykt som funker til en hundrings 😊

Hvis den er like bra som den eg har, ville det forbause meg om du ikkje blir fornøgd 😊 Eg har brukt mi lykt til alt fra daglige turer med hundane til ettersøk - og den fungerer heilt topp!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 9/9/2021 at 9:56 PM, magnum_mauser said:

Der var den, 2 stk bestilt - hjertelig takk. Hvis desse fungerer like godt som den eg har frå før - var dette eit kupp 😊

 

Fått hodelyktene? 

Har samme lykt som deg ser jeg fra bildene. Kjøpt 7-8år siden og sluttet å virke i går kveld. Batteri lar seg lade, men virker som Lampa/pæra er ferdig. Mye brukt, og ikke alltid pent behandlet.

Om de du har bestilt er tilsvarende som den gamle, så blir det handel her også.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 9/10/2021 at 11:31 PM, tussehaugen said:

Tips, ebay kikk etter lykt med led chip xhp 70 og oppover.

Jesus! Her skal det bli lys..   990000 lumen??? 

Tro om man ikke kan stryke de tre siste nullene?

On 9/9/2021 at 9:28 PM, Polardego said:

Ganske mange lumen pr krone 😉

Men hvor lenge? Jeg har noen utgaver av disse og de varer sjeldent lenge.

 

Jeg bor i nord og er derfor lysavhengig på vinteren. Det er mange ting med lykter som gjør de bra eller dårlig. En greie med "kinalykter" er måten de dimmer på. De klipper! Når det snør eller regner kan man se det godt, og det er til tider plagsomt. For noen år siden kjøpte jeg en Lupine Pico og da innså jeg galskapen i kinalyktene. Nå har jeg flere lykter fra Lupine, og de leverer faktisk det lyset de lover med kvalitet på lyset. Så for meg har det kokt ned til hvor mye skal det brukes

Link to comment
Share on other sites

Da var lykta testet. Vel den virker men stort mer positivt er det vel ikke å si om den. Ikke kan lysets stråle justeres og den lyser dårlig. Sammenlignet den med denne fra Biltema er den rett og slett elendig.

https://www.biltema.no/fritid/Belysning/hodelykt/hodelykt-oppladbar-2000040941

I tillegg følger batteri og innebygd lader med på den fra Biltema. 

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

https://www.ebay.com/itm/250000lm-Powerful-XHP90-LED-Flashlight-USB-Rechargeable-Torch-Hunting-Lamp-26650-/393624414312?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l49286&mkrid=711-127632-2357-0
 

Ser ut som søppel men den er bra…

 

Kjøpte ei slik for to år sidan og den fungerer fortsatt heilt upåklagelig.

Bruker den eindel om høsten for å kikke på hjorten.
Antall lumen er såklart bare tull men for å prøve å forklare.
På bilen min så er hovedlysa 4xled (MB)i tilleg til to stk nbb som er konvertert til 65w xenon. Full zoom på lykta vises i dette lysbildet. Rekkevidden er ca 500m. Batteria tømmes på ca 5min på full lysstyrke, dempet ned så varer dei ein time ca.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange kinesiske produsenter av bra lykter, jeg har kjøpt flere Astrolux siste årene f.eks. Men når du kjøper de billigste lyktene på alieexpress osv så er det ikke sikkert noen av spesifikasjonene stemmer, det kan også være brukt fake LEDer i de, så da kan du heller ikke sammenligne output med ekte vare. Elektronikken behøver heller ikke være av samme kvalitet. I verste fall er det også uregulerte lykter, det ser du på at lyset blir gradvis svakere når batteriet tømmes. Disse lyktene har ingen beskyttelsesmekanisme mot total utlading av batteri, putter du billige batterier inni der og lykta slår seg på i lomma, sekken e.l. så kan batteriet eksplodere når det lades ut. Dette er en av flere grunner til at jeg heller betaler noen hundrelapper ekstra for lommelykter.

Hodelykter som bruker Li-Ionbatterier som sitter inni lykta bruker jeg overhodet ikke uten at det er kvalitetslykt og kvalitetsbatterier.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...