Jump to content

Tikka T3x Lite adjustable, Zeiss Victory HT 3-12x56 ASV+ og A-tec H2, tanker?


Game Clay

Recommended Posts

  • Game Clay changed the title to Tikka T3x Lite adjustable, Zeiss Victory HT 3-12x56 ASV+ og A-tec H2, tanker?
10 hours ago, kjella said:

Tanker? Ikke kall det en rigg. 

Hvorfor ikke? Jeg trodde oppriktig at man kunne bruke det ordet? Som i at alle tre komponentene er «rigget» sammen.

Mener å ha hørt det ble brukt en del da jeg var 2 turer til Afghanistan med ISAF-styrken skjønner du. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, znopi said:

 

 

Om pris ikke er relevant:

Rigg.jpg

Pris er ikke relevant for den riggen jeg opplyste om. Send meg gjerne en DM så kan jeg forklare det for deg om du ikke forstod.

 

Hvordan endte du opp med å poste et bilde av en oljerigg når en fersk jeger spør om råd forresten?

Edited by Game Clay
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Ei tohi varjata said:

"Rigg" er litt sånn instagramwarrior-uttrykk. Forbindes kanskje mest med Kent-Ronny-type folk som har en "kjempebøs rigg" ;)

 

Ole

Ahh, skjønner!🙈

Takk for at du sier i fra på en hyggelig måte! 

 

Det er veldig mange nye ord og uttrykk å lære seg innen jakt, så det kan gå i surr for en stakar 😅

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bra pakke, og som andre har vært inne på, den kikkerten er spesialisert for jakt i dårlig lys. Den kan selvfølgelig bruktes til annen jakt og fungere utmerket til det meste, men blir for noen unødvendig stor. Kanskje spesielt på en T3 Lite. Skulle jeg ikke skyte i dårlig lys ville nok jeg valgt en smekker liten kikkert i samme kvalitet/prisklasse. Og ja, ikke spar penger på montasjer, tyngre kikkert krever kvalitetsmontasjer :) 

Link to comment
Share on other sites

Har brukt x56 HTen på en Lite i mange år nå. Hten er et for størrelsen på objektivet et lett sikte med sine 570 g. Et "do all" sikte. Jeg ville iaf ikke bytta ut det med noe mindre for å spare noen gram. Ville heller vurdert en noe lettere demper fra feks F&D eller Hausken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva @vavlo sa, også om demper. I dag veier "alle" kikkertsiktene over 500 gram, dvs. alle de som gjerne blir anbefalt til alt annet enn villreinjakt og/eller annen jakt med mye bæring, og da er ikke den her spesielt tung. 

 

Selv foretrekker jeg små og lette kikkerter, lavest mulig montert, men har så smått måttet innse at de er rimelig ubrukelige på rådyrpost i skumringen.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jeg har en 308w tikka t3 med kuttet løp, rcc vak 50 demper og x56 ht på. ¨riggen¨ er ikke tung å skyter godt. brukes til all jakt og er kjempe fordel med zeiss ht på måneskinsjakt.  så den pakka di der er mer eller mindre det samme, ville glatt kjøpt den selv. sjekk at montasjeringene er av kvalitets merke også. mange som selger slike pakker slenger med de billigste jalla ringene. kan anbefale warne maxima.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har selv 2 stk, T3 Lite SS i 6,5x55 og T3 x lite SS .308win respektivt. 6,5 kuttet på 55 cm og .308win på 54 cm. Påmontert Svemko hunter demper 1.0 og Magnum, Swarovski z 3 3-10 x 42 og Leupold VX2 3-9 x 40. Begge med Leupold QR. Veier ca. 3200 gram (+ dumperen). 
 

Tikka anbefales av meg, men ville hatt SS utførelse. 
 

Når det gjelder sikte: Det foreslåtte er bra (et av de beste) i skumring, men på ei sånn ellers snedden rifle ville jeg stoppet på 2,5-10 x 50. 
 

Bruker selv Zeiss Classic 2,5-10 x 50 på «Bø-rifla» (ei 3. rifle) nattestid på hjorten - har brukt dette ca 10 år. Kjøpte i sommer et Zeiss HT 3-12 x 56. Etter å ha studert beitedyr utover natta i begge siktene, fant jeg ut at den praktiske forskjellen var så minimal for min del, at jeg ikke fant et praktisk grunnlag for å bytte Classic x 50 med HT x 56. Når HT i tillegg er langt større (ikke særlig tyngre) ble også dette et moment. 
 

Så: Mine tanker om «riggen» er at jeg ville valgt rifle med SS, Zeiss HT 2,5-10 x 50, og Svemko Hunter (enten 1.0 eller Magnum). Personlig klarer jeg meg fint uten justerbar kinnstøtte - stokken på T3 passer meg bra. 
 

Ellers er det greit å få frilagt løpskanalen på disse helt inn til låskassen, og justert avtrekket til ca. 900 gram. (De skriver at de er «freefloating» men det har jeg til gode å se når de kommer fra fabrikken.)

Edited by OptiBond FL
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Er i samme båt og låner derfor tråden litt. Skal kjøpe Tikka T3X Lite, men lurer litt på hvilket kikkertsikte jeg bør velge og om jeg burde ha SS-utførelse på Tikkaen.

 

On 9/7/2021 at 10:45 PM, OptiBond FL said:

Tikka anbefales av meg, men ville hatt SS utførelse

Du skriver at du har to Tikkaer i SS. Har du hatt dårlig erfaring med Tikka som ikke er SS?

 

Angående kikkertsikte så står valget mellom Zeiss V6 2,5-15x56 eller HT 2,5-10x50. Bruksområde er rev og rådyr. Hvem er best i skumringen, og trenger jeg mer enn 10x forstørrelse på en rev på 100m?

 

Lyddemper blir selfølgelig Svemko Hunter Standard QM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg «har» 2 i SS men «ville hatt» (sett fra trådstarters ståsted) hatt SS om jeg som trådstarter skulle hatt ny tikka. (Legger til grunn at trådstarter IKKE tenker SS da dette ikke fremgår av betegnelsen på den skisserte «riggen». 
 

Jeg har ikke erfaring med Tikka i ikke-SS utførelse, men om jeg kan, kjøper jeg alltid SS, og gjerne cota med noe i tillegg. (Flere fabrikanter av våpen/ piper leverer ting med diverse coating utenpå «vanlig» stål - men hva hjelper det for løpskanalen, og metallet ellers når coatingen blir slitt av?

 

Hva gjelder kikkertsikte og hvilket som er å foretrekke er nok det et personlig valg og kompromiss. Begge funker nok. Lykke til med anskaffelsen. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt V6 2,5-15x56 og har HT 2,5-10x50. Begge brukt på rev, rådyr, elg, trening osv. Min erfaring er at siden det mangler manuell parallaksejustering på V6, slet mine øyne med uklart siktebilde over ca 12x forstørrelse på litt avstand. Dette gjorde at det i dårlig lys ble uaktuelt å utnytte de høyeste forstørrelsene. Med HT opplever jeg ikke dette og den dekker derfor NESTEN samme jakt for meg. HT 3-12x56 har jeg også hatt, et supert sikte, men etter MINE øyne noe oppskrytt. Du kommer langt med en HT 2,5-10, men ønsker du mer forstørrelse er V6 2-12x50 et meget godt alternativ. I litt høyere prisklasse er Leica Fortis 6 2-12x50 et fantastisk alternativ. Jeg har denne også og optikken i den er helt vanvittig rå, det beste jeg har vært borti. Jeg skyter en del rev på åte, og MIN erfaring er at når det er mørkt så er det mørkt… jeg må derfor ha noe lys på åtet i form av lys, måne, snø på bakken etc. det spiller da mindre rolle om kikkerten har 50 eller 56 objektiv. Det som betyr noe er at optikken er god slik at jeg har skarpe klare bilder på alle forstørrelser og at jeg har så stort synsfelt som mulig i kikkerten. Lykke til med alle velmente råd her inne!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har zeiss v4 4-16 x 44 ill på en 4. rigg. Har ikke brukt dette så mye (ble vel kjøpt inn på et bra xxl- tilbud i fjor), men optisk virker det bra. Tyngre enn HT - siktene og mindre objektiv, så litt usikker på hvordan det eventuelt vil funke til nattjakt - men det hadde nok funket. Er vel mer et allround dags/ langholds/ kan også funke på natta sikte, med lys og paralakse. Til prisen virker det å være klar og bra optikk. Har satt det på ei allround rådyr- og storviltrifle. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, 204 Ruger said:

Du kommer langt med en HT 2,5-10, men ønsker du mer forstørrelse er V6 2-12x50 et meget godt alternativ.

Tusen takk for meget utfyllende svar! Jeg kommer nok til å skyte en del på bane og da kommer vel 12x forstørrelse godt med. I tillegg så strekker V6-en seg helt ned til 2x, så det blir nok den. I andre tråder så nevner folk at det er "dorulleffekt" på HT mellom 2,5-2,7/2,8. Har du merket noe til det?

Link to comment
Share on other sites

Både HT 2,5-10 og 3-12 har den beryktede «dorulleffekten», dvs uklar i kantene. Det betyr forsåvidt ikke veldig mye da man gjerne fokuserer midt i bildet. Dette har jeg ikke sett i V6. Flere på jaktlaget mitt har V6 2-12 og er meget fornøyd. Det er etter mitt syn skarpe og gode kikkerter med bra synsfelt som klarer seg godt i dårlig lys. I tillegg er de en del rimeligere enn HT og det gjør jo ikke noe..😜

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk til alle som kom med innspill!

Valget falt på den pakken som jeg henviste til, altså T3x Lite adjustable .308, Victory HT 3-12x56 ASV+ og A-tec H2.

 

Skutt inn, skutt opp og fått av gårde rundt 100 treningsskudd (Norma Trainer) så langt.

Har en vei å gå, men tålelig fornøyd. Lenge sia jeg var i Forsvaret, og da brukte vi ikke boltrifle, så det er litt uvant å skyte med!059EF77E-C017-43FB-8AEB-0B4D8040FC30.jpeg.ede22ce7105a7059ee3257174c4fe6f3.jpeg

Edited by Game Clay
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Game Clay said:

Har en vei å gå, men tålelig fornøyd. Lenge sia jeg var i Forsvaret, og da brukte vi ikke boltrifle, så det er litt uvant å skyte med!

Hvis disse 9 skuddene er skutt med skytestropp og uten to-fot eller annen form for fast anlegg, vil jeg si du er meget godt i gang😊.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...