Jump to content

Problemer med å få hevarm fram på enkelte patroner


kystjeger

Recommended Posts

Lader selv og har ladet noen år nå . Forrige gang jeg var ute og skjøt blink var det problemer med å få hevarm fram og ned på en patron. Brukte kraft for å få hevarm ned og da gikk skuddet av. Var obs på at dette kunne skje så våpen var rettet mot sikker bakrunn. Det samme skjedde neste gang jeg var ute og skjøt men denne gang var det jaktammo men bare 1 patron. Min tanke er at jeg må presse hylser mer enn det dien gjør nå. Det er vel litt forskjellig lengde på hylser og at det er dette som gjør at det bare skjer med noen få.?  Neste spørsmål er om det ikke er bra å bruke disse patronene på jakt. Kan skudd gå av ved en dunk på rifla selv om sikring er på ? 

Link to comment
Share on other sites

Om du slit med å lukke bolten kan det vere forskjeller i dimensjon på hylsene. Var det berre ei patron som var vanskelig å lukke bolten bak? Og det var den som gjekk av? Kan det vere ei tennhette som ikkje har vore skikkeleg på plass?

 

Du seier at eit av skota gjekk av når du lukka bolten? Trur ikke eg ville skote med denne børsa før ein kompetent børsemaker har sett på den. Dette skal jo absolutt ikke skje. Kva børse er det du har?

 

Om du har hatt eit skot som har gått av utan at du har rørt avtrekket, ville eg ikkje brukt hverken børsa eller ammunisjonen på jakt før eg fant ut kvifor. 

Link to comment
Share on other sites

Riflen er en Sauer outbach 202. Må kanskje høre med en børsemaker. ?Det har skjedd nå de 2 siste gangene jeg skjøt med den. Første gang treningsammunisjon og andre gang var det jaktammunisjon. jaktammunisjonen her griede jeg ikke å lukke ned hevarm.skjøt 20 skåt og ingen av disse hadde jeg problem med.?

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ikke har hatt fingeren borti avtrekkeren når du lukker bolten har du et våpen som er farlig å bruke. Når avtrkkersystemet er slik at skuddet går av med så lite ytre påvirkning kan du risikere at det går av når du skal sikre eller avsikre våpenet, eller ved slag og støt. Jeg ville nødig jaktet sammen med en med et slikt våpen.

Du bør også presse hylsene litt mer, de skal gå inn i kammeret og sluttstykket skal kunne lukkes uten særlig motstand. Lengden på hylsene har sjelden betydning før du har ladet dem noen ganger, men om det er hylsene som er for lange så tester du dem i våpenet etter pressing, men før du lader dem ferdig.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, stigamundsen said:

Kan det vere ei tennhette som ikkje har vore skikkeleg på plass?

Jeg tror også det, dersom det ikke er fysisk feil på bolt/sluttstykke. Sjekk alltid at hylsa faller raskt til ro når den settes på høykant, etter at tennhette er satt i. Dersom du har gjort dette noen ganger er du ikke i tvil når ei hette trenger å presses lenger inn.

Link to comment
Share on other sites

Har da mange ganger opplevd at sluttstykket er tungt og lukke på Sauer 200 STR, fordi en tennhette ikke er skikkelig inne i hylsen. Men det er da ikke noe krise og føret ikke til at skuddet går av. Her må det være noe som er riv ruske galt med våpenet. Livsfarlig og bør ikke brukes etter min mening.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Problemet med at hevarmen er tung å lukke kan som @bardp og flere nevner være hetter som ikke er presset godt nok inn i "hettepotten" på hylsen. Det er marginale forskjeller på hettenes diameter (fra produsent til produsent). Har vært borti problemet med f.eks. Federal. Hetten presses på plass når du lukker hevarmen. En slik patron vil stå ustødig om du prøver å sette den med hetten ned mot et bord. En annen mulig forklaring kan være lange hylser, men da vil de ofte gå tungt både inn og ut av kammeret (etter avfyring). 

 

Når det gjelder våpenet som går av er det en helt annen sak *rød varsellampe*! Min anbefaling er skyteforbud før den har vær til service. Sauer servicestasjon/børsemaker. Servicestasjoner Sauer 200STR - Google My Maps

Link to comment
Share on other sites

Har snakket med børsemaker i dag og tar nok turen til ham for å være på den sikre siden. Tror ganske sikkert at problemet er at hylser er for lange slik at en og annen hylse ikke går å få ned hevarm uten å bruke kraft. Har også veldig lett avtrekk på riflen slik at når jeg brukte kraft så har nok det slaget gjort at skudd har godt. At skudd gikk var som sagt noe jeg var klar over kunne skje. Må nok stile avtrekk. Ellers takk for alle svar. Veldig godt å ha kammeret når en lurer på ting.

Link to comment
Share on other sites

Hos meg har det skjedd at patroner har vært trege fordi skulderen ikke har vært presset nok tilbake. 
SIden jeg ikke giodder å lade store kvanta, sitter jeg med børa i fanget og prøver hver patron etter pressing. 
En arv etter første batchen jeg lada hvor 10 av 30 var trege. 

Link to comment
Share on other sites

At sluttstykket kan være tungt å lukke kan ha mange årsaker. Men uansett hvor tungt det går om e så må bruke slegge på det skal ikke våpenet gå av. Et våpen som går av uten at avtrekker betjenes er livsfarlig og skall ikke brukes. Om en idiot har justert avtrekket slik at våpenet går av på grunn av slag eller lignende er det ubrukelig og livsfarlig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...