Jump to content

Rimelig kikkert til bane og rådyrjakt


Vannglass

Recommended Posts

Enda en nybegynner på jakt etter råd.

 

Bruksområde er i utgangspunktet postering eller smygjakt på rådyr + bane. Andre jaktformer og vilt kommer senere, og da blir det sikkert et nytt sikte bedre tilpasset de typene.

Budsjett er vel 5000-9000, brukt eller nytt.

 

Så slik jeg har forstått det blir det mye likt som Kikkertsikte til ny hjortejeger tråden, men hjort kan vel både bety lengre hold og mindre lys enn typisk rådyrjakt?

 

Så da har jeg sett meg litt rundt. Eksempelvis disse fra Jaktfall;

Vortex Crossfire II 3-9x50 med lys(2399,-)

VORTEX VIPER HS 2.5-10X44(5699,-)

 

Er disse noe særlig? Hører jo stort sett de europeiske merkene nevnt her på forumet, så en blir jo usikker. Fint med Viper som har lavere minsteforstørrelse, men Crossfire II har jo lys..

 

Andre jeg har sett på er kikkerter som disse(ligger rundt samme pris i et par nettbutikker); 

Leupold VX-Freedom 3-9X50 (30mm) Illum. FireDot Twilight Hunter(6990,-)

Leupold VX-R 3-9x40mm Matte FireDot Duplex(7590,-)

MEOPRO OPTIKA 5 2-10×42(3999,-)

Meopta Optika 6 2,5-15x44 SFP(7580,-)

 

Er disse noe særlig? Ser f.eks. at Optika 5 ikke har lys/rødpunkt, og har litt inntrykk av at det er blanda meninger om det er nødvendig?

 

Så har du det forgjettede bruktmarkedet. Jeg er åpen for å kjøpe brukt, men her kjenner jeg egne begrensninger.. Hva er bra, hva er dumt, hva er utrangert og hvordan kan de vurderes, spesielt de som sendes.

Er eksempelvis disse fine til en OK pris?

Schmidt & Bender 1,5-6x42(5000,-)

Swarovski 1,5-6x42 Habicht(6000,-)

SWAROVSKI HABICHT 1,5-6X42(5500,-)

Kahles Heila csx 2,5 - 10x50 Rødpunktssikte(7000,-)

 

Her er det jo flere med lavere minste-zoom og lysåpning, noe jeg ikke har funnet så mye av nytt med mindre budsjettet blir skrudd opp en hel del, og lavere minstezoom er vel greit ved f.eks. smygjakt?

 

Eventuelt andre forslag taes imot med takknemlighet!

 

Link to comment
Share on other sites

Av de siktene du lister opp ville jeg nok landet på dette Kahles Heila csx 2,5 - 10x50 Rødpunktssikte(7000,-). Siden du er nybegynner tenker jeg du er ung og har godt syn, men lysprikk er likevel kjekt å ha når skumringen faller på. Til rådyrjakt ville jeg nok ikke hatt mindre forstørrelse enn 10x. 4xzoom, 2,5x minsteforstørrelse og 50 mm objektiv er et greit kompromiss og et fornuftig sted å starte.

 

Edit: Hvis dette siktet virkelig kostet 18000 kr og kun er brukt 2 ganger er det nesten mistenkelig billig. Du kan jo spørre etter kjøpskvittering.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har et Helia csx 2,5-10x50 med rødprikk fra den tiden schou skulle ha borti 17 lapper for det, så det er mulig xxl på et eller annet tidspunkt har priset det til 18. Prisene på kahles har gått litt hit og dit, men har absolutt roet seg etter at swaro tok over det meste, inkludert produksjonen av den nye helia s handkikkerten, men det er nå så; det viktige her er at man kan fortsatt finne disse ny, og da går de for mellom 9990 og 12990, utifra det jeg har sett. Og jeg mener de er verdt både 7, 10 og 13 lapper. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk! Da sender jeg en melding for å høre litt :)

 

Når en kjøper brukt og ikke har mulighet til å inspisere produktet, har dere noen tips? Delbetaling før sending med sporing, betale resten etter henting fra posten/levering fra bud?

 

Og om Kahles'en ikke går, tanker om de andre eller andre tips?

 

Edited by Vannglass
Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt mye brukt optikk. Har ennå tilgode å bli snytt. En telefonsamtale kan være nyttig, men sørg også for å få all essensiell informasjon om produktet skriftlig ( på meldinger i Finn). Få selger til å bekrefte i detalj feks at produktet er uten synlige skader, bulker, riper, at det er ripefrie linser, fungerende ratt, innstillinger, lys osv. Evt hvilke mangler som finnes. De fleste vil kvie seg for å gi direkte feilinformasjon skriftlig. Er det et nyere, kostbart sikte forefinnes gjerne salgskvittering. Sørg for, om mulig, å få denne, samt originalemballasje og brukermanual. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekker alltid profil før kjøp. Har han vært på Finn i mange år så er det stort sett ganske trygt. Er det en som nettopp er registrert hadde jeg vært mere skeptisk. Når jeg selger noe på Finn vil jeg helst ha pengene først, sender da med sporing. Aldri hatt noe tull hverken som selger eller kjøper, men mulig jeg har vært heldig.. 

Link to comment
Share on other sites

Har solgt 4 kikkertsikter på Finn, og gjort som @Olemann. Aldri hatt noe trøbbel med handelen. Som regel har det vært litt korrespondanse via Finns meldingsfunksjon i forkant, og ofte en telefonsamtale før sendingen med sporing går. Da har gjerne begge parter fått gode indikasjoner på om kjøper/selger er seriøse.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

On 8/8/2021 at 4:06 PM, Vannglass said:

Så har du det forgjettede bruktmarkedet. Jeg er åpen for å kjøpe brukt, men her kjenner jeg egne begrensninger.. Hva er bra, hva er dumt, hva er utrangert og hvordan kan de vurderes, spesielt de som sendes.

Er eksempelvis disse fine til en OK pris?

Schmidt & Bender 1,5-6x42(5000,-)

Swarovski 1,5-6x42 Habicht(6000,-)

SWAROVSKI HABICHT 1,5-6X42(5500,-)

Kahles Heila csx 2,5 - 10x50 Rødpunktssikte(7000,-)

 

Her er det jo flere med lavere minste-zoom og lysåpning, noe jeg ikke har funnet så mye av nytt med mindre budsjettet blir skrudd opp en hel del, og lavere minstezoom er vel greit ved f.eks. smygjakt?

 

 

1,5-6x42 er et svært godt valg, og en god slik er bedre i skumring enn de fleste tror. ( Ikke bland begrepene forstørrelse og zoom, 1,5x (2,5x for Kahles) er minste forstørrelse, alle disse har fire ganger mer forstørrelse på maks enn minumum, dvs 4x zoom)

 

Jeg synes prisen på den første er litt høy, mest fordi dem ikke er så populære. Ulempen med denne er at okularhuset er noe lengre enn det de andre har, noe som gjør at det kan bli vanskeligere å finne montasjer.  

 

Alle de fire er gode sikter. Det er litt dorulleffekt i slike Swarovski 1,5-6x42. Jeg sammenliknet en gang en slik med en Zeiss diavari V 1,5-6x42, som har mye mindre dorull. Jeg ble litt overrasket da de var oppgitt til å ha samme synsfelt på 1,5x. Det viste seg at minste forstørrelsen til Swarovski'en var litt lavere enn Zeiss'en, så minst en av dem juger litt på spesifikasjonene.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, amatør said:

Alle de fire er gode sikter. Det er litt dorulleffekt i slike Swarovski 1,5-6x42. Jeg sammenliknet en gang en slik med en Zeiss diavari V 1,5-6x42, som har mye mindre dorull. Jeg ble litt overrasket da de var oppgitt til å ha samme synsfelt på 1,5x. Det viste seg at minste forstørrelsen til Swarovski'en var litt lavere enn Zeiss'en, så minst en av dem juger litt på spesifikasjonene.

Har en slik swaro, det er nesten ikke dorull mellom 1,8-6, synsfeltet på 1,8 er like stort som på 1,5 man ser bare mer kikkert mellom 1,5-1,8. 

Link to comment
Share on other sites

Bør vel være salgbar i området 3-4 lapper. Tilstand betyr mye mer enn alder på denne type "evigvarende" innretninger, men en må kanskje påregne en service etter hvert. En annen vurdering i denne sammenheng er om en har så godt (ungt) syn at retikkel i objektivplan sees tilfredsstillende på lav forstørrelse, men i og med at TS er nybegynner så antar jeg at alderen ikke tynger ennå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...