Jump to content

Ny billig håndkikkert


starhagle

Recommended Posts

Hei! 
jeg trenger en håndkikkert da jeg ikke har noen kikkert fra før. jeg jakter mest med hund på rådyr og har ikke hatt det største behovet for kikkert men kan være greit ha når jeg ønsker og se etter tiuren i tretoppene og når jeg skal på reve jakt og bukke jakt nå i sommer. 
 

Noen som anbefaler en billig håndkikkert som gir mest mulig for pengene? Brukt eller ny spiller ikke så mye rolle, men ønsker og handle nå. 
jeg tenker og sette en maks pris på 3000kr gjerne litt under også. 

Link to comment
Share on other sites

Opticron Savanna WP 6x30 er ein liten, lett og vanntett porro prisme kikkert. Den er ypperlig til all jakt i skogen. Med ein utgangspupill på 5mm er den og god i skumring, veg kun 485g. KikkertSpesialisten har den på tilbud til kr 1895.

Edited by brisen
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, jmosbakk said:

Du kan følge med om Zeiss Terra 8x25 kommer på tilbud:

https://www.milrab.no/zeiss-terra-compact-8x25-kikkert/cat-p/c/p1500199902?gclid=CjwKCAjwuvmHBhAxEiwAWAYj-Ean0jC6t3Ajw-djyi82dkiKzpTRFAgBpHD9HAlBpyTGXwthquPi2hoCK9sQAvD_BwE

 

Kompakt og god optisk. 

Denne er liten nok til å gå i lomma og det kan ha noe å si for om den faktisk blir med ut. 

 

De selger denne på XXL for 2559,-. Kjøpt den selv og synes den er svært god til prisen. Anbefales! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Selv synes jeg at 30mm objektiver er det laveste å gå for.

 

Skal man ha en rimelig og god kikkert er Kowa BD 8x32 et alternativ. Så dem i sommer nedsatt til under 4000kr.

 

Selv bruker jeg en swarowski cl 8x30 i fjellet men den er noe opp i pris 

Edited by zeissoem2
Link to comment
Share on other sites

Zeiss har tre kvalitets/pris nivå. Victory serien (utenom Victory Pocket) lager dei under eget tak. Conqest serien blir laget i Japan og Terra serien blir laget i Kina. 

Zeiss Terra Compakt 8x og 10x25 har fått mykje positiv omtale. 

Eg synes at "ordentlig" kikkert byrjar med 30mm objektiver. Når det er sagt så er mitt siste kikkertkjøp ein Leica Ultravid 8x20 BL. Den er av topp kvalitet men i.o.m. den  er så  liten og lett og med utgangspupill på kun 2.5mm  er den krevande, og det er første gang eg har kjøpt  kikkert der eg må øve  for å mestre.

Edited by brisen
Link to comment
Share on other sites

Ville absolutt tatt en titt på Vortex! de har en modell som heter Vortex Diamondback som selges til 2.500nok-3.000nok! livstidsgaranti å greier. har en selv i 10x42 som jeg er meget fornøyd med. personlig syntes jeg den slår Zeiss Terra på det meste untatt vekt og størrelse. stod mellom de 2 når jeg var i samme situasjon som trådstarter og valget ble enkelt etter sammenligning for min del ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

On 7/26/2021 at 9:51 PM, starhagle said:

se etter tiuren i tretoppene og når jeg skal på reve jakt og bukke jakt nå i sommer. 

Om du ikke allerede er forvirret av alle forslag du har fått til nå, må jeg spørre deg om reve, og bukkejakta skal foregå i sviktende lysforhold ? I så tilfelle burde du ideelt hatt to kikkerter. En liten og lett for bevegelig jakt. En med stort objektiv for skumring/dårlig måneskinn type x 50, eller x56. Midt i mellom finner du en universal type x40 e.l. som sikkert er brukendes i ditt tilfelle. 

Får du tak i noe brukt tysk/østeriskt/japanskt, for ikke glemme Meopta innen budsjett, slå til. Følg også med på tilbud fra XXL etc. 

Mange som skryter av Vortex i ditt prisleie. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, brisen said:

Mindre kikkerter X30/32 har ofte ei mykje raskere fokusering enn tilsvarande model i x42. Det er ikkje alle som synes eit raskt fokus er ein fordel i  kikkert tiltenkt jakt.

Nei, jeg er vant med en Geovid 10x42 som er min allbruks-kikkert, til tross for at den veier tett opp mot 1 kg (inkl. bærereim). Skal imidlertid innrømme at jaktturene ikke er så veldig lange, så jeg tåler litt vekt. Sikkert mye en vanesak å håndtere en mindre kikkert med raskere/mer følsom fokusering.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

On 8/4/2021 at 4:59 PM, Lindbeck1 said:

   -   den slår Zeiss Terra på det meste untatt vekt og størrelse.

 

1 hour ago, Sølvrev said:

   -   så jeg tåler litt vekt.

 

Det er dessverre et uomtvitelig faktum at en hvilken som helst bensinstasjons-kikkert i 8x20 slår alt av svindyr premium-optikk - hvis den blir med på tur, og ZeLeSwaroen står igjen heime, pga. vekt og størrelse.

 

Jeg har (om sider) anskaffet en Terra 10x25 ("Japan"), og prøvde den på en tur i Rondane. Jeg satt på Skranglehaugene og så på rein ovafor innerste delen av Verkilsdalen, etter kartet en avstand på 10,3 kilometer. TROR nok den kikkerten blir med på mye dagjakt!

Link to comment
Share on other sites

Har Zeiss Terra 8x25 kjøpt for 2-3 år siden. 1990,- på tilbud på XXL. På den står det Japan, men tror det står "Kina" på de som selges i dag. For 2-3 år siden var det vel en diskusjon rundt dette, hvor konklusjonen var at (på det tidspunktet) ble 8/10 x 25 Terra produsert i Japan og resterende(?) i Kina. "Japan- modellene ble betegnet som meget bra i forhold til optisk kvalitet, mens Kina- noe svakere.

 

Godt fornøyd med min 8x25 som jeg har brukt aktivt på hjorte- og rådyrjakt i dagslys de siste årene. Nattestid brukes en Nikon Monarch ATB 8,5 x 56. Sistnevnte har nok dårligere kontrast/ farge...etc. enn Zeissen, men dette er 2 forskjellige kikkerter hvor jeg uansett vil betegne den aktuelle NIKON- kikkerten som en meget god mørkekandidat selv uten at prisen på 2-3 tusen tas hensyn til . (Aldri sett behov for å oppgradere til "bedre" for nattjakt).

 

Kjøpt en Swarovski CL 10x30 nå nylig som er den beste av disse 3 i dagslys, men Zeiss Terra 8x25 made in Japan er også god valuta for pengene. Var en test der det kom frem at den ikke stod tilbake for samme størrelse swarovski som kostet det dobbelte.

Edited by OptiBond FL
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...