Jump to content

Hvorfor er det "krevende" å lukke bolt?


MatsPelle

Recommended Posts

Jeg spør sikkert sabla dumt, men hvorfor er det krevende å lukke bolten på ei Remington 700?. Jeg snakker ikke om situasjoner der man har gjort noe feil på ladebenken osv, men rett og slett når kammer er tomt. Nå er jeg dessverre av typen som stort sett drar frem jaktrifla uka før man skal på jakt, men man skyter flere 1000 i dfs sammenheng. På sauernen detter jo slutstykke relativt lett på plass og man tenker ikke mye over det. Når man sette opp ladeutstyret brukte jeg da lokking av bolt for å være med på å bestemme lengde. På remington føles det ut som man prøver å stappe inn noe som er 2-3 mm for lang når kammer er tomt.. Når jeg i går skulle skyte inn rifla til revejakta så ble jeg så irritert på rifla att jeg nesten la den på finn. Når jeg fører bolt fremm og man bare har igjen den siste vridningen så føles det ut som man kjemper mot rifla.  Jeg greier ikke, uansett skytterstilling/ eller om jeg sitter i soffaen hjemme - å lukke sluttstykke med lillefingeren. Skulle man brukt rifla på løpende elg så hadde jeg sikkert ikke irritert meg så fryktelig over bolten, men å ligge på banen å prøve å holde seg på målet under ladning- ja det kan man fint glemme. Att jeg kan bruke bolten er nok riktig, men da er boltkula mitt i handa med full makt og gjerne gjøres ladegrepet med fart.

 

Spørsmålet mitt er vel i all hovedsak:

1) Har jeg blitt en snobb

2) Hvorfor er det veldig tungt å både lokke og åpne bolt?

3) Er det bare sånn alle Remington er, eller er mitt tilfelle unikt?. 

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, MatsPelle said:

Jeg spør sikkert sabla dumt, men hvorfor er det krevende å lukke bolten på ei Remington 700?. Jeg snakker ikke om situasjoner der man har gjort noe feil på ladebenken osv, men rett og slett når kammer er tomt. Nå er jeg dessverre av typen som stort sett drar frem jaktrifla uka før man skal på jakt, men man skyter flere 1000 i dfs sammenheng. På sauernen detter jo slutstykke relativt lett på plass og man tenker ikke mye over det. Når man sette opp ladeutstyret brukte jeg da lokking av bolt for å være med på å bestemme lengde. På remington føles det ut som man prøver å stappe inn noe som er 2-3 mm for lang når kammer er tomt.. Når jeg i går skulle skyte inn rifla til revejakta så ble jeg så irritert på rifla att jeg nesten la den på finn. Når jeg fører bolt fremm og man bare har igjen den siste vridningen så føles det ut som man kjemper mot rifla.  Jeg greier ikke, uansett skytterstilling/ eller om jeg sitter i soffaen hjemme - å lukke sluttstykke med lillefingeren. Skulle man brukt rifla på løpende elg så hadde jeg sikkert ikke irritert meg så fryktelig over bolten, men å ligge på banen å prøve å holde seg på målet under ladning- ja det kan man fint glemme. Att jeg kan bruke bolten er nok riktig, men da er boltkula mitt i handa med full makt og gjerne gjøres ladegrepet med fart.

 

Spørsmålet mitt er vel i all hovedsak:

1) Har jeg blitt en snobb

2) Hvorfor er det veldig tungt å både lokke og åpne bolt?

3) Er det bare sånn alle Remington er, eller er mitt tilfelle unikt?. 

 

Har det vært sånn fra dag en?

Hvis nei , undersøke sluttstykket , kammer osv. om det finnes noen merker på det . Ser spesielt etter messing .

Link to comment
Share on other sites

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.Ingen beskrivelse er tilgjengelig.Ingen beskrivelse er tilgjengelig.Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

 

Nå har slutstykke litt vel med olje på seg forsøk på å se om det ble bedre med mye olje og noen noen 10 talls boltløft. Om rifla alltid har vært sånn vet jeg ikke da jeg rett og slett har arvet den av gamlingen, men vært sånn så lenge jeg kan huske. Boltmerkene har jeg alltid sett på som vanlig slitasje hoss rem?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg akkurat demontert bolten sånn veldig enkelt "splittet selve bolt fra tennpinne" og ser hverken rusk eller noe annet. Rifla er 100% orginal, men prøvde uansett å "slakke" på både fremre og bakre skjefteskure uten å merke forskjell. 

 

Bolten glir fint frem og tilbake, men det er akkurat den knekkfasa som liksom lugger. Selve lukkinga gir liksom en følelse av att noe kommer i spenn. Nå har jeg ikke fikla så mye med våpenarbeid, men jeg bør kanskje kjøpe ett sånn kammer renske sett. Slik att man kommer der klakkene skal være og virkelig er sikker på att all dritt er borte. Om rifla er ren "som jeg tror".. kan tung hevarm skyldes skjeve låsklakk?. 

 

Link to comment
Share on other sites

Om jeg nå ser riktig på bolten din så har dette vært en "jeweled bolt" og her er nesten alt slitt bort. Jeg skjønner att ting blir slitt over tid, men jeg synets samtidig att det er litt rart att bolten din ikke slites jevnt. Om vi ser på bilde 1 så ser det for meg ut som om bolten din skraper seg opp i det du fører sluttstykke helt frem og skal til å vri om. Igjen på bilde 3 så ser man tydelig slitasje på utsiden av bolten- etter selve hevarmen. Når du lokker sluttstykket så presses bakre del av sluttstykke mot kammerveggen samtidig som bolten skyves frem resterende mm før den er i "lås". Jeg senest også dett er litt rart, fordi i mitt hode så skulle vel ikke det vært boltslitasje så lang bak på bolten og da konkluderer jeg med att enten er kassa skeiv eller så er bolten skeiv. Vi snakker ikke enorme tallstander, men det skal ikke så mye feil til før bolten blir hard og man for unormal slitasje. En annen ting som også er en mulighet er å rett å slett ta turen til en våpenforhandler der du får ta noen  ladegrep på ei rem 700. Føler du ikke forskjell på denne og den du har hjemme, så har du svaret ( du er en snobb ;) ) Da kan du løse problemet med å kanskje sette på en større boltkule som gir deg en forlenget arm og da mer kraft. Om du synes rifla i butikken har mye bedre bofunksjon så er vi tilbake på det jeg skrev først.  

 

 

Ikke ta alt jeg skriver for god fisk, kunnskapen min om remington er noe begrenset- men dette TROR nå jeg. . 

Link to comment
Share on other sites

Ta en god rens i kassa der låseklakkene låser. Vil tippe det ligger en messing bit fra ei hylse eller noe annet der nede som lager tull. Husker ikke om det var på Rem 700 men om den alltid har vært slik kan det være at skruene i fremre kikkertmontasje er litt for lang og lugger i låseklakken?

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, ironni said:

Er det ei stripe med slitasje eg ser bak låseklakken her? Der burde det vere jamn slitase bak begge klakkane. Kansje lurt å ta ein grundig rens i kammeret med ei kammerbørste før du gjer noko store ting? 

image.png

Kanskje en kandidat for å rette klakker og lås? 

Link to comment
Share on other sites

Når du lukker sluttstykket så må oppspenningsknasten først "krabbe" over kulen. Da må den bevege seg bakover og fjæra strammes ytterligere. Kan det være dette du kjenner? Når knasten først er kommet over og forbi henger tennåla igjen, mens fjæra er spent kraftig opp. På mitt sluttstykke er det et merkbart knepp i dette området. Det er heller ikke helt friksjonsfritt å bevege hevarmene videre ned. Kjennes ut som om fjærspennet gjør at noe går litt tungt. Klarer ikke helt å se for meg hvor kreftene virker. (Mekanisk dysleksi ..)

Har du prøvd å fjerne tennåla? Evt. fjerna tennfjæra.

Jeg hadde en Tikka som oppførte seg identisk. Generelt glattere sluttstykkegange, men mekanikken er nesten identisk. Så det var den samme "krabbing over kulen". Ikke så mye å gjøre med, mekanikken er sånn.

700.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Casey Jones said:

Når du lukker sluttstykket så må oppspenningsknasten først "krabbe" over kulen. Da må den bevege seg bakover og fjæra strammes ytterligere. Kan det være dette du kjenner? Når knasten først er kommet over og forbi henger tennåla igjen, mens fjæra er spent kraftig opp. På mitt sluttstykke er det et merkbart knepp i dette området. Det er heller ikke helt friksjonsfritt å bevege hevarmene videre ned. Kjennes ut som om fjærspennet gjør at noe går litt tungt. Klarer ikke helt å se for meg hvor kreftene virker. (Mekanisk dysleksi ..)

Har du prøvd å fjerne tennåla? Evt. fjerna tennfjæra.

Jeg hadde en Tikka som oppførte seg identisk. Generelt glattere sluttstykkegange, men mekanikken er nesten identisk. Så det var den samme "krabbing over kulen". Ikke så mye å gjøre med, mekanikken er sånn.

700.jpg

Når man er på tur til å sove skal man herved ikke sjekke kammeret, før man vet ordet av det står kjærringa som ett spørsmålstegn å ser på en stakkar som romsterer i våpenskapet 1 om natta xD Tok av hele tennfjer/bolt slik att jeg bare hadde den delen fra hevarm og fremover. Med en tomm bolt i handa ble denne satt inn i rifla og plutselig hadde jeg den beste bolten i verden. Ved å bare bikke rifla til siden ble ladegrepet tatt og bolt lukket ved å bikke den tilbake. Altså kunne bolten manøvreres uten å røre den. Da gjennstår spørsmålet.. kan det være att fjæra har blitt mye hardere i løpet av de 30 åra? TIng under press bruker jo å bli slakkere med åra. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...