Jump to content

Dårlig presisjon brno fox


Jegerdrømmen

Recommended Posts

Har kjøpt meg en brno fox 222rem. Jeg får ikke presisjon, den kaster ut kulene 10-15 cm sammlinger. Den er beddet alt virker og sitte fast kikkert montasjer osv. Kikkerten er testet på annen rifle og er ok. Har pusset løp, brukt mantelfjerner osv. Testet kun kjøpe ammo s&b 50gr og sako softpoint 50gr like dårlig. I følge tidligere eier lite brukt.

Noen gode råd?

Mvh

Andreas

Edited by Jegerdrømmen
Link to comment
Share on other sites

  • Jegerdrømmen changed the title to Dårlig presisjon brno fox

Samlingene er alt for dårlige! Hvis det ikke er noe i veien med bedding, kikkert(fester), eller at løpet er utslitt/skadet, har jeg en mistanke om at det kan være mantelavleiringer du ikke helt har fått bort. Hadde en tilsvarende situasjon med en kombi med rifleløp i 5,6x52R (den hadde ikke gått veldig mange skudd!), og der måtte vi bruke både bronsebørste og JB-pasta i flere omganger. Det er særlig i overgangssonen mellom kammer og løp kobberavleiringer kan lage krøll. Kanskje lurt å gå på en runde eller to ekstra? For øvrig ville nok ikke S&B-ammo vært mitt førstevalg for å sjekke presisjon, men Sako burde prestere rimelig bra.  

 

Edit: har du snakket med tidligere eier?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Har du tittet gjennom pipa og sett at den ikke har stått i 20 år og rustet istykker? Tok selv igjen en rifle i fjor som hadde hatt noen års dvale som hadde rustskader i løpet. Presisjonen var dårligere enn forventet, dog ikke like ille som du beskriver. 

Link to comment
Share on other sites

Brno´en har trestokk. Hvis våpenet har stått lenge, kan stokken ha slått seg. Hvis treet i løpskanalen legger press på pipa kan mye rart skje med presisjonen. Det skal svært lite til før du får ganske store utslag. Det gamle rådet om at et papirark skal kunne beveges fritt mellom pipe og løpskanalen er fortsatt et godt råd.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, einherje said:

Brno´en har trestokk. Hvis våpenet har stått lenge, kan stokken ha slått seg. Hvis treet i løpskanalen legger press på pipa kan mye rart skje med presisjonen. Det skal svært lite til før du får ganske store utslag. Det gamle rådet om at et papirark skal kunne beveges fritt mellom pipe og løpskanalen er fortsatt et godt råd.

Har beddet låskassen og pusset løpskanalen dypere og litt bredere så papirarket går greit. Snakket med tidligere eier han hadde bra pressisjon. Våpnet har maks gått 300 skudd, så det er ihvertfall ikke utskutt. Tester med en grundig rengjøring.

Edited by Jegerdrømmen
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Jegerdrømmen said:

Ser ikke skadet ut, men kroninga er ikke som de løpa jeg har hatt inn til Rafdal. 

Tenker du på vinkelen? Det har marginalt lite å si. Samlinga er jo såpass dårlig at det tyder på at noe er galt. Har opplevd lignende presisjon i mauser med for lette kuler og med for myk stokk

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Dodraugen said:

Tenker du på vinkelen? Det har marginalt lite å si. Samlinga er jo såpass dårlig at det tyder på at noe er galt. Har opplevd lignende presisjon i mauser med for lette kuler og med for myk stokk

Ja vinkel og utførelse ser ikke like bra ut, men som sagt ser ingen skader så tror ikke det er grunnen. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegerdrømmen said:

Ja vinkel og utførelse ser ikke like bra ut, men som sagt ser ingen skader så tror ikke det er grunnen. 

Hvis du kan se at det er skjevt er det nok der feilen ligger. Men om vinkelen er 0, 6, 11, 15 eller 20 grader, har ikke så mye å si.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når ting er veldig billig så kan det jo Vera at det er Noko gale med det, det er jo Noko som me alle veit. Eller at han berre vil bli kvitt ho som kanskje er vel så sannsynlig her då. Har hatt samma geværet sjølv, lett og hendig. Litt rakklete (mi då). Får sjå  om du ikkje får skikk på ho. Eg har dessverre ikkje kompetanse til og utala meg om mulige feil.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Jegerdrømmen said:

Hei har ikke snakket med tidligere eier, tror ikke han hadde brukt den på 20 år ++++

Jeg skulle prøvd å polere den med autosol om ikke mildere rengjøring som thorroclean fungerer. Det er ikke umulig at du har litt korrosjon eller skade i pipa. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt OT men når det kommer til S&B ammunisjon til 222 rem. Jeg har brukt den ammunisjonen i 3 våpen og aldri opplevd noe tull. Tikka kombi satte lett 3 skudd i en klistrelapp på 100 meter. FMJ og SP. FMJen var super i Anschutzen mens SPen var ok men ikke super. I den gamle Rem 700en så samlet de sånn passe begge to, men den likte lite fabrikk ammo og trivdes best med hjemmeladet men aldri samlinger oppe i 10-15 cm. Det meste samlet mellom 4-5 cm som fabrikk og hjemmeladet var nede i 2-3cm

Link to comment
Share on other sites

222 og 223 bør samla ned mot 10-15 mm tre skot på 100 meter. Om dette er muleg med ei brno fox veit eg ikkje. Begge kaliberet er jo eigentleg utvikla for skyting på små mål på langt hald så dei må vera presise.Det var ein tråd her for ei stund sidan om ei tikka t3x i 223 som, eg meinar det var samla på rundt 30 mm. Eg er einig med han som hadde ho, dette er ikkje godt nok. ( ja er klar over at dei garantarar ikkje noko meir).

Viktig er det og at det er arealet av trefflata som betyr noko. Dersom ein går frå og skyta ei treskuddsammling på 40 mm til ei på 10 så er resultatet 16 gongar betre, det seier ganske så mykje.

Når eg skriv 10-15 mm meiner eg der forutsetningane legg til stades. Nytt nyare våpen, godt kikkartsikte, god ammunisjon, gode forhold for skyting. Kort sagt alle forutsetningane må vera der.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Torf said:

Dette høres ut som et løp som har blitt skadet ved munningen pga pussing med pussesnor.

Hvis skaden er liten, men effektfull, er den vanskelig å se.

Jeg ville kappet 5cm og kronet løpet på nytt.

Hva slags pussesnor har du som kan skade en munning ? Keramisk eller hardmetall ?

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, kjella said:

Iflg børsemaker ing Ragnar Hansen er bore snake pussesnor en styggedom som kan ødelegge presisjonen, (skader i munningen)

Det er nytt for meg at bronsebørste i bore snake er hardere enn løps stål .  Men det er ikke for sent å lære noen nytt .

@Jegerdrømmenprøv lettere kuler . Dvs, lettere enn 50grs . Muligens kuler ble ikke skikkelig stabilisert .

Edited by higraver
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, higraver said:

Det er nytt for meg at bronsebørste i bore snake er hardere enn løps stål .  Men det er ikke for sent å lære noen nytt .

@Jegerdrømmenprøv lettere kuler . Dvs, lettere enn 50grs . Muligens kuler ble ikke skikkelig stabilisert .

Skal kjøpe meg noen lettere kuler og lade selv. Viss ikke det blir bedre får jeg vurdere kapping av løp og ny kroning.

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke får stabilisert 50gr kuler, så er det hvertfall noe gæærnt med børsa. Ville heller ha prøvd tyngere kuler. 

 

Angående boresnake, så er det bare å få sandkorn eller annet grums på tråden eller børsten, så funker den helt utmerket til å lage riper i løpet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Dodraugen said:

Om du ikke får stabilisert 50gr kuler, så er det hvertfall noe gæærnt med børsa. Ville heller ha prøvd tyngere kuler. 

 

Angående boresnake, så er det bare å få sandkorn eller annet grums på tråden eller børsten, så funker den helt utmerket til å lage riper i løpet.

Ok, da får jeg kjøpe et par alternativ. Tviler vell egentlig på at det er ammo som er problemet, men da får jeg luka bort det.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, higraver said:

Nei , unntatt du bruker material som er hardere enn løpet og det vil jo vel ikke brukt .

Logisk , ikke sant ?

Skeptisk til ting som er logisk ;-) Jeg har alltid hørt og lest at pussesnor er fy fy. Men om det faktisk er et problem? Kanskje ikke. Mistenker at det kan bli "slipesnor" like mye som pussesnor. Kniven min blir sløv av å skjære papir, og skarp av å dra den over lær. Med fornuftig bruk går det antagelig helt fint. Men jeg har ikke tenkt å teste det ut. Jeg fortsetter med gode pussestenger. Med bronsebørste, spyd, lapper, J-B pasta etc.

Link to comment
Share on other sites

Har nå aldri opplevd noen som helst problem med å bruke pussesnor. Ikke det at jeg bruker det så mye da det er enklere å pusse med en vanlig stokk. Men når jeg drar på jakt har jeg med en pussesnor som jeg dra gjennom med med litt olje på før børsa settes vekk til neste dag. Fungerer utmerket. Nå har jeg pussesnoren i en plastpose og setter den ikke inn med verken sand eller slipemiddel før bruk.

Link to comment
Share on other sites

Fyll løpet med Roblosola, la stå over natten å kjør gjennom med kobberbørste på drill. Har selv en fox, ikke plaget med mantling i min sånn over normalt vertfall.

Presisjonen er "så der" (20mm/100m Norma jaktmatch). Fikk aldri Sako sine 50gn kuler til å samle noe under 30mm/100m (har prøvd med VV105, 110, 120, 130, 133, 135 og 530, Norma 200 og 201 og Vectan) Merkelig nok samler Sako 106G (blyspiss) litt bedre enn Sako 105G (helmantel).

Min gikk heller ikke bra med den ellers så sikre kombinasjonen 19gn N120 og 52gn Sierra MK. 

 

Kan sende deg "godladningen" på PM etterhvert?

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Slitern said:

Fyll løpet med Roblosola, la stå over natten å kjør gjennom med kobberbørste på drill. Har selv en fox, ikke plaget med mantling i min sånn over normalt vertfall.

Presisjonen er "så der" (20mm/100m Norma jaktmatch). Fikk aldri Sako sine 50gn kuler til å samle noe under 30mm/100m (har prøvd med VV105, 110, 120, 130, 133, 135 og 530, Norma 200 og 201 og Vectan) Merkelig nok samler Sako 106G (blyspiss) litt bedre enn Sako 105G (helmantel).

Min gikk heller ikke bra med den ellers så sikre kombinasjonen 19gn N120 og 52gn Sierra MK. 

 

Kan sende deg "godladningen" på PM etterhvert?

Hadde jeg fått 20mm på 100m hadde jeg vært fornøyd😁  Send meg gjerne godladningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...