Jump to content

Innskytingsavstand .223


dalla

Recommended Posts

Toppjakt på storfugel...er relativt nybegynner på dette emne, så jeg lurer bare på om det er bra nok til å felle en fugl på mellom 100- 200m

 

Er treffpunktet det samme på 80 meter som på 160 meter?

 

virker ikke som om du har kunskap nok tilå beherske rifleskyting på så langt hold som 200meter.

det kreves trening,og kjennskap til våpen og kulebane før du begynner å tenke så langt!

bli kjent med ditt gevær,og tren mye blink på forskjellige avstander,før du i det heletatt sikter på noe levende!

en god start er 100meter!!!!

Link to comment
Share on other sites

Toppjakt på storfugel...er relativt nybegynner på dette emne, så jeg lurer bare på om det er bra nok til å felle en fugl på mellom 100- 200m

 

Er treffpunktet det samme på 80 meter som på 160 meter?

 

virker ikke som om du har kunskap nok tilå beherske rifleskyting på så langt hold som 200meter.

det kreves trening,og kjennskap til våpen og kulebane før du begynner å tenke så langt!

bli kjent med ditt gevær,og tren mye blink på forskjellige avstander,før du i det heletatt sikter på noe levende!

en god start er 100meter!!!!

 

 

Tja "V-max" det at han ikke vet hvordan børsa går på forskjellige avstander betyr vell ikke at han ikke kan gå på jakt og prøve seg? Isåfall er det mange elgjegere som ikke burde løsne skudd i dette land. Har opplevd folk som skal ta oppskytinga uten og ha innskutt kikkerten sin, eller bytter ammo og tror den går helt likt uten å prøve :shock:

 

Men tilbake til topic.

 

Skyt inn på 125meter du eller 2-3cm overslag på 100 meter så kan du sikte rettpå fra 30 til 200meter. Stortsett :oops:

Men vil ambefale trådstarter og ta en tur til på banen og skyte på avstander mellom 50 og 200 slik at han kan få en følelse av hvordan kulebanen er og om han treffer på disse avstander.

Link to comment
Share on other sites

Syns v-max har helt rett jeg. Nå baserer jeg det på noen andre tråder som trådstarter har hatt i det siste. Fersk jeger, ny børse og skyte på opp til 200 meter. Da syns jeg det er fint at noen informerer om at dette er langt hold.

 

Til trådstarter: Jeg ville anbefale deg å skyte mye på forskjellige hold. Da venner du deg til børsa og du ser hvordan du takler de forskjellige holdene. Lykke til. :) Har kjøpt meg ny 223 jeg også, og det passet bra med en tråd om innskytingsavstand nå.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei du

Du må ta deg den tid det tar å teste ut våpnet ditt. Skyt 3 skudd på hver 10m.

Dermed så vet du hvordan rifla går til en vær tid med den type ammo.

Husk å ta deg god tid så våpnet blir for varmt.

 

Så når det er gjort skyter du inn på den avstand som du forventer å skyte mest. + - 2-3cm. For husk det er en liten blink du skal skyte på.

Link to comment
Share on other sites

Hei, unnskyld at jeg sier det, men klarer ikke la være. Dere unggutta har en holdning som skremmer meg litt. Fersk med den første rifla i hånda, og snakker om skyting på vilt på 2-300 m hold som noe dagligdags, kult og tøft! Vet dere hva dere snakker om, og hvordan slikt syn blir oppfattet både blant etablerte jegere og andre (jaktmotstandere) som leser hva dere skriver?

 

Det hadde vært fint med en runde i tenkeboksen og en litt mer ydmyk holdning..... :roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

Om det er meg du sikter til Ranger:

Nei, jeg har aldri skadeskutt dyr til nå. Har heller aldri skutt dyr på 300m eller over.

Har skutt rådyr på hold ut mot 200m med den, og kråke/ravn/måke på drøye 250m. Ut til dette har .223'en temmelig flat kulebane, og med god optikk ser jeg ikke på dette som noe problem.

Om man skyter denn patronen inn et par cm høyt på 100m, vil kulefallet ut til 200m være nesten ubetydelig. Etter 200m må man vite eksakt avstand og begynne å kompensere for kulefallet.

2 cm over på 100m vil heller ikke gi noe utslag på kortere avstander.

Link to comment
Share on other sites

Skyt 3 skudd på hver 10m.

Dermed så vet du hvordan rifla går til en vær tid med den type ammo.

Det var vel noe overkill i mine øyne. Hver femti opp til maks hold (som normalt ikke bør være særlig over 200m) holder en god stund. Bruker man huet og har en riktig knepptabell for børsa og kaliberet, kan man faktisk klare seg med litt færre hold for å sjekke at tabellen stemmer. Men å finne hva som er maks hold hvor man har en tilstrekkelig sjans til å treffe innnenfor vital sone er absolutt å anbefale. Det er også ofte lurt å sjekke ved hvilket hold vindavdriften blir uakseptabel (og det blir den fort med lette 50-55gr kuler fra en .223Rem)
Husk å ta deg god tid så våpnet blir for varmt.
Jeg regner med at det mangler en "ikke" et sted her ;)
Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo selvfølgelig altfor sent ute, men jeg føler at et passende svar til trådstarter som hadde tenkt seg på jakt "i morgen" ville vært: -Dra på jakt og lykke til, men ikke skyt på hold som avviker noe særlig fra innskytingsavstanden, f.eks. max 100 meter. Men når du kommer hjem igjen så er det lurt å skyte inn på avstand X, da får du samme treffpunkt på avstand Y osv...

Link to comment
Share on other sites

Heisann :P

 

Kom nettopp hjem fra jakt med ei røy i sekken. Fatastisk tur med masse snø og vind som dro opp lavvoen :lol: . Det eneste som ikke var så bra, var at vi måtte vasse med snø opp til knerne, det var veldig tungt :wink::D Har buhsnell eller noe kikkertsikte med forstørrelse 3-9x40.

 

Når dere sier skytinn på 100m med xcm overslag,så betyr det at jeg skal skyte på blinken på hundre meter å sikte x cm over, men likevell treffe midt i blinken??, da må jeg jo sikte feks 6cm over tiuren på 100 meter da!

 

(noen som vet om det er oterjakt i trøndelag... hadde en stor og fin oter på sikte, men er veldig usikker på om det var lov til å skyte den, så det ble ikke noe skudd mot oteren)

 

mvh daneil

Link to comment
Share on other sites

Når dere sier skytinn på 100m med xcm overslag,så betyr det at jeg skal skyte på blinken på hundre meter å sikte x cm over, men likevell treffe midt i blinken??, da må jeg jo sikte feks 6cm over tiuren på 100 meter da!

 

Nei, det betyr at du skal sikte midt i, men stille siktet slik at du treffer X cm over.

 

(noen som vet om det er oterjakt i trøndelag... hadde en stor og fin oter på sikte, men er veldig usikker på om det var lov til å skyte den, så det ble ikke noe skudd mot oteren)

 

Den er fredet så vidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...