Jump to content

Hvilken rifle foretrekker du?


9,3x62 SL

Hvilken rifle foretrekker du?  

195 members have voted

  1. 1. Hvilken rifle foretrekker du?

    • Bolt-rifle
      150
    • Dobbeltrifle Over/Under
      0
    • Dobbeltrifle Side/Side
      7
    • Halvauto
      14
    • Pumperifle
      1
    • Lever Action (Bøyle-repeter)
      3
    • Enkeltskudd (Rolling Block osv)
      6
    • Rett-trekker
      14


Recommended Posts

Etter å ha lagd en tråd om hvilen hagle brukerne på Kammeret foretrekker, så lager jeg en likens tråd om rifler :wink:

 

Selv mener jeg at det er Bolt Action (Boltrifle) som er tingen. Men det finnes jo noen fine dobbeltrifler på markedet også :)

 

Har selv en original Mauser M98 i kaliber 7.92x57 (8x57JS) som jeg bruker på alt fra toppfugl til elg :twisted:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Straight pull. Blaser R 93. Den är god nog för mig :!::D

Men..jag har en tysker med 2 rifleløp och ett hagleløp i vapenskåpet,som väntar på att få komma ut till våren..kanske jag ändrar uppfattning om ett år,vem vet :?::mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må vel være enig med trådstarter i at boltrifle er "tingen" ja. Men erfaringen fra andre mekanismer stopper desverre med en halvautomatisk salongrifle med akutte presisjonsproblemer.

Dermed blir det bare litt dumt å gjengi leste testresultater eller ikke selvopplevd synsing for å underbygge mitt svar.

Derimot kan jeg si at Sauer classic er en av de fineste riflene jeg vet om å se på (med treskuddsmagasin), og at en rifledrilling er noe jeg gjærne skulle ha eid.(Bare de ikke var så jæ... dyre)

Link to comment
Share on other sites

Er blitt glad i nostalgiske våpen med tiden :) (og har selvsagt mange fullriggede kjempe-bolter i skapet m/Zeiss`er :? ), men synes at Marlin og Winchester lever`ere er tingen (Winchester`en har en slankere kasse :wink: ) - og er toppers.

 

På 150 m - er disse lever`ene presise nok, og hvor mange ganger jeg trenger et våpen over dette holdet - kan jeg telle på èn hånd.

Og da får det bare være - hvis jeg ikke holder over ryggen på dyret (og det går bra :wink: ).

 

Med skikkelige montasjer - har jeg valgt en liten Leupold, samt en lyssterk Zeiss på 45-70`en.

Da er jeg rede for det meste :) .

 

De andre har jeg kun små Leupold`er på.

 

En skam at mange flotte bolt`er samler støv - men sånn er det bare :?

 

Om 3 år - har jeg kanskje skiftet oppfatning (igjen - som 100 ganger før :oops: ).

Link to comment
Share on other sites

Til hva ja...

 

Jeg foretrekker:

 

Rolling Block til moroskyting med svartkrutt.

 

Boltrifle til kråkeplukking på middels lange hold, samt til bøjakt, fjelljakt og lignende aktiviteter i åpent lende.

 

Lever action til storviltjakt i skogsterreng (fikk ikke brukt den i høst pga nødvendig børsemakerarbeid som trakk ut i tid, men var oppe i en situasjon hvor den ville ha vært perfekt).

 

Pumperifla er også morsom og har fått bli med litt på småviltjakt, når et pistolkaliber holder og boltrifla i .308 blir overkill.

 

Jeg har p.t. ingen halvautomater eller rettrekkere, ellers hadde jeg nok funnet et foretrukket bruksområde for disse også :-)

 

Med andre ord går det ikke an å svare på avstemningen, med mindre man gjør spørsmålet mere presist.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...