Jump to content

Veie .22lr ammo?


Tjukkas

Recommended Posts

Kom overt en pussig kommentar om varierende presisjon på "billig" .22lr ammo på Youtube.
Som kjent kommer det jo  en  flue i ny og ne, Og denne karen mente at det koim av varierende vekt på både kule og krutt i patronen. 
Så han hadde begynt å veie og sortere ammoen sin etter vekt. Og mente at slik fikk han både bedre samlinger, og nesten eliminert irrirterende fluer 

Er det noe i det etter forsamlingens erfaringer?

 

Link to comment
Share on other sites

Og når du sitter med fjaksen hauger med forskjellig vekt. Hva gjør du med de haugene ? Skyter du inn for hver "vekt-batch" ? Eller velger du en "god-vekt" og kaster alle de andre ? Blir dyrt/tidkrevende i lengden 🤣

Eneste jeg vurderer å gjøre med .22 CCI er å varme dem på 50 grader i 30 minutter for å få vekk klumpene med voks. Det eneste jeg har gjort i praksis er å gnukke voksen vekk manuelt på NM match-ammo. Dvs. skjedd 2 ganger.

Link to comment
Share on other sites

Dette er godt mulig. Både kruttladning og kule varierer i vekt i billig ammo. Jeg har ikke prøvd selv, men har lest og snakket med flere som har, og som har samme erfaring som du nevner. 

Andre måler tykkelsen på randen. Og noen sizer dem pånytt.

Gjør du dette på 5000 CCI Std, så bruker du sikkert 1000 minutter (5 i minuttet, på ei dyr vekt til 5000,-?, jeg har litt erfaring med å sortere på vekt så tror anslaget er realistisk, for så små forskjeller som vi har her) 
Da har du kanskje nesten fått CCI Std opp på nivå med SK Std. og altså spart 1500,- Så det er jo ikke verst, 100,- / time. 

Bruker du de 15 timene til å lese om skyteteknikk, og så til tørrtrening, så lærer du kanskje å skyte isteden ;)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@ATnT tja, jeg skal ikke konkurere. Så å få hullene mest mulig konsentrert i midten av blinken er i grunnen ikke noe poeng for meg. Jeg vil tro det er mye god treningskyting å få til så tette samlinger som mulig, unasett hvor i skiva de havner. 
Også får man heller skyte inn med den ammunisjonen man skal bruke når det blir viktig å treffe akkurat der tråkorset peker 
når den tida kommer. 

Og minst mulig kroneutlegg er også viktig for meg, siden økonomien er ganske skral. Så om jeg kan få til en uniform billigammunsijon ved å sortere den litt, så er veld et opp til meg. Om jeg da gidder. 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Tjukkas said:

Men det spørs jo om man gidder. Lurte bare på om det har noe for seg  i det hele tatt :-D

Hadde jeg vært veldig fattig og hatt mye fritid hadde jeg kanskje orket å gjøre det, for ja du vil gjøre den jobben fabrikken ikke gjorde slik de gjør på dyrere ammo.

 

Men som @boble skriver da hadde jeg heller skutt på kortere avstand og bruk ammunisjonen som den er og spart tid og penger ;)

Link to comment
Share on other sites

Eneste ferdiglagde ammunisjonen jeg har gidder veie er 375 patroner som skulle være med på bøffeljakt (for å være 120%sikker på at det ikke fantes en uten krutt).

 

Skikkelig 22ammo er ikke så dyrt at det er verdt å kaste bort fritid på sånt tull.

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

Eneste ferdiglagde ammunisjonen jeg har gidder veie er 375 patroner som skulle være med på bøffeljakt (for å være 120%sikker på St det ikke fantes en uten krutt).

 

Skikkelig 22ammo er ikke så dyrt at det er verdt å kaste bort fritid på sånt tull.


Jeg har dårlig råd og bare fritid :-D

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Tjukkas said:

Er det noe i det etter forsamlingens erfaringer?

En gang for noen år siden prøvde jeg litt aktivt å få til langhold med 22. Det er opplagt at varierende fart ødelegger for muligheten til langholdsammo. Jeg prøvde å måle rim tykkelse og vekt på 100 stykk sk standard for så og måle fart. Det statistiske grunnlaget er jo noe tynt, men jeg kunne ikke trekke noen slutninger ut fra verken vekt eller rim. Jeg kunne ikke se noe som tydet på at det var mulig å luke ut stinkerene i pakka. Konklusjonen min var kjøp bedre ammo. Bedre ammo blir dyrt. Jeg skyter heller med sentertenneing for de pengene 🙃.

Eneste grunne til å holde på med 22lr er at den kommer minus lyd (og selvfølgelig innendørsbruk).

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar @Bly

Jeg kommer nok til å skyte ut til 100 meter med min. Kan jo saktens gjenta din test, kansje teste flere enn deg. Men spørs om jeg orker i lengden. Å finne tid er ikke noe jeg sliter med. Men det spørs om man ikke heller bare avskriver fluene som det. 

Men kan likevel bli et litt artig prosjekt om jeg går inn for det. 

I vinter blir det nå bare 15 meter, og med ammoen jeg får på banen siden den er inkludert i medlemskapet :-D
På den annen side, kan jeg jo like gjerne sitte der i godstolen og sortere ammo forran TV'en på de jævligste vinterkveldene når det sludder vannrett utafor veggene. Men ført bør jeg vel finne ammo som går godt i i akkurat min børse.  Det blir Cz 452 :-D

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mesteparten av 22-ammoen som selges i Norge er "medium" kvalitet (tenk CCI, Eley osv) og utvalget generelt er nokså snevert, med noen få unntak som importerer ganske mye rart.

 

Men i USA har du ganske mye billigammo i 22 og disse vil ha stort sprik mellom patronene i vekt og kruttmengde.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rausheim said:

Mesteparten av 22-ammoen som selges i Norge er "medium" kvalitet (tenk CCI, Eley osv) og utvalget generelt er nokså snevert, med noen få unntak som importerer ganske mye rart.

 

Men i USA har du ganske mye billigammo i 22 og disse vil ha stort sprik mellom patronene i vekt og kruttmengde.


Ah, det forklarer vel saken. Og gutta der borte har vel et århundres forbruk av billigste sort i kjellern, i tilfelle Zombie acoplaypse, og derfor driver de og sorterer.
 

Link to comment
Share on other sites

Så en kar nå på tuben fra USA som foreller at 9mm og .22lr er nærmsest rensket fra hyllene overalt. Hjemmeladere har problemer med å få tak i kuler og tennhetter, da gærningene hamstrer som om ragnarokk kommer i morra. 
 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Er ville tilstander der borte om dagen ja. Er medlem av RimfireCentral og ser det skrives om mangel på det ene og det andre og når det er noe å få kjøpt så handler de det de har råd til eller det de har lov til av butikkene. Her er det heller butikkene som ikke handler inn så vi ikke får tak i alt som er. Skulle ha noe RWS fra Norma, men Norma er konk eller har problemer med å skaffe ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

22lr, 9mm og 223 (i den rekkefølgen) er de første som ryker der borte og fabrikkene sliter faktisk med å opprettholde produksjonen. Dette kan man faktisk takke Obama for (selv om fyren ikke gjorde noe direkte) spesielt etter den første kjente skoleskytingen når alle disse våpenmotstanderne fikk vann på mølla. Det er også derfor for bare noen få år siden, prisen på innkjøp av CCI gikk fra 18,- pakka til over 30,- på en uke.

 

Ragnarokk har vært spådd i USA de siste 10 årene og de siste måneders hendelser gjør ikke at Jorumundgandr (midgardsormen) roer seg med det første :)

Link to comment
Share on other sites

On 8/30/2020 at 5:00 PM, Mas-36 said:

Skulle ha noe RWS fra Norma, men Norma er konk eller har problemer med å skaffe ammunisjon.

Jeg har nettopp fått epost med tilbud på dette fra Norma A/S, så jeg betviler at de har slike pproblemer.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, nhd said:

Jeg har nettopp fått epost med tilbud på dette fra Norma A/S, så jeg betviler at de har slike pproblemer.

Jeg fikk også denne mail, men for 4 uker siden hadde de ikke noe på lager. Kun Geco, Norma 2 og TAC-22 pluss Pistol Match. Resten hadde de ikke på lager sa butikken jeg skulle bestille gjennom.

Om du leste mailen så du de hadde ikke ammunisjon enda heller. Men fra en dato i september ;) Blir vel ikke forundret om det blir oktober også før vi får noe derfra. Takk og lov hadde J&F MASSE .22lr på lager.

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, M67 said:

Du er kjapp i konklusjonene. https://www.norma.as/rws/106577/rws-rifle-match-22lr-god-trenings-og-konkurransepatron når jeg logger inn får jeg opp at de har 221 000 på lager. Men klart, det holder ikke lenge.

 

K

Klart det, var jo som du konkluderte med at jeg ikek kan skyte det fordi jeg ikke hadde greid å skyte i filler kulefangeren min ;) Det jeg vet er at da jeg skulel bestille for ca 3 uker siden hadde de så og si null ammo på lager. Ikke bra for en butikk å selge så ned før det kjøpes inn nytt. Det er faktisk andre her i landet som har kvalitets ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Mas-36 said:

Klart det, var jo som du konkluderte med at jeg ikek kan skyte det fordi jeg ikke hadde greid å skyte i filler kulefangeren min ;) Det jeg vet er at da jeg skulel bestille for ca 3 uker siden hadde de så og si null ammo på lager. Ikke bra for en butikk å selge så ned før det kjøpes inn nytt. Det er faktisk andre her i landet som har kvalitets ammunisjon.

Jeg tror ikke det handler om selge seg ned. Import av ammunisjon er og har alltid vært heftet kraftig med "kommer ikke når det skal" problematikk, spesielt når murikanerene forbereder seg på borgerkrig. Andre har også vært tomme.
Men jeg er enig, man kjøper hos de som har, eller har best pris.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...